Formule RP1

Formule RP1: Geslaagde testdag als opmaat naar meer?

testdag-rp1-19

Tien jongens en twee meisjes: dat was het deelnemersaantal aan de testdag op Zandvoort voor de nieuwe Formule RP1. Stralende gezichten alom, van coureurs, ouders en organisatie, maar het gaat er nu wel om spannen. Komende vrijdag hakt organisator Race Planet de knoop door over het seizoen 2018.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mattijs Diepraam en Gerrie Hoekstra

De dag begon met een introductie door Michael en Sebastiaan Bleekemolen in de Heineken-box boven de pitstraat. Er zouden voor elke coureur een sessie op regenbanden en een sessie op slicks volgen, de eerste voorafgegaan door enkele verkenningsronden achter de safety car. De tijdwaarneming zou niet meelopen, omdat kennismaking vooropstond.

testdag-rp1-1

Terwijl de jonge coureurs naar beneden gingen om hun zitje te passen, zei Sebastiaan Bleekemolen dat er zo'n 30 coureurs belangstelling hadden getoond. "Dat er nu 12 staan, is best goed. We hebben het vrij kort van tevoren aangekondigd en je zit ook nog met de uitdaging dat niet iedereen van school vrij krijgt."

testdag-rp1-5

De KNAF zet ook zijn schouders onder de nieuwe klasse, terwijl het eerder al het initiatief met MP Motorsport in het Noord-Europese zonekampioenschap Formule 4 steunde. Zit er voor het gevoel van de KNAF toch nog een gat tussen de karts en de F4? "Ja, dat gat is er", vond KNAF-bestuurder Hans Hugenholtz. "F4 is een mooie klasse, we hebben het bij de FIA voor elkaar gekregen dat Nederland kon meedoen aan het NEZ, maar F4 is voor veel mensen toch nog te duur.

480 rp1

In bijvoorbeeld Frankrijk is F4 met een jaarbudget van 112 duizend nog te doen in vergelijking met Duitsland, maar het is nog steeds duur. Een jaar in de top van de karts kost al gauw 40 à 50 duizend, dus de stap naar RP1 – dat zo'n 70 duizend moet kosten – is dan overzien. En als je goed bent, kun je vanzelf doorgroeien naar de Formule 4, eventueel met steun van het KNAF Talent First-programma. Het bijt elkaar dus juist niet. Met de City Bugs en de Fiesta Cup gaat het nu nationaal weer de goede kant op en de KNAF is er om dat te faciliteren."

Reacties

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 januari 2018 20:54

    Mooi geschreven . Ik hoor alleen niets over een eventuele klassesponsor wat tegenwoordig in bijne in klasse wel gebruikelijk is. Hierdoor kunnen de kosten aanzienlijk naar beneden wat toch bij verschillende ponensiele rijders nog het struikelblok is. Ik hoop wel dat dit doorgaat Nederland heeft gewoon een formuleklasse nodig !

    • 6
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 januari 2018 22:04

    Mooi initiatief en goed om een nationale Formule klasse te hebben, hopelijk tevens met een goede media coverage. Uit de Nederlandse Formule Renault in 2003 kwamen ook veel grote namen tenslotte. Gr Stefan

    • 6
    • 18
     
    Anonieme gebruiker 16 januari 2018 22:20

    Zal ik de knoop maar doorhakken dan. Gaat m niet worden...

    • 3
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 17 januari 2018 01:10

    12 deelnemers aan de test met deels zorgen over het op te hoesten budget. Denk dat een seriesponsor noodzakelijk is. Het wordt een dubbeltje op zijn kant.

    • 3
    • 1
     
    Dirk 17 januari 2018 08:38

    Was er ook interesse/samenwerking uit het buitenland? Joost Custers?

    • 3
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 17 januari 2018 08:55

    er staat bij ons in de garage ook nog een renaultje, mogen we ook meedoen? wat is het technisch reglement? dan runnen we zelf de auto? wat zijn de inschrijf kosten en een setje banden?....

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 januari 2018 10:06

    Ja hoor gewoon inschrijven. Heeft niemand in de gaten.

    • 7
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 januari 2018 12:14

    Spannend! Natuurlijk best kort dag voor iedereen, maar ik hoop echt dat het gaat lukken. Dit initiatief moet worden gewaardeerd!

    • 7
    • 2
     
    healeyjan 17 januari 2018 16:26

    Er word helaas toch weer een hoop azijn uit flessen los gelaten. Mensen, steun dit initiatief en wees enthousiast. Er steekt iemand z'n nek uit, chop 'm niet meteen!

    • 1
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 17 januari 2018 18:18

    Daar gaat het niet om want iedereen vindt Michael Bleekemolen een leuke vent En we zijn allemaal een keer wezen karten bij de beste man. Waar gaat het dan wel om ? Ik zal het uitleggen. De knaf probeert wanhopig nieuwe raceklasse te bedenken na het totaal uiteenvallen van het Dutch power pack van een zekere Menno Weeda. Omdat er al een tijdje kritisch geluiden richting de knaf zijn en met name richting de zeer gefortuneerde Hans Hugenholtz ( foto 3 ) moet er dus wel iets gebeuren. U raadt het al het is weer een en al politiek geneuzel in de duinen. Dat Bleekemolen deze auto's heeft staan dat weten we al een tijdje. Lang verhaal kort. Niemand schiet hier iets mee op behalve de Knaf. Die zullen straks zeggen.... Zie je wel we hebben het geprobeerd maar er is te weinig animo. Zijn er verder nog vragen dan hoor ik het graag..

    • 11
    • 0
     
    Willem J. Staat 17 januari 2018 19:10

    @anonieme gebruiker. Ik ga mijzelf niet op de borst slaan, want daar hou ik niet van. Uw suggestieve opmerkingen raken helaas kant nog wel. De realiteit is dat ondergetekende na de ondergang van de Clio Cup op FB bij een discussie betrokken raakte om de nationale autosport weer een impuls te geven zoals in “de gloriejaren” Bij deze discussie waren Johan Kraan. Huub Vermeulen, Michael Bleekemolen en Dick van Elk betrokken. De laatste twee hebben na de vele positieve FB reacties actie ondernomen. Dit is even iets anders dan hetgeen u suggereert. Bovendien is de KNAF een overkoepelend orgaan en die mogen niet als organisator optreden.

    • 5
    • 0
     
    Quintin03 17 januari 2018 19:40

    Anonieme gebruiker,dat is heel wat om te beweren. Ik kan niet anders dan concluderen dat jij aan de kant van de KNAF staat en er alles aan doet om inderdaad het animo zo laag mogelijk te houden. Deze wantrouwige instelling gaat helemaal nergens heen. Als je echt gelooft dat de KNAF dit enkel opstelt om aan te tonen dat geen animo bezit, dan kun je beters doen dan het initiatief toejuichen en doen wat je kunt om de KNAF het tegendeel te bewijzen.

    • 1
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 17 januari 2018 22:25

    Dat u het niet met mij eens bent kan ik prima mee leven. Vrijdag zullen jullie zien wat ik nu al schrijf. De waarheid is helaas niet anders. Ik ga ook niemand slaan hoor en zeker niet op de borst.

    • 4
    • 0
     
    Dirk 18 januari 2018 09:18

    Je kunt beste en leuk Power Pack programma neerzetten met TCR als headliner, Fiesta Cup, Formule RP1 en misschien afwisselend Supercar Challenge en goed gevulde DNRT klasse (Mazda, Westfield, BMW, Citybug).

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 januari 2018 09:20

    Ik zou ook hopen dat dit van de grond komt, maar als je de doelgroep bekijkt, jonge karters, , dan zijn er in Nederland niet genoeg met het juiste budget, diegene die dit kunnen, die rijden al op dusdanig nivo : monteurs/coaches/team/25 wedstrijden/ elke week trainen enz enz. en de knaf weet wie dit zijn en kunnen deze op 2 handen tellen. Dus met deze “toppers” ga niet je geen startveld krijgen, de grote groep die wel zou willen, kunnen het niet, als je de grote groep jonge karters wilt introduceren in de autosport dan zou je reel naar het budget moeten kijken wat deze families bij elkaar kunnen brengen. Om een vol veld te krijgen zou de opstap klassen iets zoals . formule jedi/ formule V, / ff1600 , € 20000 per jaar? Auto zelf bouwen/runnen/ Waarschijnlijk krijg je dan de grote groep mee…..het grote geld gaat toch racen maar daar krijg je geen startveld mee. Sorry heer Bleekemolen, wij komen niet en blijven nootgedwongen karten…

    • 3
    • 0
     
    Dirk 18 januari 2018 09:23

    En niet zeggen dat dit niet kan, want de auto's en middelen zijn er. Men moet alleen in beweging komen en stoppen met politiek en azijnpissen. Waar kan ik me aanmelden om de schouders er onder te zetten?

    • 3
    • 0
     
    driftje 18 januari 2018 11:39

    70k, 2,5x modaal, voor een seizoen serieus hobbiën blijft gewoon enorm veel geld. Sponsors halen hier ook niet genoeg exposure uit om een substantiële investering te verantwoorden, dus moet het vanuit een gunfactor komen. Ik vrees dat die er niet genoeg is binnen het NLse bedrijfsleven, of Frits van Eerd moet nog een potje hebben. Hopelijk kan eea nog op korte termijn in beweging worden gezet!

    • 5
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 18 januari 2018 11:58

    Ik lees dat het auto's zijn met verschillende specificaties en verschillende histories. Wil je een level playing field creëren moeten ze dus allemaal een grondige rebuild hebben, motoren op de dyno etc. Lijkt me een aardige klus ook qua prijs. 15K per auto is helemaal niks. Verder, waarom de haast bij een van de rijders om dispensatie te krijgen? Zolang je nog niet vooraan rijdt met de karts op die leeftijd zou ik zeggen blijf lekker karten. Gr, Jaap

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 januari 2018 08:33

    @Dirk, Dutch Power Pack terug laten keren met TCR in de hoofdrol. Het budget van TCR is dusdanig hoog dat we daar geen 20 Nederlandse wagens op de grid mee krijgen. Dan zit ook niet iedereen te wachten op pak hem beet 5 evenementen op Zandvoort en dan nog een wedstrijd op Zolder en Assen. De budgetten zijn er gewoon niet meer voor een dergelijke autosportkalender. Ik zie dat in deze tijd gewoon niet meer gebeuren. Veel (potentiele) sponsoren sturen liever zelf een rondje in bijvoorbeeld Blancpain, GT4, Supercar Challenge en nu ook FIA WEC. Geef deze mensen eens ongelijk. Maar ik hoop van harte dat het van de grond komt! Net zoals de Fiesta Sprint Cup die WEL van de grond lijkt te komen.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 januari 2018 22:07

    Zou vandaag (vrijdag) niet worden besloten of dit feest doorgaat? Of is de beslissing uitgesteld?