Diversen

Formule RP1: Geslaagde testdag als opmaat naar meer?

testdag-rp1-19

Tien jongens en twee meisjes: dat was het deelnemersaantal aan de testdag op Zandvoort voor de nieuwe Formule RP1. Stralende gezichten alom, van coureurs, ouders en organisatie, maar het gaat er nu wel om spannen. Komende vrijdag hakt organisator Race Planet de knoop door over het seizoen 2018.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mattijs Diepraam en Gerrie Hoekstra

De dag begon met een introductie door Michael en Sebastiaan Bleekemolen in de Heineken-box boven de pitstraat. Er zouden voor elke coureur een sessie op regenbanden en een sessie op slicks volgen, de eerste voorafgegaan door enkele verkenningsronden achter de safety car. De tijdwaarneming zou niet meelopen, omdat kennismaking vooropstond.

testdag-rp1-1

Terwijl de jonge coureurs naar beneden gingen om hun zitje te passen, zei Sebastiaan Bleekemolen dat er zo'n 30 coureurs belangstelling hadden getoond. "Dat er nu 12 staan, is best goed. We hebben het vrij kort van tevoren aangekondigd en je zit ook nog met de uitdaging dat niet iedereen van school vrij krijgt."

testdag-rp1-5

De KNAF zet ook zijn schouders onder de nieuwe klasse, terwijl het eerder al het initiatief met MP Motorsport in het Noord-Europese zonekampioenschap Formule 4 steunde. Zit er voor het gevoel van de KNAF toch nog een gat tussen de karts en de F4? "Ja, dat gat is er", vond KNAF-bestuurder Hans Hugenholtz. "F4 is een mooie klasse, we hebben het bij de FIA voor elkaar gekregen dat Nederland kon meedoen aan het NEZ, maar F4 is voor veel mensen toch nog te duur.

480 rp1

In bijvoorbeeld Frankrijk is F4 met een jaarbudget van 112 duizend nog te doen in vergelijking met Duitsland, maar het is nog steeds duur. Een jaar in de top van de karts kost al gauw 40 à 50 duizend, dus de stap naar RP1 – dat zo'n 70 duizend moet kosten – is dan overzien. En als je goed bent, kun je vanzelf doorgroeien naar de Formule 4, eventueel met steun van het KNAF Talent First-programma. Het bijt elkaar dus juist niet. Met de City Bugs en de Fiesta Cup gaat het nu nationaal weer de goede kant op en de KNAF is er om dat te faciliteren."

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet