V8 Supercars

V8 Supercars: Favorieten spelen hoofdrol in Bathurst 1000. McLaughlin wint na zinderende finale met SVG

De door autosport.nl voorspelde favorieten hebben allen een hoofdrol gedurende een enerverende Bathurst 1000 gespeeld. In een zinderende finale versloeg topfavoriet Scott McLaughlin (DJR Team Penske Mustang) Red Bull Team Holden-coureur Shane van Gisbergen in een zinderende finale. De Bathurst 1000 telde dit jaar ruim 200.000 bezoekers.

2019 Start
Start van een enerverende Bathurst 1000. Anders kunnen we niet zeggen.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: DJR Team Penske/Tickford/Nissan/PR/Holden/Red Bull/PR

Favorieten spelen hoofdrol in Bathurst 1000. McLaughlin wint na zinderende finale met SVG
DJR Team Penske was de gedoodverfde favoriet voor de 62e editie van de Bathurst 1000. De combinatie McLaughlin/Premat loste de beloftes helemaal in maar kreeg het zeker niet cadeau. Voor teammede-eigenaar Dick Johnson betekende het na 25 jaar de eerste overwinning op de mountain. Roger Penske liet er zelfs Petit Le Mans voor schieten.

Nissan-coureur André Heimgartner zorgde in de 158e ronde ongewild voor een finale shoot-out tussen Scott McLaughlin en Shane van Gisbergen nadat hij zijn auto in "Forrests Elbow" in de muur had gezet. Het verschil tussen McLaughlin en SVG bedroeg op de finish slechts 0.68 secs. Voor zowel McLaughlin als Alexandre Premat betekende het de allereerste overwinning in de Bathurst 1000 evenals voor DJR Team Penske in zijn huidige vorm.

EV-12-19-MH2 0956
Winnaar Scott McLaughlin wordt door zijn vriendin omarmd na diens magistrale wedstrijd.

Scott McLaughlin: "Ik kan nauwelijks geloven dat ik "the bloody Bathurst 1000" gewonnen heb. Gedurende de gehele week beschikten wij over een fantastische auto. Ik heb zoveel druk op mijzelf en het team gezet om er iets goeds van te maken. Zo trots op iedereen bij Shell V-Power Racing. We hebben er een ontzettend goede auto van gemaakt. Ik droomde ervan om op het dak van deze auto te staan en Alexandre Premat was ongelofelijk goed, terwijl ik toch wel een beetje gestrest was vandaag."(Na de Indy 500 met Simon Pagenaud is Premat overigens de tweede Franse coureur die voor Roger Penske een kroonjuweel op de kalender heeft weggekaapt dit jaar.-red)

2019 Coulthard
Fabian Coulthard stelde teleur. Het kwam niet als een verrassing. Hij stond bij de bookmakers laag genoteerd.

Alexandre Premat: "Dit was behoorlijk stressvol, eigenlijk gewoon krankzinnig. 25 jaar lang wist Dick Johnson's Team niet op Bathurst te winnen en nu doen we het gewoon. Magisch"

2019 888 Whincup/Lowndes verspeelden hun zegekansen door een verkeerde strategische gok.

De start begon met een kleine vertraging nadat de Holden Commodore van Kostecki in de opwarmronde bleef steken. Vervolgens raakten Scott Pye en Tim Slade elkaar in de eerste ronde en zorgden daarbij voor de eerste safetycar fase. Slade was na Kostecki de tweede uitvaller. Voor beiden was de Bathurst 1000 eigenlijk al voorbij nog voordat hij werkelijk begonnen was. In de 15e ronde kwam McLaughlin voor zijn eerste reguliere stop naar binnen en nam Premat het stuur over. Een niet sluitende deur bij de No 97 Holden van SVG in de 44e ronde, kostte het team aan het einde misschien een mogelijke overwinning. Daarbij ging nogal wat tijd verloren. Halverwege de wedstrijd kwam de No 888 Holden van de combinatie Whincup/Lowndes voor de eerste maal aan de leiding en wist die geruime tijd vast te houden.

2019 Bathurst Race
Bathurst 1000. Eén van de mooiste autosport crown jewels ter wereld.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 oktober 2019 20:20

    Boeiende race weer en een mooi verslag hier van. Alleen jammer voor mij dat mijn opname 20 ronden voor het einde stopte zodat ik het einde niet heb kunnen zien:-( Maar terechte winnaars!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 oktober 2019 09:19

    Mijn favoriete race. Was vroeg opgestaan om zeker de tweede helft van de race te kijken. Zoals altijd zat het venijn weer in de staart. Verschillende tactieken om toch met nog wat benzine in de tank over de finish te komen de een hopend op een safety car situatie de ander met hopelijk net genoeg in de tank. En jawel paar ronde voor finish nog safety car situatie zodat diverse teams een splash/dash konden doen en andere met meer brandstof misschien konden doorrijden of kortere stop. Wel schandelijke actie van Dick Johnson/Penske om Coulthard soort team order te geven onder mom van overheating engine om hele veld op te houden voor de pitstop waardoor effectief de top twee bezegeld werd. Dit wordt dan ook nader onderzocht evenals de twee motoren die McLaughlin had gebruikt waarmee baanrecords gevestigd werden. Krijgt dus nog een staartje.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet