Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Tierp Internationals van vallen en opstaan

overzicht.02

Er rustte bepaald geen zegen op de Tierp Internationals, de tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing. Eigenlijk waren alleen de twee nieuwe Europese records van Jimmy Alund de hoogtepunten van het weekend. Verder werd Tierp Arena geplaagd door slecht weer, waardoor op zaterdag één kwalificatiesessie kwam te vervallen en op zondag de eliminaties bleven steken bij de eerste ronde. Nog vervelender waren de crashes waardoor Pro Modified-rijder Mattias Wulcan en Top Methanol Funny Car-piloot Micke Larsson in het ziekenhuis belandden.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

De verwachtingen waren hooggespannen voor de Tierp Internationals op Tierp Arena. Na de vliegende start op Santa Pod, waarbij meteen diverse records sneuvelden, zouden in Zweden bij de tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap diverse Scandinavische rijders de velden versterken. Niets leek dan ook een mooie, spannende wedstrijd op Tierp Arena in de weg te staan, waarbij nieuwe records op de snelle baan bijna als vanzelfsprekend werden aangenomen.

toedekken.02
Te vaak dit beeld, toegedekte auto's

Regen
Het liep echter heel anders. Na een wat weersomstandigheden betreft prachtige donderdag en vrijdag, zorgde regen ervoor dat op zaterdag pas om vijf uur met de kwalificaties kon worden begonnen en er dus van de twee geplande runs maar één overbleef. Op zondag was het opnieuw raak en toen na de eerste eliminatieronde van de FIA-klassen zware buien boven Tierp hun inhoud loslieten en de voorspellingen voor de komende uren niet beter waren, besloot de organisatie om vier uur 's middags de Tierp Internationals verder voor gezien te houden.

tmfc andreasson larsson

Crash Andreasson Larsson
Op dat moment had het programma ook al geruime tijd stilgelegen door een crash tussen Leif Andreasson en Micke Larsson in de eerste ronde bij de Top Methanol Funny Cars. Na een forse tyreshake raakte Larsson uit het rechte spoor en kwam in de baan van Andreasson, die na een trage start juist snelheid aan het maken was. Larsson torpedeerde Andreasson waarbij de laatste over de kop sloeg en op het dak door bleef glijden. Larsson schoot door en raakte hard de muur, waarna de Zweed pas bij de finishlijn tot stilstand kwam. Hoewel iedereen zich in eerste instantie zorgen maakte over Andreasson, bleek de meervoudig kampioen niets te mankeren en werd al na een paar minuten met zijn team herenigd. Met Larsson waren de rescue teams langer in de weer en uiteindelijk werd de onfortuinlijke rijder uit voorzorg (in verband met mogelijk nek- of rugletsel) met de helikopter richting het ziekenhuis vervoerd. Inmiddels is duidelijk dat Larsson behalve wat kneuzingen en wondjes in zijn gezicht nauwelijks iets mankeert.




pm wulcan wrak
De restanten van de Pontiac van Mattias Wulcan

Helaas was dit niet het enige incident waarbij een rijder richting het ziekenhuis moest worden vervoerd. Op vrijdag, in de tweede kwalificatiesessie van de Pro Modified klasse, verloor Mattias Wulcan na een forse tyreshake de controle over zijn Pontiac en kwam hard in de muur terecht. De regerend Europees Pro Mod-kampioen liep door de klap tien gebroken ribben en een geperforeerde long op. De Pontiac Firebird kan als total loss worden beschouwd.

pm lantto
Marko Lantto

Maar zelfs dat was nog niet alles. Op zaterdag was het, ook al in de Pro Modified klasse, Marko Lantto die (niet voor de eerste keer in zijn carrière) de muur toucheerde en schade opliep. De snelheid was echter relatief laag en de Fin liep dan ook geen verwondingen op.

stock

In de Stock Super Stock klasse was er nog een spectaculaire crash van Björn Bondesson, waarbij de wheelie zodanig uit de hand liep dat de auto op z'n dak op het beton terecht kwam. Ook hier bleef de rijder ongedeerd en de auto zelfs redelijk gespaard.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet