Formula E

Formule E: Di Grassi wint eerste race Berlijn, De Vries blijft leider WK-stand

210814 FE Race Start
De DS-Techeetah's waren in de eerste racehelft sterk, maar speelden daarna geen rol meer

De beslissing in de strijd om de WK-titel in de Formule E is definitief uitgesteld tot morgen. In de eerste van de beide races tijdens de seizoenfinale op het circuit van Berlijn-Tempelhof domineerden de beide DS-Techeetah-rijders Vergne en Félix da Costa in de eerste helft, maar in de tweede helft kwamen ze veel snelheid tekort en speelden geen rol meer. Zo ging de overwinning naar Audi-rijder Lucas di Grassi, die zijn twaalfde Formule E-zege behaalde, voor Venturi-rijder Mortara en Mitch Evans namens Jaguar. Nyck de Vries kwam niet verder dan de 22e plaats, maar blijft wel aan de leiding van de WK-stand. Robin Frijns eindigde als 15e en valt terug naar de vijfde plaats in de tussenstand, maar heeft met zes punten achterstand op De Vries ook nog steeds volop kansen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Formule E, Audi

210814 JEV Pole
Jean-Eric Vergne behaalde de pole-position, hier met een vertegenwoordiger van Julius Bär

De kwalificatie op zaterdagochtend resulteerde in een 'lock-out' van de eerste startrij voor het DS-Techeetah-team. De Fransman Jean-Eric Vergne behaalde met een tijd van 1:06,227 minuten de pole-position, zijn Portugese teamgenoot, titelverdediger António Félix da Costa bezet met een achterstand van 0,073 seconden de tweede startplaats. De derde positie was voor Lucas di Grassi bij het afscheidsweekeinde van het Audi-fabrieksteam. Voor de beide Nederlandse deelnemers, tevens alletwee met kansen op de WK-titel, verliep de kwalificatie tamelijk desastreus. Wat al het hele seizoen blijkt, zette zich ook in Berlijn voort: met een plek in de eerste startgroep, bepaald op basis van de WK-stand, ben je eigenlijk bij voorbaat al kansloos vanwege het gebrek aan grip op de baan. Dat bleek uit de 19e startplaats voor Nyck de Vries, terwijl het voor Robin Frijns nog slechter liep: hij vond in zijn heat geen vrije ronde en start de race slechts als 23e.

Vergne pakt de leiding voor Félix da Costa en Di Grasssi. Verderop in het veld raken Rowland en Lotterer elkaar licht, bepaald niet voor het eerst dit seizoen. Rast valt wat terug en verliest twee plaatsen. Blomqvist rijdt aan het eind van de eerste ronde de pits in. Na twee ronden heeft Vergne al een voorsprong van ruim een halve seconde op zijn teamgenoot. Verder is het vooralsnog opmerkelijk rustig, blijkbaar houdt iedereen zijn kruit nog droog. Lotterer is in de vijfde ronde de eerste die de 'attack mode' activeert voor 35 kW extra, ditmaal slechts één keer beschikbaar, maar dan gelijk met een duur van niet minder dan acht minuten.

Sims en Wehrlein zijn de volgende rijders die het extra vermogen halen, Buemi en Rowland zijn de eersten uit de top tien die de omweg in de hairpin maken. Wehrlein komt in botsing met Rowland, waarbij de Duitser de linker achterband beschadigt en aan het eind van de ronde de pits in rijdt. Vrijwel gelijktijdig komt de Jaguar van Sam Bird op de baan tot stilstand. De wedstrijdleiding houdt het enigszins opmerkelijk bij gele vlaggen. Na twee ronden komt echter alsnog de safety-car in actie, een flink nadeel voor degenen die de 'attack mode' geactiveerd hebben.

210814 FE Race EVA
Mitch Evans in actie

Vergne leidt voor Félix da Costa, Di Grassi, Mortara, Nato, Evans, Dennis, Rowland, Buemi en Günther. Nyck de Vries is 15e, Robin Frijns is 16e. Wehrlein kan na pitstop en bandenwissel de race voortzetten. In de 14e ronde wordt de race weer vrijgegeven. Frijns behoort tot de rijders die aan het eind van de ronde de 'attack mode' activeren. Rast deed dat al eerder, passeert Lotterer en kort daarna in één manoeuvre Rowland en Günther, waarmee de Duitser opklimt naar de achtste plaats. In de 18e ronde passeert Félix da Costa Vergne en neemt daarmee de leiding over. Ook voor Rast gaat de opmars voor: hij pakt achtereenvolgens Evans en Mortara. Di Grassi haalt Vergne in en heeft Rast in zijn kielzog, waarmee de beide Audi-rijders opeens tweede en derde zijn.

210814 FE Race DIG RAS
De Audi-trein met Di Grassi en Rast stoomde goed op naar voren

In de 20e ronde pakt Di Grassi de leiding, met Rast direct achter zich. Félix da Costa heeft het nakijken, want hij verliest even later nog een positie aan Mortara en een plek aan Nato – waarbij de Portugees nog een keer de 'attack mode' kan activeren, wat de anderen met uitzondering van Di Grassi al gedaan hebben. Bij Rast is het extra vermogen in de 22e ronde op en daarmee verliest hij weer terrein, terwijl Di Grassi de omweg neemt. Daarmee komt Mortara aan de leiding voor Nato, Di Grassi, Rast, Félix da Costa en Evans. Frijns is 13e, De Vries 22e na een aanrijding.

210814 FE Race DIG RAS actie
Di Grassi behaalde zijn twaalfde Formule E-zege

Di Grassi passeert in de 26e ronde Nato en pakt daarmee de tweede plaats. Hij heeft nog ruim twee minuten 'attack mode', is dat genoeg om de leiding van Mortara te veroveren? Aan het eind van de 27e ronde volgt het antwoord: een volmondig 'ja'. Di Grassi pakt de leiding en kan daarmee voor een mooi afscheidsgeschenk voor Audi zorgen. Daarachter de beide Venturi's van Mortara en Nato, Evans, Dennis en dan pas de beide DS-Techeetah's van Vergne en Félix da Costa, die duidelijk de snelheid missen die ze in de eerste helft van de race nog hadden.

210814 FE Race MOR
Mortara reed een sterke race naar de tweede plaats

Evans strijdt met Nato en weet de Fransman uiteindelijk ook te passeren. Een paar ronden later lijkt Nato weer wat snelheid te hebben gevonden en zet Evans onder druk, maar zonder succes. Vooraan wordt het nog even spannend, want Mortara komt nog akelig dicht bij Di Grassi, maar uiteindelijk komt de Braziliaan na 38 ronden als winnaar over de eindstreep, voor Mortara, Evans, Nato, Dennis, Vergne, Félix da Costa, Günther, Rast en Lotterer. Rast krijgt een extra punt voor de snelste ronde. Frijns eindigt als 15e, De Vries wordt 22e.

210814 FE Podium
"Der Himmel über Berlin" is een film van Wim Wenders, maar past ook bij deze podiumfoto

De Vries blijft met 95 punten aan de leiding van de WK-stand, voor Mortara (92), Dennis (91), Evans (90) en Frijns (89), waarmee de beslissing definitief pas morgen in de laatste race van het seizoen valt. Dan wordt het circuit op het vliegveldcircuit van Tempelhof in de tegengestelde richting gereden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet