Sportscars

Sportscars: Mazda-trio wint 6 Uur Watkins Glen, podiumplaats Jeroen Bleekemolen (lang)

210628 IMSA race Mazda victory lane
Mazda in Victory Lane op Watkins Glen

Oliver Jarvis, Harry Tincknell en Jonathan Bomarito hebben met de Mazda DPi de Sahlen's Six Hours of the Glen, de vijfde ronde van het IMSA WeatherTech SportsCat Championship op hun naam geschreven. Na zes uur racen hadden ze 0,965 seconden voorsprong op Dane Cameron en Olivier Pla in de Meyer Shank Racing-Acura DPi. Renger van der Zande en Kevin Magnussen reden lange tijd op de derde plaats, maar in de slotronde werd Magnussen van de baan gereden door Kamui Kobayashi, waardoor het duo als zesde geklasseeerd werd. In LMP2 ging de winst naar WIN Autosport met de Oreca van Thomas, Nuñez en Merrill. In LMP3 wonnen Gar Robinson, Felipe Fraga en Scott Andrews met de Ligier van Riley Motorsports. De andere Riley-Ligier met Jeroen Bleekemolen, Jim Cox en Dave Murry eindigde als derde in de klasse. De GTLM-winst was voor het Corvette-duo António García en Jordan Taylor, voor de beide BMW's. In GTD won de Turner-BMW M6 van Auberlen, Foley en Read.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

Na de vierde en laatste neutralisatie van de wedstrijd werd de race met zo'n drie kwartier te gaan weer vrijgegeven. Daarna kwam het vooral aan op brandstofverbruik. Tijdens de neutralisatie had Harry Tincknell in de Mazda met een korte tankstop en slechts één nieuwe band de leiding overgenomen van Olivier Pla, die in de Meyer Shank Racing-Acura wel de tank volledig had laten vullen en bovendien beide banden aan de linkerkant had laten wisselen. Nadat de race weer was vrijgegeven wist Tincknell de leiding vast te houden en zo de overwinning veilig te stellen. Het was de tweede opeenvolgende zege voor Mazda op Watkins Glen, nadat het merk er in 2019 de eerste IMSA-overwinning in de prototype-categorie behaald had. Vorig jaar kwam de IMSA-serie vanwege de pandemie niet op Watkins Glen in actie.

210628 IMSA Mazda actie
Tweede opeenvolgende zege voor Mazda op 'The Glen' na 2019

Dane Cameron en Olivier Pla eindigden op de tweede plaats in de Meyer Shank Racing Acura DPi, terwijl ook de derde plaats naar een Acura ging, de van pole gestarte WTR-nummer 10 van Ricky Taylor, Filipe Albuquerque en Alexander Rossi. Eigenlijk kwam Kamui Kobayashi met de Ally-Cadillac als vierde over de eindstreep, maar naderhand kreeg de Japanner een tijdstraf van tien seconden vanwege zijn actie tegen Kevin Magnussen in de Chip Ganassi Racing-Cadillac in de laatste ronde. Magnussen strandde daardoor in de grindbak, maar werd samen met Renger van der Zande nog als zesde geklasseerd.

210628 IMSA Race Zande
Renger van der Zande en Kevin Magnussen strandden in de laatste ronde

"Balen", zei Van der Zande, die wel de snelste rondetijd op zijn naam schreef. "Het beeld in de kwalificatie was slechter dan tijdens de race: we konden wel een beetje aanvallen. We hebben best lang op de tweede of derde plaats gereden hadden. Het kwam aan op brandstof: iedereen kreeg met 50 minuten nog een volle tank, maar eigenlijk is zo'n tank genoeg voor 40 minuten, dus het was de vraag wie er het beste met zijn brandstof kon omgaan. Het team wilde mij graag in de auto voor het einde, maar het pakte met de gele vlaggen niet zo uit dat we nog een keer konden wisselen, en toen werd Kevin er in de laatste ronde ook nog af gereden, zodat we niet eens gefinisht zijn..."

210628 IMSA race WIN
Het WIN Autosport-team won voor het eerst de LMP2-klasse

Het duel om de overwinning in de LMP2-klasse ging de hele race tussen WIN Autosport en PR1/Mathiasen Motorsports, waarbij het WIN-team ditmaal aan het langste eind trok en zijn eerste LMP2-klassezege binnenhaalde. Tristan Nuñez wist in de slotfase de aanvallend rijdende Mikkel Jensen achter zich te houden en won, samen met zijn teamgenoten Thomas Merrill en Steven Thomas. Op een seconde eindigde Jensen op de tweede plaats, de Deen deelde de auto met Ben Keating en Scott Huffaker. De derde plaats was voor United Autosports met Jim McGuire, Wayne Boyd en Guy Smith.

210628 IMSA race Bleekemolen
Jeroen Bleekemolen en teamgenoten werden derde in LMP3

In LMP3 klom het Riley-team op van achteraan in het veld naar de eerste en derde plaats aan de finish. De overwinning was voor Gar Robinson, Felipe Fraga en Scott Andrews, terwijl Jeroen Bleekemolen met Jim Cox en David Murry als derde eindigde. Daartussen zat de CORE Autosports-Ligier van Jon Bennett, George Kurtz en Colin Braun. Bleekemolen leidde in de slotfase lange tijd, maar een andere strategie dan de zusterauto en een defect dashboard was de reden dat hij uiteindelijk als derde finishte. "Niet tevreden", zei hij naderhand, "maar het is ergens wel een goed teken als je niet tevreden bent met een derde plek. We hadden het hele weekeinde niet echt de snelheid in de auto. We hadden hier getest en toen ging het helemaal super, maar daarna hebben ze veel onderdelen veranderd en sindsdien hebben we heel veel problemen. We haalden nergens meer de snelheden die we eerst hadden. Op het einde kwam ik toch met een goede strategie met nog drie kwartier te gaan op kop, maar toen viel mijn dashboard uit: ik had geen 'shift lights' meer, dat soort dingen. Uiteindelijk teruggevallen naar de derde plek, maar een podium is goed, toch weer een beker! Het team heeft het goed gedaan en voor komende week gaan ze goed kijken wat er precies met de auto aan de hand is."

210628 IMSA Race GTLM
Start van de GT's, waarbij de gele Corvette de GTLM-klasse zou winnen

Het veld in de GTLM-klasse was in de eerste raceronde al met 20 procent verkleind, nadat de WeatherTech-Porsche van Cooper MacNeil aan de linker achterkant vlam gevat had en uitviel. Dat was gelijk de eerste 'full course yellow' van de wedstrijd. Vervolgens ging de strijd tussen de twee Corvettes en de twee BMW's, waarbij de Corvettes gedurende het grootste deel van de race in het voordeel bleken. Zo kon António García uiteindelijk ook de eerste Corvette-overwinning op Watkins Glen sinds 2014 naar huis rijden. De Spanjaard deelde het succes met teamgenoot Jordan Taylor, die voor het eerst op 'The Glen' won. In het laatste halfuur had García in een mooie actie zijn merkgenoot Nick Tandy in de nummer 4-Corvette ingehaald, wat de basis voor de overwinning vormde. Daarbij had García BMW-rijder John Edwards in zijn kielzog, zodat Tandy in één klap van de eerste naar de derde plaats terugviel. Edwards eindigde samen met Jesse Krohn en Augusto Farfus als tweede, terwijl Tandy in de slotfase nog een plek verloor aan Connor De Phillippi in de andere BMW, waarmee ook Bruno Spengler en Philipp Eng reden. Tandy en Tommy Milner eindigden zo als vierde.

210628 IMSA race Turner
Routinier Bill Auberlen won de GTD-klasse in de Turner-BMW M6 GT3

Na het NLS/VLN-succes van afgelopen zaterdag was er ook in Noord-Amerika succes voor de BMW M6 in de vorm van de GTD-klassezege voor Bill Auberlen, Robby Foley en Aidan Read in de BMW van Turner Motorsport. Een handige timing van de laatste pitstop, net voordat de laatste 'caution' kwam, bracht de BMW aan de leiding toen vrijwel alle andere teams tijdens de neutralisatie binnenkwamen voor brandstof. Vervolgens reed Auberlen zonder problemen de overwinning naar huis: zijn voorsprong op Bryan Sellers in de Paul Miller Racing-Lamborghini bedroeg bijna zes seconden. Sellers deelde de auto met Madison Snow en Corey Lewis. De Heart of Racing-Aston Martin van Ian James, Ross Gunn en Roman de Angelis eindigde als derde.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet