Liveblogs

DTM: Liveblog vanuit Assen

Cathedral

Het houdt niet op: na de Blancpain GT World Challenge Europe en de GT4 European Series vorige week op Zandvoort is er dit weekeinde het volgende hoogtepunt op de Nederlandse autosportkalender in de vorm van de première van de DTM op het TT-Circuit in Assen. Naast het Duitse toerwagengeweld (met Robin Frijns) zijn ook de W-Series (met Beitske Visser), de Porsche Carrera Cup Benelux (met Bas Barenbrug, Kay van Berlo, Ziad Geris, Lucas Groeneveld, Roger Grouwels, Loek Hartog,Jesse en Daan van Kuijk, Xavier Maassen en Max van Splunteren), de Lotus Cup Europe (voorzover we konden nagaan zonder Nederlandse inbreng) en de altijd spectaculaire BOSS GP-serie (eveneens zonder Nederlanders) in Assen te gast. AUTOSPORT.NL is ook ter plekke en houdt u dit weekeinde op de hoogte van de actie via ons inmiddels traditionele liveblog, waarin de meest recente bijdragen bovenaan verschijnen. Vragen en opmerkingen zijn als altijd welkom via de commentaarfunctie onderaan dit artikel.

Tekst: René de Boer en Marcel ten Caat (vanuit Assen, Twitter @renedeboer/@marceltc)
Foto's: Rebocar/R. de Boer, Marcel ten Caat, Brecht Decancq Photography/Porsche, PR


18.30 uur: Toch nog een laatste update uit de paddock van Assen. DTM-baas Gerhard Berger is namelijk zeer te spreken over het eerste DTM-weekend in Assen. "Het is mijn eerste keer in Assen en ik ben enorm onder de indruk. Op zaterdagavond heb ik een ronde gereden en moet ik zeggen: ik begrijp niet waarom Formule 1 hier niet racet. Het is een van de beste circuits die ik ooit heb gezien: snelle bochten, hoge veiligheidsnormen, een uitgestrekte paddock, grote tribunes, enorme parkings met een goede infrastructuur en een goede organisatie; een state-of-the-art faciliteit. Gewoon perfect. Ik ben heel positief verrast door alles en de promotor heeft enorm veel gedaan en veel promotie gemaakt voor het evenement, dat heeft zeker zijn vruchten afgeworpen. We hebben een geweldig debuut voor DTM in Assen beleefd," aldus Berger

DTM-1563716092

17.30 uur: De wedstrijdleiding meldt dat alle uitslagen definitief zijn en het parc fermé voor alle auto's is opgeheven, behalve voor de nummer 11-BMW van Marco Wittmann. Bij de auto van de Duitser worden enkele onderdelen van de aanvullende homologatie onderworpen aan een routinematige nadere controle, zoals al voorafgaand aan de race besloten was. Dat kan niet op het circuit plaatsvinden. Daarmee sluiten ook wij onze berichtgeving vanuit Assen voor dit weekeinde af. Het was een mooi evenement!

17.15 uur: Maar liefst drie rijders maakten een valse start in de race van de Lotus Cup Europe en werden daarvoor natuurlijk bestraft met een 'drive-through'. Zoals te verwachten viel, domineerden de beide rijders met een Evora GT4 de gang van zaken. De Hongaar Bence Balogh won, op bijna 16 seconden gevolgd door de Brit Jason McInulty. De Hongaar Tamas Vizin eindigde als derde en was daarmee de beste rijder met een Exige V6 Cup R. Winst in de 2-Eleven-klasse was voor de Fransman Anthony Fournier.

16.00 uur: Max van Splunteren wint ook de tweede race van de Porsche Carrera Cup Benelux. Gisteren werd Van Splunteren in de slotfase nog onder druk gezet door Loek Hartog, maar vandaag komt niemand in zijn buurt. Na 18 ronden wordt Van Splunteren als winnaar afgevlagd. Hartog weet in de laatste ronde Kay van Berlo nog te passeren en wordt als tweede afgevlagd, maar hij krijgt een vijf seconden straf wegens het overschrijden van de 'track limits'. Hierdoor eindigt Van Berlo alsnog als tweede en mag Xavier Maassen mee naar het podium. Hartog eindigt, net als Maassen, op 12,2 seconden van de winnaar uiteindelijk als vierde.

DTM-1563564673

14:40 uur:
Dit was pure promotie van de autosport. Een geweldige DTM-wedstrijd op het TT Circuit in Assen. Voor het weekeinde werd door sommigen nog getwijfeld of er überhaupt mogelijkheden waren om in te halen, de heren coureurs hebben dat in deze 37 ronden tellende tweede race van het weekeinde absoluut laten zien. Mike Rockenfeller is uiteindelijk het sterkste en boekt zijn eerste zege sinds....Zandvoort in 2017.

De uit de pits gestarte Marco Wittmann eindigt na een indrukwekkende inhaalrace als tweede, voor Nico Müller (Audi). De voor BMW Team RMG uitkomende Wittmann sneed als een warm mes door de boter en haalde een voor een zijn voorliggers in. Na slechts zes ronden lag Wittmann al op plek zeven, om vervolgens in de 13e ronde zijn pitstop te maken. Twee ronden later kwamen koploper René Rast en onze landgenoot Robin Frijns naar binnen en laatstgenoemde kwam net voor Wittmann terug op de baan.

Wittmann wist Frijns al snel te passeren, maar de Limburger liet zich niet zomaar aan de kant zetten en probeerde zijn plek te heroveren. Helaas verremde hij zich daarbij, waardoor Wittmann een gat kon slaan. Niet veel later wist ook Rockenfeller Frijns te passeren.

Na alle verplichte pitstops lag Rast vijf seconden voor Wittmann en Rockenfeller, die eerst Wittmann wist in te halen en in de 29e ronde ook Rast passeerde. Rast dook direct de pits in voor een vers setje Hankooks en eindigde uiteindelijk als vijfde, door in de laatste ronde de voor positie vechtende Frijns en Daniel Juncadella te passeren - dat de ene Audi-coureur de andere hierbij hielp leek wel duidelijk.

Geheel onbedoeld vermaakte Joel Eriksson het publiek op de hoofdtribune nog eens extra door de motor van zijn BMW M4 DTM op te blazen, met een mooie rookwolk tot gevolg. 

190721 Grid Frijns

13.20 uur: Robin Frijns geeft rustig zijn laatste verwachtingen voor de race aan Arthur Dekker van DTM Fan-TV, dat er traditioneel in het Duits en Nederlands is.

13.15 uur: Na opnieuw een overwinning voor Ingo Gerstl en zijn Toro Rosso STR1 in de BOSS GP, is het nu tijd voor de show van de DTM-coureurs. De hoofdtribune en die bij de Geert Timmer- en Haarbocht zijn goed gevuld, op de grid is het gezellig druk en er hangt een ontspannen sfeer. Zodra het licht op groen gaat voor de formatieronde zal bij 18 rijders dat gevoel anders zijn. Na de regenrace van gisteren is een droog en zonovergoten TT Circuit weer een nieuwe ervaring voor alle rijders en teams.

190721 Pitwalk

11.00 uur: Sinds twee jaar publiceert de DTM, net als de meeste Amerikaanse series, geen officiële toeschouwersaantallen meer, maar de waarneming ter plekke maakt duidelijk dat de belangstelling voor de DTM in Assen uitstekend is. Gisteren waren de tribunes ondanks de matige weersverwachting al goed gevuld en vandaag is het nog drukker rondom het circuit. Zo stond er ook al een flinke menigte voor de hekken te wachten om toegang te krijgen tot de pitstraat voor de traditionele pitwalk.

DTM-1563564671

10.50 uur: Lange tijd was het Robin Frijns die met zijn Audi RS5 DTM de ranglijst aanvoerde, maar met nog een paar minuten te gaan is het toch René Rast (Team Rosberg) die de rondetijd van de Limburger weet te verbeteren en zijn Audi op pole weet te kwalificeren, voor merkgenoten Jonathan Aberdein (WRT) en Mike Rockenfeller (Phoenix). Met Müller (Abt), Frijns (Abt) weet Audi de volledige top vijf voor zich op te eisen. De eerste BMW-rijder is Sheldon van der Linde op plek vijf. Het verschil tussen de nummer 1 in de kwalificatie en de nummer 13 is slechts 1,005 seconde. Dit belooft nog wat voor de race vanmiddag.

Frijns verklaarde naderhand dat het de strategie was om, in tegenstelling tot de meeste andere coureurs, in de kwalificatie slechts één snelle run te maken, om zo voor de race nog één set verse banden extra over te hebben. Met zijn vijfde plek op de grid, bepaald geen slechte uitgangspositie omdat je in Assen met een DTM-auto wel de nodige inhaalmogelijkheden hebt, kan dit best een interessante optie zijn.

Waar Frijns gisteren een slechte dag had met een straf na de kwalificatie en een crash tijdens de race, is het vandaag de beurt aan Marco Wittmann. Gisteren pakte Wittmann zowel de pole als de overwinning, maar vandaag zijn er problemen met de turbo van de BMW. De Duitser weet geen enkele representatieve rondetijd te rijden en zal, als het team de problemen weet op te lossen, als laatste van start gaan. BMW Team RMG heeft nog twee uur de tijd om de turboproblemen op te lossen. Om 12.50 uur mogen de auto's naar de grid.

10.20 uur: Lichte paniek bij de warm up van BOSS GP. Een van de snellere deelnemers stond klaar in de pits, maar werd gevraagd te blijven staan tot de rest van de auto's uit de paddock was gereden. Het leverde een korte discussie op tussen pit stewards en het team, waarna in de verwarring een van de Dallara GP2 auto's uit het paddock de baan op reed terwijl het licht op rood stond. Nadat de rest van de auto's op de juiste manier was vertrokken ging een andere deelnemer van de baan, met opnieuw een rode vlag tot gevolg. Alessandro Bracalante was uiteindelijk het snelste in een sessie waar geen van de deelnemende F1 auto's op de baan verscheen. De STR1 van Ingo Gerstl bleef achter in de pits nadat deze gisteren tijdens de race oververhit raakte door de ietwat chaotische startprocedure. 

9.40 uur: Het ging weliswaar nergens om, maar de tweede race van de W-Series, waarin geen punten voor het kampioenschap te verdienen waren, was het aanzien meer dan waard. De startopstelling werd bepaald door de tussenstand in het kampioenschap na afloop van de race van gisteren, maar dan in omgekeerde volgorde, zodat Jamie Chadwick als 20e en laatste en Beitske Visser als 19e en voorlaatste moesten vertrekken.

De Canadese Megan Gilkes, die nog geen punten heeft, startte vooraan en reed aan de leiding, aanvankelijk voor de Belgische Sarah Bovy en de Amerikaanse Sabre Cook. In het middenveld werd er lekker gestreden, Beitske Visser kwam na twee ronden al als 14e door. In de negende ronde ging het mis tussen Powell en Keszthely, waarbij de Hongaarse in de rondte ging en in de grindbak belandde. Daarop stuurde de wedstrijdleiding de safety-car de baan op. Ondertussen had Visser net Holbrook ingehaald en reed op de 13e plaats.

De herstart volgde in ronde 12. Gilkes verdedigde de leiding, terwijl Bovy meer en meer onder druk kwam van Cook en uiteindelijk wijd ging en terugviel. In de 14e ronde tikte Bovy de Poolse Rdest in de rondte, waarop de auto van Rdest in de grindbak vast kwam te staan. Direct daarachter ging ook Wohlwend geheel zelfstandig in de rondte. Opnieuw volgde een interventie van de safety-car voor twee ronden. In de 16e ronde werd de race weer vrijgegeven, waarna er nog een sprint van twee ronden volgde. Vooraan hield Alice Powell de druk op Gilkes hoog en in de laatste ronde plaatste Powell in de Geert-Timmer-Bocht aan de buitenkant nog een aanval. Zij aan zij kwamen Powell en Gilkes over de finishlijn, een klassieke fotofinish. Uiteindelijk won Gilkes met het minimale verschil van drie honderdste van een seconde, voor Powell en Sabre Cook. De racewinnares van gisteren, Emma Kimilainen, kwam als vierde over de eindstreep. Jamie Chadwick, de leidster in de tussenstand, sloot de race als achtste af, Beitske Visser werd 14e.

zondag, 7.50 uur: Goedemorgen vanaf een zonnig TT Circuit Assen waar vandaag de afsluitende racedag op het programma staat. We kijken uit naar de volgende activiteiten:

9.00-9.30 uur: non-championship-race W-Serie
9.45-9.55 uur: warm-up BOSS GP
10.20-10.40 uur: kwalificatie DTM
11.50-12.10 uur: race 2 BOSS GP
12.20-12.30 uur: demonstratie Moto2
13.30-14.30 uur: race 2 DTM
14.55-15.05 uur: demonstratie Moto2
15.25-15.55 uur: race 2 Porsche Carrera Cup Benelux
16.15-16.45 uur: race 2 Lotus Cup Europe

Reacties

    • 4
    • 19
     
    Anonieme gebruiker 19 juli 2019 19:08

    Nu de DTM in 2020 de JUMBO racedagen en uiteindelijk ook gewoon de formule 1. Assen gaat het helemaal waarmaken.

    • 14
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 19 juli 2019 21:05

    Ah Freddy van Tellingen zit hier ook al zie ik... soort digitale parasiet. Sneu

    • 19
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 20 juli 2019 10:46

    Beste Willem, namens de gehele redactie, van harte gefeliciteerd met je 65ste verjaardag. Je bent voor Autosport.nl een onmisbare schakel in het geheel, met je enorme autosportkennis, je fraaie bijdrages en sympathieke en vriendelijke uitstraling. Al sinds het begin van de site in 1998 ben je voor ons actief en we hopen nog heel erg lang van al jouw diensten gebruik te mogen maken. Proficiat Willem.

    • 6
    • 12
     
    Anonieme gebruiker 20 juli 2019 19:43

    Het interview van Frijns voor de internationale media... geeft de auto en alle pech de schuld. Apart, hij vouwde hem toch echt zelf de muur in..? Cursusje Engels zou ook geen overbodige luxe zijn, geen bijles gehad op de MAVO?

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 21 juli 2019 11:51

    Ben eigenlijk wel benieuwd waarom de DTM geen informatie meer verstrekt over de toeschouwersaantallen. De tribunes zijn vandaag niet overmatig goed bezet, laat ik het voorzichtig uitdrukken.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 21 juli 2019 12:02

    Dat klopt, in het blog valt om 11 uur te lezen dat de tribunes goed gevuld zijn. Nou, ga maar eens kijken op de webcam.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 21 juli 2019 12:20

    Geert Timmer is redelijk bezet, Winterdijk pakweg 20%. 'Gezellig druk' ?

    • 3
    • 5
     
    Tijn67 21 juli 2019 16:11

    Een 'geweldige wedstrijd'? Wat was er precies geweldig? Het werd iets leuker door de issues met de banden, maar anders...

    • 7
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 21 juli 2019 16:15

    Assen blijft een sfeerloze, betonnen bedoening in een polder ergens ver weg. Races waren aardig, vooral de dames vanmorgen vroeg!

    • 1
    • 1
     
    TheNextGeneration 21 juli 2019 17:00

    Pure promotie voor de autosport? Oke, dit was geen slechte wedstrijd, maar overdrijven is ook een vak. Van de 14 races die ik tot nog toe vandaag gezien heb komt deze echt niet in de top 10 voor, hoor

    • 9
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 21 juli 2019 17:02

    Tevreden fans, tevreden teams, tevreden piloten, tevreden internationale organisatie, tevreden lokale organisatie....zeurende toetsenbordridders. Toevallig uit het 023-gebied?

    • 4
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 21 juli 2019 19:08

    Was een mooi weekend, een verademing voor de toeschouwer qua faciliteiten in vergelijking met mijn bezoek aan de Blancpain GT vorige week. Dhr. Berger heeft gelijk wat mij betreft

    • 8
    • 0
     
    TheNextGeneration 21 juli 2019 20:55

    Waarom moet daar direct een Assen vs. Zandvoort discussie van gemaakt worden? Het was simpelweg geen super enerverende wedstrijd, en dat zegt vooral iets over DTM. Ik zou graag eens een een klasse als GT Open, GT4 European of zelfs ELMS op Assen zien, lijkt mij uitermate vermakelijk!

    • 4
    • 0
     
    Gixxer17 21 juli 2019 22:02

    @TheNextGeneration: Zo voel ik er ook over, sinds het hele Grand Prix vinden mensen het nodig om een vergelijk te maken tussen beide circuits. Het is toch mooi dat Assen en Zandvoort zo ontzettend van elkaar verschillen? Als marshal op Zandvoort ben ik persoonlijk blijf dat we met de komst van Blancpain in Zandvoort en de DTM in Assen er als autosport liefhebber een groot evenement bij hebben. Hopelijk heeft dit Assen wat meer op de internationale autosportkaart gezet en komen er binnenkort meer grote klassen naar het circuit. Hoe gaaf zou ELMS of GT Open op Assen zijn? Want let's face it, met 12 geluidsdagen in een jaar kunnen we op Zandvoort maar 4 grote internationale evenementen houden en that's it.

    • 6
    • 0
     
    Dirk 22 juli 2019 08:54

    Ons kleine land mag trots zijn met WTCR, Formule 1, Blancpain én DTM. En natuurlijk het hoogtepunt NASCAR in Venray! ;-) Ongekende weelde!

    • 3
    • 9
     
    Anonieme gebruiker 22 juli 2019 09:56

    Helicoptershots gezien bij DTM in Zandvoort? Zee, strand en duinen zien er supergoed uit én hebben de Duitsers niet zelf. Nu dezelfde helicoptershots boven Assen en je ziet weiland en beton... zou een willekeurig circuit in Duitsland kunnen zijn. I rest my case...

    • 4
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 22 juli 2019 10:15

    Zeer geslaagde première op Assen. Voldoende faciliteiten voor de jan modaal die een dagje uit was. Ook Gerard Berger was erg te spreken over het hele gebeuren. Geen stofwolken zandhappen. Plastic toilet gebouwen en ander middeleeuws gebeuren zoals in zandvoort maar gewoon modern racen.

    • 9
    • 0
     
    Drrrrkkk 22 juli 2019 11:09

    Appels en peren. Ik ben regelmatig op beide circuits werkzaam en beide accommodaties hebben duidelijke plussen en minnen, net zoals bijv. Zolder en Spa Francorchamps dat hebben. Wees blij dat we twee van die geweldige circuits hebben in ons overvolle landje (en dan tel ik bijv. Venray nog niet eens mee). Dat eeuwige gekift... autosport hoeft in Nederland geen Ajax-Feyenoord te worden / zijn!

    • 5
    • 0
     
    sven2199 22 juli 2019 12:07

    Afgelopen weekend voor het eerst sinds 2016 weer op Assen geweest, ik was erg verrast met de faciliteiten van het circuit. Maar ik vind de sfeer in Zandvoort toch beter (dit kan natuurlijk ook komen omdat ik meer een stadsmens ben). De routes naar Assen zijn mooi en lekker rustig, maar dan mis ik toch de sfeer die je hebt als je Zandvoort inrijd met de drukte (als het lekker weer is). Daarbij vind ik ook dat Assen niet zo uniek als Zandvoort, vanwege de ligging maar ook zeker wat de circuits uitstralen (voor Assen toch een beetje 'saai')

    • 6
    • 0
     
    hansfohr 22 juli 2019 14:43

    Zandvoort en Assen hebben beiden hun pros en cons, begrijp die voortdurende controverse niet zo goed. Facilitair moet Zandvoort enorm aan de bak, dat mag duidelijk zijn.

    • 5
    • 0
     
    Patrick84 22 juli 2019 15:01

    Facilitair ligt Zandvoort idd achter..... Maar die hebben ook niet de miljoenen subsidies gekregen zoals het TT circuit wel heeft.

    • 7
    • 0
     
    Marcel ten Caat 22 juli 2019 23:03

    Het zijn twee compleet verschillende circuits, met allebei hun charme. Qua faciliteiten vond ik het op Assen een verademing, maar er zijn buiten Nederland de nodige circuits waar het nog beter is. Het belangrijkste is dat de partijen die de boel organiseren tevreden zijn, want anders heb je als Nederland zo (weer) een evenement minder....

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet