Sportscars

Sportscars: Voorbeschouwing Rolex 24 at Daytona en IMSA WeatherTech SportsCar Championship

190124 IMSA preview opening
Het Daytona-veld voor 2019 met vlnr IMSA-president Scott Atherton, IMSA Chairman Jim France en IMSA-CEO Ed Bennett

Dit weekeinde zijn de ogen van de autosportwereld wederom gericht op de Daytona International Speedway, het zelfbenoemde 'World Center of Racing', waar het nieuwe seizoen in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship van start gaat, als altijd met de 'Rolex 24 at Daytona'. Met Renger van der Zande in de DPi-klasse plus Jeroen Bleekemolen en Rik Breukers in de GTD-klasse zijn er drie Nederlanders in de grote race actief. Daarnaast start Indy Dontje morgen al in de vier-uursrace, de start van de IMSA Michelin Pilot Challenge, de tweede divisie van de IMSA-pyramide met GT4- en TCR-auto's. AUTOSPORT.NL is al voor de tweede keer deze maand in Florida en blikt vooruit op de race en het IMSA-seizoen.

Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA, Rebocar, PR

Voor IMSA is het een belangrijk jaar, want de organisatie, die ooit begon met Formule Vee en Formule Ford in de VS, maar al snel overstapte naar de sportwagens, bestaat dit jaar 50 jaar. Dat wordt het hele jaar lang gevierd met tal van speciale activiteiten. Zo is IMSA, als eerste raceorganisatie ooit, een van de thema's tijdens het prestigieuze Concours d'Elégance in augustus in Pebble Beach. Tal van fabrikanten en teams haken in op het jubileum met speciale kleurenschema's die teruggrijpen naar auto's uit de historie.

190124 IMSA Preview Michelin
Michelin voorziet voortaan alle IMSA-klassen van racebanden

Een belangrijke nieuwe impuls voor de IMSA-sportwagenracerij is de komst van Michelin als nieuwe exclusieve bandenleverancier voor alle klassen in het WeatherTech-kampioenschap. Het Franse merk, dat net als in het WEC natuurlijk al de fabrieksteams in de GTLM-klasse uitrustte, levert nu ook de banden voor de prototypes en de GTD's, waar het de plaats ingenomen heeft van Continental. De tevredenheid bij de rijders is net zo groot als de stap in kwaliteit tussen de racebanden van de vorige en de huidige leverancier. "Eindelijk weer eens een echte raceband waarmee we ons als rijders kunnen uitleven", stelde Penske-Acura-DPi-coureur Juan Pablo Montoya met een grote lach op het gezicht al tijdens de 'Roar'-test eerder deze maand in Daytona vast. Positief is ook dat Michelin de betrokkenheid bij de sportwagenracerij ondersteunt door een omvangrijk pakket van activiteiten op het gebied van promotie en activatie. "In december was er een evenement voor een paar duizend Michelin-dealers vanuit de hele VS, waar IMSA het voornaamste thema was", zei IMSA-seriemanager Scott Atherton. Michelin verving ook Continental als titelsponsor van de tweede divisie in de NASCAR-racerij en kwam in de plaats van Tequila Patrón als naamgever van de North American Endurance Cup, het gecombineerde klassement voor de IMSA-lange-afstandsraces van Daytona, Sebring, Watkins Glen en Road Atlanta.

IMSA heeft de prototype-klasse voor dit jaar gesplitst in een aparte DPi-categorie en een LMP2-divisie, wat een einde maakt aan de altijd lastige pogingen om de twee uiteenlopende concepten (hoewel DPi's natuurlijk uiteindelijk op LMP2's gebaseerd zijn) qua prestaties op hetzelfde niveau te brengen. De DPi-klasse is met elf ingeschreven auto's goed gevuld. Cadillac is met in totaal zes DPi's, de twee auto's van het Action Express-team, de auto van Wayne Taylor Racing, de twee van JDC Miller Motorsports en de enkele inschrijving van Juncos Racing getalsmatig het best vertegenwoordigd. Daarbij is Cadillac ook de enige die zijn DPi-chassis ook aan klantenteams aanbiedt, nog steeds in de hoop dat anderen dit voorbeeld zullen volgen. Het Duitse Joest-team zet in samenwerking met constructeur Multimatic opnieuw twee Mazda's in, terwijl het Penske-team de deelname met twee Acura's voortzet. Beide teams konden vorig jaar niet aan de hooggespannen verwachtingen voldoen, naar we begrepen zijn er vanuit beide fabrikanten de nodige niet mis te verstane instructies gegeven. Het ESM-team heeft zijn activiteiten beëindigd, maar doordat het CORE Autosport-team van Jon Benett een van de beide Nissan-DPi's overnam, zijn er toch nog steeds vier verschillende DPi's in het veld. Daarnaast zijn er naar verluidt minstens drie fabrikanten die met meer dan serieuze belangstelling kijken naar mogelijke deelname vanaf volgend jaar: in de eerste plaats Ford, waar het GT-programma dit jaar aan zijn eind komt en waar Chip Ganassi de raad van bestuur in Dearborn tracht te overtuigen van het nut van een DPi-programma. Daarnaast Hyundai, dat serieuze interesse schijnt te hebben, en tenslotte een niet nader specificeerde Europese fabrikant, waarvoor ondermeer Audi en Mercedes als mogelijke kandidaten genoemd worden.

190124 IMSA preview WTR
Renger van der Zande (3e van rechts) met zijn WTR-teamgenoten, inclusief de nieuwe aanwinst Mathieu Vaxivière (2e van links)

Voor het tweede opeenvolgende jaar rijdt Renger van der Zande in de nummer 10-Konica Minolta-Cadillac DPi van Wayne Taylor Racing. Hij vormt opnieuw een team met Jordan Taylor, terwijl het team voor Daytona met Fernando Alonso en Kamui Kobayashi zeer prominente versterking aan boord heeft. "We zijn heel tevreden met de voorbereidingen. De 'Roar'-test ging goed, maar natuurlijk heb je ook altijd wel wat geluk nodig", aldus Van der Zande. Ook op ander vlak krijgt het team in aytona prominente ondersteuning: Lujene G. Clark, de fysiotherapeute die de rijders begeleidt, is dezelfde die volgende week met een compleet eigen team voor de Atlanta Falcons werkt tijdens de Superbowl. "Via een kennis van een kennis kwam ik vorig jaar in oktober net voor 'Petit Le Mans' bij haar terecht toen ik pijn in mijn rug had. Ze woont vijf minuten van Road Atlanta. Ik had heel veel baat bij wat ze deed, dus ik heb haar aanbevolen bij het team en nu werkt ze hier voor ons allemaal." In Daytona werd ook de derde rijder van het team voor de overige drie races van de North American Endurance Cup (Sebring, Watkins Glen en Road Atlanta) aangekondigd: daar rijdt de Fransman Mathieu Vaxivière als teamgenoot van Van der Zande en Jordan Taylor.

De belangstelling voor de separate LMP2-klasse is met vier auto's in Daytona niet overweldigend, maar vanuit IMSA verwacht men in de loop van het seizoen nog wat groei in deze categorie. Op dit moment bestaat het veld uit twee Oreca's van DragonSpeed en elk één van PR1/Mathiasen Motorsports en Performance Tech Motorsports.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 24 januari 2019 23:02

    http://results.imsa.com/Results/19_2019/02_Daytona%20International%20Speedway/01_IMSA%20WeatherTech%20SportsCar%20Championship/201901241535_Qualifying/05_Results%20by%20Class_Qualifying.PDF

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet