Formule 1

Formule 1: Alpine presenteert A521 voor eerste F1-seizoen

alpine-a521-2

Na twee pogingen die tot niets leidden, heeft het kleine sportwagenmerk Alpine eindelijk een F1-auto gepresenteerd die daadwerkelijk in de Formule 1 zal debuteren. Alpine volgt in de voetsporen van moederbedrijf Renault, nadat Renault besloot om zich uit de formulesport terug te trekken. De A521 is dan ook een doorontwikkeling van de Renault RS20 van vorig jaar.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Alpine F1 Team

Nadat Alpine in januari al de zinnen prikkelde met een tussentijds kleurenschema, ging vanmiddag het doek af van de A521 in de kleuren zoals die in 2021 op de circuits te zien zullen zijn. Het komt niet als een verrassing dat de kleuren overeenkomen met het ontwerp op de LMP2-auto van Alpine.
  alpine-a521-3

Esteban Ocon blijft bij het team en wordt dit jaar vergezeld door tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso, die terugkeert op het oude nest in Enstone. Door zijn fietsongeluk van enkele weken geleden kon Alonso niet bij de presentatie aanwezig zijn. Ook nieuw bij Alpine is de tweekoppige leiding in de personen van Davide Brivio en Marcin Budkowski. Zij vervangen Cyril Abiteboul, die deze winter het veld heeft moeten ruimen. Brivio was voorheen de teambaas van het MotoGP-team van Suzuki.

De eerste twee F1-auto's van Alpine stammen uit 1968 en 1976, al heeft het ontwerp van 1968 het nooit tot het circuit geschopt. De plannen voor de A350 bleven steken op de tekentafel toen bleek dat de Renault-Gordini V8 niet het vermogen kon evenaren van de Cosworth DFV.
  alpine-a521

In 1976 maakte de A500 – volledig in zwart gehuld – wel vele kilometers, al was het nooit de bedoeling dat dat zou uitmonden in een F1-deelname. 'Le Laboratoire', zoals de auto werd gedoopt, was puur de testauto voor de nieuwe turbomotor van Renault. Renault debuteerde die motor het jaar erop in de eigen RS01.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet