Sportscars

Sportscars: 60 auto's en (tot dusver) zes Nederlandse rijders op inschrijflijst Le Mans

200717 Le Mans entry list

Daags na het bekendmaken van nadere details rondom de mogelijkheden voor bezoekers aan het evenement – of liever gezegd het gebrek aan die mogelijkheden – publiceerde de Automobile Club de l'Ouest, de organiserende instantie van de 24 Uur van Le Mans, zojuist de voorlopige deelnemerslijst. In totaal worden er het derde weekeinde van september 60 auto's aan de start verwacht: zes LMP1's, 24 LMP2's, zeven GTE-Pro's en 23 GTE-Ams. Er zijn nog heel veel namen niet ingevuld, maar voorlopig staan er met Frits van Eerd, Giedo van der Garde, Nyck de Vries, Job van Uitert, Ho Pin Tung (allen LMP2) en Jeroen Bleekemolen toch al zes Nederlanders op de startlijst.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Aanvankelijk zouden er 62 teams deelnemen, maar uiteraard heeft de corona-situatie ook zijn weerslag op het aantal teams voor de Franse klassieker. Zo maakte Corvette Racing al eerder bekend, de trip naar Le Mans niet te maken, waarmee het debuut van de dit jaar nieuwe C8.R aan de Sarthe met (minimaal) een jaar wordt uitgesteld. Porsche halveerde het aantal fabrieks-911 RSR's in de GTE-Pro-klasse van vier naar twee en zo waren er nog wat verschuivingen, maar met 60 deelnemende auto's is het veld natuurlijk nog steeds zeer goed gevuld.

In de LMP1-klasse zijn er allereerst de twee bekende Toyota's, respectievelijk met Michael Conway, Kamui Kobayashi en José María López in de nummer 7 en Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley in de nummer 8. Het Zwitserse Rebellion Racing is er – vermoedelijk voor het laatst – bij met twee Rebellion-Gibsons, de nummer 1 voor Bruno Senna, Norman Nato en Gustavo Menezes en de nummer 2 voor Romaion Dumas, Nathanaël Berthon en Louis Delétraz. By Kolles Racing is ingeschreven met de Enso CLM-Gibson met voorlopig alleen Tom Dillmann als bevestigde rijder, hoewel het team zelf tien dagen geleden ook Bruno Spengler als rijder voor Le Mans aankondigde. Ook bij het Team LNT, dat een Ginetta aan de start brengt, staat er slechts één rijder op de lijst in de persoon van Michael Simpson.

Met maar liefst 19 Oreca's, waarvan één onder de naam Aurus en één vermomd als Alpine, is het Franse merk uiteraard verreweg in de meerderheid in de LMP2-klasse. Op papier lijken United Autosports (Phil Hanson, Filipe Albuquerque en Paul di Resta in de nummer 22 en Will Owen, Alex Brundle en Job van Uitert in de nummer 32), Signatech Alpine Elf (André Negrão, Pierre Ragues en Thomas Laurent), Jackie Chan DC Racing (Ho Pin Tung, Gabriele Aubry en Will Stevens) en Jota (Anthony Davidson, António Félix da Costa en Roberto Gonzalez) de sterkste combinaties. Uiteraard komt het Racing Team Nederland in actie met Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Nyck de Vries in actie.

Damesteam
Onder de vlag van het Richard Mille Racing Team verschijnt er ook een volledige damesequipe aan de start met Katherine Legge (als die op tijd is hersteld van haar beenbreuk eerder deze week op Paul Ricard), Tatiana Calderón en Sophia Flörsch. Ligier is met in totaal drie auto's van de teams Eurointernational, Inter Europol Competition en Eurasia Motorsport vertegenwoordigd, terwijl het Britse Thunderhead Carlin Racing en het Italiaanse Cetilar Racing elk met een Dallara uitkomen.

Na het vertrek van BMW en Ford uit het FIA WEC en het terugtrekken van Corvette voor Le Mans is er in de GTE-Pro-klasse toch wel sprake van ernstige bloedarmoede, al wordt de strijd tussen de overgebleven twee fabrieks-Aston Martins, twee fabrieks-Porsches en drie Ferrari's met fabriekssteun (twee van AF Corse en een van Risi Competizione) ongetwijfeld spannend. Bij Aston Martin staan vooralsnog alleen Nicki Thiim in de nummer 95 en Maxime Martin in de nummer 97 vast. Porsche daarentegen heeft de beide bezettingen rond, met Gianmaria Bruni, Richard Lietz en Frédéric Makowiecki in de nummer 91 en wereldkampioenen Michael Christensen en Kévin Estre alsmede Laurens Vanthoor in de nummer 92. Bij AF Corse is alleen de nummer 51-Ferrari al volledig bezet, en wel met Alessandro Pier Guidi, James Calado en Daniel Serra. In de nummer 71 staan met Davide Rigon en Miguel Molina twee van de drie rijders vast, terwijl de Risi-Ferrari met Olivier Pla en Sébastien Bourdais twee coureurs uit het gestopte Ford-fabrieksprogramma als coureurs heeft, met de derde positie nog vacant.

GTE-Am als de Ferrari Porsche Challenge
Met 13 Ferrari 488 GTE Evo's en acht Porsche 911 RSR's heeft de GTE-Am-klasse wel iets weg van de vroegere Ferrari Porsche Challenge. De enige afwisseling tussen de auto's uit Maranello en Stuttgart-Zuffenhausen (of eigenlijk Weissach) bestaat uit een tweetal Aston Martin Vantages, een onder de fabrieksvlag en een van TF Sport. De Ferrari-fractie wordt aangevoerd door AF Corse, dat als enige team maar liefst drie 488's in de klasse inzet. Iron Lynx uit Italië is er met twee auto's bij, waarvan één met een volledig damesteam, bestaande uit Manuela Gostner, Rahel Frey en Michelle Gatting. Solo-Ferrari-inschrijvingen zijn er van Luzich Racing, Red River Spirt, WeatherTech Racing, JMW Motorsport, MR Racing, Hub Auto Racing en Kessel Racing.

In de Porsche-fractie heeft verdedigend Le Mans-winnaar en WEC-titelverdediger Team Project 1 drie auto's, waarbij Ben Keating, Felipe Fraga en Jeroen Bleekemolen onder het startnummer 57 uitkomen. Juist aan de diskwalificatie van dit trio, vorig jaar nog met de Ford GT, had het Duitse team toen de Le Mans-zege te danken. Dempsey-Proton Racing heeft drie inschrijvingen, een 911 komt er onder de vlag van Proton Competition aan de start. De resterende Porsche is die van Gulf Racing.

Voorlopige deelnemerslijst 24 Uur Le Mans 2020

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet