GT

GT: Matthijs Bakker kan Bathurst-deelname van zijn 'bucket list' afstrepen

190131 Bakker
Matthijs Bakker (r.) en de 'Noorse Nederlander' Einar Thorsen starten dit weekeinde in Bathurst

Enkele weken geleden, na het vrijgeven van de deelnemerslijst door de organisatie, meldden we reeds de deelname van drie landgenoten in de GT3-klasse tijdens de Liqui-Moly Bathurst 12 Hour, die voor dit weekeinde op het programma staat. Inmiddels is het aantal Nederlanders in de race zelfs uitgebreid naar vier, want Matthijs Bakker gaat van start in één van de silhouet-auto's van de Australische constructeur MARC Cars, waarbij tot dusver nog 'TBA' op de deelnemerslijst stond. Bakkers teamgenoot is een 'halve Nederlander', want hierbij gaat het om Einar Thorsen, woonachtig in Zoetermeer, die echter als Noor op de inschrijflijst staat. Met Matthijs Bakker spraken we in Bathurst over het hoe en waarom van zijn deelname.

Tekst: René de Boer (vanuit Bathurst, Twitter: @renedeboer)
Foto: Rebocar Automotive Productions

"Er zijn van die dingen die op mijn 'bucketlist' staan, en Bathurst is er daar één van", vertelt Matthijs Bakker als we even de schaduw van een tentje in de paddock van het Mount Panorama-circuit hebben opgezocht. 35 Graden is een temperatuur die we in Nederland al een tijd niet meer gewend zijn... Dat de rijder uit Soest dit weekeinde ook daadwerkelijk in Australië aan de start staat, begon heel eenvoudig met een gesprekje met Cor Euser, toen die tijdens het DTM-weekeinde in juli vorig jaar op Zandvoort zijn duizendste race reed. "Ik stond daar toen 's avonds gezellig met een biertje in de hand met Cor te praten en die vertelde toen terloops dat Bathurst zijn volgende project was. 'Dan ga ik mee', zei ik toen heel spontaan, en het was direct geregeld", aldus Bakker.

Inderdaad had Euser dit weekeinde ook in Bathurst met een MARC-silhouet-auto zullen rijden, maar een noodzakelijke operatie aan zijn schouder haalde een streep door dat plan. Zo neemt Matthijs Bakker nu de Nederlandse honneurs in het MARC-team van Ryan MacLeod waar. Samen met Einar Thorsen en de Australiër Hadrian Morral bestuurt hij de MARC II met het startnummer 96. "We hadden eerst een MARC II zouden rijden, met Mustang-carrosserie, maar die was niet op tijd klaar, dus vandaar dat we nu met een Focus-carrosserie rijden", legt Bakker uit.

Het afgelopen jaar was de 'gentleman driver' met een LMP3 actief in de Supercar Challenge. Eerder kwam hij ondermeer in actie in de Maserati Trofeo en het Dutch GT4. "Dit wordt mijn 19e jaar in de racerij", zegt Bakker. "Ik heb heel in het begin met een SEAT Cupra gereden, dat is wel grappig, want een van de mensen die toen ook reden, was Nicky Catsburg, en die kwam ik nu net hier weer tegen. Die rijdt in Bathurst voor BMW." Voor het komende seizoen heeft Bakker uiteenlopende plannen: "Ik wil graag de Goodwood Revival doen, daarnaast waarschijnlijk de Lamborghini Super Trofeo. Je moet de dingen doen die op je pad komen, zeker op mijn leeftijd, ha, ha! Ik rijd ook het Winterkampioenschap op Zandvoort met een E30, ik rijd het YTCC met een 635, dus modern, youngtimers en historisch."

Met de deelname in Bathurst kan Bakker weer iets van zijn lijstje afstrepen. "Nu heb ik op alle continenten een keer geracet, behalve in Zuid-Amerika. Dat gaat dit jaar zeker nog gebeuren, want ook daar zijn heel mooie races. Dat is het volgende plan. Maar nu eerst maar eens concentreren op dit weekeinde!"

Reacties

    • 11
    • 0
     
    Cees van Oord 31 januari 2019 12:01

    Heel erg gaaf, succes Matthijs!

    • 2
    • 14
     
    Anonieme gebruiker 31 januari 2019 12:35

    Die man heeft geld teveel dat kan niet anders.

    • 9
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 31 januari 2019 13:37

    Mensen die teveel geld hebben gaan vaak domme dingen doen. Diegene die genoeg hebben genieten, en doen dingen waar de meeste autosportliefhebbers van dromen. Geweldig toch! Succes Matthijs!

    • 6
    • 0
     
    Cees van Oord 31 januari 2019 13:38

    Idd, gewoon dingen doen waren anderen van dromen, niets mis mee, geweldig! Jaloers? Ja!

    • 1
    • 10
     
    Anonieme gebruiker 31 januari 2019 20:02

    En ondertussen wonen we net over de grens want stel je voor dat de fiscus ons in de gaten krijgt.

    • 5
    • 1
     
    Cees van Oord 31 januari 2019 20:16

    Beste Anonieme gebruiker; waarom verdoe je je tijd alleen maar aan negatieve commentaren, kan mij het schelen waar iemand woont inclusief fiscus en wat meer, wanneer iemand het zich kan veroorloven en het zijn dromen volgt; heerlijk toch, prachtig, ik zou het zelfde doen! Wees eens positief!

    • 1
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 31 januari 2019 20:55

    Ik kan hier niets positiefs van maken. Die jongens rijden in de weg. Veroorzaken vaak de grote klappers en voegen behalve veldvulling ook niets toe aan de competitie van de race. Succes Cees...

    • 3
    • 0
     
    TheNextGeneration 31 januari 2019 21:27

    Dat zie ik precies omgekeerd. Deze wedstrijd is nu erg populair onder fabrikanten, maar de ruggengraat zijn nog altijd de gentlemen/amateurrijders. Zo'n 4 jaar geleden was het grootste deel van het veld nog gevuld met mensen die gewoon plezier hebben in het racen, en die daar inderdaad ook het geld voor hebben. Dit jaar zie je wel dat er minder aan de start verschijnen, wellicht vanwege de vele incidenten tijdens de vorige editie. Persoonlijk hoop ik dat de organisatie dit niet uit het oog verliest, wanneer fabrikanten zich over een paar jaar terugtrekken blijft er anders weinig over. Kortom; toch alleen maar fantastisch dat Matthijs hier aan de start staat?

    • 7
    • 0
     
    René de Boer 31 januari 2019 21:45

    En voor de goede orde, zoals in het artikel vermeld woont Matthijs Bakker in Soest. Centraler in Nederland kun je nauwelijks wonen, dus zeker niet 'net over de grens'.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 februari 2019 12:29

    In de formule 1 hebben ze hiervoor de 107 % regel uitgevonden.

    • 5
    • 0
     
    Michael Drost 01 februari 2019 13:34

    Nu ken ik Mathijs persoonlijk en wel via het circuit, dus misschien ben ik een tikje bevooroordeeld. Maar ... ik heb datalogger data van hem, onder andere uit de periode in de Ginetta GT4 en ook uit de 635i en DNRT e30 en weet daarom dat, naast een bijzonder fijn en aangenaam mens, Mathijs ook onbeschoft snel is en ook een hele goede GT rijder is. Die data liegt niet. De resultaten al evenmin. Mathijs kan ontzettend hard trappen en is daarnaast ook een hele bewuste rijder en heeft goed oog voor het verkeer om hem heen. Alleen al om wie hij is als mens, gun ik dit hem héél erg van harte! Daarnaast weet ik op basis van mijn autosport ervaringen met hem, dat hij zich in dit veld zal thuis voelen en dat hij niet voor de rest zal onderdoen. Speaking of which .... wat een veld is dat! Spijtig genoeg moeten we het nu al doen zonder Jeroen, Matt en Gordon. Maar die lijst als geheel .... de mensen, de auto's ... op Bathurst!!!! Go #96

    • 0
    • 2