Sportscars

Sportscars: Beide Toyota's gediskwalificeerd, Rebellion wint 6H Silverstone

180819 WEC Race Rebellion
De nummer 3-Rebellion van Beche/Laurent/Menezes is de nieuwe racewinnaar

"Wie gewonnen, so zerronnen", luidt een Duits gezegde, dat vrij vertaald iets betekent als "succes is vergankelijk". Dat is zeker van toepassing op Toyota, dat niet erg lang plezier beleefde aan het succes tijdens de zes-uursrace van het FIA WEC op Silverstone, waarin de beide TS050 Hybrids de eerste twee plaatsen behaalden. Ruim vier uur na afloop van de race kwam het nieuws dat beide Toyota's uit de uitslag zijn gehaald, omdat bij de technische controle na de wedstrijd het 'skid block', de kunststof bodemplaat onder de auto, niet meer de reglementair voorgeschreven dikte bleek te hebben. Daarmee gaat de overwinning in de race naar de nummer 3-Rebellion van Mathias Beche, Thomas Laurent en Gustavo Menezes, voor teamgenoten André Lotterer en Neel Jani op de tweede plaats. De diskwalificatie van de beide Toyota's was overigens niet de enige interventie van de sportcommissarissen na de technische keuring: ook de nummer 91-Porsche van Gianmaria Bruni en Richard Lietz, die achter de winnende Ferrari als tweede in de GTE-Pro-klasse geëindigd was, werd uit de uitslag gehaald. Hier was een te geringe wagenhoogte het vergrijp.

Tekst: René de Boer (vanuit Silverstone, Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Dat de winnende auto van de FIA WEC-race op Silvertone naderhand uit de uitslag gehaald wordt, is niet geheel nieuw. Ook in 2016 was dat al het geval, toen de Audi R18 e-tron quattro van Marcel Fässler, André Lotterer en Benoît Tréluyer vanwege een te dunne 'skid plate' uit de uitslag gehaald werd, waarmee Porsche-rijders Marc Lieb, Romain Dumas en Neel Jani – die later dat seizoen ook Le Mans en de wereldtitel wonnen – de overwinning erfden. Ditmaal ging het om een buigtest van de 'skid plate' bij de beide Toyota's onder de reglementair voorgeschreven last van 2500 Newton. Bij de winnende Toyota boog het voorste deel van de 'skid plate' aan beide zijden onder de genoemde last 9 mm door, terwijl de plaat op de aanvankelijk als tweede geklasseerde nummer 7-Toyota aan weerszijden 8 mm doorboog. Op grond van artikel 3.5.6.d van het technisch reglement van de LMP1-H-klasse besloten de sportcommissarissen daarop tot uitsluiting van de beide Toyota's, waarmee de Rebellions doorschuiven naar de eerste en tweede plaats.

In de GTE-Pro-klasse werd de oorspronkelijk als tweede geklasseerde Porsche van Richard Lietz en Gianmaria Bruni uit de uitslag gehaald, omdat de geconstateerde wagenhoogte van 48 millimeter twee millimeter lager dan het voorgeschreven minimum van 50 millimeter was. Daarmee schoven de Britten Andy Priaulx en Harry Tincknell in de nummer 67-Ford op naar de tweede plaats in de klasse, terwijl er voor Porsche toch nog een podium in zat dankzij de derde plaats voor Michael Christensen en Kévin Estre in de nummer 92-Porsche.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet