Retro

Retro: Groeten uit de Espace Automobiles Matra in Romorantin-Lanthenay

matramuseum-9

Het Matra-museum in het slaperige stadje Romorantin-Lanthenay stond al jaren op de nominatie voor een bezoek, maar wanneer kom je er in de buurt? Als je toch acht uur in de auto moet zitten om in Magny-Cours te komen! En dus stapte uw verslaggever op donderdagmiddag in de auto, met het plan om 's avonds laat in Romorantin aan te komen en de volgende ochtend op de stoep te staan van de Espace Automobiles Matra. Gelukkig opende het museum al om 9 uur zijn deuren, ruim op tijd om daarna het begin van de eerste kwalificatiesessie in Magny-Cours te halen. Mooi afgepast!

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

matramuseum-1

Het schattige voortuintje en de knusse gevel verraden het al: dit is een museum voor en door liefhebbers.

matramuseum-2

Er was een youngtimer-tentoonstelling gaande, dus de eerste auto's die we zagen, waren wel gek, maar niet van Matra.

matramuseum-3

matramuseum-4

De aanbevolen wandelroute volgend – zowaar op een Nederlandstalig pamflet – kom je als eerste terecht in een ruimte die gewijd is aan de Espace. Een Espace des Espaces zogezegd, maar dat is een grap die de Fransen zelf nu net niet durfden te maken. Voor wie het niet wist: de Espace was oorspronkelijk een conceptauto van Matra, een ontwerp dat het bedrijf uiteindelijk aan Renault aanbood nadat het vele jaren eerder al was bedacht in een partnership tussen Chrysler, Simca en Matra, en werd versmaad door PSA.

matramuseum-37

Aan de andere kant van het museum, vlak bij de youngtimers, staat overigens de Espace aller Espaces, die met de F1-motor uit de Williams-Renault FW15C. Ook dit was een Matra-project.

matramuseum-5

Okee, deze Espace heeft al een duidelijke link met de autosport, maar hier komen we toch eigenlijk voor: de Matra's die als raceauto de baan opgingen, in een vrij korte periode van het midden van de jaren zestig tot het midden van de jaren zeventig, waarna het nog een tijd alleen als motorleverancier doorging.

matramuseum-7

Motoren die niet zelden 12 cilinders hadden en een glorieus geluid voortbrachten. (Maar niet noodzakelijk de pk's die je daarbij in de gedachten hebt.)

matramuseum-6

Over de Matra F2 van Jean-Pierre Beltoise heen zien we al het F1-merk waarmee Matra het meest wordt geassocieerd: Ligier. Deze JS9 uit 1978 was overigens niet de winnende Ligier-Matra. Dat was de JS7 van een jaar eerder: in 1977 won Jacques Laffite de Grote Prijs van Zweden. Het was de eerste overwinning voor een Franse auto met Franse motor en Franse coureur. Allons enfants!

matramuseum-13

Na '78 liet Ligier de Matra vallen voor de Cosworth, waarna prompt de grootste successen volgden. Al moet worden gezegd: in 1981 keerde Ligier voor één keer naar Matra, en met mooie resultaten. Laffite won twee keer en was tot aan het eind een serieuze titelkandidaat.

matramuseum-8

Vóór de Ligier JS9 zien we de Matra MS120, een van Matra's eigen F1-auto's.

matramuseum-12

Een plaatje. En een geluidje!

matramuseum-11

Maar winnen deden ze nooit – story of Matra's life in F1, als fabrikant à la Ferrari of Renault tenminste, met eigen chassis én motor.

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 juli 2019 00:15

    geweldig museum, mooi merk, schitterende reportage, goed werk!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 juli 2019 18:34

    Mooie reportage weer Mattijs! En die ouwe fabriek zal wel een broedplaats worden, iets met hipsters ;-) Groet, Egbert

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet