Retro

Retro: Meer auto’s dan ooit op de Historic Grand Prix

Start-zondag-2

Nog een paar weken en dan staat de Historic Grand Prix weer voor de deur. Het lijkt een mooie editie te worden, want het gros van de grids kent het maximale deelnemersaantal. Diverse kampioenschappen moeten zelfs een reservelijst hanteren.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: Erik van der Schaaff


De kampioenschappen van mede-organisator HARC – het Catawiki NK HTGT en het State of Art NK GTTC – geven meteen het goede voorbeeld. Zij treden met volle velden aan, het NK GTTC tikt daarbij zelfs de maximale 57 deelnemers aan.

In de diverse formulekampioenschappen die naar de Historic Grand Prix komen, is het ook met regelmaat volle bak. Het maximum staat daar op 38 auto's – en die zijn daadwerkelijk te verwachten van onder meer de Historic F3, de FIA Lurani Trophy voor Formule Juniors en de Historic Grand Prix Car Association voor GP-auto's tot 1966. De FIA Historic F3 European Cup, die dit jaar zijn tweede editie op Zandvoort beleeft, gaat in de buurt komen van dat aantal: de 30 inschrijvingen zijn inmiddels overschreden.

Meer monoposto's verschijnen aan de start in het FIA Masters Historic Formula One en de TKH Trophy die de GP van Nederland van 1952 opnieuw in het leven roept – dit eerbetoon aan de Nederlandse GP-pioniers Dries van der Lof en Jan Flinterman komt zelfs in de vorm van twee echte races. Wel als demo, maar herinnering net zo mooi, is de terugblik op de Nederlandse GP van 1961. Momenteel staat de teller op negen auto's die doen terugdenken aan de race van toen: de winnende Ferrari Sharknoses krijgen gezelschap van Porsches, Lotussen, een Cooper en een BRM.

De overige sportwagen- en toerwagenraces puilen eveneens uit van de deelnemers. Rond de 25 auto's komen aan de start voor het FIA Masters Historic Sports Car Championship, terwijl zowel de Masters Gentlemen Drivers als de Masters Pre-66 Touring Cars boven de 30 uitkomen. Datzelfde aantal halen ook de Duitse Tourenwagen-Legenden met gemak.

Reacties

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 21 augustus 2019 20:42

    De FIA Masters F1 geen mededeling voor wat betreft aantallen in het startveld. Dus dat zal misscien wel magertjes zijn net zoals afgelopen jaren. Misschien een NK HT/GT ABCDEFG klasse minder van de Harc en in de plaats daarvan een veld vol Formule Ford 1600 en een veld vol Formule Ford 2000 laten rijden.

    • 2
    • 11
     
    Anonieme gebruiker 21 augustus 2019 22:14

    Een paar slappe demo's. heel veel grijze haren. Lang wachten. Veel lege baan en nauwelijks actie. Dat is ongeveer de HGP van de laatste 5 jaar. Dat doen ze bij Peter AUTO de historische SPA of le mans net ff anders.

    • 10
    • 0
     
    Rob Petersen 21 augustus 2019 22:26

    De anonieme gebruikers slaan weer negatief toe. Het is nooit goed of het deugt niet. De demo's op Zandvoort kenmerken zich door mooie en speciale wagens. De races zijn allemaal meer dan goed gevuld. En ja de FIA Masters F1 zijn minder dan vroeger maar dat is niet alleen op Zandvoort. Op Silverstone waren er 19 ( 20 als je Judy Lyons durft mee te tellen ). Heeft veel te maken met kosten. F2 met 38 wagens is gewoon super. Dus anonieme gebruikers...niet 5 jaar lang komen ergeren. Lekker weg blijven. Er zijn genoeg mensen die willen genieten van een fantastisch evenement tegen een naar mijn idee te lage prijs.

    • 0
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 21 augustus 2019 22:37

    Beste Rob. Ik als anonieme gebruiker ben er de eerste twee keer geweest. De eerste keer was het leukst. Je kon overal in en bij, je kon echt zo de pitboxen in lopen en ook in de pitstraat jezelf begeven. Moet ik wel eerlijk zeggen dat dat op vrijdag was. De tweede keer, ook op vrijdag, was alles afgezet en werdt je op de welbekende vriendelijke Zandvoortse toon van de pitboxen en pitstraat weg gestuurd. Maar als je pretendeert een Historische Grand Prix te organiseren moet je wel een veld van minimaal 20 "jonge" Formule Een auto's hebben. Hoofdprogramma is wat dat betreft dan de Formule Twee.... En, inderdaad, ik kom niet meer. Misschien heb ik al teveel gezien van heel dichtbij. Wens ik verder iedereen veel kijk en luister plezier en ik hoop voor de organisatie dat het een succes wordt.

    • 2
    • 4
     
    Patrick84 21 augustus 2019 23:52

    Nee ik weet al waarom er negatief gedaan word over de HGP..... Het is in Zandvoort! Als nml dit mooie evenement in Assen gehouden werd zou iedereen het fantastisch vinden! Want ja..... Assen! Kan je op een stoeltje zitten en kijken naar een lege baan

    • 4
    • 0
     
    Mattijs 22 augustus 2019 09:31

    De eerste keer vond ik ook erg leuk: alles was nieuw en speciaal, en het was overvol door alle BankGiroLoterij-bezoekers. Begrijpelijk dat er na een reeks evenementen wat gewenning optreedt. Dat je op die eerste vrijdag als gewone door de pitstraat kon lopen, was natuurlijk geen normale situatie. Dat is nergens de bedoeling, dus logisch dat dat is veranderd. Voor wat betreft de F1: het cijfer staat er niet omdat de inschrijving nog tot 30 augustus open is en F1-coureurs schrijven zich altijd laat in. Maar reken niet op een royaal veld, dat zit er dit hele seizoen gewoon niet in. De aantallen die Rob noemt, zeggen wat dat betreft genoeg. Op Silverstone zijn het er anders altijd meer dan 30. In het begin van het seizoen zijn er veel crashes en auto's met motorpech geweest en lang niet iedere eigenaar heeft de tijd en het geld om dat snel te laten repareren. Ook zijn er na vorig jaar een paar prominenten mee gestopt. En op de Nürburgring zijn de titels eigenlijk al beslist, dat speelt ook mee. Kortom, reken op iets van 15 auto's, zo veel waren er ook op de Nürburgring. De HGP-organisatie heeft trouwens geen enkele invloed op het aantal inschrijvingen, die gebeuren bij elke raceklasse. Het verhaal over lang wachten begrijp ik eerlijk gezegd niet: er zit tien minuten tussen elke race, bij Peter Auto zit er een kwartier tussen... Als alternatief heb je aan Peter Auto trouwens weinig, want die hebben geen enkele monoposto in het programma. En dat de NK's van de HARC op hun eigen evenement rijden, lijkt me niet meer dan logisch.

    • 1
    • 10
     
    Anonieme gebruiker 22 augustus 2019 09:36

    Laat ik het heel kort houden. Als je de HGP met welk ander historisch race programma vergelijkt is het echt lachwekkend.

    • 2
    • 0
     
    Mattijs 22 augustus 2019 10:12

    Stel dan eens jouw ideale HGP-programma samen? Ben wel benieuwd.

    • 10
    • 0
     
    Patrick84 22 augustus 2019 10:27

    Yup.... Lachwekkend idd! Zandvoort is het ENIGE circuit waar ALLE 4!! de FIA klasses rijden! Er is geen 1 circuit die dat heeft in 1 weekend..... Zelfs Spa niet! Maar zoals gezegd.... Het is een hype om op Zandvoort te bashen

    • 12
    • 0
     
    Willem J. Staat 22 augustus 2019 11:22

    Tja, F2 en F3 op hoog historisch niveau.. En dit is lachwekkend? Het is nooit goed..........Hoe verwend moet je zijn om dit programma af te kraken. Ik zou zeggen ga lekker naar Laguna Seca of zoiets....... FIA Masters Historic Formula One Championship FIA Masters Historic Sports Car Championship FIA Historic Formula 3 European Cup FIA Lurani Trophy Gentlemen Drivers (GT’s Pre ’66) Pre’66 Touring Cars NK GTTC Historic Formula 2 Historic Grand Prix Cars NK HTGT Tourenwagen Legenden Revival 1952 Dutch Grand Prix, TKH Trophy

    • 8
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 augustus 2019 12:45

    Wat een negatief gemekker. Blijf lekker thuis! Het is een heel bijzonder en fraai evenement, maar als je het niet leuk vindt ga je toch niet?

    • 4
    • 0
     
    Gixxer17 22 augustus 2019 21:33

    Lang wachten en weinig actie op de baan? Welk evenement zijn jullie geweest de laatste jaren? En het is niet zo gek dat mensen zelfs op de vrijdag uit de pitboxen en pitstraat weg worden gestuurd, het is namelijk een FIA evenement en dan word hierop tegenwoordig nogal wat strakker gecontroleerd. Verder zien de velden er heel goed uit, dit word genieten.

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 23 augustus 2019 10:00

    Gewoon naar de HGP. In het begin was het wel redelijk trouwens maar het bobo pitstraat bandjes. Porsche vip kaarten. Pon vlaggetjes. Weer een VIP box en allerlei flauwekul eromheen hebben dit evenement echt volledig naar de kloten geholpen. Maar ik ga wel ff kijken hoor. Klim gewoon onder het hek door vanaf het fietspad. Ga ik met die F1 ook gewoon doen. Ben benieuwd