HARC

Retro: Groeten van de Historische Zandvoort Trofee 2016

hzt16-sun-9

Volop zon, volop auto's, in een ontzagwekkende variatie waar je in de moderne autosport niet voor hoeft te komen. En toch liet het publiek het (weer) afweten voor de Historische Zandvoort Trofee. Geluid is dan altijd het argument, of beter gezegd, geen geluid, maar dat blijft voor een racefan toch altijd een beetje een laf excuus. AUTOSPORT.NL was er wel beide dagen bij en dook zoals vertrouwd achter de schermen.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam & Erik van der Schaaff

Door de late totstandkoming van de kalender voor het circuit van Zandvoort had de HARC onvoldoende tijd om extra velden te trekken naar dit eerste historische evenement van het jaar op Nederlandse bodem. Daarom werd de Historische Zandvoort Trofee een exclusief HARC-feest, met drie vertrouwde kampioenschappen aan de start én de eerste races van een nieuw kampioenschap onder de HARC-vlag: de auto's van de jaren tachtig, de nadagen van de Starlet Cup, de opkomst van de AX Cup, daarnaast grote velden met toerwagens in diverse klassen.

Veel van die auto's staan nog ergens, zo wist men bij de HARC. En zo ontstond het idee om ook voor deze youngtimers een klasse in het leven te roepen. Dit eerste weekend stonden er verschillende auto's uit de beoogde jaren aan de start: van Alfa 75 en BMW 3-series tot een een Cup-Starlet en een zeer bijzondere 'artcar' van Frans Amsing, de machtige Toyota Supra.

16

Het weer, zeker op de zondag, was zonnig en uit de wind zelfs plezierig. Het nodigde uit voor een korte sessie wegdromen op een lawaaiig strand.

hzt16-sat-1

In de rij voor de TC. Donkere wolken pakken zich hier nog samen, maar die zouden snel overwaaien. (Al kwam niet elke deelnemer vrolijk van de keuring vandaan.)

hzt16-sat-36

De coureurs liepen intussen in groepjes naar de rijdersbriefings.

hzt16-sat-9

Tot half vier 's middags was het op zaterdag vrij rijden, wat is te zien aan het extra startnummer op de Porsche 904 van Patrick Koel en Pascal Pandelaar.

7

Bij het vrij rijden bleek het Zandvoortse asfalt voor sommige deelnemers te smal, de vangrail te dichtbij of de voet zwaarder dan de kunde. U mag het zeggen...

hzt16-sat-61

Pandelaar zou dit weekend niet racen, maar alleen voor de 904 van Koel zorgen. "Ik doe het hele seizoen Peter Auto met de 911. Masters blijft moeilijk met de L-banden van Dunlop, niet voor niets zie je daar geen 911's." Op de Jarama Classic, het eerste Peter Auto-evenement van dit jaar, greep Pandelaar samen met Michiel van Duijvendijk naast de klassewinst door een idiote situatie achter de safety car. "Een dame voor mij bleef stug 50 rijden en ging op een gegeven moment zelfs stilstaan. Kennelijk geven ze in Frankrijk een internationale licentie bij een pakje boter weg!"

hzt16-sat-62

Koel was intussen nog steeds geschokt door de dood van Walter van Lent. "Ja, veel te jong. Walter was een mooie kerel, met wie ik een paar fantastische jaren in de Formule Ford heb meegemaakt." In 2000 werd Koel kampioen met MP Motorsport, waar Van Lent destijds de teamcoördinatie deed.

hzt16-sat-3

Fotograaf Carlo Senten van Retro Racing Magazine komt buurten bij DHG Racing, dat zich op het laatst nog inschreef met Cobra's voor David Hart en Hans Hugenholtz, en een Ford Mustang voor Olivier Hart. We zien teammanager Freddy Rijshouwer en monteurs Harold Bunskoeke en Kurt van der Hoek.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet