Retro

Retro: Bekende en nieuwe elementen voor 8e Historic Grand Prix

hgp2018-fri-36

Van vrijdag tot en met zondag vindt op Circuit Zandvoort de achtste Historic Grand Prix van het geluidsdagentijdperk plaats. Ook nu zijn er weer honderden auto's die ruimschoots gebruik zullen maken van het gebrek aan een decibellenbeperking. Drie dagen lang loopt het programma op het circuit van acht uur 's ochtends tot half zeven 's avonds, op zaterdag opgevolgd door de parade door het dorpscentrum van Zandvoort.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Zoals we eerder al berichtten, zijn vrijwel alle startvelden op het programma vol tot overvol. Dat geldt helaas niet voor het FIA Masters Historic Formula One Championship, waarvoor uiteindelijk 13 auto's aan de start zullen verschijnen. Dat is weliswaar weer een stukje meer dan de magere opkomst van 2018, toen het dodelijk ongeval van David Ferrer nog vers in het geheugen van de deelnemers lag, maar royaal is het aantal niet te noemen. Op het laatst trok ook Martin Stretton zich terug: een meervoudig winnaar dit seizoen, maar de eigenaar van zijn auto had al te veel geld uitgegeven.

Dat is sowieso het verhaal van het kampioenschap dit seizoen, dat met 25 auto's op Paul Ricard hoopvol begon en daarna op Magny-Cours dat aantal nog eens haalde, met dank aan de Franse deelnemers van wie het gros alleen de thuiswedstrijden rijdt en de rest vanwege de herinnering aan de dood van hun landgenoot Ferrer niet meer naar Zandvoort wil komen. Schades en motorpech bij diverse andere vaste deelnemers leidden al tot een uitgedund veld op Silverstone (20 auto's in plaats van de gebruikelijke ruime 30) en de Nürburgring (14 auto's in plaats van meer dan 20). Gezien het feit dat het pre-78-kampioenschap op de 'Ring al werd beslist, is een opkomst van 13 auto's voor Zandvoort realistisch en het hoogst haalbare.

hgp2018-fri-18

De andere toonaangevende Masters-kampioenschappen zitten gelukkig een stuk ruimer in hun jasje. 28 auto's voor het FIA Masters Historic Sports Car Championship is een sterk aantal – dat was dit seizoen al eens aardig wat minder – terwijl 33 auto's voor de Masters Gentlemen Drivers een flink stuk meer dan in 2018, als we daar de auto's van het toen meerijdende NK HTGT van aftrekken. Met 25 auto's is ook het Masters Pre-66 Touring Car-veld in orde, al had het aantal mogelijk hoger kunnen zijn als de deelnemers op een ander tijdstip dan acht uur 's ochtends hadden mogen racen. Maar zoals dat gaat met het samenstellen van programma's – some you win, some you lose.

Over het NK HTGT gesproken: dat neemt dit jaar maar liefst 47 auto's mee, waaronder zelfs de nodige Ferrari's. Daarmee komt het Nederlands kampioenschap tot 1966 behoorlijk in de buurt van het HARC-broertje voor auto's van 1966-'81: het NK GTTC heeft het maximum van 58 auto's bereikt. Die maxima gelden ook voor de Historic F2 International Series – het HSCC-kampioenschap bloeit als nooit tevoren – en de FIA Lurani Trophy voor Formule Juniors. Beide tikken de 38 auto's aan, het maximum dat voor formuleauto's is toegestaan op Zandvoort. De FIA Historic F3 European Cup en de Tourenwagen-Legenden zitten met respectievelijk 32 auto's en ruim 40 auto's ook aardig aan hun taks.

hgp2018-fri-21

Alle lof intussen voor de familie Van der Lof, die een grote inspanning heeft gedaan om een representatief veld bij elkaar te krijgen voor de revival van de GP van Nederland van 1952. Die wordt met twee echte races gevierd, waarna de winnaar wordt beloond met de TKH Trophy. Maar liefst 19 GP- en F2-auto's tot 1953 verschijnen aan de start, en dat terwijl het 'moederkampioenschap' van de Historic Grand Prix Car Association ook gewoon op Zandvoort aanwezig is met meer dan 30 F1- en F2-auto's.

Shirley van der Lof voert de inschrijvingslijst aan met de HWM-Alta waarin haar grootvader Dries deelnam aan die GP van 1952, maar ook haar vader Alexander racet mee met de Ferrari 340 F1 die Dries ooit uit Paraguay haalde. Andere landgenoten zijn Ivo Noteboom in een Maserati 6CM, Ton Blankevoort in een 4CLT en Luc Brandts in een Talbot-Lago T26C. De zuiderburen laten zich ook niet onbetuigd dankzij Marc Valvekens (Gordini T16), Paul Grant en Erik Staes (beiden in een Cooper-Bristol T23). Bijzondere verschijningen zijn de Pierce-MG van James Willis en de OSCA G4500 van Stephan Rettenmaier. Julia Baldanza verschijnt in een A6GCM, hetzelfde type Maserati als waarin Jan Flinterman destijds die andere Nederlandse GP-pionier werd. De favoriet voor de trofee? Ongetwijfeld Will Nuthall in de Alta F2.

hgp2018-fri-32

Bij de demo's springen ongetwijfeld de GP1961 Legends eruit: negen auto's zullen de GP van Nederland van 1961 terug in leven brengen, aangevoerd door de twee Ferrari Sharknoses van Jason Wright. Ook zijn er twee Lotus 21's waarin Jim Clark ooit racete en twee Porsche 718's, als vertegenwoordigers van de fabrieksdeelname door Dan Gurney en Jo Bonnier en de privé-inschrijvingen van Carel Godin de Beaufort en Hans Herrmann. Sterker nog, een van de 718's is het chassis waarin 'Veilige Careltje' in 1964 op de Nürburgring om het leven kwam. Die auto (destijds deel van de Donington Collection) heeft vele jaren niet meer gereden, maar is nu door de nieuwe eigenaar – het Prototyp Museum in Hamburg – rijklaar gemaakt. Het zal uniek zijn om deze voor Nederland zo belangrijke auto voor één keer terug te zien op vaderlandse bodem.

Vrijdag 6 september
08:05 – 08:30 - FIA Historic F3 European Cup - Free Practice, 25 minutes
08:40 – 09:00 - FIA Masters Historic Formula One - Free Practice, 20 minutes
09:10 – 09:30 - STATE of ART NK GTTC - Qualifying, 20 minutes
09:40 – 10:05 - Historic Grand Prix Cars - Qualifying, 25 minutes
10:15 – 10:40 - FIA Lurani Trophy - Qualifying, 25 minutes
10:50 – 11:15 - Historic Formula 2 - Qualifying, 25 minutes
11:25 – 11:40 - Porsche - Demonstration, 15 minutes
11:50 – 12:10 - Revival 1952 Dutch Grand Prix, TKH Trophy - Qualifying, 20 minutes
13:10 – 13:25 - BMW - Demonstration, 15 minutes
13:35 – 13:50 - Grand Prix 61 Legends - Demonstration, 15 minutes
14:00 – 14:15 - Specials - Demonstration, 15 minutes
14:25 – 14:50 - FIA Masters Historic Sports Cars - Free Practice, 25 minutes
15:00 – 15:40 - Gentlemen Drivers - Qualifying, 40 minutes
15:50 – 16:20 - Tourenwagen Legenden - Qualifying, 30 minutes
16:30 – 16:55 - FIA Masters Historic Formula One - Qualifying, 25 minutes
17:05 – 17:25 - Catawiki NK HTGT - Qualifying, 20 minutes
17:35 – 18:00 - FIA Historic F3 European Cup - Qualifying, 25 minutes
18:10 – 19:00 - Gassan Taxi Rides - Taxi Rides

Zaterdag 7 september
08:05 – 08:35 - Masters Pre '66 Touring Cars - Qualifying, 30 minutes
08:50 – 09:15 - FIA Lurani Trophy - Race 1, 25 minutes
09:30 – 10:00 - Tourenwagen Legenden - Race 1, 30 minutes
10:15 – 10:40 - Historic Grand Prix Cars - Race 1, 25 minutes
10:55 – 11:25 - FIA Masters Historic Sports Cars - Qualifying, 30 minutes
11:40 – 12:05 - STATE of ART NK GTTC - Race 1, 25 minutes
12:20 – 12:35 - BMW - Demonstration, 15 minutes
12:45 – 13:00 - Grand Prix 61 Legends - Demonstration, 15 minutes
13:15 – 13:40 - Catawiki NK HTGT - Race 1, 25 minutes
13:55 – 14:10 - Specials - Demonstration, 15 minutes
14:20 – 14:35 - Porsche - Demonstration, 15 minutes
14:50 – 15:15 - FIA Masters Historic Formula One - Race 1, 25 minutes
15:30 – 15:55 - FIA Historic F3 European Cup - Race 1, 25 minutes
16:10 – 16:25 - Revival 1952 Dutch Grand Prix, TKH Trophy - Race 1, 15 minutes
16:40 – 17:05 - Historic Formula 2 - Race 1, 25 minutes
17:20 – 18:35 - Masters Gentlemen Drivers - Race, 75 minutes
19:00 - Start lining up parade into town - Parade

Zondag 8 september
08:05 – 09:05 - Masters Pre '66 Touring Cars - Race, 60 minutes
09:20 – 09:45 - STATE of ART NK GTTC - Race 2, 25 minutes
10:00 – 11:00 - FIA Masters Historic Sports Cars - Race, 60 minutes
11:15 – 11:40 - Historic Formula 2 - Race 2, 25 minutes
11:55 – 12:20 - FIA Lurani Trophy - Race 2, 25 minutes
12:35 – 12:55 - Revival 1952 Dutch Grand Prix, TKH Trophy - Race 2, 20 minutes
13:10 – 13:35 - FIA Masters Historic Formula One - Race 2, 25 minutes
13:50 – 14:05 - Porsche - Demonstration, 15 minutes
14:20 – 14:45 - FIA Historic F3 European Cup - Race 2, 25 minutes
15:00 – 15:15 - BMW - Demonstration, 15 minutes
15:30 – 15:55 - Historic Grand Prix Cars - Race 2, 25 minutes
16:10 – 16:50 - Tourenwagen Legenden - Race 2, 40 minutes
17:05 – 17:20 - Specials - Demonstration, 15 minutes
17:30 – 17:45 - Grand Prix 61 Legends - Demonstration, 15 minutes
18:00 – 18:25 - Catawiki NK HTGT - Race 2, 25 minutes

Reacties

    • 5
    • 16
     
    Anonieme gebruiker 03 september 2019 18:41

    Een hoop sigaren grijze haren en hele oude mannetjes dat is ongeveer de HGP van zandvoort. Het enige waar ik voor zou komen zijn die groep c auto's of eventueel wat Can Am wagens maar helaas dat zit er niet in. Ook die 3 totáál niets zeggende demo's zou ik direct uit het programma gooien want de safetycar gaat harder. Oh ja en dan heb ik het nog niet eens over die 25 vip tenten waar je niet in komt. Nou ja voor iedereen die wel gaat succes !

    • 16
    • 0
     
    René de Boer 03 september 2019 19:01

    Ik rook geen sigaren (nooit gedaan ook, noch iets anders in die richting), voel mezelf met 46 niet behorend tot de categorie "hele oude" en met 1.98 meter ook niet tot "mannetjes". Toch vind ik de Historic Grand Prix Zandvoort één van de leukste evenementen van het seizoen. En ik doe er op jaarbasis een stuk of dertig, dus ik heb redelijk vergelijkingsmateriaal. Maar ja, waarschijnlijk heb ik een te positieve kijk op veel zaken voor al die zuurpruimen hier. Fijne avond verder!

    • 11
    • 0
     
    Rob Petersen 03 september 2019 20:39

    @anonieme gebruiker, begrijp eigenlijk niet dat je het artikel leest. Afdeling azijnzijkers. Je kan veel beter naar een andere sport uitkijken want als dit programma niet aanstaat ben je absoluut geen autosport fan. Ja de CanAm wagens zou ik ook graag zien maar je kunt niet alles hebben. Prijs/kwaliteit verhouding is ook uitstekend vergeleken anders Historische evenementen dus snap ik al dit gepruttel niet. Gelukkig dat je niet komt -:)

    • 3
    • 0
     
    Patrick84 04 september 2019 00:17

    @Anonieme Gebruiker..... Tja het is natuurlijk jammer dat dit evenement op Zandvoort gehouden wordt! Als het Assen was geweest had dit natuurlijk weer een top evenement geweest he ;) Maar feit blijft dat Zandvoort het enige circuit is op de Historische kalender waar alle 4!! de FIA Historic klasses in 1 weekend rijden

    • 1
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 04 september 2019 07:27

    Zijn ook precies alle 4 de klasse waar geen hol aan is.

    • 1
    • 0
     
    Dirk 04 september 2019 08:26

    Het zou voor mij als toeschouwer duidelijker zijn als ze de FIA Historic F3 Cup als hoofdprogramma presenteren en de rest als support er omheen. De Historic Grand Prix lijkt voor mij nu teveel als een ons-kent-ons feestje waardoor ik niet ga. Wellicht leuk om bij de "groeten uit" dan de aandacht te vestigen op de faciliteiten voor de toeschouwers, die niet tot de insiders behoren.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 september 2019 10:03

    Die faciliteiten zijn er niet Dirk en het gaat ook regenen. Dus zonder dat VIP bandje van PON of een ander bobo netwerk heb je er gewoon niets te zoeken.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 september 2019 13:32

    Wat mij betreft een prachtig evenement. Natuurlijk zijn Groep C wagens prachtig en dat zijn publiekstrekkers die worden gemist. Of het nu beter of slechter is dan andere mondiale evenementen is niet relevant, het is het mooiste evenement in Nederland. Natuurlijk zijn de weergoden naar het blijkt dit evenement niet heel gunstig gestemd, maar dit laat onverlet dat er voor de liefhebber toch wel het nodige te merken is. Zelf zie ik dit als een demoprogramma van drie dagen. Met mooie wagens op de baan en in het paddock. Zonder VIP-bandje heb je bij menig evenement niet de gewenste toegang. Wat denk je over de race die over een maand of 8 op het programma staat.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 september 2019 14:19

    @Anonieme Gebruiker …… Welke faciliteiten heb je op Spa dan tijdens de Spa Classic?? Die tribunes met de F1 zijn er dan niet..... Dus moet je ook op een heuveltje staan

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 september 2019 15:10

    Op spa heb je bovenin het paddock een restaurant wat al 3 meer zo groot is als het rechte stuk van zandvoort. Moet ik nog verder gaan...

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 september 2019 15:12

    Prima programma, weinig tot niets op aan te merken, zeker voor Nederlandse begrippen. De bult op de Hunserug is overigens afgesloten middels een stevig hek, de tribune aldaar is ontmanteld.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 september 2019 15:17

    De faciliteiten zijn voor de gewone bezoeker beperkt, maar dat is niet nieuw. Gelukkig hebben we Mickey's nog, hopelijk overleeft deze gezellige toko de rigoreuze verbouwing van het pitcomplex!

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 04 september 2019 15:32

    Uitstekend programma, zowel kwalitatief als kwantitatief. FORCE en de demo's van Porsche en BMW vind ik niet zo heel erg boeiend, maar er blijft altijd iets te wensen over. Dat de faciliteiten voor de 'normale bezoeker' beperkt zijn t.o.v. VIP's is evident. De bult op de Hunserug was overigens vorig weekend wel toegankelijk, er zat geen slot op het hek.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 september 2019 16:41

    Oh is dat restaurant bijna een kilometer lang dan?? We kunnen ook overdrijven wat betreft het Zandvoort-bashen!

    • 6
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 04 september 2019 16:52

    Beste anonieme bezoeker. Ik weet niet wat je allemaal gedronken hebt in het paddock restaurant van Francorchamps. Veel lijkt mij, want dan lijkt het restaurant zeker wel een kilometer lang.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 september 2019 17:52

    Nou ik ben eigenlijk wel benieuwd welke faciliteiten hij nog meer beter vind tijdens de Spa Classic!

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 04 september 2019 19:36

    Ik zal er over ophouden mannen want het wordt anders een bijzonder pijnlijk gesprek als ik alle tekortkomingen van zandvoort moet gaan opnoemen. Maar inderdaad een fatsoenlijk restaurant is er dus ook niet.

    • 2
    • 0
     
    Edwin de Jong 04 september 2019 19:41

    Jammer dat deze terecht door Rob genoemde azijjnpissers als anonieme gebruiker reageren. Dat vind ik dan al gelijk slappe hap.. Maar goed, we gaan aankomend weekend weer genieten van een overvol interessant programma! Ik heb er in ieder geval zin in. En mijn vriend de paraplu mag deze keer ook mee inderdaad! :-)

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 september 2019 20:29

    Neem je zwembroek ook mee.

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 04 september 2019 21:16

    autosport.nl biedt de mogelijkheid als 'Anonieme gebruiker' te reageren Edwin. Dat zie ik niet als 'slappe hap'. Iemand die onder eigen naam post is voor mij net zo anomiem. Prettig HGP-weekend!

    • 0
    • 0
     
    Patrick84 04 september 2019 22:32

    Oh nee Bernies is idd een snackbar..... Jammer dat je de tekortkomingen niet wilt noemen! Ben wel benieuwd naar de onzin.... Als je het restaurant in Spa al 3x zo groot als het rechte stuk van Zandvoort noemt, weet ik al dat we met iemand te maken hebben die gewoon een hekel heeft aan Zandvoort. Dan is NIKS goed in jouw ogen!

    • 0
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 04 september 2019 22:51

    Nogmaals dan springen echt de tranen in je ogen als je zandvoort met spa gaat vergelijken. Gaan we dus niet doen. Ik kan wel alvast 1 overeenkomst bedenken trouwens. Het bos uit of Arie Luyendijk bocht voor de jonge lezers is net zo levensgevaarlijk als de leau rouge combinatie.

    • 0
    • 0
     
    Niels vd Peet 04 september 2019 23:23

    Blijft toch bijzonder dat de meeste reacties hier op de site geplaatst worden bij berichten die gaan over de HGP, Frits van Eerd, en Tom Coronel, of over de (volgens een aantal afbrokkelende....) DTM en de "strijd" tussen Assen en Zandvoort die er was met betrekking tot de F1. En met reacties bedoel ik eigenlijk zeuren en zeiken, sorry. Bij de kwalitatief toch vaak prima in elkaar zittende overige berichten en vele 'groeten van' zie ik veel minder reacties, terwijl volgens mij iedereen deze berichten óók leest. Een positieve noot of leuke reactie bij die berichten komt vaak niet verder dan 3 reacties. (en dan zijn het er veel....), nu staat de teller op 22 reacties. Stop er lekker mee en laat iedereen genieten waar hij/zij van wil genieten. De een is gek van de HGP, de ander van de DTM, en weer een ander van de ADAC GT Masters. Prima toch?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 september 2019 07:10

    Wie om aandacht vraagt kan het krijgen Niels. Zo werkt het nu eenmaal.

    • 0
    • 0
     
    El Rato 05 september 2019 12:30

    Huh?? En ik heb altijd (abusievelijk?) gedacht dat de Porsche in het Louwman museum de auto was waarin de jonkheer het leven liet? Of is dit dezelfde die in bruikleen is / was?

    • 2
    • 0
     
    Mattijs 05 september 2019 12:42

    De Porsche 718 van Louwman is de auto waarin Carel bijna zijn hele carrière heeft gereden. Carel is verongelukt in zijn 'reserveauto', waar hij in Zuid-Afrika ook twee keer heeft geracet. Dat is de auto die nu naar Zandvoort komt.

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 05 september 2019 12:49

    Ik ben overigens nog steeds benieuwd naar wat dan wél het ideale programma van de anonieme gebruiker is. Voor Group C kun je naar Spa, waar je bekend bent, dus die afstand is blijkbaar geen probleem. Wil je die ook op Zandvoort, dan krijg je heel Peter Auto erbij, want zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. En dan kun je het beter de Zandvoort Classic noemen, want dan rijdt er geen enkele formuleauto. Dus welke formuleauto's moeten er dan komen als deze allemaal niet hoeven te komen?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 september 2019 15:12

    Die formule auto's mogen allemaal thuis blijven dat klopt. Dus volgend jaar Peter Auto lijkt me een uitstekend idee. Doe je die endurance Legends er ook bij met die dikke bakken. Dan gaat het ergens op lijken.

    • 2
    • 0
     
    Drrrrkkk 05 september 2019 21:56

    ... dus je hebt een hekel aan de HGP op Zandvoort, maar je gaat dan wel naar een autosport-site om daar je digitale gal te spuien? "Dat zal ze leren!" #sneu

    • 1
    • 0
     
    Mattijs 06 september 2019 12:13

    Waarom zou je Peter Auto ook op Zandvoort willen als je ze al op Spa kunt zien? Wat blijkbaar niet te ver voor je is, aangezien je het restaurant daar zo goed kent? Laat de Historic Grand Prix dan gewoon de Historic Grand Prix zijn en ga fijn daar elk jaar genieten. Ieder z'n meug.

    • 1
    • 0
     
    Patrick84 08 september 2019 05:49

    @Drrrrkkk ..... Nee, deze Anonieme gebruiker heeft een hekel aan alles van Zandvoort! Het gras is altijd groener buiten Circuit Zandvoort ;) Al zou volgend jaar Peter Auto meedoen is het nog niet goed