Sportscars

Sportscars: Terugblik op de Nederlanders (m/v) in Le Mans

210823 Le Mans Recap WRT podium
Robin Frijns, voor het eerst sinds 2017 weer een Nederlander als klassewinnaar op het podium

Met drie van de vijf klassen (inclusief de LMP2-Pro-Am-subdivisie) Nederlanders op het podium, en zelfs een klassezege dankzij Robin Frijns in LMP2, was de 89e editie van de 24 Uur van Le Mans vanuit nationaal perspectief bijzonder succesvol. Reden derhalve voor AUTOSPORT.NL om nog even terug te blikken op de Nederlandse successen, nadat we de afgelopen dagen het raceverloop al in grote lijnen bijhielden.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rolex, PR

Allereerst natuurlijk het succes van Robin Frijns, die er na Ho Pin Tung met Jackie Chan DC Racing in 2017 en Van Merksteijn Motorsport met Jeroen Bleekemolen, Peter van Merksteijn en Jos Verstappen met de Porsche RS Spyder in 2008 voor zorgde dat er voor de derde maal een Nederlandse overwinning in de LMP2-klasse te vieren was. Het was een prachtig succes voor het Belgische team WRT onder leiding van Vincent Vosse, dat er evenals Frijns zelf dit jaar voor het eerst in Le Mans bij was.

210823 Le Mans recap Frijns
Frijns in actie met de WRT-Oreca

Het was een dramatische ontknoping, want het team had na middernacht vrijwel constant de eerste twee plaatsen in de klasse in handen, met de auto van Frijns en teamgenoten Ferdinand Habsburg en Charles Milesi de meeste tijd op kop, maar in de laatste vier uur keerde het tij als gevolg van een probleem met de pneumatische krik. Toen de andere auto van het Belgische team echter in de slotronde van de race aan de leiding rijdend stilviel, was voor Frijns de weg alsnog vrij om de overwinning in de klasse naar huis te rijden, zij het met een minimaal verschil in een bloedstollende finale. Morgen komen we in een interview met Frijns op AUTOSPORT.NL nog uitgebreid terug op het succes.

210823 LM Recap Inter Europol
Keurige vijfde plek in LMP2 voor Inter Europol Competition met Renger van der Zande

Geen podium, maar niettemin een prestatie van formaat, was de vijfde plaats in de LMP2-klasse voor Renger van der Zande en zijn teamgenoten Jakub Smiechowski en Alex Brundle in de Oreca van het Poolse Inter Europol Competition. Veel pionierswerk bij het nu volledig vanuit Polen opererende team, nadat het operationele deel tot eind vorig jaar nog in handen was van het Duitse Keese Motorsport. Dat het team de finish haalde is al een prestatie op zich, en dat het daarbij diverse flink grotere teams in het sterk bezette LMP2-veld achter zich wist te laten, maakt het alleen nog maar mooier. "Ik ben ongelooflijk trots op het team", zei Renger van der Zande dan ook. "We hadden wel wat problemen, maar nooit echt ernstig. Het geeft een goed gevoel dat een relatief klein LMP2-team uit Polen hierheen komt en in de top vijf eindigt. Dat laat zien dat je niet groot hoeft te zijn om succesvol te zijn."

210823 Le Mans Recap G-Drive
De G-Drive-Aurus met Nyck de Vries

De G-Drive-Aurus met Nyck de Vries reed in de beginfase van de race een tijdlang op kop, maar verloor alle kansen op een goede klassering toen Franco Colapinto rond half tien in de avond na plotselinge regen in botsing kwam met de Richard Mille-Oreca, waarin op dat moment Sophia Flörsch achter het stuur zat, maar waarmee ook Beitske Visser in actie kwam. Voor het damesteam was de race daarmee ten einde, voor het G-Drive-team was de door reparatie opgelopen achterstand te groot om nog in aanmerking te komen voor de ereplaatsen. Het team eindigde als zevende in de klasse op vijf ronden van de winnende WRT-Oreca.

210823 Le Mans Recap RTN podium
Racing Team Nederland op het podium als tweede in LMP2-Pro-Am

Als elfde in de klasse en als tweede in de LMP2-Pro-Am-categorie eindigde Racing Team Nederland met Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Job van Uitert. Het team kende een lastig begin van de week in Le Mans met een motor die niet goed presteerde en uiteindelijk mocht worden vervangen. Ook in de race bleef de formatie bepaald niet gevrijwaard van problemen inclusief meerdere excursies naast de baan en een onfortuinlijke aanrijding door een Ferrari die de geel-zwarte Oreca over het hoofd zag bij het uitrijden van de pits. "Een enerverende race", zei teammanager Mark Koense dan ook. "We reden lange tijd aan de leiding, maar werden toen verrast door de regen en daarna die aanrijding, waardoor we in feite twee keer opnieuw moesten beginnen. Jammer wanneer je weet dat je kunt winnen en dan niet wint, maar natuurlijk zijn we uiteindelijk ook heel tevreden met P2, met name de manier waarop het ging, de beslissing in de laatste minuten. We hebben ook heel goede zaken gedaan voor de WK-stand en hebben alle kansen in eigen hand, dus we zijn erg tevreden!"

210823 Le Mans Recap Corvette
Tweede plaats in GTE-Pro voor Nicky Catsburg met de Corvette

In GTE-Pro was er Nederlands podiumsucces in de vorm van de tweede plaats voor Nicky Catsburg en zijn teamgenoten in de nummer 63-Corvette, ruim 41 seconden achter de winnende AF Corse-Ferrari. Het was het debuut van de nieuwste generatie Corvette met middenmotor in Le Mans, een jaar later dan gepland als gevolg van de pandemie. Reden tot tevredenheid voor Nicky Catsburg: "Supergaaf! Dit is mijn derde keer in Le Mans. De eerste twee keer eindigden we ergens in niemandsland. Nu tot de laatste ronde te kunnen strijden was erg cool. Het ging goed, de C8.R was super. Ik had een paar goede stints, eigenlijk zonder echte problemen. Ik ga met een positief gevoel naar huis. De tweede plaats voelt wel een beetje aan als verliezen, maar onderweg naar huis zal ik toch wel denken: 'We zijn tweede geworden in Le Mans, dat is niet slecht!'. We hadden een leuk gevecht met de Ferrari en ik denk dat we het goed gedaan hebben." Catsburg kon het niet nalaten om via de onderlinge WhatsApp-groep van AUTOSPORT.NL met alle Nederlandse rijders nog wel even zijn ongenoegen uit te spreken over een 'dive-bomb' van de Racing Team Nederland-Oreca in de slotfase. "Dat was echt een 'do or die' in de Ford-chicane, ik denk dat het Giedo was, niet normaal, maar hij ging ook vol rechtdoor daarna. Dramatisch!"

Geen succes was er zoals al eerder gemeld voor Jeroen Bleekemolen, voor wie de race voortijdig klaar was nadat zijn Duitse teamgenoot Pierre Ehret op zondagmiddag was gecrasht. Niettemin had Bleekemolen het zelf tijdens zijn rijbeurten in de GTE-Am-Ferrari van het debuterende Duitse team Rinaldi Racing wel bijzonder naar zijn zin. "Het was weer een fantastisch evenement", zei hij, en zo is het maar net!
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet