Retro

Masters: Aguas, Wolfe/Balfe, Voyazides/Hadfield en Sumpter pakken de prijzen op Brands Hatch, YTCC blijkt publieksfavoriet

brandshatch2018-fri-66

De lauwerkransen en de champagne gingen in het Masters Historic Festival op Brands Hatch voornamelijk naar de favorieten: Rui Aguas won twee keer de Endurance Legends, Andy Wolfe zegevierde met hulp van 'supersub' Shaun Balfe in de Gentlemen Drivers, Leo Voyazides en Simon Hadfield pakten hun zoveelste overwinning in de Historic Sports Cars. Alleen Steve Soper greep naast het eremetaal in de Pre-66 Touring Cars, hij moest zijn meerdere erkennen in Mark Sumpter. Intussen hadden ook de Historic F2 en de 'Nederlandse' YTCC een plek op het programma van Brands.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

De Masters Endurance Legends beten op zaterdag de spits af. Zonder GT's, want de enkele aanwezige GT's vielen in de kwalificatie met problemen af. Wel met 11 prototypes, maar dat werden er al gauw negen toen Niki Leutwiler (ORECA-Nissan 03) en David Porter (Peugeot 908) in de openingsfase bepaald onzacht met elkaar in aanraking kwamen. Het leverde een langdurige safetycarperiode op die tot in het pitstopvenster duurde. De extra lange pitstoptijden voor professionele coureurs werden daardoor deels opgeheven. Er viel daardoor weinig te doen aan Rui Aguas (Peugeot 908X) die vanaf de zevende plaats snel oprukte. Alleen Alex Kapadia (ORECA-Nissan 03) bood nog heftig tegenstand. Nick Tandy (Lola-Mazda B12/60), die als eerste de pits weer verliet, eindigde als derde.

brandshatch2018-fri-33

Tandy bood op zondag serieus partij en liet Aguas echt voor zijn tweede overwinning vechten. Nu niet meer geholpen door de safety car eindigden Rich en Kapadia op ruime afstand als derde.

brandshatch2018-sat-23

De Masters Gentlemen Drivers-race leek af te stevenen op een dominante overwinning voor Mike Whitaker, maar met driekwart wedstrijd achter de rug ging zijn TVR Griffith kortstondig van de baan, wat hem een losse uitlaat opleverde. Het gevolg was de zwart-oranje vlag en een pitstop ter reparatie die hem naar de derde plaats terugwierp. Andy Wolfe (AC Cobra) en zijn gelegenheidsteamgenoot Shaun Balfe zeiden dank je wel en pakten de zege. Whitaker wist nog wel terug te komen naar de tweede plaats, ten koste van TVR-genoot John Spiers, die de laatste ronden zonder achterremmen moest voltooien.

brandshatch2018-sat-16

Rob Fenn werd in zijn Lotus Elan sterk vierde en won daarmee met gemak de CLP-klasse. Ook Sander van Gils maakte nog kans op een podiumplaats, maar zijn Elan haakte na een derde van de wedstrijd af. De klassezeges in C2 en C1 gingen onbedreigd naar David Grace/Jack Rawles (Austin Healey 3000) en Malcolm Paul/Rick Bourne (TVR Grantura).

brandshatch2018-fri-57

De race voor het FIA Masters Historic Sports Car Championship stond in het teken van een machtige inhaalrace van Leo Voyazides en Simon Hadfield. Hun Lola-Chevrolet T70 Mk3B kon door een kapotte brandstofpomp en daarna een motorwissel niet aan de kwalificatie meedoen, dus Voyazides moest van achteren komen om de Lola op de derde plaats aan Hadfield over te dragen. Hun leven werd gemakkelijker gemaakt door drie safetycarperiodes die het veld steeds bij elkaar brachten. Daarna reed Hadfield onbedreigd naar de zege, die hij nu – in tegenstelling tot in Imola – wél mocht houden. Jason Wright in nog een T70 Mk3B werd tweede, Henry Fletcher in een Chevron B19 derde.

brandshatch2018-sat-40

Michiel Smits (Lola T70 Mk1) had zich in de pre-66-klasse goed gekwalificeerd, maar kreeg al snel een lekke band. Daardoor kon hij zich niet mengen in de strijd om de klassezege tussen Keith Ahlers/Billy Bellinger (Cooper Monaco King Cobra) en Chris Jolly/Steve Farthing (Cooper Monaco T61M), waarbij de eerstgenoemden door de safety cars steeds hun voorsprong zagen verdampen. Toch wonnen ze, Smits werd op grote afstand derde.

brandshatch2018-sat-44

De pre-66-toerwagenrace draaide na het vroege verscheiden van poleman Craig Davies (Ford Mustang) uit op een nagelbijtend duel tussen de Cortina's van Mark Sumpter en Steve Soper. Maar wat de 'Soperman' ook probeerde, Sumpter hield stand en had het rijk alleen toen Sopers Cortina stuurproblemen begon te krijgen. De Falcon-duo's Mike Gardiner/Andy Wolfe en Julian Thomas/Calum Lockie vulden het podium af, levende Mini-legende Nick Swift reed zijn Cooper S heldhaftig naar een vierde plaats algemeen.

brandshatch2018-fri-62

Over de overwinningen van Nick Padmore en Martin Stretton in de historische F1 hebben we al eerder afzonderlijk verslag gedaan.

brandshatch2018-sun-19

Twee gastklasses kwamen er aan de bak op het Masters-festival. De historische F2-klasse onder auspiciën van de HSCC leverde twee vermakelijke races op, die op naam werden geschreven door Dean Forward en Matthew Wrigley.

brandshatch2018-sun-8

Ook de Youngtimer Touring Car Challenge – de 'run-what-you-brung'-toerwagenklasse van Nederlandse bodem – gaf acte de presence en bleek meteen een publieksfavoriet. Organisatoren Randall Lawson en Ig de Bakker hadden met 47 auto's het grootste veld meegenomen dat Brands Hatch dit jaar heeft gezien, met daarin een ontzagwekkende variatie van automobielen – van Trabants tot Dodge Challenger R/T's. Ook al had de YTCC op zondag de eerste en de laatste plek op het programma gekregen, de bezoekers doken vroeg op en bleven tot het laatste zitten, verrast als ze waren over het spektakel.

brandshatch2018-sun-11

De prijzen gingen uiteindelijk hoofdzakelijk naar de familie Brown, die met drie prachtige Escorts was verschenen voor vader Sean en zoons Daniel en Robert. Daniel versloeg twee keer zijn vader, Robert maakte er op zondag een compleet familiefeestje op het podium van. Alleen Peter Stox kon in zijn Porsche 964 partij bieden, wat hem op zaterdag een derde plek opleverde, maar op zondag zette vroegtijdig contact met een Challenger hem uit de wedstrijd.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet