Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Liveblog vanaf de Nürburgring

19.55 uur: Van de wedstrijdleiding komt het bericht dat Robin Frijns van de race is uitgesloten omdat er voor zijn auto een band was gebruikt die niet (zoals gebruikelijk via loting) voor zijn auto was aangewezen. Dat is een overtreding van artikel 25.2 van het technisch reglement van de DTM. Het gebruik van de juiste banden per auto wordt gecontroleerd aan de hand van barcodes, die regelmatig worden gescand. Door de uitsluiting verliest Frijns zijn tiende plaats in de race van vandaag, alle andere rijders schuiven op. Daarmee sluiten we dan ook onze berichtgeving voor vandaag vanuit de Eifel af. Fijne avond en graag tot morgen!


190914 Liveblog Frijns PF
De auto van Robin Frijns staat als enige nog in het parc fermé

18.30 uur: Als er vier uur na de finish nog een DTM-auto eenzaam en verlaten in het parc fermé staat, is dat nooit een goed teken, en - althans vanuit Nederlands perspectief - al helemaal niet, als het daarbij om de auto van Robin Frijns gaat. Navraag van AUTOSPORT.NL bij de Duitse auto- en motorsportfederatie DMSB leerde dat er nog discussie over "een technisch aspect" bestaat. Nadere informatie over waarom het precies gaat, viel helaas niet te krijgen. We blijven uiteraard ter plekke om de situatie te volgen.

190914 Liveblog TW Classics

18.15 uur: De in prachtig spiegelend zilver uitgevoerde Mercedes-Benz CLK DTM van Rudi Schöllhorn start vanaf de pole-position in de Tourenwagen Classics-race van morgen. Ook in de tweede kwalificatie was Schöllhorn het snelst, maar zijn tijd uit de eerste sessie was goed voor de pole. Richard Weber, die in de tweede tijdtraining niet in actie kwam, start met zijn BMW M3 E30 als tweede, voor Gerhard Füller met de Opel Vectra STW, die in de tweede manche weliswaar sneller was en als tweede eindigde, maar niet onder de tijd van Weber kwam. De Ford Sierra van Volker Schneider en Armin Hahne start als vierde, voor de Audi A4 STW van Herbert Wagner. Daarachter start de Zwitser René Ruch met zijn M3, die we vorige week nog op Zandvoort zagen.

190914 Liveblog Berger

18.00 uur:
Tijdens zijn gebruikelijke gespreksronde voor de internationale pers maakte DTM-bestuursvoorzitter Gerhard Berger ook de namen bekend van de rijders, die tijdens het volgende raceweekeinde, begin oktober in Hockenheim, namens de drie Japanse merken als gastrijders in actie zullen komen. Eigenlijk was dit al sinds de Super GT-wedstrijd van afgelopen weekeinde bekend, maar nu werd het dus ook vanuit DTM-zijde officieel gecommuniceerd. De betrokkken rijders zijn: Jenson Button namens Honda, Ronnie Quintarelli en Tsugio Matsuda namens Nissan en Nick Cassidy en Ryo Hirakawa namens Lexus.

Hoeveel rijders er van de Duitse fabrikanten in november zullen deelnemen aan de Super GT X DTM Dream Race op het circuit van Fuji blijft nog vaag. Berger spreekt over "zes tot tien", waarbij het inmiddels wel duidelijk is dat R-Motorsport met de Aston Martins op het appel zal ontbreken, omdat het Zwitserse team zich meer wil concentreren op het verder ontwikkelen van de auto's om volgend jaar competitiever te zijn.

190914 PCCB Start

17.30 uur:
Net als René Rast eerder in de DTM-race was Max van Splunteren een klasse apart in de wedstrijd van de Porsche Carrera Cup Benelux. Hij pakte vanaf pole de leiding (foto boven) en voerde gedurende de hele 20 ronden lange wedstrijd het veld aan, waarop de GP Elite-rijder afgetekend de overwinning naar huis reed. Spannender was de strijd tussen de beide Bas Koeten Racing-teamgenoten Kay van Berlo en Loek Hartog, die elkaar geen duimbreed toegaven. Van Berlo besliste het duel uiteindelijk met een verschil van 0,8 seconden in zijn voordeel. Een halve seconde achter Hartog kwam routinier Xavier Maassen als vierde over de eindstreep.

190914 PCCB Podium
Volledig Nederlands podium met vlnr Torsten van Haasteren namens het winnende team GP Elite, Kay van Berlo, racewinnaar Max van Splunteren en Loek Hartog 

16.45 uur:
Met Tamas Vizin startte weliswaar een rijder met een Exige V6 Cup vanaf de pole-position voor de eerste race in de Lotus Cup Europe, maar uiteindelijk waren het toch de Evora GT4's die vooraan het veld het tempo bepaalden. De Hongaar Bence Balogh, die in deze klasse ogenschijnlijk de snelste rijder is, eiste in de 16 ronden lange race de overwinning voor zich op, op ruime afstand (meer dan elf seconden) gevolgd door de Belg Pieter Verlinde, eveneens met een Evora. Pole-sitter Tamas Vizn deed het niettemin goed door met zijn Exige als derde te eindigen, voor de Brit Jason McInuity, eveneens met een Evora, die op zijn beurt Thierry Verhiest met een verschil van slechts 0,3 seconde achter zich wist te houden.


190914 Liveblog R8 Frey
Niet alleen naast de baan, zoals hier aan Jedrzej Szczesniak (r.), maar ook op de baan laat Rahel Frey zien hoe het moet

15.50 uur: Met een sterke start vanaf de derde plaats nam ze direct de leiding en vervolgens won Rahel Frey op overtuigende wijze de eerste race van de Audi R8 LMS Cup. Op 4,8 seconden completeerde Rudolf Rhyn het dubbele Zwitserse succes. De derde plaats was voor de Duitser Tim Reiter, die na een leuke strijd zijn landgenoot Robin Rogalski nipt voor bleef.

190914 Liveblog Rast finish
René Rast behaalde zijn zesde seizoenszege en kan morgen al de titel binnenhalen

15.00 uur: Met nog drie races te gaan kan René Rast alvast de champagne koud zetten. Vanaf pole-position leidde hij - gecorrigeerd voor pitstops - van het begin tot het eind op de Nürburgring en behaalde daarmee zijn zesde seizoenszege en de 16e overwinning van zijn DTM-carrière. Zijn grootste rivaal, Audi-merkgenoot Nico Müller, scoorde niet: de Zwitser maakte een valse start, kreeg daarvoor een drive-though-penalty en maakte in de slotfase nog een extra pitstop omdat zijn banden op waren. Daarmee eindigde Müller als 16e en buiten de punten, zodat Rast nu een vrij comfortabele voorsprong van 47 punten heeft.

190914 Rast podium


Achter racewinnaar Rast eindigde Bruno Spengler op de tweede plaats en behaalde daarmee na de Norisring zijn tweede podiumplaats van het seizoen. Spengler verloor in de beginfase wat terrein, maar kwam daarna goed terug, al was het voor velen onbegrijpelijk waarom de Canadees in het eindstadium van de race zijn merkgenoot Marco Wittmann niet voor liet gaan. De Duitser kan immers, met het minimale sprankje hoop op de titel dat hij nog heeft, elke hulp gebruiken. In de race reed Wittmann sterk van de elfde plek op de grid naar de derde plaats aan de finish, maar zijn mimiek op het podium sprak boekdelen...

190914 Start
Start met Rast voor Müller en Spengler

Jonathan Aberdein, die het hele weekeinde met de WRT-Audi al sterk acteert, bevestigde deze goede vorm ook in de race en kwam na een aantal fraaie gevechten als vierde over de eindstreep, voor Loïc Duval, die in de laatste ronde na een intens duel nog zijn Audi-merkgenoot Jamie Green wist in te halen. Green werd zesde voor de andere Zuid-Afrikaanse rookie, BMW-rijder Sheldon van der Linde, die ook een aantal interessantie acties liet zien. Joel Eriksson en Timo Glock, eveneens beide met BMW, werden respectievelijk achtste en negende, terwijl Robin Frijns de top tien completeerde. De Audi-rijder kwam beroerd weg en viel bij de start terug tot de laatste plaats, maar klom gaandeweg de race toch weer goed naar voren en kon in ieder geval nog één kampioenschapspunt laten aantekenen. Aanvankelijk reed ook Mike Rockenfeller in de voorste gelederen mee, maar hij viel op de tweede plaats rijdend uit met een technisch defect. 

12.50 uur: Max van Splunteren en Loek Hartog zijn de beide pole-sitters voor de twee races van dit weekeinde in de Porsche Carrera Cup Benelux. In de eerste kwalificatie reed GP Elite-coureur Van Splunteren in de slotfase een tijd van 1:29,786 minuten en was daarmee 0,128 seconden sneller dan Loek Hartog, die daarmee naast hem vanaf de eerste rij vertrekt. Daarachter volgen Kay van Berlo en Jesse van Kuijk, met Xavier Maassen en Dylan Derdaele als vijfde en zesde.

In de tweede kwalificatie was het Loek Hartog die met zijn door Bas Koeten Racing ingezette 911 die met 1:29,305 minuten de pole-position behaalde. Hij was 0,037 seconden sneller dan Van Splunteren, terwijl Maassen de derde tijd op de klokken zette, voor Van Berlo, de sterk rijdende Lucas Groeneveld en Jesse van Kuijk. Dylan Derdaele was de snelste Belg met de zevende tijd.

190914 Rast

11.30 uur:
Voor de zevende keer dit seizoen en voor de twaalfde keer in zijn carrière start René Rast vanaf de pole-position in de DTM. Gisteren was hij al de snelste van de dag en vandaag bewees de Duitse Audi-rijder in de kwalificatie opnieuw zijn kwaliteiten. Na zijn eerste poging stond hij al bovenaan in het klassement, maar op zijn tweede run was hij nog eens een halve seconde sneller en zette een tijd van 1:19,642 minuten op de klok. Daarmee was hij 0,18 seconden sneller dan BMW-rijder Bruno Spengler, die voor het eerst sinds Moskou 2017 weer eens vanaf de eerste rij vertrekt.

Met zijn pole-position kan Rast weer drie punten aan zijn kampioenschapstotaal toevoegen, waarmee hij dit seizoen alleen in de kwalificaties al 30 punten behaald heeft! Zijn voornaamste titelrivaal, de Zwitser Nico Müller, kwalificeerde zich as derde, voor merkgenoot Mike Rockenfeller. De beide Zuid-Afrikanen, Jonathan Aberdein (WRT-Audi) en Sheldon van der Linde (BMW) staan naast elkaar op de derde rij, voor Timo Glock (BMW), Loïc Duval, Jamie Green en Robin Frijns (allen Audi).

9.50 uur: Enigszins verrassend staat er geen Evora GT4 op pole-position voor de Lotus Cup Europe, maar een Exige V6 Cup R. In de kwalificatie reed de Hongaar Tamas Vizin een tijd van 1:37,303 minuten en was daarmee 0,217 seconden sneller dan zijn landgenoot Bence Balogh, die de snelste rijder met een GT4 was. De Belg Pieter Verlinde kwalificeerde zich als derde, voor de Fransman Xavier Georges.

190914 Liveblog R8 Parc Ferme
De R8's in het parc fermé na hun kwalificatie

9.10 uur: De rijders (m/v) uit de Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup mochten als eerste aan de slag voor hun kwalificatie, waarin de Zwitser Rudolf Rhyn met een tijd van 1:33,821 minuten de pole-position voor zich opeiste. Op de tweede plaats volgde Max Reiter, 0,178 seconden langzamer dan Rhyn, terwijl de Zwitserse Rahel Frey de derde tijd reed.

9.00 uur: Goedemorgen vanaf een stralend zonnige Nürburgring, waar we beginnen aan de tweede dag van het DTM-weekeinde met vandaag uiteraard al de eerste races en diverse kwalificaties, volgens het volgende schema:

8.25-8.55 uur: kwalificatie Audi R8 LMS Cup
9.10-9.35 uur: kwalificatie Lotus Cup Europe
10.50-11.10 uur: kwalificatie DTM
11.55-12.30 uur: kwalificatie Porsche Carrera Cup Benelux
13.30-14.30 uur: race 1 DTM
15.10-16.00 uur: race 1 Audi R8 LMS Cup
16.00-16.25 uur: race 1 Lotus Cup Europe
16.45-17.15 uur: race 1 Porsche Carrera Cup Benelux
17.35-17.55 uur: 2e kwalificatie Tourenwagen Classics

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet