Diversen

Div: Romain Dumas rijdt met Volkswagen ID.R nieuw EV-record op Nordschleife

VW Action
Romain Dumas passeert de lijn aan het eind van zijn recordronde (foto: Volkswagen AG)

Bijna een jaar na zijn record op de bergklim van Pikes Peak zorgde Romain Dumas opnieuw voor een mijlpaal: met de Volkswagen ID.R vestigde de Fransman in 6:05,336 minuten een nieuw ronderecord voor elektrisch aangedreven auto's op de 20,832 kilometer lange Nürburgring-Nordschleife. Daarmee reed hij het oude record van 6:45,900 minuten, dat Peter Dumbreck op 12 mei 2017 met een NIO EP9 gevestigd had, na 752 dagen uit de boeken. Dumas was ruim 40 seconden sneller dan de Schot en kwam tot een gemiddelde van 205,277 km/u.

Tekst: René de Boer (vanuit Nürburg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

IMG 0584 3
Al vroeg in de ochtend klaar voor de eerste run

Het was eigenlijk nooit echt een vraag of Romain Dumas erin zou slagen, het bestaande record voor elektrische auto's op de Nordschleife te verbeteren. Zonder dat er officiële tijdwaarneming was, maakten eerste testronden op het circuit in de Eifel vorige maand al duidelijk dat hij vlot onder de zeven minuten kwam. Na anderhalve dag testen op de Nürburgring volgden nog meer tests op de Volkswagen-testbaan van Ehra-Lessien.

Volkswagen had vandaag uitgekozen om zijn recordpoging te doen. "Toen ik de datum hoorde, dacht ik dat ze gek waren: direct na de testdag in Le Mans", zei Romain Dumas in gesprek met AUTOSPORT.NL. "Maar het probleem is dat er op de Nordschleife niet zoveel dagen beschikbaar zijn, dus we moesten het ermee doen, er was geen alternatief."

IMG 9323 2
Romain Dumas kwam in de avond en nacht vanuit Le Mans

De dag op de Nordschleife vormde voor de Fransman de afsluiting van een extreem drukke vier dagen: op vrijdag en zaterdag was hij op Paul Ricard voor de Blancpain GT-race, gisteren nam hij deel aan de testdag in Le Mans. Van daaruit vertrok hij rond 19.30 uur gisteravond en kwam vanmorgen rond 3.30 uur op de Nürburgring aan na een autorit van 700 kilometer.

Met slechts een paar uur slaap zat hij al ruim voor acht uur vanochtend in de auto om klokslag acht de baan op te kunnen gaan voor wat officieel werd beschouwd als een installatieronde. De gereden tijd van 6:25 minuten betekende echter dat het record officieus al was verbroken.

IMG 9335 2
Volkswagen had twee identieke ID.R-chassis ter plekke voor maximale rijtijd

Net als bij eerdere tests gebruikte Volkswagen twee verschillende chassis, om de beschikbare rijtijd maximaal te kunnen benutten. Er werden nog drie geklokte runs ondernomen onder nauwkeurig toezicht van dr. Jens Böhle, de notaris uit het nabijgelegen stadje Adenau, zoals de officiële regels van de Nürburgring voor recordpogingen voorschrijven.

IMG 9301 2
Onder toeziend oog van de notaris: dr. Jens Böhle hield de pogingen nauwlettend in de gaten

De volgende run resulteerde in een tijd van 6:12 minuten. Na de lunchpauze reed Dumas een ronde waarvan werd gezegd dat die bedoeld was om enkele wijzigingen aan de afstelling te testen, maar de tijd van 6:09 minuten betekende opnieuw een verbetering van het record.

IMG 9344 2
Romain Dumas loopt nog een keer naar de auto voor een laatste ronde

Om 14.45 uur klom Romain Dumas nog één keer in de auto voor een laatste ronde. Met volop inzet doorkruiste hij na 6:05,336 minuten de infraroodstraal van de tijdwaarneming. Deze tijd werd korte tijd later door de notaris bevestigd als officieel nieuw record voor elektrisch aangedreven auto's.
"Ik heb veel plezier gehad", zei Dumas naderhand. "Voor Karussell heb ik een beetje laat geremd, ik weet niet waarom. Daar heb ik denk ik zo'n vijf tienden van een seconde verloren. Voor het eerst ben ik in Schwalbenschwanz aan de binnenkant gebleven. Ik heb echt hard gepusht en ik ben blij dat het gelukt is! Grote dank aan iedereen bij Volkswagen Motorsport, aan Sven (Smeets, sportdirecteur, red.), FX (François-Xavier Demaison, technisch directeur, red.) en alle anderen."

IMG 9381 2
Laatste keer instappen voor de ultieme poging

Volkswagen-sportdirecteur Sven Smeets stak de loftrompet over de prestaties van zijn Franse rijder. "Binnen een jaar hebben we nu met Pikes Peak, Goodwood en de Nordschleife drie records gevestigd. Het was een indrukwekkend avontuur. Natuurlijk was het een grote opluchting toen we het record eenmaal binnengehaald hadden. Voor deze rondetijd zouden we vanmorgen hebben getekend! We hebben de grenzen verlegd. We hebben bewezen wat we wilden bewijzen. Ik denk wel dat we nog een keer terug zouden moeten komen. Maar we zijn nog niet klaar voor dit jaar, er zitten nog wat dingen in de pijplijn."

IMG 9312 2
Nog één keer naar buiten...

IMG 9410 2
6:05,336, het record is binnen!

IMG 2238
Dumas met sportdirecteur Sven Smeets (l.) en technisch directeur FX Demaison

IMG 9543
Een teamfoto om het succes te vieren

Reacties

    • 1
    • 12
     
    Anonieme gebruiker 03 juni 2019 22:03

    De firma VW AG. Heeft weer last van dalende verkoopcijfers en zet de propaganda machine maar weer even in de hoogste versnelling. Romain Dumas mag de hete kooltjes uit het vuur halen.

    • 12
    • 1
     
    Roderik 04 juni 2019 00:01

    De meerdere miljarden die de automotive industrie in autosport steekt zijn bedoeld voor promotie. Autocoureurs als de supersportieve Romain Dumas en vele anderen profiteren daarvan en hebben het voorrecht hun passie op kosten van marketinggeld te beleven. Nederlandse zuurpruimen snappen daar niet zo veel van. Vandaar dat talent uit Nederland dit azijnzijkers land ontvlucht en in de VS en Azie hun sportieve kansen zoeken . Een life long raceliefhebber, ....Ronald van der Zande

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 juni 2019 10:14

    Een ronderecord op de Ring doet het altijd goed in de publiciteit, dat deed Porsche ook met de 'Über 919'. Een strak PR-vriendelijk artikel.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet