Dutch Touring Car Championship

DTCC: Winnen is lijden

Autosport is niet alleen kommer en kwel voor de rijders die niet verder komen dan het midden- en achterveld. Ook het leven aan de top is niet gemakkelijk, althans dat is de mening van Sandor van Es. Hij won tijdens de Carisma Pinksterraces op het Circuit Park Zandvoort de race van het Libertel DTCC op zondag en leek ook op maandag te zegevieren. Vlak voor de finishstreep liet hij echter het gas los om zijn teamgenoot Duncan Huisman te laten passeren. 'Teamorders', meldde Carly Pellinkhof van het JJ Motorsport BMW Dealerteam. De tranen van Van Es waren allesbehalve vreugdetranen.

Tekst: Roy van der Laan

Voorafgaande aan de vijfde en zesde ronde van de Carisma Pinksterraces was er veel ophef over de vermeende illegaliteit van de BMW's van de klassementsaanvoerders Duncan Huisman en Sandor van Es. De Technische Commissie constateerde na afloop van de derde en de vierde race dat de kleppen van de BMW-motoren in hun optiek niet conform het reglement waren. Het was en is van groot belang dat er zo snel mogelijk een uitspraak over deze zaak wordt gedaan, een eventuele diskwalificatie heeft immers onder meer gevolgen voor de handicapgewichten. Op zaterdagochtend, vlak voor het begin van de eerste tijdtraining, bevestigden de sportcommissarissen van de KNAF de zienswijze van de TC. Het gevolg hiervan is, dat Huisman en Van Es voor de beide betreffende races zijn uitgesloten. Carly Motors, de inschrijver van de BMW's van het JJ Motorsport BMW Dealerteam, is tegen de uitspraak in beroep gegaan. Dit beroep zal volgens verwachting binnen twee weken behandeld worden door de Commissie Autosport Rechtspraak (CAR).

Sandor op pole
Alsof er niets was gebeurd, reed Sandor van Es tijdens de eerste training de snelste trainingstijd. Van Es was maar liefst een volle seconde sneller dan tweede man Allard Kalff. De Mitsubishi Carisma-rijder baarde opzien door een deel van het circuit onder de olie te leggen toen de oliestop van de versnellingsbak van zijn Carisma lekte. Dit leverde een code-rood situatie op. Op dat moment had Pim van Riet de pole in handen, hij liep tijdens de onderbreking van de training terstond naar Allard om hem te 'bedanken'. Van Riet juichte echter te vroeg; toen de olie was opgeruimd, bleek de baan minder vervuild dan velen van tevoren verwachtten. Van Es dus op pole, voor Kalff, met op de tweede rij weer een combinatie BMW-Mitsubishi met Huisman (derde) en Tim Coronel. Pim van Riet was met de vijfde tijd wel de snelste privateer.

Sandor op pole (2)
Tijdens de tweede training was Van Es weer de snelste, nu voor zijn teamgenoot Duncan Huisman. Coronel en Kalff deelden de tweede rij. De rijders van Team Marlboro Mitsubishi zaten er dus goed bij, dit tot genoegen van de Nederlandse Mitsubishi-importeur. Mitsubishi Motor Sales Nederland ontving gedurende het weekeinde 1500 gasten in het kader van de 'Carisma Pinksterraces'. Donald Molenaar liet de vijfde tijd noteren, voor Pim van Riet, die dus wederom de snelste privateer was.

BMW dubbel
De start van de acht ronden sprintrace, voorafgaande aan de demo¹s van Jos Verstappen, was voor Sandor van Es. Hij werd gevolgd door Allard Kalff, Duncan Huisman en Tim Coronel. In het achterveld ging het een paar keer mis; bij het uitkomen van de Tarzanbocht zaten enkele rijders elkaar in de wielen, in de daaropvolgende Hugenholtzbocht spinde Ben Janbroers met zijn Honda Integra R. Duncan Huisman zette Allard vanaf de beginfase direct onder zware druk. Halverwege de acht ronden passeerde de BMW de Mitsubishi. "Ik maakte een foutje in de Marlborobocht", verklaarde Allard. Gezien de wijze waarop Duncan aandrong bij de F1-commentator, leek de kans dat Kalff de tweede plaats zou kunnen behouden sowieso niet groot. De Mitsubishi-rijder realiseerde zich dat. "De BMW's zijn op twee punten sneller", aldus Allard na afloop. "In de bochten, en op de rechte stukken." De BMW-rijders 'prezen' op hun beurt de snelheid van de Mitsubishi's. "We moeten alles geven om ze voor te blijven", luidde de strekking van winnaar Van Es. Het hoort allemaal bij de 'psychologische oorlogsvoering' tussen de teams.

Sandor wint
Sandor van Es lag de hele race op kop en won dus de race voor zijn teamgenoot. Achter de beide BMW's eindigden de Mitsubishi-rijders op de derde en de vierde plaats. Pim van Riet eindigde als vijfde en was met zijn Stokvis Mégane de beste privateer. De BMW-rijders mochten dan de snelsten zijn op de baan, op het podium was Kalff sneller met de fles champagne. Na de kussen van 'kiss miss' Marieke van Zanten (de Miss Circuit Park Zandvoort 2000) had hij de champagnefles al leeggespoten voor de beide BMW-racers überhaupt hun fles open hadden. Kalff maakte vervolgens geen vrienden bij het Stokvis-team, door zich ook te vergrijpen aan de champagne voor het privateers-podium. Pim van Riet zag op het privateers-podium louter bekende gezichten om hem heen. De overige ereplaatsen werden namelijk ingenomen door zijn Stokvis-teamgenoten Peter van Merksteijn (tweede) en John de Vos.

Progressie Renault Dealerteam

Het Renault Dealerteam had in de weken voorafgaande aan de Carisma Pinksterraces flink progressie geboekt. "We hebben vooral vooruitgang geboekt op het gebied van de wegligging", vertelde Donald Molenaar, die samen met Frans Verschuur de beide Renaults Clio RS van het Dealerteam bestuurt. "Onze afstelling is echter een echte raceafstelling, waardoor we in de training nog wat tekort komen." Hoeveel vooruitgang het team heeft geboekt, bleek tijdens de tweede race van het Libertel DTCC. Molenaar schoot bij de start meteen langs de beide Mitsubishi's naar de derde plaats achter Sandor van Es en Duncan Huisman, om nog in de eerste ronde Huisman van zijn tweede plaats te veroveren. Donald hield de BMW en ook vierde man Allard Kalff op, maar behield zijn tweede plaats. Pas enkele ronden voor de finish zag Huisman kans de Clio te verschalken. Donald Molenaar werd hierdoor derde.

Sandor in tranen
Dankzij de strijd om de tweede plaats had Sandor van Es alle gelegenheid om een voorsprong op te bouwen. Hij leek de race te winnen, tot hij vlak voor de finishstreep het gas losliet. Duncan Huisman passeerde hem en verstevigde daarmee zijn leidende positie in het tussenklassement. Sandor was niet blij. In tranen vertelde hij zijn verhaal voor de tv-camera's. Later verklaarde hij dat hij geremd was door technische problemen, om vervolgens toe te geven dat hij met teamorders te maken had.

King Pim
Achter vierde man Allard Kalff eindigde Pim van Riet als vijfde met zijn Stokvis Renault Mégane, daarmee zijn vijfde zege in de strijd om de Libertel DTCC Privateers Cup veiligstellend. Het is nu eigenlijk al duidelijk dat de Cup dit seizoen door Stokvis wordt gewonnen, met Van Riet, John de Vos en Peter van Merksteijn op de eerste drie plaatsen in het tussenklassement. Van Riet zal echter gelukkiger zijn met zijn vierde plaats in het algemeen klassement, een prima prestatie van de Mégane-coureur. Tim Coronel was de grote verliezer van de tweede race. Hij kwam slecht weg bij de start ("ik moest wel opzij voor Donald Molenaar, anders was het verkeerd afgelopen"), waarna hij achter Frans Verschuur terechtkwam. Frans hield Tim gedurende de hele race op, wat halverwege de wedstrijd leidde tot een spin van de Renault-coureur in de Gerlachbocht. Coronel werd hiervoor op het matje geroepen bij de wedstrijdleiding, hij kreeg een 'stop & go' van tien seconden. "Ik ben in de mangel genomen door de Renaults", aldus Tim, die uiteindelijk elfde werd en daarmee het gat in het klassement tussen zichzelf en Pim van Riet en Donald Molenaar flink zag teruglopen.

Bleek niet blij
In de tweede race werden vader en zoon Bleekemolen beiden geëlimineerd door Paul van Splunteren. "Hij liet zijn auto vol in mijn Mégane lopen", aldus een teleurgestelde Sebastiaan. "Toen liep een band aan tegen het spatbord, waardoor ik uitviel."
Michael Bleekemolen werd zelfs twee keer door Van Splunteren geraakt. "Ik bied hem hierbij een racecursus aan", aldus de verontwaardigde man achter de racecursussen "Flying Start" en "MasterClass". Ook Michael kampte met een aanlopende band, uiteindelijk viel hij uit met een defecte dynamo.

Uitslag vijfde race Libertel DTCC (onder voorbehoud):
1. Sandor van Es BMW 320i E46 8 ronden in 15:33.273
2. Duncan Huisman BMW 320i E46 op 0,596
3. Allard Kalff Mitsubishi Carisma GDI op 3,681
4. Tim Coronel Mitsubishi Carisma GDI op 5,019
5. Pim van Riet Renault Mégane op 10,410
6. Frans Verschuur Renault Clio RS op 14,155
7. Sebastiaan Bleekemolen Renault Mégane op 14,441
8. Peter van Merksteijn Renault Mégane op 20,324
9. Phil Bastiaans Renault Clio RS op 20,821
10. Jan-Joris Verheul BMW 320i E46 op 21,159

Uitslag zesde race Libertel DTCC (onder voorbehoud):
1. Duncan Huisman BMW 320i E46 13 ronden in 26:45.541
2. Sandor van Es BMW 320i E46 op 0,508
3. Donald Molenaar Renault Clio RS op 1,230
4.Allard Kalff Mitsubishi Carisma GDI op 2,275
5. Pim van Riet Renault Mégane op 6,698
6. John de Vos Renault Mégane op 9,921
7. Peter van Merksteijn Renault Mégane op 15.567
8. Jan-Joris Verheul BMW 320i E46 op 15,996
9. Frans Verschuur Renault Clio RS op 19,195
10. Ron Braspenning BMW 320i E46 op 24,332

Stand Libertel DTCC na de zesde race (onder voorbehoud):
1. Duncan Huisman 115
2. Sandor van Es 100
3. Tim Coronel 68
4. Pim van Riet 62
5. Donald Molenaar 58
6. Frans Verschuur 56
7. Allard Kalff 50
8. John de Vos 49
9. Sebastiaan Bleekemolen 46
10. Peter van Merksteijn 40
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet