Retro

Retro: Groeten van de Montlhéry Vintage Revival 2015

montlhery-dag2-58

Wie het jammer vindt dat de Grand Prix Historique van Monaco en de Le Mans Classic alleen in even jaren plaatsvinden, kan in de meimaand van elk oneven jaar alsnog zijn hart ophalen aan 'ouwe meuk'. De alleroudste meuk zelfs, want de Montlhéry Vintage Revival is volledig gewijd aan vooroorlogs rollend wegmaterieel met enige vorm van aandrijving. Bovendien is alleen al de kombaan van Montlhéry een bezoek waard. AutosportRetro toog erheen voor een impressie.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

De Autodrome Linas-Montlhéry ligt even ten zuiden van Parijs en bestaat uit een kombaan, met daaraan vast een regulier circuit dat gebruikmaakt van een van de kommen. In zijn mooiste jaren kende het circuit een ellenlange lus die nu niet meer in gebruik is, maar in deze lange configuratie was Montlhéry in de jaren twintig en dertig het decor van menig Grand Prix de l'ACF (de toenmalige Grote Prijs van Frankrijk). Tot de winnaars behoren grote namen uit het interbellum, zoals Robert Benoist (tweevoudig winnaar in 1925 en 1927), Louis Chiron (tweevoudig winnaar in 1931 en 1934), Achille Varzi, Giuseppe Campari en Rudi Caracciola. In die eerste GP die Robert Benoist won, verongelukte ook Antonio Ascari, vader van de latere tweevoudig wereldkampioen Alberto Ascari.

montlhery-dag2-20

Als de nationale GP het circuit niet aandeed, dan was Montlhéry de locatie van de Coupe du Salon en de 1000 km van Parijs voor sportwagens, maar ook van vele snelheidsrecordpogingen op de volledige kombaan. Vooral in het voor- en naseizoen was de Parijse autodrome een pleisterplaats voor recordjagers. Motorfietsen kwamen er intussen voor de befaamde Bol d'Or, een 24-uursrace die tot 1970 werd gehouden.

montlhery-dag2-14

Na de oorlog was het snel gedaan met de leidende positie van het circuit. Reims en Rouen namen het vaandel over, later gevolgd door Clermont-Ferrand, Paul Ricard en Dijon. Toch bleef Linas-Montlhéry nog tot in de jaren negentig geopend voor de nationale moderne autosport: Franse GT's en toerwagens reden er een ronde van hun kampioenschap. Maar nu straalt het circuit een glorie uit die steeds meer aan het vergaan is. De tweede kom is in slechte staat en ook op de grote kom die deel uitmaakt van het lange circuit zie je het beton afbrokkelen.

montlhery-dag2-22

Jammer, al is Montlhéry daardoor wel het perfecte decor voor de tweejaarlijkse Vintage Revival, het grootste evenement ter wereld voor vooroorlogse auto's en motorfietsen.

montlhery-dag1-37

Begin van de tweede kom.

Meer dan 300 auto's gaven acte de presence, met daaronder de gekste contrapties – in de meeste gevallen afkomstig uit Frankrijk zelf, het land met de eigenzinnigste auto-ontwerpers. Onderverdeeld in zes groepen mochten ze vier keer de baan op. Daarnaast waren er twee groepen voor gemotoriseerde tweewielers en 'motocyclettes'. Die laatste categorie bestond uit een rare mengelmoes van bromfietsen en brommobielen van voor de Eerste Wereldoorlog.

montlhery-dag2-59

Voor de sfeer hielp het bovendien dat het circuit twee dagen lang lag te bakken in een voorjaarszon die de temperaturen tot ver boven de 20 graden opstookte. Een prachtevenement, dat hopelijk net zo lang doorgaat als de autodrome van Montlhéry standhoudt...

montlhery-dag2-1

Schitterend weer maakte de Montlhéry Vintage Revival tot een extra groot genoegen. Al was er weinig retro aan de wirwar van condenssporen, die de nabijheid van het vliegveld Orly verraadden.

montlhery-dag1-17

Het middenterrein oogde hier en daar als een ware uitdragerij.

montlhery-dag2-55

Geen massale verkleedpartijen zoals op de Goodwood Revival, maar toch leuk om te zien dat een paar mensen hun best hadden gedaan.

montlhery-dag1-61

Oordoppen waren niet nodig, want net als op Zandvoort gelden ook op Montlhéry strenge geluidsnormen.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet