GT

Blancpain GT World Challenge Europe: Dubbelzege voor Mercedes op Brands Hatch

start-brands-hatch

Afgelopen weekend stonden op het circuit van Brands Hatch de eerste twee races op het programma van de Blancpain GT World Challenge Europe, voorheen bekend als de Blancpain GT Sprint Cup. De serie kent dit jaar een vol startveld met maar liefst 26 auto's. Op de grid staan ook drie Nederlandse deelnemers: Rik Breukers (WRT #10), Steijn Schothorst (Attempto #55) en Milan Dontje (Attempto #66). De drie heren, die allen uitkomen in een Audi GT3, kregen het flink te verduren in Brands Hatch, want het weekend werd een Mercedes-feestje; al wist Schothorst dat feestje dankzij een derde plaats in race twee toch nog een klein rood-wit-blauw randje te geven.

Tekst: Sandra Michiels
Foto's: PR

GTSPR-2019-05-BRH-12 Sun R2-2049-DBWP5482


Race 1
Tijdens de kwalificatie voor de eerste wedstrijd van het Blancpain GT World Challenge Europe-seizoen bewees Luca Stolz (Black Falcon Mercedes #4) de snelste man op de baan te zijn, met een rondetijd van 1:23.261. Hij werd op de voet gevolgd door Mirko Bortolotti (Grasser Lamborghini #63) en Nico Bastian (AKKA Mercedes #89). Omdat de snelheid van dit drietal coureurs in de kwalificatie zeer dicht op elkaar lag – het onderlinge verschil bedroeg ongeveer twee tienden – wisten zij bij de start alle ogen op zich gericht. Na enig duw en trekwerk kon het trio echter in slagvolgorde beginnen aan de eerste ronde van de wedstrijd.

Achter hen vonden wel meerdere positiewisselingen plaats doordat er in de eerste bocht een aanrijding plaatsvond waarbij meerdere auto's betrokken waren. Het ongeval betekende voor de als zevende gestarte Steijn Schothorst het einde van zijn wedstrijd. Ook Kim-Luis Schramm (Phoenix Audi #5) vond zijn waterloo in de grindbak. De wedstrijdleiding wees Andrea Caldarelli (FFF Lamborghini #563) als veroorzaker van het incident aan en gaf hem een stop & go-penalty van 60 seconden. De Italiaan kwam hierna vrijwel direct binnen om zijn auto in de pitbox te parkeren, met als argument dat de wedstrijd voortzetten na zo'n zware straf geen zin meer had.

GTSPR-2019-05-BRH-04 Fri FP1-1053-DBWP3349


Nadat de wrakken nabij bocht 1 waren verwijderd, werd de wedstrijd voortgezet. Bij de herstart behield Stolz de leiding, nog altijd voor Bortolotti en Bastian. Omdat inhalen op de baan moeilijk was, besloot Grasser om Bortolotti kort na het openen van het pit window direct binnen te halen, in de hoop om zo de twee concurrerende Mercedessen de pas af te kunnen snijden. Die tactiek bleek in het verleden meermaals succesvol voor Grasser, maar dit weekend mocht de strategie niet baten. Nadat ook de beide Mercedessen waren gestopt, was het – tot de verbazing van Nico Bastian en rookie teamgenoot Thomas Neubauer – de AKKA Mercedes #89 die aan de leiding lag, voor de Black Falcon Mercedes #4 en de Grasser Lamborghini #63. Neubauer moest de koppositie in het laatste half uur van de race met hand en tand verdedigen tegen zijn twee achtervolgers, maar uiteindelijk bleef de top drie ongewijzigd.

Na het uitvallen van Schothorst was het aan Breukers en Dontje om de Hollandse eer hoog te houden. Bij het vallen van de vlag kwam Breukers op een verdienstelijke negende positie over de eindstreep, een halve seconde voor Dontje op de tiende plek. Hiermee scoorden beide rijders meteen al in de openingsrace hun eerste punten van het seizoen.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Gixxer17 07 mei 2019 02:13

    Wat een spektakel weer. Er word maar weer eens voor mij bewezen waarom GT3 mijn favoriete categorie van racen is. Verder was het echt een duur weekeinde met veel schade, wat een beetje zonde is, aangezien de gemiddelde GT3 auto rond de 400.000 kost.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet