DTM

DTM: Groeten van de seizoensstart op Hockenheim

190508 Groeten Opening
Op Hockenheim begon het 'turbo-tijdperk' in de DTM.

Als altijd ging het DTM-seizoen ook dit jaar weer van start op de Hockenheimring Baden-Württemberg. De verwachtingen waren hooggespannen, want voor het eerst werd er geracet met de nieuwe turbomotoren, die zo'n 100 pk meer vermogen leveren dan de V8's die tot dusver gebruikt werden. 'De snelste DTM aller tijden' is dan ook geen loze kreet, zoals de kwalificatietijd van 1:28 van Philipp Eng voor de zondagsrace bewees. Alleen F1 en de vroegere GP2 waren sneller in Hockenheim. Op Hockenheim vond ook de première van de W-Series plaats, waarop we elders op deze site al uitgebreid ingingen. Bovendien was er prachtig Nederlands succes met twee overwinningen en twee tweede plaatsen in de Porsche Carrera Cup Deutschland. En genoeg materiaal om de groeten te doen uit Hockenheim.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat, Rebocar en ITR/Jürgen Tap

IMG 7953

Voor uw redacteur begon het Hockenheim-weekeinde traditioneel met de rit vanuit het Belgische Francorchamps, waar eerst het evenement van de FIA WEC bezocht werd. Om logistieke redenen ditmaal al op donderdag- in plaats van op vrijdagavond, teneinde drie volle dagen op Hockenheim te kunnen zijn. En wederom viel op dat er in Duitsland nog plaatsen zijn waar je echt lekker kunt autorijden, niet gehinderd door snelheidslimieten of de bekende Duitse ziekte in de vorm van wegwerkzaamheden. De A60 van de Belgisch/Duitse grens tot aan Wittlich was nagenoeg volledig vrij: op een stuk van zeker 60 kilometer passeerden we in totaal misschien tien auto's. Lekker vloeiend, een waar feest om te rijden!

190508 Hockenheimring

En zo waren we vrijdagochtend vroeg op Hockenheim, waar de Mercedes-ster, jarenlang een vertrouwde aanblik bovenop het Baden-Württemberg Centre, ontbrak.

190508 Mercedesster

Die was op 13 (...) december naar beneden gehaald, toen we er toevallig ook waren in verband met een productpresentatie van Porsche. Het contract tussen Mercedes, jarenlang partner van het circuit, en de Hockenheimring werd niet meer verlengd. Zo heet de Mercedes-tribune voortaan ook Ost-Tribüne.

190506 Werkzamheden Mercedes Tribune

Het stokje wordt overgedragen aan stadgenoot Porsche, dat op Hockenheim een groot nieuw 'Experience Centre' bouwt, waarvan de opening in december van dit jaar gepland is. De werkzaamheden voor de aanleg van de diverse on- en offroad-parcoursen is in volle gang.

190506 Paddock overzicht

Dit weekeinde vulde de DTM met de supportklassen W-Series, Porsche Carrera Cup Deutschland en Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup de paddock van de Hockenheimring. BMW benadrukte het 'turbo-thema' zeer intensief, want 50 jaar geleden verscheen de 2002 Ti op de markt.

IMG 8001

Een strak exemplaar van de inmiddels zeer begeerde 2002 turbo was meegenomen uit het museum.

IMG 8002

Het opschrift '2002 turbo' in spiegelschrift leidde in Duitsland na de presentatie op de IAA van 1973 zelfs tot vragen in het parlement, omdat volksvertegenwoordigers vonden dat zoiets ten tijde van de oliecrisis provocerend was en tot razerij aanzette. Het opschrift in spiegelschrift werd inderdaad verboden en zo zijn er voor documentatieverzamelaars twee verschillende verkoopbrochures van de 2002 turbo, één met en één zonder opschrift. De politiek incorrecte versie is uiteraard gewilder en daarom duurder. Ook de auto zelf was vanwege het ongunstige economische klimaat van destijds geen lang leven beschoren: er werden er slechts 1672 van geproduceerd.

190505 BMW Hospitality

BMW verwees ook op de paddock-hospitality naar de racehistorie.

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 mei 2019 11:47

    De hospitality unit van R-Motorsport heeft geen Aston Martin logos? Is de fabriek / het merk niet officieel betrokken in DTM?

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 08 mei 2019 11:51

    Aston Martin heeft R-Motorsport de licentie verstrekt voor het ontwikkelen, bouwen en inzetten van de Vantage in de DTM. Anders dan bij Audi en BMW is het inderdaad geen volledig fabrieksproject (Aston Martin Racing is actief in het FIA WEC), en wordt vooralsnog door de fabriek ook niet ondersteund met marketingactiviteiten. Dat ligt volledig bij het team. Maar Andy Palmer, de hoogste baas van Aston Martin, was dit weekeinde wel in Hockenheim aanwezig (en niet bij het FIA WEC in Spa), en toonde zich bijzonder enthousiast over de serie, het evenement en de activiteiten van het team.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet