Historic F1: Padmore en Stretton verdelen HF1-buit op Brands Hatch | Retro

Retro

Historic F1: Padmore en Stretton verdelen HF1-buit op Brands Hatch

brandshatch2018-sat-30

Nick Padmore en Martin Stretton hebben op Brands Hatch onderling de buit verdeeld in de twee races voor het FIA Masters Historic Formula One Championship. Padmore (Williams FW07C) won de eerste race, Stretton (Tyrrell 012) de tweede. Pre-78-rivalen Greg Thornton (Lotus 77) en Max Smith-Hilliard (Fittipaldi F5A) wonnen ook elk een keer hun klasse.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Na een vrije training waarin vooral de teams met ground-effect-auto's worstelden met een goede afstelling, kregen ze hun auto's voor de kwalificatie toch redelijk goed aan het werken. De nieuwe strengere ophangingsreglementen die het onmogelijk maakt dat auto's dankzij extra zachte dempers meer ground effect creëren, zorgde voor heel wat hoofdbrekens, maar de auto's van de toppers zagen er in de kwalificatie al een stuk minder nerveus uit.

brandshatch2018-sat-28

Padmore wist Stretton net te verslaan in de strijd voor de pole – mede geholpen door het feit dat Stretton halverwege moet afhaken vanwege een afgebroken wielnaaf. Die strijd ging in de eerste wedstrijd gewoon door. De hele race zat Stretton op korter dan een seconde van de kampioen van 2016, met zo af en toe een snelste ronde van de wedstrijd verkleinde het gat zelfs tot vier tienden. Maar een echte inhaalactie kon Stretton nooit proberen.

brandshatch2018-fri-44

De Tyrrell-coureur hoopte dat achterblijvers aan het slot Padmore in een fout zouden dwingen, maar daar kwam het niet van. De race werd met acht minuten nog te gaan afgebroken en niet meer vervolgd na een crash tussen Lotus-teamgenoten Katsu Kubota en Steve Brooks. De laatstgenoemde had zijn inhaalactie in Druids al zo goed als voltooid, maar de Japanner stuurde toch in en werd over het linkervoorwiel van Brooks gelanceerd. De Lotus 91 kwam ondersteboven op het asfalt terecht, maar Kubota kon er ongedeerd uit glijden.

brandshatch2018-fri-40

Mike Cantillon (Williams FW07C) en Simon Fish (Ensign N180) reden op respectabele afstand naar een derde en vierde plaats, terwijl Greg Thornton op de vijfde plaats de pre-78-klasse domineerde. In eerste instantie had Thornton vier ground-effect-auto's tussen zichzelf en klasserivaal Max Smith-Hilliard, maar Steve Hartley (Arrows A4) en Joaquin Folch (Brabham BT49C) vielen weg na met elkaar in aanraking te zijn gekomen. Net toen Thornton van plan was om zich vanwege de 'reversed grid' van zondag achter zijn Classic Team Lotus-teamgenoten te laten afzakken, reden die in Druids tegen elkaar aan...

brandshatch2018-fri-47

Op zondag ging het er rustiger aan toe, al droeg de 'reversed grid' voor de eerste acht wel voor extra inhaalacties in de openingsfase. Door een bliksemstart en zeer besluitvaardig inhalen in de openingsronden lag Stretton vanaf de zevende startplek al in tweede ronde aan de leiding. Padmore had vanaf plaats acht twee ronden langer nodig om de tweede plaats te bereiken. Met drie snelste ronden van de wedstrijd dichtte hij het gat tot zes tienden, maar daarna produceerde Stretton een nog snellere ronde en liep het gat weer op naar twee seconden.

brandshatch2018-sat-32

Net als Stretton een dag eerder moest Padmore hopen op een foutje van de koploper bij het inhalen van de achterblijvers. Het kwam er niet van. Een mislukte inhaalactie van Cantillon op Thornton bracht de safety car naar buiten, die daar bleef circuleren tot de finish. Max Smith-Hilliard pakte deze keer – mede dankzij zijn 'reversed pole' – de pre-78-zege, vóór Thornton (die na het contact met Cantillon kon doorhobbelen) en Jason Wright (Shadow DN8). De Amerikaan pakte daarmee zijn tweede podium van het weekend.

brandshatch2018-fri-39

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet