Sportscars

Sportscars: 89e 24 Uur van Le Mans

210822 ToyotaFinish

16:00 uur:
Voor het vierde jaar achter elkaar wint Toyota de 24 Uur van Le Mans. Het Japanse merk begint het Hypercar-tijdperk met een 1-2 resultaat. Met de #7 GR010 Hybrid winnen Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López (foto) hun eerste race op Circuit de la Sarthe. De Alpine van Nicolas Lapierre, André Negrão en Matthieu Vaxivière maakt het podium af voor de twee Glickenhaus-auto's.

Er was drama in de slotfase in de LMP2-klasse. Yifei Ye had door een andere strategie de leiding overgenomen van Team WRT-teamgenoot Robin Frijns. De Chinees viel echter stil in de allerlaatste ronde! Frijns moest vervolgens Tom Blomqvist (Jota) achter zich houden. In het gevecht werd bijna de man met de finishvlag aangereden, maar de Nederlander hield Blomqvist achter zich met een voorsprong van driekwart van een seconde. Frijns wint dus in de LMP2-klasse samen met Ferdinand Habsburg en Charles Milesi. Renger van der Zande finisht in de top vijf samen met Alex Brundle en Jakub Śmiechowski voor Inter Europol Competition. Nyck de Vries vocht zich terug naar P7.

Racing Team Nederland viert een podiumfinish met Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Job van Uitert. Het Nederlandse trio komt over de streep als tweede in de LMP2 Pro-Am-klasse.

AF Corse was onverslaanbaar in de GT's. James Calado, Côme Ledogar en Alessandro Pier Guidi winnen in de #51 Ferrari voor de Corvette van Nicky Catsburg, die hij deelt met Antonio García en Jordan Taylor. Met de #92 Porsche (Christensen/Estre/Jani) op de derde plek staan er dus drie verschillende werken op het podium in de LMGTE Pro-klasse.

De zege in de LMGTE Am-klasse ging naar de Ferrari van Nicklas Nielsen, François Perrodo en Alessio Rovera na de Aston Martin van TF Sport (Fraga/Keating/Pereira) te hebben verslagen.

15:00 uur:
"Goeie laatste stint van mij, een dubbele alleen. De laatste twee gaat Alex Brundle doen, mijn teamgenoot", vertelt Van der Zande met nog een uur te gaan. "Wat een helse race. Ik heb er van genoten. Bij het begin van de race hadden we echt wel problemen met de auto, als in dat het gewoon niet snel was, en aan het eind van de race ligt er allemaal rubber op de baan overal en dat past onze auto heel goed. We hebben heel veel LMP2'tjes opgeslokt, ingehaald en weggereden. Ik denk dat het een groot compliment is voor dit team, voor de eerste keer met zoveel effort naar Le Mans. Ik race liever voor de eerste positie, dat zit er natuurlijk niet in, maar je moet alles in perspectief zien en als we top vijf kunnen finishen, denk ik dat we heel blij mogen zijn."

14:45 uur:
"Ik ben op weg naar huis. De auto is gecrasht met Pierre Ehret erin", vertelt Bleekemolen na de uitvalbeurt. "Tot daaraantoe ging het eigenlijk best goed. We hadden wel een aanrijding nog daarvoor natuurlijk met de andere rijder [Christian Hook], waar hij niks aan kon doen, dus een beetje pech. Al met al wel een mooie race gehad. Ik heb zelf een dikke negen uur gereden, negen en een half uur bijna, dus ik had mijn uurtjes al gemaakt. Het ging gewoon goed. De auto was op het einde niet helemaal lekker meer. Ik denk dat er na die crash in de nacht een schokdemper niet helemaal meer goed was. Er was wel een beetje snelheid verloren, maar ondanks dat reden we nog steeds wel aardige tijden. Het was voor ons een mooi evenement. Met twee amateurs weet je dat je niet voor de overwinning gaat, dan weet je ook dat er meer kans is op een gevalletje als dit, dus heel teleurgesteld kan ik er ook niet over zijn. Het hoort bij het racen. We gaan door: volgende week op Road America, ook wel weer zin in. Hopelijk volgend jaar weer aan de start hier [in Le Mans]. Het was wel weer een mooie beleving. Ik heb in ieder geval genoten."

210822 VDGarde

13:00 uur:
Er is nog drie uur te gaan in de 24 Uur van Le Mans. Mike Conway (#7 Toyota) breidt zijn leiding uit op Brendon Hartley, vanwege de problemen met de benzinetank in de #8 Toyota. De Alpine van Matthieu Vaxivière is derde met een gat van twee minuten naar de Glickenhaus van Pipo Derani. Team WRT blijft dominant in de LMP2-klasse met Frijns' teamgenoot Ferdinand Habsburg daar op de eerste positie.

Renger van der Zande rijdt nog steeds in de top vijf, terwijl Nyck de Vries zich naar voren werkt op P8. Giedo van der Garde (foto) spinde voor Tertre Rouge, maar hij hield zijn Jumbo-Oreca gelukkig uit de muur. Racing Team Nederland rijdt solide op de dertiende plek algemeen in de LMP2-klasse en op podiumkoers in de Pro-Am-categorie achter DragonSpeed en Realteam Racing.

De Ferrari van James Calado (#51 AF Corse) blijft aan de leiding in de LMGTE Pro-klasse met een halve minuut voorsprong op de Corvette van Catsburg. De #52 Ferrari van AF Corse kreeg na problemen met de ophanging ook te maken met een compleet versleten band die het bodywork kapot maakte. Het zijn dus de twee Porsches die jagen op Calado en Catsburg.

Jeroen Bleekemolen valt helaas uit in de LMGTE Am-klasse na een crash voor Pierre Ehret. De strijd om de zege zal daar gaan tussen de #33 Aston Martin van TF Sport en de #83 Ferrari van AF Corse.

11:00 uur: "Ik heb inmiddels negen uur en twintig minuten op de klok staan, dus de helft van de race tot nu toe, maar het ging op zich allemaal goed. De auto is niet meer zo goed", vertelt Bleekemolen. "We hebben vannacht een aanrijding gehad. Daar kon de rijder [Christian Hook] niks aan doen, die werd vanachter aangereden, dus dat was een beetje jammer. Ik denk dat daar wat kapot is gegaan. Het voelt voor mij alsof er een schokdemper kapot is. De auto is heel moeilijk te rijden, af en toe ineens overstuur uit het niets. Hij moet iets voorzichtiger rijden, maar verder gaat het eigenlijk wel goed, daarmee geef je een seconde per ronde op, dus ik kan nog steeds op een gegeven moment wel [rondetijden van] 53 rijden, maar je kan niet echt meer toptijden rijden, dus dat is wel jammer. De finish komt langzaam in zicht, dat is het belangrijkste. Jammer dat [Hook] eraf gereden werd, anders had er een top tien ingezeten, maar er kan nog een hoop gebeuren. We blijven lekker doorgaan. Ik ga nog een keer een dubbele stint er in, want dan heb ik ook daadwerkelijk ongeveer de helft van de race gereden straks na 24 uur."

Christian Hook verloor ondertussen wederom een aantal minuten. De Duitser stond vast in de grindbak en dit keer door eigen toedoen. Hij spinde in de Dunlop-bocht na een beetje miscommunicatie met een van de Corvettes.

10:00 uur:
"Prima stint, het was een beetje Happy Hour, dus er lag veel grip op de baan. Het is altijd leuk om dan in de auto te zitten; beetje mazzel", vertelt Van der Zande. "We hebben de snelheid, maar niet de ultieme snelheid in de auto. Ik denk dat we gewoon goed en lekker gaan. We kunnen meedoen voor de topprijzen, maar ik denk dat het gat te groot is. Volgens mij liggen we een ronde of anderhalf of twee achter, dus ik denk dat we vooral naar huis moeten gaan rijden op die vijfde plek. Naar achter ligt er ook een gaatje van een ronde, dus ik denk dat we het daarvan moeten hebben. Vijfde zou mooi zijn, dat zou een mooie positie zijn, maar als er voor ons wat gebeurt, dan ga ik daar niet over klagen."

210822 LM Toyota 7

9.30 uur:
Terwijl de Toyota nummer 7 (foto) relatief probleemloos zijn ronden lijkt te draaien - maar bij Toyota weet men meer dan waar ook dat er veel kan gebeuren in zo'n race - is er bij de nummer 8 wel degelijk sprake van een probleem, want hier is er een soort vacuüm ontstaan in de tank, waardoor bij een tankstop niet de volledige toegestane hoeveelheid brandstof kan worden getankt. Daardoor reed de Toyota bij de laatste stints telkens maar acht ronden, en de vraag is of dit probleem niet erger kan worden.

8:00 uur:
Het is ondertussen licht geworden op Le Mans en Toyota blijft vasthouden aan de eerste twee posities. Het gat tussen Mike Conway en Kazuki Nakajima is minder dan een halve minuut. De teamgenoten zitten echter op verschillende strategieën. De Alpine en de #708 Glickenhaus hebben ondertussen een achterstand van vier ronden.

In de LMP2-klasse heeft Robin Frijns (foto) zijn voorsprong op WRT-teamgenoot Robert Kubica alleen nog maar weten uit te breiden. Problemen waren er voor de Magnussens (High Class Racing). De Vries' teamgenoot Roman Rusinov (G-Drive Racing) raakte Jan in de Arnage-bocht. Magnussen reed door met schade, kreeg een klapband en crashte vervolgens zelf. Van der Zande werkt zich netjes naar voren en de Inter Europol Competition-coureur rijdt nu in de top vijf. De Oreca van Racing Team Nederland bevindt zich op de derde plaats in de LMP2 Pro-Am-klasse, twee ronden achter Realteam Racing en DragonSpeed.

210822 Frijns

In de LMGTE Pro-klasse strijden de #51 Ferrari van AF Corse (Calado/Ledogar/Pier Guidi), Catsburgs #63 Corvette en de #92 Porsche (Christensen/Estre/Jani) om de overwinning. De andere Ferrari, de #52 van Sam Bird, Miguel Molina en Daniel Serra, heeft veel tijd verloren na een probleem met de ophanging linksachter.

Ook in de LMGTE Am-klasse blijft AF Corse aan de leiding met François Perrodo, maar Ben Keating (TF Sport) rijdt het gat dicht na een drive-through penalty voor Perrodo. Bleekemolen is in gevecht met Brendan Iribe, wiens Inception-Ferrari een wiel verloor na een pit stop, om P13.

04.30 uur:
Twee teams met Nederlandse inbreng in de problemen: Giedo van der Garde ging met de Racing Team Nederland-Oreca eenmaal in de rondte bij de Porsche-bochten, maar kon weer verder rijden. De Rinaldi-Ferrari uit de GTE-Am-klasse werd bij de chicane geraakt en ging met Chris Hook aan het stuur in de rondte en bleef kortstondig in de grindbak staan. 

Ook een probleem voor Kamui Kobayashi in de leidende nummer 7-Toyota, die met vier blokkerende wielen rechtdoor schoot bij Indianapolis, maar de auto nog net uit de bandenstapels wist te houden en daarna ook weer verder kon.

04.20 uur: Halverwege de race rijden de beide Toyota's nog steeds op de eerste twee plaatsen, met de 7 voor de 8, en daarachter de Alpine, op drie ronden, de nummer 708-Glickenhaus op vier en de nummer 709 op vijf ronden.

In de LMP2-klasse rijden de beide WRT-auto's op de eerste twee plaatsen, met de nummer 31 inclusief Robin Frijns als leider in de klasse, voor de nummer 41-WRT-Oreca. Ook nog steeds in dezelfde ronde de nummer 22-United Autosports-Oreca en de nummer 65-Panis-Oreca, dan volgen de nummer 38-JOTA-Oreca en de Inter Europol-Oreca met Renger van der Zande op de plaatsen vijf en zes. Racing Team Nederland rijdt op de 17e plaats in de klasse en vijfde in de Pro-Am-divisie.

De nummer 51-AF Corse-Ferrari leidt in GTE-Pro, voor de nummer 63-Corvette, waar zojuist Nicky Catsburg is ingestapt. De nummer 52-AF Corse-Ferrari is derde, gevolgd door de nummer 91-Porsche. Voor de WeatherTech-Porsche is de race inmiddels ten einde.

AF Corse voert ook de GTE-Am-klasse aan met de nummer 83, voor de nummer 33-TF-Sport-Aston Martin, ondanks de tijd die het Aston Martin-team laat in de avond verloor door de klapband van Felipe Fraga. De Rinaldi Racing-Ferrari met Jeroen Bleekemolen en de beide Duitse amateurs rijdt op de elfde plaats in de klasse.

Zondag, 1:00 uur:
We gaan diep de nacht in op Le Mans. Vooraan blijven de Toyota's eerste en tweede, maar Kazuki Nakajima in de #8 is het gat naar Mike Conway in de #7 aan het dichten. Het verschil is slechts een halve minuut. De Alpine lag solide derde, totdat Matthieu Vaxivière spinde in de eerste Mulsanne-chicane. De Fransman reed over een plas om GTE-auto's in te halen en hij verloor de controle tijdens het remmen op zijn natte slicks. De Glickenhaus van Olivier Pla ligt nu op podiumkoers, maar heeft een achterstand van drie ronden.

210822 RTNederlandNacht

Frijns heeft de leiding overgenomen in de LMP2-klasse, twintig seconden achter Pla. Het is op dit moment een 1-2 voor Team WRT. De Nederlander bouwt zijn voorsprong op Kubica op naar zo'n 45 seconden. Van der Zande zit nu achter het stuur van zijn Inter Europol Competition-Oreca en is opgeschoven naar de zesde positie. Vier plekken daarachter vinden we Frits van Eerd (foto). De auto van Racing Team Nederland strijdt om de leiding in de Pro-Am-klasse met Norman Nato (Realtime Racing). Van Eerd spint echter in de Dunlop-bocht na contact met een Ferrari en staat op dit moment vast in de grindbak. Nyck de Vries heeft een aantal ronden achterstand, omdat er schade gerepareerd moest worden na de chaos van net voor 22:00 uur. De auto van Beitske Visser is helaas uitgevallen.

Rui Andrade crashte hard in de eerste bocht en dat zorgde voor een lange Safety Car-periode. De Angolaan reed in de #25 Aurus van G-Drive Racing. De Vries komt uit in de #26 van hetzelfde team.

De Ferrari's van AF Corse blijven het goed doen in beide GT-klasses. James Calado ligt aan de leiding in de LMGTE Pro-klasse voor de Corvette van Catsburgs teamgenoot Antonio García, terwijl Alessio Rovera eerste ligt in de LMGTE Am-klasse. Bleekemolen rijdt probleemloos net buiten de top tien. Hij deelt zijn Ferrari van Rinaldi Racing met Duits duo Pierre Ehret en Christian Hook. 

22:30 uur:
Opnieuw een safety-car nadat de nummer 56-Project 1-Porsche met Egidio Perfetti (Perfetti/Cairoli/Pera) en de TF Sport-Aston Martin (Keating/Pereira/Fraga) onafhankelijk van elkaar in de eerste chicane op de Hunaudières crashten. Voor de Porsche is de race vermoedelijk ten einde, de Aston Martin bleek een klapband te hebben en kwam terug naar de pits,

22:20 uur: Na zes uur in de wedstrijd leidt de nummer 7-Toyota (Conway/Kobayashi/López), op bijna anderhalve minuut gevolgd door de nummer 8-Toyota (Buemi/Nakajima/Hartley) en de Alpine (Negrão/Lapierre/Vaxivière) op een ronde, vervolgens de beide Glickenhaus-auto's op twee respectievelijk drie ronden van de leider.

In LMP2 leidt de nummer 41-WRT-Oreca (Kubica/Deletraz/Ye), met ook de nummer 22-United-Oreca (Hanson/Scherer/Albuquerque), de Panis-Oreca (Canal/Stevens/Allen) en de nummer 31-WRT-Oreca (Frijns/Habsburg/Milesi) nog in dezelfde ronde. Daarachter rijdt de Inter Europol-Oreca (Smiechowski/Van der Zande/Brundle) op een ronde op de vijfde plaats. De Racing Team Nederland-Oreca is na een kwart van de wedstrijd tiende in de klasse op twee ronden, de beide andere LMP2's met Nederlandse inbreng, de nummer 26-G-Drive-Aurus met Nyck de Vries en de nummer 1-Richard Mille-Oreca met Beitske Visser, hebben inmiddels flinke achterstand respectievelijk zijn uit de race.

In GTE-Pro is er een 1-2 voor de AF Corse-Ferrari's, met de nummer 51 (Pier Guidi/Calado/Ledogar) aan de leiding voor de nummer 52 (Serra/Molina/Bird). Daarachter volgen de nummer 63-Corvette (García/J. Taylor/Catsburg) en de nummer 92-fabrieks-Porsche (Estre/Jani/Christensen).

In GTE-Am leidt de TF Sport-Aston Martin (Keating/Pereira/Fraga) voor de nummer 83-AF Corse-Ferrari (Perrodo/Nielsen/Rovera) en de nummer 57-Kessel-Ferrari (Kimura/Andrews/Jensen). De Rinaldi-Ferrari met Jeroen Bleekemolen staat op de 17e plaats in de klasse.

210821 Le MAns 1

21:30 uur:
Problemen voor twee teams met Nederlandse inbreng nadat er weer een flinke regenbui in Le Mans viel. Tal van auto's gingen in de rondte, waaronder ook Frits van Eerd in de Racing Team Nederland-auto, maar die kon redelijk snel zelfstandig weer de pits bereiken, waarna Job van Uitert de auto overnam. Minder goed verliep het voor de nummer 1-Richard Mille Racing-Oreca, waarbij Sophia Flörsch vol geraakt werd door Franco Colapinto in de nummer 26-G-Drive-Aurus, waar ook Nyck de Vries tot de rijders behoort. De auto van Flörsch, waarmee ook Beitske Visser in actie komt, kwam op de baan tot stilstand, waarna er nog een andere auto in reed. Flörsch slaagde er niet meer in, zelfstandig weer weg te rijden, waarop de auto aan een van de kranen werd weggetakeld. Dat betekent naar alle waarschijnlijkheid het eind van de race voor het damesteam. Opnieuw was er een interventie van de safety-car voor ongeveer een kwartier.

Ook het United Autosport-team had weinig geluk: hier troffen nota bene de twee LMP2's van hetzelfde team elkaar op de door regen gladde baan bij de Dunlop-brug.

210821 Zande actie

21:15 uur: "Het gaat nog niet helemaal goed. Ik denk dat de stint die ik reed, het maximale haalbare was", vertelt Renger van der Zande (foto) die uitkomt voor Inter Europol Competition. "Na de regen is de rubber van de baan gespoeld. Onze auto stond echt wel een beetje afgesteld op hoe het daarvoor was, met veel rubber op de baan. Dus ik hoop dat de baan weer een beetje naar ons toe komt, maar voorlopig heel veel overstuur en moeilijk om te rijden. We gaan het zien. Ik denk dat we ongeveer een seconde tekortkomen op de top van wat het moet zijn, dus we hopen dat we een beetje terug kunnen pakken. Jakub [Śmiechowski], de Silver-rijder, zit nu in de auto en daar gaan we best wel veel tijd mee verliezen natuurlijk, maar aan de andere kant hebben we ook niet een auto waarmee we gaan winnen vandaag. Dus kijken hoever we gaan komen. Het is best wel scary af en toe met de gladde omstandigheden, soms begint het te regenen, soms heb je ineens een glad stuk. Ik kwam binnen met een band die helemaal aan gort was rechtsachter, dus die triple stint is nog niet zo makkelijk om te doen. We moeten nog een beetje verbeteren."

210821 Bleekemolen

20:00 uur: "Ik ben net uitgestapt na een triple stint. Het ging heel goed, maar de nodige problemen gehad", vertelt Jeroen Bleekemolen (foto) die de start nam in de Ferrari van Rinaldi Racing. "We hadden geen radio en alle schermen in de auto waren zwart. Ik denk kortsluiting door de regen op de grid, dus dat was echt lastig, want je weet dan niet, wanneer de race gaat starten bijvoorbeeld. Dat kan ik gewoon niet zien, je zag sowieso al weinig, dus het was best even opletten. Uiteindelijk na een uurtje begon alles in ene te werken, dus het was gewoon een beetje water wat ergens op was gekomen. Als je natuurlijk met een opdrogende baan zit en met al die crashes, Full Course Yellows en dat soort dingen, dan is het echt heel lastig als je geen informatie hebt en niet kan praten. Uiteindelijk hebben we het goed gedaan. Ik had een soort morsecode bedacht met het team, want ik hoorde wel, als zij probeerden te praten, een klikje en ze hoorden mij sowieso, dus ik zei: "Een klikje is ja, twee klikjes is nee en vijf klikjes is box" en zo hebben we eigenlijk hele gesprekken gehad en ook wanneer we naar slicks moesten en dergelijke. Dus het ging heel goed en de snelheid is helemaal top. De auto gaat echt heel snel. We weten dat we geen factor zijn voor een podium met mijn teamgenoten, maar de auto is gewoon echt snel. We kunnen vechten met de jongens vooraan. Ik heb heel veel zin om straks weer in te stappen en lekker gas te geven. De auto is heel fijn om te rijden ook en het voelt gewoon goed. Dus we gaan genieten van de race, het is nog een lange weg te gaan. Net een triple gedaan, mijn teamgenoten doen steeds dubbel en ik doe dan weer triple zo meteen, dus we kunnen ertegenaan. Even opladen en dan gaan we weer."

210821 GomesTV

19:15 uur:
Na drie uur en een kwartier hebben we de eerste safety-car in Le Mans (uiteraard afgezien van de start in de regen), nadat de Braziliaan Marcos Gomes in de nummer 98-Aston Martin uit de GTE-Am-klasse bij Indianapolis hard in de bandenstapels is beland. Dat gaat zo te zien nog wel even duren.

2021LM24H6436

18:00 uur:
Ook de Oreca van Racing Team Nederland (boven) rijdt lekker mee in de LMP2-klasse. Zoals bekend is het primaire doel van het team de winst in de Pro-Am-divisie, maar natuurlijk is het ook goed om het team te zien meestrijden om een goede klassering in de klasse als geheel.

17:00 uur:
De regen zorgde voor een chaotische start in Le Mans. Conway behield de leiding zonder problemen. Achter hem crashte Olivier Pla (Glickenhaus Racing) tegen de andere Toyota van Sébastien Buemi. Nicolas Lapierre nam P2 over, maar spinde zijn Alpine in de Indianapolis-bocht. Richard Westbrook maakte vervolgens dezelfde fout in zijn Glickenhaus.

António Felix da Costa (Jota) is de leider in de LMP2-klasse op de tweede positie algemeen voor Nyck de Vries (G-Drive Racing), Van der Garde en Frijns' teamgenoot Robert Kubica. De auto van Renger van der Zande (Inter Europol Competition) bevindt zich op de negende plek met Alex Brundle achter het stuur.

Maxime Martin (HubAuto Racing) ving de race aan vanaf pole positie in de LMGTE Pro-klasse, maar werd in de rondte getikt door de LMP2-Ligier van Tom Cloet (Racing Team India Eurasia). Na veel positiewisselingen vooraan tussen de Corvettes en de Ferraris op de opdrogende baan is het nu Tommy Milner die daar aan de leiding gaat in de #64 C8.R. De andere Corvette van Catsburg, met op dit moment Antonio García achter het stuur, ligt zesde.

Nicklas Nielsen (AF Corse) komt vanaf P11 in de LMGTE Am-klasse om daar de eerste positie te pakken voor Julien Andlauer (Dempsey-Proton Racing). Bleekemolen is op dit moment achttiende.

210821 LM Start

16.00 uur:
Et c'est parti! Uiteraard werd er vanwege de regen achter de safety-car gestart, maar de 89e editie van de 24 Heures du Mans is eindelijk officieel onderweg.

210821 Vlag

15.45 uur: Zoals altijd brachten Franse militairen de Tricolore, waarmee dit jaar John Elkann, de hoogste baas van Ferrari, het veld op weg mag sturen voor de formatieronde.

213ce886-9b48-4b23-a55b-79afbc7ac783

15.40 uur:
Renger van der Zande is niet de enige die bij het Poolse team Inter Europol Competition voor Nederlandse inbreng zorgt. Cara de Vlaming (ja, echt Nederlands, ondanks haar achternaam) zorgt al jarenlang voor de PR van het team en neemt ook tal van organisatorische zaken voor haar rekening. Ze heeft een zeer rijke ervaring op PR-gebied in Le Mans, vroeger ondermeer ook voor Chrysler, en won in het verleden ook al een keer de felbegeerde Prix de Communication voor de beste omgang met de media tijdens de Franse klassieker.

a9dba17e-7ecb-4c45-999d-ac4053378efe

15.30 uur:
Een mooi verhaal is de gezamenlijke deelname van vader en zoon Jan en Kevin Magnussen in de LMP2 van het Deense High-Class-team, waarmee voor beide een lang gekoesterde droomwens in vervulling gaat. Met hun gezamenlijke deelname in twee generaties treden ze in de voetsporen van ondermeer de Andretti's, de Bells, de Brundles, de Felbermayrs. De Hezemansen brengen het zelfs op drie generaties, maar die reden nooit samen. Ook de derde generatie wordt al voorbereid op Le Mans: Laura, de in januari van dit jaar geboren dochter van Kevin Magnussen, is er ook bij en mocht even bij opa Jan op schoot. Ronald van der Zande, zelf ook trotse opa en de vader van Renger, die in de Amerikaanse IMSA-serie samen met Kevin rijdt, was erbij en legde het tafereel vast.

d3e15dd4-5da2-4b87-9668-0e5a9122f2bb

15.20 uur:
"It always rains at Le Mans" is een aloude wijsheid, ondermeer in de geweldige documentairefilm "Truth in 24". Ook nu weer regent het, terwijl de auto's op de grid staan.

13:30 uur:
De Michelin Le Mans Cup, met twee Road to Le Mans-races van ieder 55 minuten, maakte ook deel uit van het weekend op Circuit de la Sarthe. Met 46 auto's, waarvan 35 in de LMP3-klasse en elf in de GT3-klasse, bracht het kampioenschap een mooi veld naar Le Mans.

De race op donderdagavond werd gewonnen door Colin Noble en Anthony Wells (Nielsen Racing). Het Britse duo maakte hun verplichte stop tijdens een Safety Car-periode die werd veroorzaakt door een ongeluk nabij de Ford-chicane, waarin vooral Kenji Abe's Ferrari (AF Corse) veel schade opliep. Dat bracht ze bij de herstart aan de leiding en die positie gaven ze niet meer op. De race op zaterdagochtend werd gedomineerd door Moritz Kranz en Ugo de Wilde (Mühlner Motorsport) vanaf pole positie.

In de GT3-klasse leken beide races gewonnen te worden door de Ferrari van Rory Pentinnen en Logan Sargeant (Iron Lynx), maar in de laatste ronde van Race 2 ging Julien Andlauer (PZ Oberer Zürichsee by TFT) voorbij aan Sargeant voor de zege. Andlauer zorgt daarmee ervoor dat zijn teamgenoot Niki Leutwiler zijn voorsprong in het GT3-klassement kan uitbreiden.

210819 Koebolt

Drie Nederlanders namen deel aan de Road to Le Mans. Max Koebolt (foto), uitkomend voor Nielsen Racing samen met Nick Adcock, begon Race 1 vanaf P14, maar werkte zich naar voren om als zevende te finishen. Helaas eindigde Race 2 voor hem in de bandenstapel in de Indianapolis-bocht na wat leek op een lekke band. Mathijs Bakker en Tijmen van der Helm deelden samen een Ligier van Racing Spirit of Léman. Na een uitvalbeurt in de eerste race werden ze in de tweede race geklasseerd als 23e.

Zaterdag, 12:00 uur: De warm-up sessie duurde slechts een kwartier, maar verliep niet probleemloos. Dennis Andersen (High Class Racing) spinde bij het uitkomen van de pits en ook Sean Gelael (Jota) ging in de rondte in Dunlop-chicane. Robert Kubica (Team WRT) ging er vervolgens af voor Tertre Rouge, maar de Pool kon zonder schade zijn weg vervolgen. Robin Frijns, in de andere auto van het Belgische LMP2-team, kwam tot stilstand aan het einde van de sessie.

210821 Toyota 8

Sébastien Buemi (foto) zette met een 3:28,529 de snelste tijd neer voor Toyota Gazoo Racing-teamgenoot Mike Conway. Nyck de Vries (G-Drive Racing), Frijns en Giedo van der Garde (Racing Team Nederland) zetten de vierde tot en met zesde tijd neer in de LMP2-klasse, respectievelijk. Tatiana Calderón (Richard Mille Racing Team) plaatste Beitske Vissers auto op de zestiende positie neer in de klasse. Bij het team van Corvette Racing, waar Nicky Catsburg voor uitkomt, namen ze geen risico's en de Ferrari van Jeroen Bleekemolen (Rinaldi Racing) zette geen rondetijd neer.

De zaterdag op Circuit de la Sarthe begon met een warm-up sessie, waarin de teams alles nog controleren en zich klaarmaken voor de race die om 16:00 van start zal gaan. Het zal de 89e editie van de 24 Heures du Mans zijn. Nadat IDEC Sport hun #17 Oreca hebben teruggetrokken, zullen er 61 deelnemers aan de start staan: vijf in de Hypercar-klasse, 24 in de LMP2-klasse (waarvan negen in de Pro-Am-klasse), acht in de LMGTE Pro-klasse en 23 in de LMGTE Am-klasse.

Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins) en René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: ACO, Rolex, PR, Ronald van der Zande






Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet