IndyCar

Indycar: Pluvius spelbreker GMP Grand Prix op IMS Roadcourse. Rainmaster Herta

Regen was de grote spelbreker tijdens de GMP Grand Prix op de IMS Roadcourse. De erbarmelijke weersomstandigheden op de Roadcourse van de IMS waarvan Rinus VeeKay in de beginfase het slachtoffer werd. Evenals voor vele anderen zat er voor de Nederlander in deze knotsgekke regenwedstrijd geen hoge klassering meer in. VeeKay kon de wedstrijd met schade uitrijden en werd als 23e geklasseerd. Een schrale troost voor VeeKay was dat zowel Alex Palou als Scott McLaughlin veel kostbare punten verspeelden.

2022 Herta Winner
Hoewel Colton Herta in de vorige wedstrijden nogal wat fouten maakte was hij nu een klasse apart.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's Indycar

Pluvius spelbreker GMP Grand Prix op IMS Roadcourse. Rainmaster Herta
Vanaf een veertiende plek en met een uitstekende strategie van het Andretti Autosport Team behaalde Colton Herta in een knotsgekke Indycar-wedstrijd op de roadcourse. "Dit was wel de zwaarste wedstrijd die ik ooit gereden heb" was het commentaar van Herta. Terwijl zijn concurrenten bij bosjes het slachtoffer van Pluvius werden, hield de jonge Amerikaan het hoofd koel en reed onder uiterst zware wedstrijdomstandigheden een foutloze wedstrijd en behaalde onder erbarmelijke weersomstandigheden zijn eerste seizoensoverwinning.
Voor vrijwel iedereen was de juiste bandenkeuze een soort van Russische roulette in deze wedstrijd.

Van regenbanden naar slicks was de game waarmee Pluvius zowel de rijders als de teams tot het bittere wedstrijdeinde in bedwang wist te houden. VeeKay speelde na de 21e ronde eigenlijk geen rol van betekenis meer al was in een onvoorspelbare wedstrijd als deze nog van alles mogelijk geweest. Zeker omdat MSR-coureur Simon Pagenaud vanaf P20 als tweede wist te eindigen. Van een echte wedstrijd was ook nauwelijks sprake.


2022 Donkere Wolken Donkere wolken voorafgaande aan de wedstrijd voorspelden al weinig goeds.

Geen vervroegde start
Vanwege regen werd de wedstrijd een uur vervroegd. Maar uiteindelijk vond de start weer op het oorspronkelijk geplande tijdstip plaats. Saillant detail was dat er voor de eerste maal sinds de introductie van de aeroscreen in de regen gestart werd. Uit veiligheidsredenen startte iedereen op regenbanden en kon rondom 15.45u lokale tijd het startsein gegeven worden. De daarop volgende twee wedstrijduren hield Pluvius met zijn grilligheid zowel de teams als rijders volledig in zijn macht.

Polesitter Will Power en Christian Lundgaard verloren in de eerste ronde wat posities. Power viel op de half droge/half natte baan naar de 4e plek terug terwijl Dixon in de eerste ronde een shortcut had gemaakt. In Turn 7 ging Palou direct aan Power voorbij. Zowel Colton Herta en Takuma Sato gingen als eerste voor slicks naar binnen. Daarna ging vrijwel iedereen naar binnen. Vrijwel iedereen opteerde voor de softe compound.

Palou zorgde met zijn Ganassi Dallara Honda in de zesde ronde voor de eerste neutralisatie maar liet bij het terugkomen op de baan helaas zijn motor afslaan. VeeKay bevond zich ten tijde van deze neutralisatie in 12e positie. In tegenstelling tot Palou had Herta in de vijfde ronde wel een "mighty save".


Stand 6e ronde: Herta, O'Ward, Rosenqvist, Power, Daly, Newgarden, Sato, McLaughlin, Grosjean
De herstart volgde in de 10e ronde waarbij de Top 10 vrijwel onveranderd bleef. Een actie van Takuma Sato twee ronden later op leverde voor VeeKay voordeel op door handig de tiende plek in te nemen. Achter hem waren Romain Grosjean en Callum Ilott(Juncos Racing) flink om de 11e plek in gevecht. Herta had zich met een voorsprong van 3.5 secs. een beetje los weten te rijden van zijn achtervolgers terwijl Kyle Kirkwood voor de tweede maal met het gras kennis maakte. Josef Newgarden zorgde in de 16e ronde na een touché van Rossi voor een tweede neutralisatie, waarbij ook Jack Harvey (Rahal Letterman Racing) betrokken was. Newgarden moest met twee lekke achterbanden en een gebroken aandrijfas definitief opgeven.

De herstart volgde in de 21e ronde met Herta opnieuw aan de leiding terwijl VeeKay door Callum Ilott naar buiten werd gedrukt. Bij het terugkomen op de baan werd VeeKay ook nog eens door Devlin DeFrancesco aangereden. Voor de Andretti-coureur was er helaas geen ruimte meer om VeeKay te ontwijken. Wel kon VeeKay na hulp van de track marshalls nog de pits te bereiken. Omdat de pitlane gesloten was moest VeeKay ook nog een penalty ondergaan waardoor de Nederlander  nog eens een ronde verloor.

De derde herstart volgde in de 25e ronde. Ook voor VeeKay's teamgenoot Conor Daly wilde het niet echt vlotten. Na een superkwalificatie bevond de ECR-rijder zich in de 25e ronde in 16e positie.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet