Sportscars

Sportscars: Renger van der Zande en teamgenoten winnen Petit Le Mans, LMP2-klassewinst Job van Uitert bij Amerikaans racedebuut (lang)

201018 IMSA Zande race vlag
Renger van der Zande nam in de slotfase de leiding over en kwam als winnaar over de eindstreep

Een kleine negen maanden na hun overwinning in de Rolex 24 at Daytona wonnen Renger van der Zande, Ryan Briscoe en Scott Dixon ook de tien-uursrace 'Petit Le Mans' op het circuit van Road Atlanta. Van der Zande, die de laatste stint voor zijn rekening nam, kon de leiding overnemen nadat Pipo Derani in de Whelen-Action Express-Cadillac en Ricy Taylor in de nummer 7-Penske-Acura in de slotfase met elkaar in botsing kwamen. Vervolgens reed Van der Zande de overwinning naar huis, waarmee hij en Briscoe hun voorsprong als leiders in de tussenstand van het IMSA-kampioenschap vergrootten. Ook in de LMP2-klasse, die uit vier auto's bestond, was er Nederlands succes, want hier behoorde Job van Uitert tot het winnende team in de Tower Motorsports by Starworks-Oreca, samen met Mikkel Jensen en John Farano. In de GTLM-klasse behaalde Porsche zijn eerste overwinning van het seizoen met Fred Makowiecki, Nick Tandy en Matt Campbell in de 911 met hetzelfde startnummer. Nicky Catsburg eindigde samen met António Carcía en Jordan Taylor in de nummer 3-Corvette op de tweede plaats. In GTD ging de winst naar de Scuderia Corsa-Ferrari met Cooper MacNeil, Alessandro Balzan en Jeff Westphal.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: IMSA

201018 IMSA race Zande actie
De uiteindelijk winnende WTR-Cadillac voor de Whelen-Action Express-Cadillac

Nadat Renger van der Zande eerder dit jaar zijn tweede overwinning in de Rolex 24 At Daytona had behaald, schreef hij nu, na zijn eerdere overwinning in 2018, ook voor de tweede maal de klassieker 'Motul Petit Le Mans' op Michelin Raceway Road Atlanta op zijn naam. Van der Zande won de tien-uursrace samen met teamgenoten Ryan Briscoe en Scott Dixon in de nummer 10-Konica Minolta-WTR-Cadillac. De WTR-Cadillac zat vrijwel de hele race vooraan in het veld, maar leek niet de grootste kanshebber op de overwinning. Die rol was weggelegd voor de nummer 7-Penske-Acura van Alexander Rossi, Helio Castroneves en Ricky Taylor, en de nummer 31-Whelen-Action Express-Cadillac van Felipe Nasr, Pipo Derani en Filipe Albquerque, die in de laatste uren van de race een paar maal van positie wisselden aan de kop van het veld. Eerder had de pole-winnende nummer 6-Penske-Acura van Juan Pablo Montoya, Dane Cameron en Simon Pagenaud de eerste vijf uur van de race vrijwel volledig aan de leiding gereden, totdat Cameron aan het eind van het vijfde uur in botsing kwam met een Job van Uitert in de Starworks-Oreca-LMP2 en terugviel.

201018 IMSA Race Zande podium
Na Daytona nu ook winst bij Petit Le Mans voor Renger van der Zande, Ryan Briscoe en Scott Dixon (vrnl)

Met nog tien minuten te gaan in de race kwam Derani in botsing met Taylor, waardoor de kansen op de overwinning voor beide teams verkeken waren. Van der Zande, die zo'n tien seconden achter de twee strijdende auto's op de derde plaats reed, was snel ter plekke en profiteerde, waarna hij als winnaar over de eindstreep kwam. "Een fantastische overwinning", reageerde hij. "Niet zozeer vanwege het ongeluk, dat de eerste en de tweede eraf gingen, maar ook omdat ik vanaf de eerste stint twee keer stilgevallen ben doordat alles uitviel, elektrische problemen dus. Tijdens het rijden kon ik al rollend een 'reboot' doen. De stuurbekrachtiging viel ook uit, dus in bocht zes ging ik er nog bijna vol af, maar toen kreeg ik hem weer aan de praat. Vanaf dat moment hebben de engineers de accu constant in de gaten gehouden. Soms ging het niveau naar beneden, af en toe ook weer omhoog. Het is een wonder dat de accu het heeft overleefd! We stonden zelfs op het punt om achter de muur te gaan om de accu te wisselen. Maar zulke overwinningen zijn het zoetst! Ik reed een gat van meer dan 30 seconden terug naar twaalf en toen naar negen seconden in de laatste stint, dus we hadden ontzettend veel snelheid in de auto, ik ging als een kogel! Normaal wacht je met 30 seconden op een 'yellow' om weer de aansluiting te vinden, maar in dit geval werd de inzet beloond, want ze gingen er voor me af en zo hebben we gewonnen! Voor de tweede keer Petit Le Mans winnen, heel gaaf! Scott Dixon kan volgende week Indycar-kampioen worden, dus voor hem is het ook een mooi succes. Vooral ook een legendarische coureur, een fijn mens. Leuk om eerst Daytona samen met hem gewonnen te hebben en nu deze, toch bijzonder en heel cool. We hebben hard gewerkt om de auto scherp te krijgen en we hebben erop ingezet dat de auto in de nacht hard ging. Dat bleek ook goed te werken: we waren op het laatst de snelsten op de baan. Als je dan kunt winnen, op deze manier met een beetje geluk, dat is geweldig! Het zijn moeilijke tijden, want er zijn heel wat coureurs die aan mijn stoelpoten zagen voor mijn zitje bij dit team, maar ik denk dat dit een heel mooie stap in de goede richting is om ze niet op andere ideeën te brengen dan met mij, maar we gaan het zien!"

De Penske-Acura van Ricky Taylor, Helio Castroneves en Alexander Rossi werd als tweede geklasseerd, voor de andere Acura van het team met Dane Cameron, Juan Pablo Montoya en Simon Pagenaud. De JDC Miller Motorsport-Cadillac met Tristan Vautier, Sébastien Bourdais en Loïc Duval werd vierde, voor de Whelen-Action Express-Cadillac.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet