Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formula Ford

Formule Ford: Race op Spa reclame voor autosport (lang)


Belgische hoop
De Belgische inbreng in het Benelux Kampioenschap is dit jaar zeer beperkt. Stephanie Boden is in de A-klasse zelfs de enige vertegenwoordigster van haar land. Ondanks haar pas 17 jaar is de Belgische al aan haar tweede Formule Ford seizoen bezig. Op negenjarige leeftijd zat Boden al op de karts, met in diverse nationale en internationale klassen hoge klasseringen als resultaat. In de Formule Ford race in Spa behaalde ze een verdienstelijke tiende positie. "Hier ben ik erg blij mee, het ging heel goed. De auto kregen we pas een week voor de eerste race in Zandvoort. We hebben geen tijd gehad om aan de afstelling te werken, waardoor het in het begin erg moeilijk ging. Na het testen zit er vooruitgang in en krijgen we de auto steeds beter onder controle. Deze race verliep al goed en dat geeft vertrouwen", aldus de tengere Belgische.

440fordspa1

Formule Monza
Een verklaring voor het kleine aantal landgenoten in de Formule Ford moet volgens haar vooral worden gezocht in de langdurige onzekerheid over de introductie van de nieuwe Formule Monza, een instapklasse vergelijkbaar met de Formule Ford gebaseerd op Renault techniek. "Eerst zou er een internationaal kampioenschap Formule Monza komen, toen een Belgisch. Heel lang bleef er onzekerheid en hebben rijders gewacht met het nemen van een beslissing. Toen kort voor het seizoen de introductie een jaar werd uitgesteld, was het voor veel rijders al te laat om nog een Formule Ford seizoen rond te krijgen. Een aantal landgenoten rijdt nu in Duitsland, in de Formule Konig bijvoorbeeld." Boden wil verder in de autosport. "Het is nu nog moeilijk te combineren met school, ik krijg er geen vrij voor en dus meld ik me wel eens ziek. Straks wordt dat makkelijker want dan zoek ik een opleiding die daar rekening mee houdt." In welke klasse ze gaat aantreden hangt van een aantal zaken af. "Misschien wel Formule Monza, maar Formule Renault is ook een optie."
 
440fordspa11
Michael Koel profiteerde en won de race, voor Didier Glorieux.

Mechanische pech
De races in de First Division verlopen tot nu toe altijd volgens hetzelfde stramien: Michael Koel is de snelste in de training, maar bij de start neemt tweede man Helmert-Jan van der Slik meteen de koppositie over. Ook dit keer nam 'HJ' de kop, maar in tegenstelling tot de twee vorige races was er nu geen zege voor hem weggelegd. Halverwege de race moest Van der Slik zijn Mygale 2000 langs de kant van de baan parkeren met een gebroken aandrijfas. Koel profiteerde en won de race, voor Didier Glorieux. De Belg maakte geen vrienden, want zowel Mark Nachtegeller als Marijn van Kalmthout beschuldigden hem ervan hen van de baan gedrukt te hebben.

Voor Van Kalmthout resulteerde dit in de eerste ronde in een spin. "Ik hervatte de race als laatste", aldus de Hoofddorpse Ford-dealer. "Toen begon ik aan een inhaalrace." Marijn werd toch nog derde in de First Division. "Dit is echt de meest bizarre podiumplaats die ik ooit behaald heb", vond hij. Hij toonde zich een gelukkig man. "Eindelijk heb ik mijn eerste podiumplaats van dit seizoen in handen!" Michael Koel reed geen gemakkelijke race, zo vertelde hij. "Bij de start kwam ik niet goed weg, daardoor kon Helmert-Jan de leiding overnemen. In de race kampte ik met remproblemen, de auto vertraagde gewoon niet goed. Ik heb geen idee wat daarvan de oorzaak is."

440fordspa7
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet