Diversen

Div: Romain Dumas legt eerste ronden met Volkswagen ID.R af op Nordschleife

IMG 7579 2
Het plan voor vandaag bestaat uit elf tot twaalf 'uit-en-in'-ronden

Daags na de officiële onthulling van de nieuwe auto legde Romain Dumas de eerste testronden met de Volkswagen ID.R op de Nürburgring-Nordschleife af. Vanaf medio volgende maand wil Volkswagen Motorsport met dit prototype met elektromotor een aanval doen op het bestaande ronderecord voor EV's op het beroemde circuit in de Eifel. Hoewel Dumas eenmaal onderweg tot stilstand kwam, was hij in het algemeen tevreden over het testverloop.

Tekst: René de Boer (vanuit Nürburg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

Volkswagen Motorsport deelt de Nordschleife vandaag met het Porsche-team Manthey Racing, dat met twee 911 GT3 R's in de bekende neongeel/groene kleuren test in de aanloop naar de VLN-race van komende zaterdag en de 24-uursrace op de Nürburgring van eind juni. "We werken goed samen met Manthey, zij hebben ons onlangs al een keer geholpen toen wij hier met een andere auto testten, nu laten wij hen samen met ons testen, waarbij wij ditmaal prioriteit hebben", zei directeur Sven Smeets van Volkswagen Motorsport.

IMG 2622

Na eerdere tests op Romain Dumas' thuiscircuit in Alès en het Circuit Paul Ricard, beide in Frankrijk, in het Spaanse Almeria en op het circuit van Oschersleben, op een uur van het hoofdkwartier van Volkswagen Motorsport in Hannover, is de test van vandaag de eerste voorbereiding op de Nürburgring, waar de geplande recordrun moet plaatsvinden. "De tests op de andere circuits verliepen goed, maar iedereen weet dat de Nürburgring een volledig ander verhaal is", zei coureur Romain Dumas.

IMG 7501
Instappen gaat via een luik in het dak

Om even over acht in de ochtend reed de Fransman op een na regen in de nacht nog vochtige baan een installatieronde als functietest voor de diverse systemen. Na een minuut of acht keerde de auto weer terug naar de tijdelijke teambasis voor tribune T13, waar zich ooit, jaren geleden, de opgang van de Nordschleife voor de bekebnde 'Touristenfahrten' bevond. Sportdirecteur Sven Smeets was opgelucht om de auto te zien terugkeren: "Ik was blij toen de auto de baan op ging, maar ik was nog blijer toen hij weer heel terugkwam."

Volkswagen bracht een tweetal ID.R-chassis naar de Nürburgring teneinde de beschikbare testtijd optimaal te kunnen benutten. "Natuurlijk kost het wat tijd om de auto na iedere run weer op te laden. Met twee auto's kunnen we aan één auto werken, of Romain ermee laten rijden, terwijl de andere wordt opgeladen, en andersom", legde technisch directeur François-Xavier Demaison uit.

IMG 7457
Lang niet meer gezien: Bridgestone-banden bij een autosportactiviteit in Europa

Gisteren maakten we al melding van het feit dat Volkswagen bij de geplande recordpoging op de Nürburgring gebruik maakt van Bridgestone-banden in plaats van Michelin, waarmee vorig jaar op Pikes Peak en in Goodwood gereden werd. Afgezien van de betrokkenheid bij de motor-wegracerij is dit de eerste circuitactiviteit die we sinds een aantal jaren van Bridgestone in Europa zien. "Bridgestone is een van onze vaste partners in de serieproductie, dus hebben we met hen contact opgenomen om te kijken naar mogelijkheden voor dit project", vertelde woordvoerder André Dietzel van Volkswagen Motorsport. "Natuurlijk heeft Bridgestone een succesvolle historie in formulewagens en prototypes. De reactie was direct enthousiast. De banden voor de ID.R werden ontwikkeld en geproduceerd in Japan en vervolgens naar Europa getransporteerd."

IMG 7518
Op weg voor de volgende ronde

Om 10.22 uur ging Dumas de baan op voor zijn volgende ronde, opnieuw een uit-en-in-ronde, handgeklokt en officieus in iets meer dan zeven minuten. Sven Smeets: "Het plan voor vandaag is om elf of twaalf ronden te rijden, telkens uit-en-in". Op zijn derde ronde kwam Dumas met de auto tot stilstand bij Hatzenbach. Nadat hij een onbekend geluid waarnam, besloot hij de auto te parkeren. "Niets dramatisch, maar ik wilde natuurlijk geen risico nemen", zei de Fransman. "Voor de rest verloopt het tot nu toe goed. Het doel voor vandaag is om zoveel mogelijk data te verzamelen."

IMG 7455

Vandaag test Volkswagen nog tot 17.00 uur, waarna er op vrijdag 10 mei een volgende test van nog eens drie uur op de Nordschleife gepland staat. "Daarna hebben we een aantal tijdvakken beschikbaar voor recordpogingen", onthulde Sven Smeets. Ronderecords op de Nürburgring worden bijgehouden door het circuit zelf, nadat er een aantal jaar geleden wat wildgroei op dit vlak dreigde te ontstaan. Voor officieel erkende records gelden er vaste regels, ondermeer ten aanzien van tijdwaarneming en een notaris die ter plekke dient te zijn.

IMG 7480

Coureur Romain Dumas en Volkswagen Motorsport-directeur Sven Smeets

IMG 7506

IMG 7531

Voormalig Duits en Nederlands rallykampioen Dieter Depping (l.), hier met Bernhard Kadow van de Volkswagen PR-afdeling, helpt bij het testwerk met de ID.R.

IMG 7539

Onderhuids lijkt het wel een Caterham...

IMG 7541

Alle carrosseriedelen zijn afneembaar.

IMG 7555

Na elke ronde weer terug de tent in.

IMG 7586

Coureur Romain Dumas stapt van de ene auto in de andere.

IMG 7601

En weg is hij weer.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 25 april 2019 17:03

    Geweldig! Dit is waar autosport voor bedoeld is, nieuwe technieken testen in de meest uitdagende omstandigheden. Nu nog onder water!

    • 3
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 25 april 2019 19:17

    Bij de laatste foto staat weer de bron van de energie

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 25 april 2019 19:18

    Eigenlijk is het dus een supersnelle mooie diesel!

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 25 april 2019 19:42

    Je zult toch ergens energie vandaan moeten halen om accu's te vullen...

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 april 2019 07:44

    Diesel....dat ging bij Volkswagen toch zo goed. Ik begrijp dat ze aggregaten gebruiken, dat is praktisch. Alleen daarmee is dit project vooral een facade. Erg jammer. Het is geweldige techniek, maar het energieprobleem is niet opgelost.

    • 3
    • 0
     
    René de Boer 26 april 2019 08:07

    Volkswagen pretendeert ook helemaal niet met deze auto "het energieprobleem" te willen "oplossen". Doel van dit project is om de nieuwe reeks elektrische voertuigen onder de naam ID ook een enigszins sportief imago mee te geven en de mogelijkheden op het gebied van snelheid over een ronde te demonstreren. Niets meer, niets minder. En omdat er ergens buiten in de Eifel op het circuit nu eenmaal geen krachtstroomaansluiting is, werd een aggregaat meegenomen om de auto te kunnen opladen. Ook voor particulieren die hun EV thuis met behulp van een "wallbox" of gewoon via een normale stekker opladen, geldt, dat die stroom ergens vandaan moet komen. Kolen- of kerncentrales, windmolens, zonne-energie... roept u maar. En zo lang er nog steeds op stroom uit kolencentrales wordt gereden, lossen elektrische auto's het door u aangehaalde energieprobleem ook niet op, want ook kolen zijn een eindige energiebron. Nog afgezien van aspecten als uitstoot en aantasting van het leefmilieu door de winning van steenkool (Hambach is slechts een kilometer of 60 van waar ik woon, dus ik ken de aanblik). EV's zijn slechts lokaal emissievrij. Maar goed, dat is een heel andere discussie.

    • 0
    • 13
     
    Anonieme gebruiker 26 april 2019 10:14

    Doe mij nog zo'n mooi uitgebreid artikel maar dan uit Baku ofzo... ipv deze onzin

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 april 2019 17:16

    @Rene, dank voor de toelichting. Natuurlijk zegt VW niets over het oplossen van de energieproblematiek en ik ben ook op de hoogte dat elektrische energie ergens opgewekt moet worden, wat doorgaans 'grijs' gebeurt. Ook voor particulieren en begrijp dat ze met aggregaten werken. VW roept niet dat het de toekomst is, maar alleen om te laten zien hoe goed hun techniek wel niet is doen ze dit niet. Zoals jij misschien beter weet dan ondergetekende doet men autosport met bedoelingen. Verhogen draagvlak voor EV. De techniek vind ik overigens erg indrukwekkend. Laat dat voorop stellen en is natuurlijk mooi wat men kan! Een dergelijk initiatief zou nog mooier zijn als de energie op een duurzame wijze is opgewekt. Dat vergroot mijninziens de relevantie. Noem mij een boomknuffelaar (die zijn er overigens voldoende in de Eifel), maar ik denk dat deze relevantie essentieel is voor de voortbestaan van de sport. Dit initiatief is een stap (net als Formule E), maar de ketens verder sluiten is van belang.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet