Formule 2

Formule 2: Hubert overleden aan gevolgen van zware crash op Spa

1017700358-LAT-20190831- GH23598

F2-coureur Anthoine Hubert is bezweken aan de verwondingen die hij heeft opgelopen na het verschrikkelijke ongeval eerder vandaag op het circuit van Spa. Ondanks het feit dat reddingswerkers meteen ter plaatse waren, overleed de Renault-junior om 18.35 uur. Juan Manuel Correa ligt intussen in stabiele toestand in het ziekenhuis.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F2 Championship, Willem J. Staat, GP3 Series

Na zijn crash op de Raidillon werd Huberts auto midscheeps geraakt door de aanstormende auto van Correa, die zelf van zijn lijn moest afwijken. Dat gebeurde met zo'n kracht dat de jonge Fransman zwaargewond in zijn auto achterbleef. Zo'n anderhalf uur na het ongeluk bezweek hij aan zijn verwondingen.

1017695963-LAT-20190830- L5R1358

Correa ligt momenteel in het ziekenhuis van Luik. De FIA maakte bekend dat hij in stabiele toestand was. De autosportbond liet weten dat het meer zal melden over de toestand van de Sauber-junior zodra daar nieuws over is. UPDATE: Correa is geopereerd aan een relatief lichte breuk in zijn ruggenwervel en heeft daarnaast beenbreuken overgehouden aan de zware impact met de auto van Hubert. De in Ecuador geboren Amerikaan was de hele tijd bij bewustzijn, tot aan het moment dat hij moest worden geopereerd.

hubertf3-2

Hubert debuteerde in 2013 in de autosport en wist in zijn debuutjaar meteen de Franse F4-titel te winnen. Een overstap naar de Eurocup Formule Renault in 2014 leidde in het seizoen erna tot een vijfde plaats in de eindstand, nadat hij twee overwinningen behaalde. In 2016 tekende hij bij het team van Frits van Amersfoort voor een seizoen in de toenmalige FIA F3. Met één overwinning en drie podiumplaatsen werd hij achtste in de eindstand.

hubertf3

Huberts finest hour kwam in de GP3. Nadat hij in 2017 vierde in het kampioenschap werd, schreef hij het jaar erop de titel op zijn naam, na een zeer constant seizoen waarin hij 11 podiumplaatsen toevoegde aan zijn twee overwinningen. Die titel leverde hem een plaats in het juniorprogramma van Renault op.

hubert-prost

In zijn debuutseizoen in de Formule 2 won Hubert dit jaar meteen al twee sprintraces. Op het moment van zijn ongeluk stond hij achtste in het kampioenschap, als op één na beste debutant achter de Chinees Guanyu Zhou. Hubert is 22 jaar geworden.

1017559010-LAT-20190621- L5R5845

UPDATE: uit respect voor de overleden Hubert heeft het FIA F2-kampioenschap de sprintrace van morgenochtend afgelast.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Caseykvt 31 augustus 2019 19:30

    oh mijn god. Zo vreemd om als fan in dit moderne, relatief veilige tijdperk crashes (van de zijlijn) mee te maken met dodelijke afloop. R.I.P. Antoine Hubert.

    • 0
    • 12
     
    Rob Petersen 31 augustus 2019 19:57

    Raiddilon is gewoon te gevaarlijk. Francorchamps is een schitterend Circuit, tussen bossen e.d. Maar sinds 1959 hoeveel coureurs zijn er niet verongelukt.... Het wordt tijd voor enige bezinning. We krijgen Anthoine en al die anderen er niet mee terug. Kennelijk is het leerproces moeilijk.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 31 augustus 2019 20:07

    Ik heb daar vaak staan te kijken langs de baan en inderdaad gaat het ook ieder jaar weer flink mis. Arme jongen.

    • 5
    • 2
     
    Caseykvt 31 augustus 2019 20:07

    @ Rob Petersen. Wat is dat nou weer voor opmerking? Alle (nieuwe) circuits zijn te makkelijk zegt iedereen, met alle uitloopstroken. En gelukkig is (onder andere) Spa er nog, voor 'echte' kerels. Motorsport is dangerous. Iedere deelnemer weet dat en het kan in elke bocht fout gaan. Raidillon heeft nog relatief weinig slachtoffers als ik het zo zie https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Circuit_de_Spa-Francorchamps_fatalities. Gelukkig komt Zandvoort niet terug op de kalender waar ook wel wat fatale crashes hebben plaats gevonden. Oh, wacht...

    • 6
    • 9
     
    Anonieme gebruiker 31 augustus 2019 20:11

    Vriend neem ff een kalmeringspilletje. Als Rob spreekt gewoon luisteren.

    • 3
    • 0
     
    Willem J. Staat 31 augustus 2019 20:35

    @Caseykvt. Als de FIA van Hockenheim een Aldi Parkeerplaats maakt en de Raidillion met zijn hoge crash percentages in grote en kleine wedstrijden ongemoeid laat dan snap ik het even niet. Want ook de Ostkurve was een uitdagende bocht. Het risico is niet uit te sluiten maar wel te beperken en sinds dat Stefan Bellof in deze bocht recht voor mijn ogen verongelukte in 1985 heb ik er weinig meer mee, Als het fout gaat moet je heel veel beschermengelen hebben. Het verbaast mij alleen dat dit nog niet eerder gebeurd is. Het risico hoort bij deze sport, dat ben ik met je eens maar tussen de Ostkurve Hockenheim en Raiddillion Spa is er wel met twee maten gemeten. Een bocht moet/mag uitdagend zijn, maar omdat er hier geen marges zijn wordt een auto direct terug gekatapulteerd en daar ligt het grootste probleem.

    • 2
    • 0
     
    Dirk 31 augustus 2019 21:32

    Buitengewoon triest, dit soort crashes gaan 9/10 keer op de raidillon nét goed. Maar als het fout gaat... Hubert was zeker een talent met een toekomst in de racerij. Veel sterkte voor de familie en vrienden van Hubert. Ook veel sterkte voor Correa en zijn naasten.

    • 0
    • 0
     
    Caseykvt 31 augustus 2019 21:55

    @ Willem J. Staat. Kijken hoe het altijd nóg veiliger kan is natuurlijk goed, maar hoe vaak hoor/lees je niet dat de angel uit de wedstrijden is, dat de spanning en het risico tot een minimum gereduceerd is (wellicht spreek ik nu richting F1, in F2 en andere (junior)klassen is dat misschien een ander verhaal) en 'we' de coureurs weer als helden willen zien. Wanneer was Bellof, '85? Het is heel lang ook wel goed gegaan, en dan nu dit statement. Nogmaals, fatale crashes willen we nooit zien, maar het risico kleeft altijd aan de sport.

    • 6
    • 0
     
    Rob Petersen 31 augustus 2019 21:56

    @Caseykvt. Ik weet het op een dag als vandaag lopen de emoties hoog op. Ik heb duidelijk te veel ongelukken gezien met dodelijke afloop en daarom reageer ik ook zo. Blijft dat Willem Staat het beste de situatie verwoord. Het is een prachtige bocht alleen zou aan de buitenkant een veel grotere uitloopstrook moeten zitten. Dan kunnen wagens niet terug kaatsen zoals vandaag en zoals helaas al vaak gebeurt is. Anthoine krijgen we er niet mee terug. We kunnen alleen maar leren en hopen dat de FIA dat ook doet. Autosport is en blijft gevaarlijk.

    • 1
    • 0
     
    Willem J. Staat 31 augustus 2019 23:49

    @Bellof was 1985, Maar de uitloopzones voldeden toen niet en 34 jaar later nog steeds niet. Risico is nooit uit te sluiten maar wel te verminderen.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 september 2019 02:14

    Wrong time, wrong place, een trieste samenloop van omstandigheden. Als je alle circuits zou moeten sluiten met te weinig run off dan is het gedaan met de Nürburgring en met Le Mans. En wat dacht je van de Arie Luyendyk bocht?

    • 1
    • 1
     
    Willem J. Staat 01 september 2019 02:31

    @Anonieme gebruiker. Zoals bekend wordt de Arie Luyendijkbocht voor de F1 aangepast. Op de Nordschleife rijden geen formule auto's. Is de runoff op sommige stukken inderdaad minder. Maar we hebben het hier over een bocht waar het STRUCTUREEL FOUT VAAK gaat. Dan wordt het uit veiligheidsoogpunt een totaal ander verhaal.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 september 2019 09:26

    @Willem J. Staat, Arie Luyendykbocht wordt aangepast, maar komt geen uitloopstrook. Kans is dat we toch plekken krijgen waar wagen worden teruggeschoten op de baan. Interlagos is ook zo'n voorbeeld waar dat kan gebeuren. Monaco....gehele circuit.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 september 2019 10:30

    Er is geen circuit ter wereld waar je niet de kans loopt terug te kaatsen op de baan. Neem elke willekeurige oval of stratencircuit. Daar hoor je nooit iemand over tot het een keer misgaat. Na een dramatisch ongeluk wordt altijd overgereageerd wat betreft de onveiligheid in de autosport, zeker wat het Eau Rouge / Raidillon betreft.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 september 2019 10:43

    Alleen meer run off helpt niet. Als je bij hoge snelheid spint en dwars op de baan tot stilstand komt - dus niet van de baan raakt - kan exact hetzelfde gebeuren. Voorbeelden genoeg!

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 september 2019 17:37

    Het lijkt me, na een video-analyse gezien te hebben, dat dit niets met de Raidillon zelf te maken heeft. Hubert crasht omdat hij probeert Alesi, die ook net gecrasht is en traag rijd probeert te ontwijken. Alesi veroorzaakt een opstopping en Correa probeert die opstopping te vermijden door de uitloopstrook te nemen. Helaas is Hubert daar net gecrasht en knalt Correa bovenop die auto.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 september 2019 18:39

    Het respecteren van tracklimits kan de kans op crashes, zeker in deze bochtencombinatie Eau Rouge / Raidillon aanzienlijk verkleinen. Niet voor niets is juist in deze bocht vooraf aan de races een extra waarschuwing uitgegaan hoewel deze m.i. nog te soepel was. Overschrijden is onmiddellijk sanctie, tijd kwijt tijdens training of qualificatie of tijdstraf tijdens race. Kijken of de heren (of dames) coureurs er dan nog zo makkelijk over denken..Hoeveel coureurs tijdens de Porsche race hebben geen black/white vlag gekregen maar geen sancties? 1 dag na deze Zaterdag? Deze tragedie begon doordat Alesi Eau Rouge te krap aansneed, moest corrigeren en te wijd uitkwam, dwars kwam te staan en de rest van het verhaal is helaas bekend.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2019 08:55

    Het is inderdaad een feit dat er te vaak volgas de Eau Rouge op word gereden. Heb dat als amateur-piloot ook aantal keer gedaan. Als je die dan verkeerd aansnijdt, ga je al te gemakkelijk wijd. Ik dacht dat met die verhogingen aan de linker buitenkant zou verminderen, maar dat had ik dus mis.

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2019 15:16

    Hou toch op man. In een f2 is dit natuurlijk easy volgas.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 september 2019 09:44

    Het is natuurlijk zo easy met een F2 volgas, dat er 3 auto's afgaan in die bocht. Met helaas desastreuze gevolgen.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet