Indycar: Achtergronden 102e Indy 500 | Autosport.nl

IndyCar

Indycar: Achtergronden 102e Indy 500

Fernando Alonso en Lewis Hamilton beklaagden zich over een saaie GP van Monaco. De Indy 500 zorgt natuurlijk jaarlijks voor enorm veel spektakel, maar het nieuwe aerodynamische pakket zorgde voor duidelijk minder inhaalmanoeuvres. Op de social media uitten de fans de afgelopen 24 uur duidelijk hun ongenoegen. Maar het optreden van Stefan Wilson, Oriol Servia, Robert Wickens en Ed Carpenter was natuurlijk geweldig om te zien.

102e editie
32 mannen en één vrouw speelden de hoofdrol in het grootste eendaagse sportevenement ter wereld.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar

Achtergronden 102e Indy 500. Sterke optredens. Aerokit vraagtekens?
Danica Patrick, Sebastien Bourdais, Helio Castroneves en Tony Kanaan gingen er vrijwel allemaal op hetzelfde punt af en werden zonder enige aanleiding door hun eigen auto verrast. Duidelijk is dat het nieuwe Aero pakket hier een rol in gespeeld heeft. En ook de enorm hoge temperaturen droegen er waarschijnlijk extra toe bij. In totaal wisselde de leiding in de race meer dan 30 maal. Nauwelijks een verschil met voorgaande jaren, maar dit jaar waren het meer standaard moves vanwege de reguliere pitstops. Net zoals in 2011 reden de auto's meer verspreid over de baan.

Alexander Rossi, die overigens een schitterende wedstrijd reed, stelde voor om de downforce te verhogen. Graham Rahal had juist een specifiek onderdeel van de 'undertray' op het oog om aan te passen. "Elk jaar wordt er naar gekeken en we gebruiken het nog niet eens op de roadcourses. Wij moeten hier met Jay Frye van Indycar over gaan praten. Je kon wel inhalen, maar je moest er hard voor werken. Aan de grip van de banden kan ook wel iets gedaan worden. Ze zijn wel goed, maar te hard voor deze auto. De compound moet gewoon iets zachter zijn. En de achtervleugel moet verder geopend worden. Hier reed iedereen met dezelfde downforce en dan ben je in je mogelijkheden toch wel beperkt." 

Alexander Rossi achteraan
Alexander Rossi begon vanaf een 32e startplek aan een schitterende wedstrijd.

Scott Dixon was het niet met Rahal's standpunt eens, terwijl Ed Carpenter ervan overtuigd is dat Indycar maar kleine stapjes moet overwegen. "In dirty air kun je weinig doen. Het is zoals met elke generatie auto's, hoe langer je ze hebt hoe beter ze worden. Wij zijn ervan overtuigd dat Indycar voor 2019 zeker kleine aanpassingen in het aerodynamische pakket zal aanbrengen."

Will Power de oval expert
Toen Will Power in 2008 noodgedwongen van Champcar naar Indycar verhuisde was hij bepaald geen ovalfan. De Australiër had er de pest aan. "Ik weet nog dat ik naar zijn scanner luisterde en was bepaald geen fan van hem" vertelde de in Indianapolis opgegroeide Ed Carpenter. Op de één of andere manier werden beide goede vrienden en Ed hoopt dat Will in de toekomst ooit nog een keer voor zijn team gaat racen. En dan uiteraard nogmaals de Indy 500 wint. "Toen ik in de slotfase van de wedstrijd zowel Stefan Wilson als Jack Harvey richting pitlane zag verdwijnen wist ik dat ik zou kunnen winnen en dat was fantastisch", aldus Power.

Power
Wat een enorme emotie bij Will Power.

Power behaalde in 2014 voor Team Penske de Indycar titel en het winnen van de Indy 500 betekent nu de kers op de taart.

Roger Penske: "Hij heeft vandaag gewoon gewonnen omdat hij duidelijk de beste was en daarmee voegt hij weer een nieuw hoofdstuk toe aan zijn imponerende cv na het winnen van het kampioenschap in 2014. De Indy 500 wilde hij vanaf het begin winnen." Het andere doel dat Power voor ogen heeft is om het record aantal overwinningen (67) van de legendarische A.J. Foyt te overtreffen. Ook Scott Dixon en Sebastien Bourdais beschikken nog over deze carrièremogelijkheden.

Power Liz De emoties liepen bij het echtpaar Power even hoog op. 

Uit puur enthousiasme begon Power vanuit de cockpit emotioneel te schreeuwen. "Ik kan het niet geloven. Ik wil Roger Penske, mijn ouders en Verizon bedanken dat ze mij zover hebben laten komen. Ik kan het gewoon niet omschrijven. In mijn carrière heb ik zoveel poles en overwinningen behaald, maar iedereen had het altijd maar over de Indy 500. Ik heb mij nooit een voorstelling kunnen maken van hoe het is om voor zo'n enorme mensenmassa te winnen." In Victory Lane liet ook Liz Power, zijn echtgenote, haar emoties behoorlijk de vrije loop. 

Roger Penske
Felicitaties van de inmiddels 81-jarige Roger Penske. De legendarische teambaas brengt zijn vrije tijd liever als strateeg op de circuits door dan op de golfbaan. In principe hoeft hij niet meer zo nodig.

Reacties

    • 0
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 28 mei 2018 16:42

    Je hebt willpower nodig om op Indianapolis te winnen! LOL Onbegrijpelijk dat Jamy Davison niet uit de wedstrijd werd gehaald. Een ongeval kon bijna niet uitblijven met deze rijdende chicane.

    • 2
    • 0
     
    Willem J. Staat 28 mei 2018 16:58

    @Anonieme gebruiker. James Davison had een probleem met zijn auto en die wilde al naar binnen gaan. Maar je kunt je met deze snelheden niet direct in de lucht oplossen.

    • 2
    • 0
     
    hansfohr 28 mei 2018 17:08

    Hij had een probleem met een klemmende anti-rollbar en reed al een tijd off the pace. Hij meldde na de crash: "Pitting to repair the malfunction was not an option." Het is maar wat je slim vindt.

    • 1
    • 0
     
    Rush 28 mei 2018 17:42

    De reden van zijn langzame rijden, werd ook door de commentator van dienst, medegedeeld.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 mei 2018 16:09

    Willem, ik heb genoten van je geweldig informatieve reportages de afgelopen maand. Volgens mij is dit niet zomaar een klusje voor jou maar ben je een echte liefhebber. Volgende reportage over de Detroit Twins? Jacco den Hollander

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet