Liveblogs

Liveblog 87ième 24 Heures du Mans

Liveblog Opening

Wat er verder dit weekeinde ook nog aan autosportactiviteiten waar dan ook ter wereld op het programma staat, er is geen twijfel over mogelijk dat de 87e editie van de 24 Uur van Le Mans verreweg het belangrijkste evenement van deze week is. Goed, dat Toyota gaat winnen, staat nagenoeg vast, en dat Porsche als constructeur de wereldtitel in de GTE-Pro-klasse alvast binnen heeft, weten we ook al, maar voor de rest is er genoeg om voor de strijden op het circuit aan de Sarthe. AUTOSPORT.NL is ter plekke en heeft de regenkleding meegenomen, want de verwachting voor de rest van de week is behoorlijk wisselvallig, zoals dit ook tijdens de technische keuringen zondag en maandag al het geval was. We doen net als in de afgelopen twee jaar verslag via dit liveblog, waarbij vragen en opmerkingen als altijd graag welkom zijn via de commentaarfunctie.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR, Bob van der Wolf, Rebocar/R. de Boer, ACO/Alexis Goure

Bvdw Le Mans 2019 Autosport middag avond-11

zondag 0.30 uur:
Drama voor Aston Martin: nadat eerst al de Vantage van Paul Dalla Lana, Mathias Lauda en Pedro Lamy uit de GTE-Am-klasse was uitgevallen in wat de laatste race voor de beproefde vorige versie van de Vantage was, crashten binnen een half uur van elkaar ook de beide Vantage GTE's uit de Pro-klasse. Eerst was het Alex Lynn die in de nummer 97-Aston Martin crashte, maar de Brit kon in ieder geval nog op eigen kracht de pits bereiken en daarmee na reparatie de race voortzetten. Dat gold niet voor Marco Sørensen, die op donderdagavond de nummer 95-Aston (foto) pole in de klasse zette, maar tegen half één in de nacht crashte bij Indianapolis en hard zijwaarts in de bandenstapel sloeg. De Deen kwam met de schrik vrij, maar de auto is uit de wedstrijd en om de berging veilog mogelijk te maken, werd weer een relatief korte safety-car-fase uitgeroepen.

23.30 uur: Van het vijfde tot en met het achtste uur in Le Mans was er duidelijk meer actie dan in de eerste vier uur van de wedstrijd. Er waren enkele forse incidenten, zoals de crash van Thomas Laurent in de nummer 3-Rebellion, die bij het aanremmen van de tweede chicane op de Hunaudières zwaar crashte en waarbij ook Mikhail Aleshin in de nummer 11-SMP-BR1 schade opliep door brokstukken. Vijf ronden eerder was Marcel Fässler in de nummer 64-Corvette, die eerder de GTE-Pro-klasse aanvoerde, bij de Porsche-bochten zwaar gecrasht na een aanrijding met de Japanner Hoshino in de nummer 88-Dempsey-Proton-Porsche uit de GTE-Am-klasse. Ook was er even sprake van lichte regenval, maar dat leidde niet tot al te ernstige consequenties.

Een uitgebreider bericht is hier te vinden.

20.30 uur: Een lichte regenbui valt, die volgens de informatie van de wedstrijdleiding tot 20.38 uur duurt.

190615 Na 4 uur Gdrive

19.00 uur: Vooraan het veld gaven de eerste vier uur van de race in Le Mans weining spectaculaire actie te zien, maar wie even verder kijkt dan de verwachte hegemonie van de Toyota's kan genieten van mooie strijd in de andere klassen. Daarbij vervulde een jong Nederlands talent een hoofdrol: Job van Uitert reed een driedubbele stint van uitzonderlijke klasse en bracht de G-Drive-Aurus aan de leiding in de LMP2-klasse. De manier waarop hij een tijdstraf van tien seconden goedmaakte, routinier Lapierre passeerde en zelfs André Lotterer in de Rebellion-LMP1 een tijdlang achter zich wist te houden, dwong ronduit bewondering af. In de GTE-Pro-klasse is de strijd spannend als vanouds, met de eerste vier auto's (Corvette, Ferrari en twee Porsches) binnen 1,2 seconden! In GTE-Am rijdt de Keating Motorsports-Ford met onder andere Jeroen Bleekemolen aan de leiding.


Een uitgebreider verslag is hier te vinden.

15.15 uur: Het eerste historische feit van deze wedstrijd staat al in de boeken, want in de vierde raceronde reed Mike Conway in de nummer 7-Toyota een tijd van 3;17,297 minuten, de snelste ooit in de race gereden rondetijd in Le Mans. De Brit reed daarmee het oude record van André Lotterer uit de boeken: de Duitser reed in 2015 met de Audi R18 e-tron quattro in de race een tijd van 2:17,475 minuten.

190618 Start

15.00 uur:
Et c'est parti! Met het zwaaien van de startvlag door prinses Charlène van Monaco is de 87e editie van de 24 Heures du Mans officieel onderweg. Vooraan leek Gustavo Menezes in de nummer 3-Rebellion even een aanval te plaatsen op Buemi in de nummer 8-Toyota, maar de Zwitser hield in de Dunlop-chicane langer het gas erop en verdedigde de tweede plaats, achter Mike Conway in de nummer 7-auto.

190615 Prinses

13.00 uur:
De Fransman François Kirmann en de Duitser Laurents Hörr, in het dagelijks leven werkzaam op de testredactie van Auto Motor und Sport, hebben met hun Norma LMP3 van het Luxemburgse team DKR Engineering de tweede Road to Le Mans-race gewonnen. Aan het eind van de wedstrijd over een uur hadden ze een voorsprong van 4,876 seconden op de beide Britten Michael Benham en Duncan Tappy in de Norma van Lanan Racing. De winnaars van de race van donderdag, Adrien Chila en Nicolas Schatz, werden ditmaal als derde geklasseerd. De Nederlanders Bob Herber en Rob Kamphues sloten de race in de Jumbo-Ligier van DKR Engineering als 17e af.

De winst in de GT3-klasse was voor de Deens/Franse combinatie Mikkel Mac/Fabien Lavergne in de Ferrari van Luzich Racing, die het Britse duo Andrew Howard/Ross Gunn in de Beechdean-AMR Aston Martin 1,272 seconden voorbleven. Valentin Pierburg en Tom Onslow-Cole reden hun SPS-Mercedes naar de derde plaats. Jan Lammers, die samen met de Zuid-Afrikaan Greg Mills met een Bentley Continental GT3 van Team Africa Le Mans reed, werd in de GT-divisie als 16e geklasseerd.

11.00 uur: De Brit Adam Carroll heeft de race van de Ferrari Chalenge gewonnen. In de wedstrijd over acht ronden vocht hij een aantrekkelijk duel uit met de Italiaan Louis Prette, die vanmiddag ook in de 24-uursrace start. Carroll besliste de strijd met een marge van een halve seconde in zijn voordeel. Achter Prette eindigde de Brit Sam Smeeth als derde. Met Fons Scheltema, uitkomend voor het Zwitserse Kessel Racing, was er één Nederlander actief. Die eindigde als tweede in de S-klasse.


9.50 uur:
56 van de 61 auto's die vanmiddag tijdens de race van start gaan, reden vanmorgen in de warm-up van drie kwartier tenminste één geklokte ronde. De snelste tijd was voor Kamui Kobayashi in de pole-winnende nummer 7-Toyota met 3:19,647 minuten. De Japanner was de einige die onder de 3:20 bleef, want zijn Zwitserse merkgenoot Sébastien Buemi was in de nummer 8 ruim een seconde langzamer.

De snelste tijd in LMP2 was voor de G-Drive-Aurus in handen van Roman Rusinov, voor de TDS-Oreca en de Signatech-Alpine. In GTE-Pro eindigde de nummer 92-Porsche bovenaan, voor de nummer 67-Ford en de nummer 71-Ferrari. Ook in GTE-Am eindigde een Porsche bovenaan, de Gulf Racing-911, voor de Project 1-Porsche en de nummer 60-Kessel Racing-Ferrari.

Afgezien van een paar rijders die hun rempunten misten en Tom Dillmann die in de slotminuten in de chicane voor de Dunlop-brug even door de grindbak schoot, was het enige noemenswaardige incident een plastic afgrenzingselement dat op de baan lag. Daarvoor riep wedstrijdleider Edoardo Freitas met nog tien minuten te gaan een kortstondige 'full course yellow' uit, zodat het object door een baanpost kon worden verwijderd.

190615 Paddock

zaterdag 8.00 uur: Goedemorgen vanuit Le Mans, waar het racedag is, en om een Duitse collega te citeren: racedagen zijn feestdagen! Nadat we gisteren vooral druk waren met alleerlei perspresentaties en gesprekken over de zin en onzin van het nieuwe hypercar-reglement - en natuurlijk de traditionele rijdersparade, waar collega Bob van der Wolf actief was en waarvan we later de resultaten tonen - gaat het vandaag weer gewoon om de actualiteit in de vorm van de warm-up en de race.

Reacties

    • 1
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 4 dagen geleden

    Zo jullie zijn lekker op tijd. Over tijd gesproken een tijdschemaatje zou geen kwaad kunnen trouwens. Ik ben er 15 keer geweest maar het is echt ieder jaar hetzelfde liedje. Hopen op veel regen tijdens de race anders wint Toyota gewoon.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 4 dagen geleden

    Goed daar komt ie ; woensdag free practice 16:00 uur tot 20:00 uur / KWALIFICATIE 22:00 TOT 24:00 DONDERDAGAVOND KWALIFICATIE 19:00 TOT 21:00 UUR EN 22:00 TOT 24:00 UUR. Beelden zoals ieder jaar op Eurosport. Veel plezier alvast.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 4 dagen geleden

    Goed daar komt ie ; woensdag free practice 16:00 uur tot 20:00 uur / KWALIFICATIE 22:00 TOT 24:00 DONDERDAGAVOND KWALIFICATIE 19:00 TOT 21:00 UUR EN 22:00 TOT 24:00 UUR. Beelden zoals ieder jaar op Eurosport. Veel plezier alvast.

    • 3
    • 0
     
    Dirk 4 dagen geleden

    24U van Le Mans is natuurlijk veel meer dan alleen de strijd om de eindoverwinning. De GTE klassen zijn al jaren nagelbijters op Le Mans. In elke klasse kan drama zomaar toeslaan. En als je een Nederlander bent houd je een extra oogje op de Nederlanders die ook nog eens kans maken op goede klasseringen, spannend!

    • 1
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 4 dagen geleden

    Kijk voor het hele programma van Le Mans onze rubriek OP TV.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 4 dagen geleden

    Veel succes René, ik kijk uit naar de verslaggeving!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 4 dagen geleden

    Hoe vaak ben jij er geweest Dirk ?

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 4 dagen geleden

    Een aanrader: download de Le Mans app! Wat is er mooier dan live timing?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 4 dagen geleden

    Heb ik.... Dank voor de tip.!

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 4 dagen geleden

    Ben één keer op Le Mans geweest, vorig jaar bij de Classics. De vingt quatre heures blijft voor mij het mooiste autosportevenement van het jaar. Het straalt nog de ambiance van vroeger uit, hopelijk blijft dat zo.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 3 dagen geleden

    Prima commentaar hoor van Melroy Heemskerk en die andere meneer. Maar kan Eurosport het racegeluid misschien ietsje HARDER zetten.???

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 3 dagen geleden

    Doorkomst Nyck de Vries 3:30:611 Doorkomst Frits van Eerd 3:43:130 +12,5 seconden. Holy Shit...

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 3 dagen geleden

    Code Rood... Tracy Krohn heeft de Porsche binnen 2 uur total loss gereden. Deze hoog bejaarde multimiljonair uit de USA heeft het ook dit jaar weer voor elkaar. Jeroen Bleekemolen zegt het zelf al het verschil in bronze rijders is gigantisch.

    • 2
    • 0
     
    TheNextGeneration 3 dagen geleden

    En toch zijn deze Am's het hart van de 24 uur van Le Mans! Hopelijk wordt het vooraan dit jaar wat spannender dan afgelopen jaar, maar met de line-up, zeker in LMP2, lijkt ook dit weer een mooie editie te gaan worden

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 3 dagen geleden

    Am's waar trek je de grens ?

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 3 dagen geleden

    Ik vind het van iedereen die meerijdt een prestatie, en ik zou het niet durven en kunnen (noch financieel, noch qua rijcapaciteiten), maar Tracy Krohn wordt inderdaad wel een gevaar voor zichzelf en anderen. Volgende week wil hij op de Nürburgring rijden... Ook daar kun je er serieus af gaan.

    • 1
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 3 dagen geleden

    Jeetje Rene je bent het met me eens. Wauw !!!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 3 dagen geleden

    De vrije training zit er op. Paar mooie pirouettes van ome Frits maar de Dallara is nog heel. Wordt er nu een reserve auto opgeroepen aangezien dat ding van tracy krohn plat gereden is. Dat is de grote vraag van vandaag ?

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 3 dagen geleden

    En het antwoord is ja. Naar ik begreep komt er vanuit Stuttgart cq Weissach een ander chassis. In de afgelopen jaren al vaker meegemaakt, ook met Ferrari's.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 3 dagen geleden

    Duidelijk ! Dank Rene Het spettert weer oeps !

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 3 dagen geleden

    P6 voor Nyck in de klasse, en dat was best een stevig rondje hoor van dat kleine mannetje.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 3 dagen geleden

    Heb ik nog een strikvraag Rene. Waarom staat er in vredesnaam Merksteijn Motorsport op die Jackie Chan DC racing auto's ??? Bij het linker achterwiel...

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 3 dagen geleden

    Persoonlijke sponsor van Gabriele Aubry. Vroeger al in de Formule Renault. Vader Aubry doet iets zakelijks met Van Merksteijn.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 3 dagen geleden

    Oke dank je.

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 3 dagen geleden

    Nyck 3.28.9 Giedo 3.30.2 Frits 3.44.0 (!)

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 3 dagen geleden

    Tja ik weet het. Echt gigantisch verschil.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 3 dagen geleden

    Wellicht heeft Frits zich geconcentreerd op de racepace, maar om in de serieuze competitie te blijven moet je in ieder geval onder de 3.40 duiken.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 3 dagen geleden

    Alleen Dennis Andersson is nog trager in lmp2 3:47:6 wat mij ook opviel was hoeveel moeite Frits heeft om de auto op de baan te houden als het iets begint te regenen.

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 3 dagen geleden

    Kritiek op Frits ligt hier nogal gevoelig. Laat ik me daarom wat diplomatiek uitdrukken. Moeten er geen 'personele veranderingen' plaatsvinden in de cockpit ná Le Mans. Dan wordt er ook afscheid genomen van de trouwe Dallara en Davytec (pluim voor hen!).

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 3 dagen geleden

    Ik wil ook even een pluim uitdelen aan Nyck. Dat rondje was echt razend snel gisteren.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 3 dagen geleden

    Rob Kamphues (wie kent hem niet?) start vandaag als 41ste in de 'Road to Le Mans' race met een LMP3 Ligier-Nissan JS3, samen met Bob Herber.

    • 5
    • 0
     
    TheNextGeneration 3 dagen geleden

    Dat is een vrij zinloze discussie. De auto rijdt enkel omdat Frits wil deelnemen, als Frist niet mee zou willen rijden is die auto er ook niet. Ja, hij is langzaam, en maakt nog meer fouten dan dhr. Krohn, maar uiteindelijk betaalt hij het feestje en mogen wij hem als autosport-mindend Nederland erg dankbaar zijn want deze man doet heel veel goeds voor de sport. Plus in een race als Le Mans zijn het juist de Am's die de onzekere factor zijn, en de race zijn charme geven. Het kan goed gaan, maar zo nu en dan maken ze ook een fout. En over het algemeen hebben zij het meeste enthousiasme van alle deelnemers, dat is toch prachtig om te zien?

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 2 dagen geleden

    Bob Herber heeft muntjes zat. Jan Lammers doet toch ook mee aan dat feest ?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 2 dagen geleden

    Ik Q 2 staat dkr van Herber en kampheus op plek 30. Lammers heeft geen tijd gereden met Africa to le mans. Gissen wat daar is gebeurd...

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 2 dagen geleden

    Gebroken aandrijfas

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 2 dagen geleden

    Dank René !

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 2 dagen geleden

    Weet jij of de gifgroene Porsche alweer op zn wielen staat. ?

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 2 dagen geleden

    Voor vandaag zeker niet, of hij nog rijdt, hangt in eerste instantie af van de vraag of Tracy Krohn van de dienstdoende racearts toestemming krijgt om te racen. Hij betaalt het feestje, dus zo niet, dan is het waarschijnlijk voorbij.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 2 dagen geleden

    Dat verhaal krijgt nog een staartje dus. Die patrick Long kan trouwens wel serieus gas geven als het moet. Even afwachten...

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 2 dagen geleden

    Nyck de Vries koekoek plek 4 wat een rondjes zeg. 3;27;107

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 2 dagen geleden

    Frits komt rond in 3.43.7 dat is 16 seconden langzamer dan Nyck.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 2 dagen geleden

    Heeft zich inmiddels verbeterd naar 3.40.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 2 dagen geleden

    Giedo doet een outlap op dit moment.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 2 dagen geleden

    En weer in de pits Giedo van de garde.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 2 dagen geleden

    3;27;998 Giedo ietsje minder snel dan Nyck. Prima tijd hoor petje af.

    • 7
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 2 dagen geleden

    Helemaal eens met TheNextGeneration, we zouden eens wat meer moeten genieten van de sport en alle deelnemende Nederlandse deelnemers ipv alleen maar Frits af te kraken. Veel plezier met de race en goed weekend, Eric

    • 4
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 2 dagen geleden

    Nationale trots is prima (niet veel mis mee), maar het vertroebelt wel het onafhankelijke beeld. Het is me iets teveel 'meelopen met de oranje massa à la Max'.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 uur geleden

    Iemand enig idee wat het weer gaat doen met de 24 uur ?

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 11 uur geleden

    Volgens de meeste weersverwachtings-apps droog, al werden er net na de start een paar druppels regen gemeld vanuit Mulsanne. Min. temperatuur gedurende de nacht 13 graden, maximum 21 graden morgen rond finishtijd.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 8 uur geleden

    Ik zet m net aan maar Frits is al flink terug gevallen zo te zien.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 8 uur geleden

    Comentaar van Tom Coronel is werkelijk vreselijk. Ik dit ik dat ik zus ik zo.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 8 uur geleden

    Misschien dat Rene hier even op kan inhaken maar ik heb het idee dat er wat kleine probleempjes zijn bij RTN ?

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 7 uur geleden

    Met name een klapband rechts achter, die uiteindelijk voor twee ronden tijdverlies zorgde.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 7 uur geleden

    Waar het wel goed. Job van Uitert maakt een geweldige indruk en gaat aan de leiding in LMP 2. Ook Keating motorsport gaat als de brandweer. Een hoop praatjes bij RTN maar voorlopig ver buiten de top 10.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 6 uur geleden

    Meindert van Buuren zegt op Eurosport gewoon dat hij dacht dat, naast Jeroen Bleekemolen en Peter v. Merksteijn, Tom Coronel de derde rijder was in 2008 in de Porsche RS Spyder. Tuurlijk Meindert, kom jij maar effies wisselen jongen...…...

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 5 uur geleden

    Hahaha ja dat hoorde ik. Maar RTL 7 heeft wel goed commentaar hoor nu. Kalff doet het prima. RTN heeft serieuze problemen hoor. Ik denk dat de bak eraf moet.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet