Sportscars

Sportscars: 1-2 voor Toyota, klassewinst voor Ho Pin Tung op Silverstone (lang)

180819 WEC Race Toyota 8
Winst voor de nummer 8-Toyota op Silverstone

Drie uit drie: na Spa en Le Mans won de Toyota met het startnummer 8 en rijders Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Fernando Alonso nu ook de derde FIA WEC-race van het seizoen op het circuit van Silverstone. Na afloop van de zes-uursrace bedroeg het verschil met de nummer 7-Toyota van Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López 19,624 seconden. Daarachter eindigden de beide Rebellion-auto's, met de nummer 3 van Mathias Beche, Thomas Laurent en Gustavo Menezes op de laatste podiumplaats. De LMP2-klasse resulteerde in een 1-2 voor het Jackie Chan DC Racing-team, waarbij Ho Pin Tung in het laatste halfuur de leiding overnam en de overwinning voor hemzelf en teamgenoten Gabriel Aubry en Stéphane Richelmi naar huis reed. De Racing Team Nederland-Dallara werd vijfde in de klasse. In LMGTE-Pro ging de winst naar de AF Corse-Ferrari van Alessandro Pier Guidi en James Calado, de Dempsey-Proton Racing-Porsche van Christian Ried, Julian Andlauer en Matt Campbell won net als in Le Mans de GTE-Am-klasse.

Tekst: René de Boer (vanuit Silverstone, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Dat de Toyota's de dienst zouden uitmaken in de LMP1-klasse was natuurlijk geen verrassing, evenmin als het feit dat de nummer 8-Toyota van Alonso, Buemi en Nakajima als winnaar uit de bus zou komen. Met speels gemak domineerden de beide Toyota's hun klasse en bouwden een voorsprong op die ruim genoeg was om zonder enig risico de overwinning in de klasse naar huis te rijden, en wel exact in de gewenste volgorde. Officieel was er bij de andere Toyota sprake van problemen met de bodemplaat, maar wie het chagrijnige gezicht van Mike Conway bij de prijsuitreiking zag, twijfelde er geen moment aan wat het ware verhaal was... De beide Rebellions eindigden met respectievelijk vier en vijf ronden achterstand op de plaatsen drie en vier, terwijl de SMP-BR1 van Sarrazin en Orudzhev als vijfde over de eindstreep kwam.

Bij het Dragonspeed-team met Renger van der Zande, Ben Hanley en Henrik Hedman in de BR1 hielden de wegliggingsproblemen, waarmee het team al het hele weekeinde te kampen had, aan. "Het was echt frustrerend, de auto sprong alle kanten op", berichtte Van der Zande. "We hebben echt alles geprobeerd om het probleem op te lossen, zelfs tijdens de race hebben nog van alles en nog wat veranderd, maar helaas zonder resultaat. Op nieuwe banden gaat het nog, maar na drie rondjes begint de auto te glijden en is er geen houden aan. Dit is echt voor niemand leuk. Ik vind het vooral vervelend voor Henrik, die een flinke investering heeft gedaan voor dit project. We moeten echt gaan nadenken of we hier wel willen zijn met deze auto. Hopelijk komt Dallara met een oplossing, want dat er iets fundamenteel mis is, is wel duidelijk. Nu maar weer snel door naar Amerika!"

180819 WEC Race LMP2
Ho Pin Tung en zijn Jackie Chan DC Racing-teamgenoten als LMP2-klassewinnaars op het podium

Een mooi succes was er voor Jackie Chan DC Racing, dat de eerste twee plaatsen in de LMP2-klasse bezette. Daarbij wist Ho Pin Tung zijn overwinning van vorig jaar op Silverstone te herhalen. Toen de zusterauto met het nummer 37 met Jazeman Jaafar aan het stuur een goed halfuur voor het einde van de race de laatste pitstop maakte, kon Tung de leiding overnemen en vervolgens de overwinning naar huis rijden. "Het team liet ons gewoon racen, ik kreeg alleen de informatie dat ik twee seconden voorsprong had en dat er nog twintig ronden te gaan waren", vertelde Tung. "Ik heb niet eens iets teruggezegd, ik heb me vol geconcentreerd en heb de race uitgereden. Het is heerlijk om weer voor de overwinning te kunnen rijden, nadat we in Spa en Le Mans nog wel wat problemen hadden, met name met de voor dit jaar nieuwe specificatie van de Dunlop-banden. Half juli hebben we met het team hier een dag op Silverstone getest, wat echt heel erg geholpen heeft. Daardoor hadden we dit weekeinde de snelheid." Daarbij begon de race voor Tung lastig: "Ik zat bij de start achter de ByKolles-LMP1, die niet doorreed, dus ik moest er wel voorbij om een aanrijding te voorkomen. Dat was dus een te vroege start en daarvoor kreeg ik een drive-through. Vervolgens hadden we ook nog een keer wat pech bij een safety-car, waarbij het onduidelijk was of de pitstraat wel of niet open was, dus om ieder risico uit de weg te gaan hebben we toen maar een korte tankstop gemaakt, en vervolgens nog een keer getankt." De andere Jackie Chan DC Racing-Oreca van de Maleisiërs Jazeman Jaafar, Weiron Tan en Nabil Jeffri eindigde als tweede, voorde Signatech-Alpine met Nicolas Lapierre, André Negrão en Pierre Thiriet.

180819 WEC race RTN
Met één set banden minder dan de rest had Racing Team Nederland geen eenvoudige race

Vijfde plaats beste WEC-resultaat tot nu toe voor RTN
Met een achterstand van vier ronden op de klassewinnende Jackie Chan DC Racing-Oreca eindigde het Racing Team Nederland in Silverstone als vijfde in de LMP2-klasse, het beste resultaat van het team tot nu toe. Frits van Eerd had het tijdens zijn stint niet gemakkelijk, zo meldde hij: "De banden aan de rechter kant waren enorm slecht, waardoor ik verschrikkelijk veel onderstuur had. Ik dacht het wel te kunnen compenseren, maar het bleek echt heel moeilijk. De rest reed allemaal tijden van rond de 1:50, terwijl ik 1:55, 1:56 reed. Natuurlijk hadden we een setje minder omdat ik gisteren in de rondte ben gegaan, maar dat het zo lastig zou worden, had ik niet gedacht." Nyck de Vries genoot ondertussen van zijn lange-afstandspremière: "Voor mij is natuurlijk alles nieuw: rijderswissels, het delen van de auto met andere rijders, het verkeer op de baan, de snelheidsverschillen tussen de klassen... Maar ik heb het erg naar mijn zin gehad, het was een mooie ervaring. Ik had geen problemen met de banden, in de Formule 2 heb ik wel geleerd hoe je banden moet sparen." Giedo van der Garde verklaarde: "Het was met name in de laatste stint heel lastig. We misten natuurlijk één setje, we hadden drieënhalve set, terwijl de rest vierenhalve set had, dus dan loop je altijd achter de feiten aan. We hebben het maximale eruit gehaald, vijfde geworden, punten gepakt. Ik heb nu met één set drie stints gedaan, dat was killing. Aan het begin was de auto best goed, maar de Oreca's zijn qua snelheid toch in het voordeel."

180819 WEC AFCorse
GTE-Pro-winst voor de AF Corse-Ferrari van Calado en Pier Guidi

In de GTE-klasse waren de onderlinge verschillen zoals altijd klein, waarbij de nummer 51-AF Corse-Ferrari van Alessandro Pier Guidi en James Calado uiteindelijk als winnaar over de eindstreep kwam. Een één ronde langere eerste stint, gevolgd door een tankstop tijdens een 'full-course yellow', leverde het team uiteindelijk het beslissende voordeel op. De nummer 91-Porsche van Gianmaria Bruni en Richard Lietz eindigde als tweede, voor de nummer 67-Fordvan Andy Priaulx en Harry Tincknell. Met name het keiharde duel om de derde plaats tussen Tincknell en Michael Christensen in de nummer 92-Porsche in het laatste halfuur van de race was bijzonder spannend om te volgen. De nummer 81-MTEK-BMW van Nicky Catsburg en Martin Tomczyk werd zesde in de klasse, waarbij het opnieuw evident was dat de BMW's het tempo van de rest in de klasse nog niet kunnen bijhouden. Nicky Catsburg reed de auto over de finish en verklaarde: "We waren minder snel dan de rest, het was een behoorlijk saaie race, ik ben blij dat het voorbij is. Ik hoop dat we volgende keer een betere BOP krijgen, want dat hebben we wel nodig. Je ziet dat de Aston Martin en de Ferrari hier nu mee konden komen, en wij net niet, dat is heel jammer. Maar ja, laten we op het systeem vertrouwen, normaal gesproken gaat dat heel goed, dus ik hoop dat we er de rest van het seizoen beter bij zitten."

180819 WEC race 77
Het Dempsey-Proton-Porsche-team herhaalde de GTE-Am-klassezege van Le Mans

In GTE-Am herhaalde het Dempsey-Proton-Porsche-team, ditmaal zonder de aanwezigheid van Patrick Dempsey, het succes uit Le Mans. Terwijl de meeste andere auto's in de klasse te maken kregen met straffen en incidenten, kenden Christian Ried en de beide Porsche-fabrieksjunioren Matt Campbell en Julien Andlauer een grotendeels probleemloze race, waarmee ze met een voorsprong van ruim 46 seconden als winnaars over de eindstreep kwamen. De TF Sport-Aston Martin van het trio Yoluc/Adam/Eastwood eindigde als tweede, het Duitse Project 1-Porsche-team werd met Bergmeister/Lindsey/Perfetti als derde geklasseerd. Ook het resultaat van Egidio Perfetti is enigszins een Nederlands succes, want de gentleman-rijder woont in Amsterdam.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 20 augustus 2018 02:31

    Nyck maakte indruk in de voor hem onbekende Dallara, zijn racepace was echt heel goed, dat gold eveneens voor Giedo. Frits van Eerd is 'running out of excuses'. Wel of geen bandenproblemen, hij is dé grote remmende factor. Door unscheduled pitstops van twee concurrenten klom RTN naar plek 5.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 20 augustus 2018 10:54

    @Anonieme gebruiker, Frits kun je de remmende factor noemen. Ik zie hem als drijvende kracht. Zonder Frits geen RTN en geen Giedo en Nyck.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet