Goodwood

Retro: Kristensen en Ward schitteren op Goodwood Revival

goodwoodrevival2015-sat-59

Tom Kristensen kan ook in iets anders dan een Audi winnen. Dat demonstreerde hij in mogelijk de spectaculairste race die ooit in 18 jaar Goodwood Revival te zien is geweest: de Deen stormde in de St. Mary's Trophy voor toerwagens uit de jaren zestig vanaf de laatste plaats naar de kop, in een destijds door Holman & Moody geprepareerde Ford Fairlane Thunderbolt die net in oude glorie was hersteld. Een andere ster was Chris Ward, die namens JD Classics twee races op zijn naam schreef en bijna nog een derde won. David Hart en Giedo van der Garde konden hun stunt van vorig jaar niet herhalen. Een onderdeel van twee kwartjes zorgde voor acht ronden oponthoud in de RAC TT Celebration, de grote race van het evenement.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

De TT-race mag op zondagmiddag het hoogtepunt van de Revival zijn, zeker met alle sterren die als co-piloot aantreden, maar in de twee races om de St. Mary's Trophy gaat het er vaak nog spectaculairder aan toe. Dat bleek in de race van zaterdag, waarin de professionals tegen elkaar aantraden. Lange tijd ging de strijd aan kop tussen de GTA van Frank Stippler en de Lotus Cortina's van Gordon Shedden en Andrew Jordan, totdat Kristensen zich ermee ging bemoeien.

goodwoodrevival2015-sat-58

Door problemen in de kwalificatie moest de Deen vanaf de laatste plaats starten, maar nog vóór de helft van de race lag hij al vierde en zette hij met zijn surplus aan vermogen de achtervolging in op het leidende trio. Ook met hen rekende hij af, waarna Stippler zijn strijd met de twee BTCC-mannen tot op de finish doorzette.

goodwoodrevival2015-sat-56

De zondagse race voor de eigenaren was trouwens net zo vermakelijk, al won Henry Mann iets eenvoudiger in de Fairlane waarin Kristensen de vorige dag had gewonnen. De meeste show werd zoals gewoonlijk verzorgd door Nick Swift, die in zijn Mini een fantastisch duel uitvocht met de GTA van Alex Furiani, waarin Stippler de vorige dag derde werd. 'Swifty' legde het uiteindelijk af, maar het publiek stond op de banken. Adrian van Hooydonk reed de race niet uit in zijn BMW 1800 TiSA.

goodwoodrevival2015-sun-39

De RAC TT Celebration begon net zo spannend, met een kopgroep waarin Chris Ward in zijn Jaguar E-type al gauw Andrew Smith (AC Cobra) passeerde, met daarachter de Cobra's David Hart en Michael Squire. Die vier zouden halverwege het stuur overdragen aan respectievelijk Gordon Shedden, Oliver Bryant, Giedo van der Garde en Frank Stippler – met dreiging van regen. Maar nadat de TT vorig jaar een exclusieve Cobra-aangelegenheid was, reed de E-type van Ward/Shedden weg van het veld, met de Cobra's van Smith/Bryant en Squire/Stippler op gepaste afstand.

goodwoodrevival2015-sun-36

En die van Hart en Van der Garde? Die bleef 8 ronden binnenstaan toen Hart merkte dat zijn rem bleef hangen. Nadat de remklauwen in orde bleken, vond het team een afgebroken voetensteun die naar voren was gegleden en het pedaal had klemgezet... Arie Luyendijk maakte zijn Revival-debuut en reed met Rob Hall naar een prima negende plaats. Hall stapte in nadat eigenaar John Goodman het circuit van Goodwood toch iets te link vond voor zijn beperkte vaardigheden als coureur.

goodwoodrevival2015-sun-33

Op vrijdagavond had Chris Ward ook al gedeeld in de zege. In de Freddie March Memorial Trophy voor lichtere sportwagens uit de jaren vijftig waren Ward en zijn teamgenoot Derek Hood een klasse apart in hun Cooper-Jaguar T33: na anderhalf uur racen in de schemering hadden ze het hele veld op een ronde gezet. Karsten Le Blanc reed met Nigel Greensall naar een sterke vijfde plaats in een Healey 100S met aanzienlijk minder vermogen.

goodwoodrevival2015-fri-119

Ward leek even op weg naar een derde zege toen hij in de afsluitende Sussex Trophy de kop pakte in zijn Lister-Jaguar 'Costin'. Maar poleman Bobby Verdon-Roe greep al gauw het initiatief terug in de Ferrari 246S Dino van Strakka Racing en versloeg Ward met drie seconden verschil. David Hart debuteerde zijn 'Costin' met een mooie zevende plaats. Hij lag lange tijd zesde, maar moest aan het slot een plaats opgeven aan James Cottingham (Tojeiro).

goodwoodrevival2015-sun-65

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet