Formule 3

GP3: Richard Verschoor: “Als ik de kans krijg, ga ik F2 rijden”

 54I5426

Naast Nyck de Vries is Richard Verschoor momenteel Nederlands enige hoop op de ladder op weg naar de Formule 1. De coureur uit Benschop vierde afgelopen weekend zijn 18e verjaardag en kijkt met AUTOSPORT.NL terug op een enerverend seizoen vol ups en downs. Hij heeft nog maar een half seizoen GP3 achter de rug, maar tegelijk heeft hij zijn vizier al verder naar boven gericht.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Renault Sport Series, GP3 Series, FIA F2 Championship

Het was een seizoen met twee gezichten voor Verschoor, dat heel anders liep dan hij vooraf had gedacht. Na een debuutjaar met MP Motorsport in de Eurocup Formule Renault 2.0 dat niet echt naar wens liep, maakte hij de overstap naar kampioensteam Kaufmann. Maar na een succesvolle winterperiode kwam tijdens het raceseizoen de schok. "Ja, ik ging het jaar het met het idee om de Eurocup nu wél goed te doen – zeker bij Kaufmann. Maar de auto ging vanaf het begin niet zoals in de winter. Dat bleef continu spelen. Ik heb 't nu al uit mijn hoofd gezet, maar het was zó erg dat het mentaal ging meespelen. Ik wil niet met de vinger wijzen, maar op een gegeven moment werd duidelijk dat ik motorisch tekortkwam. Ik ben niet iemand die daarover zeurt, maar het resultaat was wel dat ik dat tekort probeerde goed te maken op andere plekken op de baan."

r verschoor monza.001

Halverwege het seizoen raakte Verschoors geduld op. De omwenteling kwam toen hij een plek vond in het GP3-team van MP. Kwam MP naar hem toe of benaderde hij zelf het team? "Ik was uiteraard niet tevreden met hoe het seizoen ging. Ik ben gaan rondkijken naar de mogelijkheden en heb mijn sponsors gevraagd of ze meewilden. Het is natuurlijk apart om een stapje hoger te willen terwijl 't niet lukt in de Formule Renault, maar gelukkig vonden mijn sponsors dat geen probleem."

r verschoor silverstone.05

"Achteraf was het de beste zet die ik ooit had kunnen doen. De Renault-auto vond ik sowieso niks, in de GP3 kon ik weer racen zoals ik wilde. Het grappige is: voor mijn gevoel deed ik in de GP3 niks anders. Ook in de karts heb ik met veel verschillende merken gereden – me aanpassen kan ik normaal gesproken heel goed. Het verschil tussen de Renault en de GP3? De GP3 gaat een stuk harder! Maar het is ook maar wat je gewend bent, want de F2 waarin ik heb getest gaat natuurlijk nog weer harder. Je moet er in ieder geval harder voor werken om uit de GP3 te halen wat erin zit – het is echt een full-time job en dat vind ik leuk."

 R3I8963

Bij MP volgde vanaf Spa een half seizoen GP3 dat hem ook langs Monza, Sochi en Abu Dhabi leidde. "Het voelde als thuiskomen", zegt hij over zijn terugkeer naar MP, ook al had het team uit Westmaas nieuw personeel aangekomen voor het eerste jaar in de GP3. "Sommige gezichten waren nieuw, maar anderen kende ik al. Uiteraard is teammanager Sander Dorsman overal aanwezig en Daniël de Jong begeleidde ons op mediavlak."

RVerschoor monza.02

Verschoor debuteerde op Spa met een knal, weliswaar nadat hij in de kwalificatie een fout maakte. Hij miste de weegbrug, waardoor zijn tijden werden geschrapt en hij de eerste race vanuit de pitstraat moest starten. Die fout gaf hem wel de mogelijkheid om in de tweede race te schitteren. Zijn inhaalrace van P17 naar P7 was ongeëvenaard. "Het was allemaal nieuw, dus ja, ik maakte dat foutje. Maar ik kon daardoor wel laten zien wat ik kon."

verschoor-race-1

Op Monza mocht hij de sprintrace zelfs van pole vertrekken. "Achteraf had daar meer in gezeten. In de eerste paar ronden ging ik er een paar keer af, dus ik werd negende. Ik had in de kwalificatie op droog maar twee rondjes gereden. Maar op het eind zat de snelheid er beter in en reed ik met de top-vijf mee." Op het weekend van Sochi kijkt Verschoor met meer plezier terug, vooral op de vierde plaats in de eerste race. "Ik had daar zó'n sterke pace, dat gaf een supergevoel. Op een gegeven moment reed ik harder dan de ART's. Natuurlijk haalde ik in de tweede race het podium en dat was superleuk, ook voor het team. Maar van de eerste race heb ik méér genoten. Jammer dat het er in Abu Dhabi niet uitkwam."

rverschoor.abu.04

Een andere droom kwam in Abu Dhabi wél uit. "Echt twee dagen voor de Formule 2-test hoorde ik 't. Ik heb de test natuurlijk volle bak aangegrepen. Een grote stap? Ik vond het eerlijk meevallen. Qua race komt er in de F2 meer kijken, denk ik, ook qua strategie. Maar als je van de ene op de andere dag in een nieuwe auto stapt, dan is de stap van Formule Renault naar GP3 groter dan van GP3 naar F2. De turbomotor is wél echt iets anders. Ik snap dat de meeste coureurs aan het begin van het seizoen moesten wennen. Het is een andere manier van rijden: na twee, drie seconden krijg je er opeens nog eens 150 pk bij! Listiger zou ik niet willen zeggen, maar wel gewoon heel anders."

 54I5626

Een seizoen in de nieuwe Formule 3 ligt voor de hand voor Verschoor. Maar hoort zo'n zelfde stap naar boven – opnieuw terwijl hij nog niet 'klaar' is op dit niveau – ook tot de mogelijkheden? "Als ik de kans krijg, ga ik Formule 2 doen. Ik zie het anders, ik wil gelijk door! Waarom F3 doen als F2 ook kan? Okee, er is niks mis met F3, ik zou er niet ontevreden mee zijn. Het zou ook goed zijn voor het team, want ik denk dat de combinatie Verschoor/MP hoge ogen kan gooien in de Formule 3. Maar puur voor mezelf ga ik voor de Formule 2. Die klasse ligt me ook goed: een lange race past bij me en ik ben altijd goed geweest in banden sparen. Of ik daar tijdens de test al aan heb kunnen proeven? Nee, dat niet. We raakten aan het begin al een uur kwijt door een technisch probleem en we hadden drie sets nieuwe banden die we goed wilden gebruiken. Maar dat geeft niet, er is nog genoeg tijd. Er komen nog zes testdagen aan voordat het seizoen begint."

 L5R1120

Nog niets is zeker over Verschoors seizoen 2019, want nu komt het op budget aan. "Als ik de kans op F2 krijg, wil ik het wel goed doen. Kijk, mocht ik nou de hele tijd op de 20e plaats rijden, dan rij ik geen twee jaar door, dat is logisch. Maar loopt het wél, dan moet ik twee jaar de tijd hebben. Volgend jaar denk ik met MP in de middenmoot te kunnen meedraaien. Een leerjaar, maar ik zie 't nooit als leerjaar, hoor. Anders ga je dat als excuus achteraf gebruiken. Dus naar het budget voor twee jaar F2 ben ik nu op zoek. Ook het budget voor F3 is nog niet rond, want F3 is voor sponsors een heel ander verhaal dan F2. Maar ik moet wel snel iets weten, want de zitjes worden nu snel vergeven. Rond kerst en nieuwjaar gebeurt er even niets, maar ik hoop snel in het nieuwe jaar iets bekend te kunnen maken."

Reacties

    • 4
    • 0
     
    Dirk 19 december 2018 12:45

    Ik geef hem groot gelijk, hij heeft niks te verliezen in de F2 na zijn teleurstellende seizoenen in FR2.0. Ik sprak hem in 2017 op Spa, had bij hem het gevoel alsof hij heel veel druk op zichzelf legt. Dit in tegenstelling tot teamgenoten Opmeer en Verhagen.

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 19 december 2018 13:50

    Vind persoonlijk dat Verschoor schromelijk wordt overschat, wil in razend tempo richting Formule 1 zonder aansprekende resultaten in FR 2.0 en (weliswaar goed debuterend) in de F3. Hij verliet de FR 2.0 dit jaar voortijdig, hij werd daar volledig overklast door teamgenoot Ye Yifei die uiteindelijk 3e werd in het EK. Misschien verrast hij ons wel in GP2 of anders GP3, maar ik verwacht dat niet. Klaagt teveel over het materiaal, als dit, als dat, etc.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 december 2018 14:00

    GP2 en GP3 m.z. F2 en F3 natuurlijk.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 december 2018 14:30

    Verschoor is er vooral voor diegenen die over hem schrijven. Laat hij nu eens in de F3 dit jaar bij de top3 geraken. Dan verder praten. In de F2 is zinloos. MP Motorsport zal wel weer een plekje hebben. Dan wordt het een Daniël de Jong verhaal. Ook ONTZETTEND goed !

    • 7
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 december 2018 14:34

    Toen Verschoor en Opmeer in 2016 de SMP F4 domineerden was men vol lof over dit tweetal. Niet geheel onterecht, want het was voor beiden hun eerste autosportseizoen. Wie verder als zijn neus keek, ontdekte al gauw dat die klasse bestond uit 23 Finse en Russische coureurs met meer budget als talent, aangevuld door drie Nederlanders en een Spanjaard. Dat was van een heel ander niveau dan de ADAC F4. In de FR 2.0 begon de ontnuchtering.

    • 3
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 19 december 2018 15:27

    Verschoor is beslist getalenteerd - zoals zovelen! - maar niet 'extraordinary'. Enige zelfreflectie zou hem zeker geen kwaad doen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 21 december 2018 15:06

    Ik ook, als ik de kans krijg ;)

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 22 december 2018 20:02

    Daniël de Jong ja. Hoor je niets meer van.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet