DTM

DTM: Liveblog vanaf de Nürburgring

190913 Liveblog openibng

Dit weekeinde is de Nürburgring de plaats van handeling voor het achtste en voorlaatste raceweekeinde van het seizoen in de DTM, waar al een voortijdige beslissing in de titelstrijd zou kunnen vallen, al zullen Nico Müller en Marco Wittmann er natuurlijk alles aan willen doen om een voortijdig kampioenschap van Audi-rijder René Rast te voorkomen. Naast de DTM komen dit weekeinde ook de Porsche Carrera Cup Benelux, de Lotus Cup Europe en de Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup in actie. Ook zijn de Tourenwagen Classics op de Nürburgring bij de DTM te gast. Opmerkelijk: met de DTM op de Nürburgring en de ADAC GT Masters op Hockenheim rijden dit weekeinde de beide Duitse topseries hemelsbreed op 161 kilometer van elkaar. Een trieste situatie, veroorzaakt door ego's en conflicterende belangen. Ook AUTOSPORT.NL is dit weekeinde opgesplitst: collega Willem Staat is in Hockenheim en ik mag vanuit de Eifel verslag doen via dit liveblog. Vragen en opmerkingen zijn als altijd graag welkom via de commentaarfunctie onder dit artikel.

Tekst: René de Boer (vanuit Nürburg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer, Jürgen Tap/ITR, Brecht Decancq, PR

18.00 uur: Het parc fermé is opgeheven, behalve voor de auto van René Rast, die nog aan een routinematige controle van de gehomologeerde componenten wordt onderworpen, wat overigens voorafgaand aan dit weekeinde al vast stond en geen indicatie op welke verdenkingen dan ook inhoudt. Daarmee sluiten we de berichtgeving van dit zeer druk bezochte en geslaagde DTM-weekeinde op de Nürburgring af. Vanuit de Eifel nog een prettige avond, volgende afspraak voor wat betreft de DTM over drie weken op Hockenheim.

190915 Liveblog R8 podium

17.00 uur: De Audi R8 Cup begon het weekeinde op vrijdag en sloot vandaag het evenement ook af met de laatste race, die net als gisteren een prooi werd voor de Zwitserse Rahel Frey. Opnieuw had ze vanaf de derde plaats een goede start, nam de leiding en won uiteindelijk met een voorsprong van 1,7 seconden voor de Duitser Tim Reiter. Op 8,5 seconden volgde Robin Rogalski als derde, de Pool Jedrzej Szczezsniak sloot op 21,3 seconden van Frey de race als vierde af.

16.15 uur: Geheel volgens verwachting won Rudi Schöllhorn met zijn Mercedes CLK-DTM de wedstrijd over 24 ronden van de Tourenwagen Classics. Hij eindigde ruim een halve minuut voor Richard Weber, die met zijn BMW M3 E30 de klasse voor Groep A-auto's won. De derde plaats algemeen was voor Gerhard Füller, met zijn Opel Vectra STW tevens winnaar van de klasse voor tweeliter Supertoerwagen. Beste oud-DTM-rijders waren Marc Hessel en Eric van de Poele, die samen een M3 deelden en zesde algemeen werden, één plaats voor de solo rijdende Kris Nissen, alsmede Harald Grohs en serieorganisator Ralph Bahr, die samen achtste werden. Armin Hahne en Volker Schneider werden met de Würth-Ford Sierra RS500 as tiende geklasseerd. 

190915 Liveblog Rast champion

14.40 uur: De slag verloren, maar de oorlog gewonnen. Zo zou je op wat militaristische wijze de zondagsrace in de DTM op de Nürburgring vanuit het perspectief van René Rast kunnen beschrijven. De pole-sitter kwam na de pitstop achter Jamie Green weer de baan op en verloor uiteindelijk ook nog de tweede positie aan de geweldig aanvallend rijdende Robin Frijns, maar de derde plaats was genoeg voor de Duitse Audi-rijder om, met nog twee races te gaan, voortijdig de DTM-kampioenstitel veilig te stellen. Omdat zijn enige nog resterende rivaal, de Zwitser Nico Müller, niet verder kwam dan de zesde plaats, is het verschil tussen de twee nu 56 punten, maar omdat Rast hoe dan ook meer overwinningen heeft, is de Duitser al voortijdig zeker van de kampioenstitel.

190915 DTM start

De race leek aan het begin vrij saai, met Rast die bij de start de leiding nam voor Green en Rockenfeller (foto boven), maar door een afwijkende pitstopstrategie kon Green, die een beter tempo aan de dag legde en een ronde later dan Rast binnenkwam, de leiding overnemen.

190915 Liveblog Green

Uiteindelijk reed de Brit (foto boven) ook de overwinning naar huis, maar die kreeg hij bepaald niet cadeau, want in de slotfase kwam Robin Frijns bijzonder sterk voor de dag. De Limburger had in de 17e ronde zijn pitstop gemaakt, vijf ronden later dan Rast en vier ronden later dan Green, en had daardoor het voordeel van iets versere banden. Daarmee reed hij vlot naar voren en verschalkte eerst Rast en reed vervolgens vrij vlot het gat naar Green dicht. De slotfase was geweldig om te zien: in de 40e ronde plaatste Frijns een aanval op Green bij het aanremmen van de chicane en leek de leiding over te nemen, maar uiteindelijk had hij net niet genoeg ruimte over, ging door het gras en moest de positie weer aan zijn Britse merkgenoot laten. Zo kwam hij achter Green als tweede over de eindstreep.

190915 Liveblog Frijns
Robin Frijns reed een ijzersterke wedstrijd

Voor René Rast was de derde plaats genoeg om voortijdig de titel binnen te halen, zijn tweede DTM-kampioenschap na 2017. In de auto wist hij nog niet dat hij al kampioen was. "Really? Really?" vroeg hij herhaaldelijk na bij zijn ingenieur, toen die zei dat de titel binnen was. Arno Zensen, teambaas van het Rosberg-team, bevestigde uiteindelijk het nieuws, waarop Rast zijn blijdschap de vrije loop liet.

Achter het trio op het podium eindigde Loïc Duval als vierde, terwijl het Jonathan Aberdein was die indirect de titelstrijd besliste. De WRT-Audi-rijder streed lange tijd met Nico Müller, maar had ook het voordeel van versere banden en passeerde Müller met twee ronden te gaan. Daarmee was de strijd beslist. Müller eindigde als zesde, voor Rockenfeller. Philipp Eng werd als achtste geklasseerd en was daarmee beste BMW-rijder, gevolgd door zijn merkgenoten Glock, Spengler en Eriksson. Dani Juncadella was de snelste R-Motorsport Aston Martin-rijder op de twaalfde plaats.


190915 Di Resta Liveblog

12.15 uur: Paul Di Resta start niet in de DTM-race vanwege een motordefect. "Een rustige middag", lachte zijn Nederlandse race-ingenieur Carlo Vermeulen enigszins zuur. Grappig: de auto van de Schot staat geparkeerd in de pitbox van teamgenoot Jake Dennis.

11.45 uur: Pieter Verlinde is de winnaar van een spannende slotrace van de Lotus Cup Europe. Met zijn Evora GT4 bleef de Belg de Hongaar Bence Balogh 0,462 seconden voor en schreef daarmee de wedstrijd op zijn naam. Op 1,67 seconden van de winnaar werd de Brit Jason McInuity derde en completeerde daarmee het volledige podium voor Evora GT4-rijders. Beste rijder met een Exige V6 Cup was de Fransman Xavier Georges als vierde algemeen, terwijl met Anthony Fournier ook de winst in de 2-Eleven-klasse naar een Franse rijder ging.

10.50 uur: René Rast ging ook vandaag in de kwalificatie van de DTM op de Nürburgring weer hard, maar zijn Rosberg-teamgenoot Jamie Green ging nog net iets harder: met een verschil van slechts een duizendste van een seconde veroverde de Brit voor de tweede keer dit seizoen na zondag op de Lausitzring de pole-position. Rast start als tweede en heeft daarmee opnieuw een uitstekende uitgangspositie, niet in de laatste plaats omdat zijn enige twee resterende rivalen in de titelstrijd, Nico Müller en Marco Wittmann, respectievelijk als 14e en als achtste vertrekken.

Achter de beide Rosberg-Audi-rijders op de eerste rij starten Audi-rijders Rockenfeller en Frijns als derde en vierde, voor Aberdein in de snelste WRT-Audi en Duval, eveneens met Audi. De vierde rij is in handen van BMW met Timo Glock en Marco Wittmann, die hun merkgenoten Bruno Spengler en Sheldon van der Linde achter zich hebben. Ferdinand von Habsburg was ditmaal de snelste R-Motorsport-Aston Martin-rijder op de 15e plaats.

190915 Liveblog PCCB action
Hartog (7) en Van Splunteren (24) vochten een spannende strijd uit

10.15 uur: Loek Hartog heeft met zijn 911 GT3 Cup van Bas Koeten Racing de tweede race van de Porsche Carrera Cup Benelux op de Nürburgring op zijn naam geschreven. In de 20 ronden lange race startte hij vanaf de pole-position en leidde hij van start tot finish, ondanks dat hij vrijwel de hele tijd onder druk stond van GP Elite-rijder Max van Splunteren. Ongetwijfeld ook met het oog op het kampioenschap nam Van Splunteren geen onnodige risico's en nam dus uiteindelijk genoegen met de tweede plaats op een seconde achter Hartog.

190915 Liveblog PCCB Hartog
Blijdschap bij racewinnaar Hartog

Ook Xavier Maassen vond snel de aansluiting bij het duo aan de kop van het veld en eindigde als derde. Op geruime afstand volgde Kay van Berlo op de vierde plaats, gevolgd door Dylan Derdaele als de best geklasseerde Belg, een plaats voor Didier van Dalen, die als gastrijder aantrad. De B-klasse leverde net als gisteren een overwinning op voor Roger Grouwels van het Race Art-team.

9.30 uur: Rahel Frey wil het in de Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup blijkbaar spannend houden, want net als gisteren kwam ze in de kwalificatie niet verder dan de derde plaats, ditmaal achter Tim Reiter en Robin Rogalski. Reiter was met een tijd van 1:34,129 minuten het snelst, op slechts 0,025 seconden gevolgd door Rogalski. Met 0,354 seconden was Freys achterstand al wat groter. Met de Duitse Sophie Hofmann is er dit weekeinde een tweede dame bij in het veld. De debutante reed in de kwalificatie 16 ronden, meer dan wie ook, maar kwam toch nog een forse 5,979 seconden tekort.

190915 Liveblog openig

zondag, 8.50 uur:
Goedemorgen vanaf een stralend zonnige Nürburgring, een waar genoegen om hier te zijn! We maken ons op voor de afsluitende dag van het DTM-weekeinde, waarop de kans heel groot is dat René Rast al voortijdig de DTM-titel binnenhaalt. Daarvoor moet hij negen punten meer binnenhalen dan zijn Zwitserse Audi-merkgenoot Nico Müller. Het programma voor vandaag is als volgt:

8.45-9.15 uur: kwalificatie Audi Sport R8 Cup
9.35-10.05 uur: race 2 Porsche Carrera Cup Benelux
10.25.10.45 uur: kwalificatie DTM
11.00-11.25 uur: race 2 Lotus Cup Europe
13.30-14.30 uur: race 2 DTM
15.10-15.50 uur: race Tourenwagen Classics
16.10-16.40 uur: race 2 Audi Sport R8 Cup

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet