Diversen Nationaal

Formule RP1: Start in 2018 niet haalbaar, uitstel tot 2019

testdag-rp1-9

Een seizoensstart van de nieuwe Formule RP1 blijkt in 2018 nog niet haalbaar. Daarom hebben Bleekemolen's Race Planet en de KNAF besloten tot een langere aanloop.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Vorige week dinsdag vond op Zandvoort een goed verlopen testdag plaats met 12 coureurs, waarna organisator Michael Bleekemolen liet weten dat hij tot afgelopen vrijdag wilde wachten met het doorhakken van een knoop. Dit weekend maakten de Bleekemolens samen met de KNAF en de RACB de balans op. Vandaag volgde daarop het uitstel tot 2019.

"In verband met de late start en daarmee korte aanlooptijd was het niet haalbaar om de klasse al in 2018 te laten doorgaan", zei Bleekemolen Sr. "Helaas konden we het project niet eerder opstarten, en dat breekt ons nu op. Veel van de talenten hadden ook al een plan gemaakt voor dit seizoen. In 2019 verwachten we wel te kunnen starten."

testdag-rp1-14

"Iedereen is heel erg enthousiast en ik heb veel mails ontvangen van jonge talenten, ouders en andere geïnteresseerden. Het probleem voor dit jaar is vooral de timing geweest. Om een goede start te maken en het budgettair behapbaar te houden heb je minimaal 13 deelnemers nodig, en dat gaan we op zo'n korte termijn niet meer redden", aldus Sebastiaan Bleekemolen.

Het aantal toezeggingen kwam in de buurt van dat aantal, liet Michael Bleekemolen weten, maar de meeste coureurs hadden meer tijd nodig om zekerheid te creëren. Die tijd gaat het uitstel tot 2019 hun gunnen. In september of oktober 2018 volgt er een nieuwe testdag voor de Formule RP1, waarna belangstellenden genoeg voorbereidingstijd hebben om hun programma voor 2019 rond te maken.

testdag-rp1-10

"In de karting rijdt een grote groep 14- en 15-jarigen die interesse heeft en dan op tijd zijn plannen voor het seizoen 2019 kan maken. De animo zal groot zijn", aldus Hans Hugenholtz, vice-voorzitter van de KNAF.

Reacties

    • 6
    • 0
     
    Dirk 22 januari 2018 18:19

    Daar zullen de jongens die net getest hebben niet blij mee zijn

    • 6
    • 16
     
    Anonieme gebruiker 22 januari 2018 18:31

    Alsof alle testers of van plan waren te gaan racen...

    • 5
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 22 januari 2018 18:32

    sorry: zonder "of"

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 januari 2018 21:25

    Het uitstel tot 2019 heeft me niet verrast. Of het dán daadwerkelijk doorgaat valt te bezien. Natuurlijk hadden niet alle starters concrete plannen. Dat er na de test maar een week was om sponsors te vinden is natuurlijk onmogelijk.

    • 2
    • 16
     
    Anonieme gebruiker 23 januari 2018 07:54

    Had ik al voorspeld. Geen nieuws...

    • 6
    • 0
     
    driftje 23 januari 2018 09:03

    Hopelijk blijft de klasse wat momentum houden zodat iedereen er in September klaar voor is!

    • 1
    • 17
     
    Anonieme gebruiker 23 januari 2018 11:48

    @ Willem J. Staat.. Beste Willem ik dacht dat mijn opmerkingen kant nog wal raken. Nu hoor ik niet niet meer. Jammer !

    • 5
    • 12
     
    Anonieme gebruiker 23 januari 2018 18:58

    Maar je mag dus voor 70.000 euro (excl. schades) in tweedehandse Formule Renault 1.6 autos gaan racen, die de rest van dit jaar ook als cursusautos worden gebruikt? Dapper plan, maar niet realistisch voor de (kleine) doelgroep in NL

    • 15
    • 1
     
    Quintin03 23 januari 2018 23:31

    Azijnpissers aan alle kanten, allemaal anoniem. Gewoon negeren, luide minderheden en zo. Ik mag hopen dat het momentum inderdaad behouden blijft met meer testsessies over de loop van het jaar, verdere ontwikkeling van het plan en aansluiting bij de Fiesta Cup en Supercar Challenge lijken mij de manier om dit tot een succes te brengen. Eerlijk gezegd was het plan inderdaad nog niet voldoende voorbereid en het is goed dat het een jaar heeft om beter voorbereid voor de dag te komen. Je kunt er van vinden wat je wil, maar dit is zonder twijfel de beste kans voor een echte eenzitterklasse in Nederland en die zullen we toch echt nodig hebben om een beetje autosporttalent te genereren.

    • 0
    • 11
     
    Anonieme gebruiker 24 januari 2018 10:16

    Trek de wielen op moment vast.

    • 4
    • 12
     
    Racing-Fan 24 januari 2018 11:31

    @ Quintin: Realistisch zijn staat gelijk aan azijnpissen?

    • 1
    • 9
     
    Anonieme gebruiker 24 januari 2018 12:27

    Ik hoop dat Michael Bleekemolen de knaf wel een serieuze factuur heeft gestuurd voor deze kansloze pilot.

    • 10
    • 1
     
    healeyjan 25 januari 2018 01:12

    na de testdag is het "achteraf kan je een koe in de kont kijken" ofwel iedereen heeft "gelijk" Mensen stop nou eens met azijn uitgieten en ga eens naar het positieve kijken. Zo vlak voor een startend seizoen is het een gok, maar niet geschoten is altijd mis. Gun eens wat en geef Michael en consorten de kans om door te gaan. Of het nou Renault 1.6jes zijn of niet, het gaat erom dat jongelui de kans krijgen om te gaan racen. Want voor alle reageerders: wat is mooier als racen?

    • 14
    • 0
     
    Quintin03 25 januari 2018 08:12

    @Racing-Fan realistisch zou zijn te zeggen dat het te kort dag was om dit in 2018 op te zetten. Dat heb ik niemand zien zeggen.

    • 6
    • 9
     
    Anonieme gebruiker 25 januari 2018 11:02

    Jammer dat een realistische en/of kritische kijk wordt vergeleken met azijnpissen. Zo doodt je de discussie. Je mag je toch wel een paar keer achter je oren krabben voordat je driekwart ton investeert in een formuleklasse die 6 raceweekends beslaat? Natuurlijk juich ik de plannen van Bleekemolen toe, natuurlijk is het goedkoper dan Formule 4, maar wie kan zich dit veroorloven zonder substantiële sponsoring? Dat was vroeger heel goed mogelijk in de FF en de FV als je een tweedehands auto aanschafte. Die tijd is voorbij.

    • 2
    • 13
     
    Anonieme gebruiker 25 januari 2018 15:02

    Gaat in 2019 ook niet van start hoor. Maar dat mag je hier niet hardop zeggen.

    • 2
    • 0
     
    TCRacing 27 januari 2018 19:44

    Calimero is ook een 'Anonieme gebruiker' geworden....

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 maart 2018 21:59

    Natuurlijk doet Bleekemolen dit niet voor het goede doel. Maar ze maken de autosport wel bereikbaar. Net zoals ze het bereikbaar maken om als leek in de mooiste sportwagens te rijden met Raceplanet. Slimme ondernemers! Is toch een win win situatie! Bleekemolen verdient er wat aan, en jonge coureurs kunnen proeven aan een stapje hoger! De auto's staan er, ze hebben hun nek uitgestoken, VIND IK!