Sportscars

Sportscars: Toch weer een bijzondere race (lang)

Bvdw Le Mans 2019 middag en podium-32
De 7-Toyota reed het meest aan de leiding, maar de 8 won

Le Mans schrijft de mooiste verhalen, en dat is wat de klassieke lange-afstandsrace net buiten het verder nogal grauwe en nondescripte industriestadje in West-Frankrijk zo geweldig en bijzonder maakt. Toyota, dat weliswaar won, maar waar de vreugde erg beperkt was, omdat niet de snelste auto gewonnen had. Alpine, dat nu, anders dan vorig jaar, toen het de winst pas weken later achter de groene tafel toebedeeld kreeg, mocht genieten van de bijzondere ervaring op het podium, en zeker voor eigen publiek. Ferrari, dat 70 jaar na de eerste zege van het Italiaanse merk de GTE-Pro-klasse won, terwijl ook concurrent Porsche blij was met de beide wereldtitels. Het Keating-team, dat met Jeroen Bleekemolen bij het eerste optreden met een privé-Ford GT de GTE-Am-klasse won. Job van Uitert, die bij zijn debuut zo'n geweldige indruk maakte. Racing Team Nederland, dat bij de laatste race met de Dallara hoogte- en dieptepunten beleefde... Reden genoeg derhalve om nog wat uitgebreider terug te blikken.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Bob van der Wolf

Toegegeven, de 87e editie van de 24 Uur van Le Mans gaat niet de boeken in als de spannendste ooit, maar dat was van tevoren natuurlijk al duidelijk, niet in de laatste plaats op basis van het verloop van de eerdere races in het zelfbenoemde 'Super Season' van het FIA WEC, dat eigenlijk alleen de organisatie 'super' vond, of in ieder geval deed alsof. Afgezien van technische problemen of incidenten, die je tijdens een race natuurlijk nooit kunt uitsluiten, en in Le Mans al helemaal niet, was het niet zozeer de vraag óf Toyota zou gaan winnen, maar alleen nog maar wélke Toyota er na 24 uur als winnaar over de eindstreep zou komen.

Bvdw Le Mans 2019 middag en podium-8

Qua pure snelheid leek de nummer 7 gedurende het grootste deel van de race iets in het voordeel, zeker met Mike Conway en Kamui Kobayashi aan boord. Toch was het uiteindelijk de nummer 8 die net als vorig jaar als winnaar over de eindstreep kwam, met rijders Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Fernando Alonso. Dat was niet in de laatste plaats het gevolg van een lekke band voor de nummer 7 net voor het aanbreken van het laatste uur. Door een defect van de sensor, die rechtsvoor aangaf, werd die band gewisseld, terwijl in werkelijkheid de rechter achterband lek was. Daarmee moest López nog een keer een pitstop maken en zo was de winst voor de nummer 8 natuurlijk zeker.

Bvdw Le Mans 2019 middag en podium-31
Alonso filmt het publiek, fotografen fotograferen Alonso

Alonso: "Ik keer zeker terug"
Daarmee neemt Fernando Alonso als wereldkampioen afscheid van het WEC. "Deze overwinning was volledig onverwacht", zei de Spanjaard. "We hadden het op de baan niet echt verdiend om te winnen, want we hadden niet 24 uur lang de snelheid. Ons voornaamste doel was het winnen van de wereldtitel. Ook daarbij is het jammer als je zo dichtbij bent, en het niet kunt waarmaken, zoals ik dat ook al beleefde in de Formule 1 met McLaren in 2007 en met Ferrari in 2010 en 2012. Ik wilde nog één wereldtitel winnen en dat is nu gelukt. Voorlopig neem ik afscheid van het WEC, want ik wilde me niet nu al vastleggen om volgende maand alweer aan een nieuw seizoen te beginnen, maar ik keer zeker terug naar het WEC en naar Le Mans!" Niet iedereen kijkt daarnaar met evenveel enthousiasme uit...

Bvdw Le Mans 2019 middag en podium-25

Voor merkgenoten Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López waren de druiven enigszins zuur, want ondanks de betere snelheid moest het trio genoegen nemen met de tweede plaats, terwijl de winst zonder meer verdiend was geweest. Dat blijkt ook wel uit het totaal aantal ronden aan de leiding per auto: 336 voor de nummer 7 en 49 voor de nummer 8. De derde plaats voor SMP Racing met de beide Russen Pevtrov en Aleshin en de Belg Stoffel Vandoorne was daarentegen een sterke prestatie van het nog jonge team. Jammer is dat het potentieel van de BR1 er bij het DragonSpeed-team met Renger van der Zande op geen enkele manier uit kwam vanwege allerlei technische ellende.

Reacties

    • 4
    • 1
     
    Caseykvt 16 juni 2019 20:58

    Gelukkig zijn er in het WEC vier races in één, vijf eigenlijk als je de Toyota's scheidt van de andere LMP1's. Dan hangt niet alle spanning van de overall overwinning.... Super race van G-Drive en Job van Uijtert. Je zo staande houden (niet alleen nu, maar al langer) tussen je ervaren teammaten. En gaaf voor Keating Motorsports! En voor mijn persoonlijk favoriet Ferrari!

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 juni 2019 21:16

    De strijd in de GTE pro maakte alles goed. Gelukkig had de tv regie dat ook door.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 juni 2019 21:19

    Heel heel heel erg knap van Jeroen Bleekemolen en Keating motorsport. Bij RTN ging zo'n beetje alles mis wat er mis kon gaan bij een 24 uurs race met de klapper van Nyck de Vries als dieptepunt. Vreemde ontknoping bij Toyota maar in 2021 eindelijk een omzwaai.

    • 1
    • 0
     
    Dirk 17 juni 2019 16:30

    Gewelding voor Bleekemolen, Ben Keating is het ook gegund, jaren hard werken. Jammer voor Job van Uitert, de overwinning hadden ze verdiend, maarja het is Le Mans. Job heeft zich goed in the picture gereden, hopelijk wordt dit voor dé doorbraak.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet