Masters Historic Racing

Retro: Wills/Littlejohn winnen Spa Six Hours, DHG Cobra derde, Izaks/Peereboom/Smith 13e

spasixhours15-sat-106

Roger Wills en James Littlejohn hebben met hun Ford GT40 de Spa Six Hours gewonnen. Na een enerverende wedstrijd was de GT40 van de Nieuw-Zeelander en zijn jonge teamgenoot de enige die de zes uur probleemloos doorstond. De DHG Cobra van David Hart, Alexander van der Lof en Nicky Pastorelli reed eveneens als een tank en pakte daardoor de derde plaats. Een net zo knappe prestatie leverden Sjoerd Peereboom en Jasper Izaks die samen met hun Britse teamgenoot Tom Smith hun bescheiden MGB naar een 13e plaats overall stuurden.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Na jaren met stralende zon of absoluut noodweer én steeds meer GT40's die zonder problemen het einde haalden, was deze editie van de Spa Six Hours eindelijk weer eens een ouderwetse: nat en droog wisselden elkaar op een uitdagende manier af, terwijl op papier langzamere auto's zoals de Jaguar E-type van Jon Minshaw en Phil Keen (die vijfde werd) en de AC Cobra van het Nederlandse DHG Racing de kwetsbare GT40's opjoegen totdat ze een voor een braken.

spasixhours15-sat-104

De Cobra van Hart, Van der Lof en Pastorelli lag zelfs lange tijd tweede, waarbij Pastorelli GT40-achtige rondetijden zette, maar moest aan het slot benzine sparen om de gewaagde alternatieve brandstofstrategie te laten slagen. Daardoor kon de van pole vertrokken Duitse GT40 van Markus Graf von Oeynhausen en Michael Funke weer langszij komen en de tweede plaats terugveroveren.

spasixhours15-sun-3

De GT40 van Wills en zijn jonge teamgenoot bleef echter 30 seconden vooruit, zodat de Nieuw-Zeelandse bankier na vele vruchteloze pogingen de trofee binnenhaalde. De twee wonnen ook al de primeur van de Donington Four Hours, maar er was niemand die Wills de zege misgunde – ook omdat zijn GT40 nog enige originaliteit bezit.

spasixhours15-sat-100

Net zo sterk was de prestatie van Jasper Izaks, Sjoerd Peereboom en hun Britse teamgenoot Tom Smith. Vorig eindigde het trio al 16e algemeen in hun kleine MGB'tje, een prestatie die niet meer te overtreffen leek. Dat het toch nog beter kon, bleek uit het feit dat ze tot tien minuten voor het einde de eerste plaats in hun klasse in handen, voordat ze die verloren aan de 911 van Mark Bates en Sean McInerney. Ondanks het verlies van de klassewinst was hun 13e plaats overall opnieuw een verbetering.

spasixhours15-sun-24

In het FIA Masters Historic F1 Championship is de spanning weer helemaal terug. Loïc Deman won in zijn Tyrrell 010 twee keer, terwijl zijn titelrivaal Andy Wolfe (Tyrrell 012) in de tweede race moest uitvallen na een klapband. Wolfe had in de zwakbezette klasse van auto's vanaf 1983 (met vlakke bodems) de zeges aaneengeregen, zodat Deman ondanks zijn zes overall-overwinningen achter de feiten bleef aanlopen. Door de uitvalbeurt van Wolfe is de strijd weer open en moeten de laatste wedstrijden op Dijon de beslissing brengen.

spasixhours15-sat-69

Deman versloeg in de regenrace van zaterdag Steve Hartley (Arrows A4) en zijn landgenoot Christophe d'Ansembourg (Williams FW07), terwijl Nick Padmore schitterde door in zijn Lotus 77 uit de pre-78-klasse even derde te liggen, maar uiteindelijk vierde werd. De Brit won ook de volgende dag met gemak zijn klasse. Die droge race eindigde met een uniek podium met alleen maar Belgen: Deman kreeg D'Ansembourg en oude rot Jean-Michel Martin (ook in een Tyrrell 010) naast zich.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet