Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

V8 Supercars: Favorieten spelen hoofdrol in Bathurst 1000. McLaughlin wint na zinderende finale met SVG


2019 Holdsworth
Lee Holdsworth/Thomas Randle waren de beste afgevaardigden van Tickford Racing. De andere Mustangs reden elkaar eraf.

Drama bij Tickford Racing
Na de 122e ronde had Jamie Whincup, met de No 888 Holden, slechts een voorsprong van 0.5 seconde op de DJR Team Penske Mustang van Scott McLaughlin, gevolgd door de beide Tickford Mustangs van Cameron Waters en Chaz Mostert. Waters verdedigde zich nogal agressief en beide teamgenoten gingen roemloos in de grindbak ten onder. Mostert hoeft na dit seizoen sowieso al niet meer op contractverlenging bij Tickford te rekenen.

In de 127e ronde volgde de herstart die overigens maar één ronde duurde. Bij de Penrite Holden Commodore van Anton de Pasquale bleef het gaspedaal hangen en de Holden verdween in de muur. De herstart volgde in de 130e ronde met Whincup (Red Bull Holden Commodore ZB) en McLaughlin (DJR Team Penske Mustang) in eerste en tweede positie. SVG was inmiddels na de reguliere stops aan een opmars begonnen en nam de zevende plek van Will Davison over. In de 135e ronde moest de safetycar opnieuw in actie komen nadat Alexander Rossi kortstondig in de grindbak strandde. Voor de combinatie Rossi/Hinchcliffe was de Bathurst 1000 duidelijk andere koek dan van hetgeen ze in Indycar gewend waren.

2019 Whincup pitstop
Pitstop van Whincup/Lowndes. Bij de laatste stop verloren ze helaas teveel tijd.

Een bizarre crash tussen Gary Jacobson en Richie Stanaway zorgde in de 151e ronde opnieuw voor een safetycar interventie. Het was ook eigenlijk het moment waarop Jamie Whincup strategisch gezien de wedstrijd definitief uit handen gaf. Whincup ging voor een laatste "splash&dash" naar binnen zonder van banden te wisselen. Na de herstart bedroeg de volgorde McLaughlin, SVG, Courtney, Whincup, Kelly, Reynolds, Coulthard, Winterbottom, Pye, Davison en Heimgartner. Na de crash van Heimgartner in de 158e ronde volgde een vrij lange safetycar periode. Een shootout tussen de koplopers was het resultaat.

2019 SVG
"The Giz" deed er alles aan maar kwam gewoon tekort. Hij kondigde aan nog wel even door te gaan.

Shane van Gisbergen: "Wel, een tweede plek dat doet zeer hier. Maar de winnaars hebben het goed gedaan. Prachtig voor hen en altijd een fantastisch publiek hier. Ik ga door want ik heb nog jaren te gaan om hier weer op het podium te kunnen staan. Mijn dank aan het team van Red Bull Racing, wat een prachtig weekend.

2019 Shane Tander
Sterk duo SVG/Garth Tander.

Co-rijder Garth Tander bleef een constante factor in de wedstrijd. Garth Tander: "Ik kan het team niet genoeg bedanken. Zij hebben mij op een fantastische manier verwelkomd en Shane is een fantastische rijder om mee samen te werken. Een fantastische start van onze relatie en ik had voor de laatste ronde geen betere persoon in de auto kunnen verlangen. Scotty was gewoon te snel. Dank aan iedereen die ons gesteund heeft maar we komen terug."

Courtney Perkins
Verrassend goed resultaat voor Walkinshaw Andretti United met een derde plek.

James Courtney/Jack Perkins behaalden voor Walkinshaw Andretti United een fantastisch resultaat door als derde te eindigen. De progressie bij het team is duidelijk zichtbaar alhoewel Courtney voor volgend jaar naar een nieuw team vertrekt.

Rick Kelly
Rick Kelly kwam in de Top 10 aan de finish.

Tussen al het Ford en Holden geweld eindigde de Nissan Altima van de combinatie Rick Kelly/Dale Wood als negende. Een losse wielmoer bij Dale Wood zorgde kortstondig voor wat verwarring maar met de opdracht om brandstof besparend te rijden bracht Kelly de Altima als negende over de finish. Kelly bevond zich op het einde zelfs in vijfde positie maar verloor vanwege het brandstof besparende rijden in opdracht van zijn engineer toch nog vier posities. Toch was men bij Kelly Racing overigens redelijk tevreden. Overigens worden de Altima's bij Kelly Racing volgend jaar door Ford Mustangs vervangen!!


2019 Heimgartner
Andre Heimgartner zorgde ongewild voor een shoot out.


Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet