Dragracing: De laatste groeten vanuit het moottoriurheilukeskus Alastaro
Met de FHRA Nitro Nationals heeft het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing de eerste helft van het seizoen afgesloten. Maar eigenlijk werd er een tijdperk afgesloten, aangezien de Finse ronde van het FIA EK voor het laatst te gast was op Alastaro en volgend jaar verhuist naar het nog een stuk noordelijker gelegen Kauhava. Alastaro nam op een waardige manier afscheid met wedstrijden en tijden die beter waren dan we de laatste jaren daar gezien hebben. Hoe de wedstrijden verliepen, is elders op AUTOSPORT.nl te lezen, hier nog een korte terugblik op wat andere zaken die in de pits of op de baan de aandacht trokken.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings
De laatste keer dat het meest gefotografeerde verkeersbord de juiste richting voor de dragrace-teams aangeeft
Het karakteristieke uitzicht richting de start met de oude loopbrug en de net zo oude wedstrijdtoren
De minstens zo kenmerkende achtergrond van Alastaro, 'het strand', de sta-, zit- en ligplaats voor de toeschouwers. Het strand had echter ook een groot nadeel. Bij droogte waaide er altijd zand en stof op de baan en dat was niet bevorderlijk voor de grip
Een van de charmes van Alastaro, de rijders komen na hun run terug richting de pits vlak langs het publiek
Kauhava is de nieuwe thuishaven van de FHRA Nitro Nationals en daar ligt de toekomst van de Finse dragrace-sport. De nieuwe locatie presenteerde zich in de pits en mocht op veel belangstelling rekenen
David Vegter heeft zijn naam vereeuwigd in de recordboeken van Alastaro. Op zaterdag vond het team een defect in de converter waardoor waarschijnlijk in de laatste paar runs de lage 5,9 seconden niet meer gehaald werd. Het gelijk werd zondagochtend in de eerste eliminatieronde bewezen toen de Nederlander 5,856 seconden op het scorebord toverde, een nieuw persoonlijk- en Pro Modified baanrecord