V8 Supercars

V8 Supercars: Hattrick voor SVG tijdens Ned Whiskey Tasmania Supersprint

Voor de concurrentie viel er dit weekend op het Tasmaanse Symmons Plains weinig te halen. Shane van Gisbergen verpulverde met zijn Red Bull Holden ZB Commodore andermaal de concurrentie en schreef met een hattrick alle drie wedstrijden op zijn naam. Chaz Mostert verloor in de eerste wedstrijd op zaterdag waardevolle punten toen hij bij een incident acht ronden voor het einde tussen Mark Winterbottom en David Reynolds betrokken raakte. De DJR Shell V Power Ford Mustangs deden goede zaken in Tasmanië. Anton de Pasquale bezet achter SVG de tweede plek in de tussenstand van het kampioenschap gevolgd door zijn teamgenoot Will Davison.


2022 SVG R3
Op Shane van Gisbergen stond dit weekend geen maat. Wat zwakkere kwalificaties. Niet zijn sterkste punt. Maar in de wedstrijden voorlopig absoluut onverslaanbaar.

Tekst: Willem J.Staat
Foto's: Red Bull Ampol Team Holden/WAU/DJR Shell V Power Racing/PR

Hattrick voor SVG tijdens Ned Whiskey Tasmania Supersprint
Van Gisbergen was na het Tasmaanse optreden meer dan tevreden. SVG: " Het is een geweldig weekend geweest. Tijdens de kwalificatie op zaterdag hadden wij ons tempo gewoon niet op peil. Eigenlijk ben ik in de kwalificaties nooit zo sterk en onze ingenieur Andrew Edwards had enkele ideeën die wij vandaag uitgeprobeerd hebben. In beide kwalificaties bleek mijn auto geweldig te zijn en in de wedstrijden moesten we het op de harde manier doen om aan de leiding te komen.

Bij het aanremmen was mijn auto werkelijk goed en ik heb op deze manier wat mensen nogal op "coole" wijze kunnen passeren. Met twee overwinningen vandaag ben ik meer dan gelukkig. Onze kwalificatieprocedures hadden vandaag gewoon beter gekund en voorafgaande aan de Australische Grand Prix zijn er nog een aantal zaken waarnaar wij moeten kijken. De AGP is altijd door de Shell auto's gedomineerd en zullen zeker moeilijk te verslaan zijn maar dit circuit wordt episch om op te racen. Ik kan dan ook nauwelijks wachten."

Voor de eerste wedstrijd op zaterdag had SVG zich "slechts" als vijfde gekwalificeerd maar kwam met enkele agressieve inhaalmanoeuvres aan de leiding. Met een voorsprong van meer dan drie seconden versloeg hij de DJR Shell V Power Mustang van Will Davison die een uitstekende start had maar werd al snel door de Tickford Mustang van Cameron Waters ingeklemd. Davison zakte zelfs naar de derde plek terug achter Brodie Kostecki in de #99 Boost Mobile Holden Commodore terug.

2022 Broc Shane Dubbel overwinning voor het het Red Bull Ampol Holden Team in Tasmanië.

Op de "back straight" veroverde Davison al snel zijn verloren positie opnieuw terug terwijl Kostecki met een duwtje van SVG al diens hete adem in zijn nek voelde. Achter de koplopers wisselden Scott Pye (#20 Seiko ZB Commodore) en SVG's teamgenoot Broc Feeney (#88 Red Bull Ampol ZB Holden) meermaals van positie. In de vijfde dook SVG langs Kostecki en had vervolgens zijn vizier op de Mustangs van Cameron Waters en Will Davison gericht.

In de 17e ronde maakten SVG en Waters meermaals contact met elkaar. Ofwel "trading paint" en nam SVG in Turn 6 definitief de leiding. Kort daarop volgde de pitstopcyclus en ging Will Davison als eerste naar binnen terwijl SVG een ronde later volgde. De Red Bull Ampol Racing-rijder liet slechts twee nieuwe achterbanden monteren en kwam voor Davison, die Waters gepasseerd had, weer terug op de baan. Vervolgens was er in de 37e ronde het Winterbottom/Reynolds incident waarvan Mostert het onschuldige slachtoffer werd. Winterbottom liep hiervoor een tijdstraf van 15 secs. op. Met een voorsprong van 2.83 secs. reed SVG onbedreigd zijn eerste overwinning dit weekend.

2022 Cameron Waters
Podium voor Cameron Waters in de eerste wedstrijd dit weekend.

Dubbeloverwinning voor Red Bull Ampol Team Holden
De tweede wedstrijd leverde de allereerste dubbeloverwinning op voor de SVG/Feeney-combinatie dit seizoen. Het verschil tussen de beide Red Bull Ampol Holdens bedroeg op de finish 2.4175 secs. Achter SVG en Feeney volgden David Reynolds en Chaz Mostert die zich in de WAU Holden Commodore vanaf P16 naar P4 had weten op te werken. Rookie Feeney produceerde een betere start dan zijn teammaat maar kon niet echt profiteren. Na twee ronden wedstrijd moest de wedstrijd na een crash tussen Tim Slade en Cameron Waters met een Code Rood onderbroken worden. De herstart volgde in de zevende ronde waarna SVG al snel zijn teammaat Feeney passeerde en opnieuw de leiding nam.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet