Formule 1

Formule 1: Uitzwaaiende Mika Häkkinen zegeviert in VS

Mika Häkkinen heeft laten zien dat hij het nog niet verleerd is, ondanks zijn voornemen volgend jaar een 'sabbatical' te nemen. De McLaren-Mercedes-coureur heeft namelijk de Grand Prix van de Verenigde Staten op zijn naam geschreven. Hij was Ferrarist Michael Schumacher en teamgenoot David Coulthard te snel af. Juan-Pablo Montoya en Rubens Barrichello, die eveneens vooraan meestreden, moesten de strijd voortijdig staken. Ook Jos Verstappen kon de finish niet bereiken. Jarno Trulli kwam wel aan, maar werd vanwege een onrechtmatigheid aan zijn Jordan-Honda gediskwalificeerd.

Tekst: Christian W. Lustig
Foto's: Peter van Egmond

Häkkinen tweede startplek ontnomen
Voorafgaand aan de Grand Prix van de Verenigde Staten kreeg Mika Häkkinen te horen dat hem zijn tweede startplaats is ontnomen. De reden daarvan is dat hij tijdens de warm-upsessie, die ochtend, de pitstraat is uitgereden, terwijl het rode licht bij de uitgang brandde. Zijn tweede snelste kwalificatieronde op de Indianapolis Motor Speedway was echter genoeg om de Fin op de vierde positie te doen uitkomen. Ralf Schumacher en Juan-Pablo Montoya zijn dan ook de enigen die van Häkkinens straf hebben geprofiteerd. De Williams-BMW-coureurs starten van de respectievelijk tweede en derde plaats.

Veel positiewisselingen bij de start
Bij de start van de wedstrijd hebben Juan-Pablo Montoya en Rubens Barrichello de beste start. Beide Zuid-Amerikaanse coureurs gaan Ralf Schumacher voorbij. De Duitser zakt daardoor terug naar de vierde plaats. Ook Mika Häkkinen verliest een positie, terwijl Jos Verstappen, gewoontegetrouw, een goede start heeft. De Arrows-Asiatech-rijder weet zijn twintigste startpositie om te zetten in de veertiende plaats in de race. Nick Heidfeld en Kimi Räikkönen hebben het zwaar met elkaar aan de stok. Beide Sauber-Petronas' raken, terwijl zij in gevecht zijn met Jean Alesi. Räikkönen verliest bij het gevecht zijn voorvleugel en moet de pits opzoeken. Na zijn stop valt de Fin terug naar de laatste plaats. Twee ronden valt Räikkönen stil en moet hij de strijd opgeven.

Barrichello als ontketend aan de leiding
Michael Schumacher laat zijn teamgenoot in de vijfde ronde zien dat hij geen loze beloften doet. De Duitser laat Rubens Barrichello voorbij en geeft daarmee zijn leidende positie uit handen. Barrichello profiteert van de buffer die Schumacher hem geeft en kan flink uitlopen. In een tijdsbestek van twaalf ronden weet de Braziliaan een voorsprong van een kleine tien seconden op te bouwen. Ondertussen verbetert de Ferrarist keer op keer de snelste ronde van de race. Even verderop is ook Jean Alesi goed in vorm. In ronde dertien gaat de Jordan-Honda-coureur op het rechte stuk van de 'brickyard' voorbij aan Giancarlo Fisichella voor positie tien. Eén ronde later moet ook de andere Benetton-Renault-rijder, Jenson Button, er op dezelfde manier aan geloven.

Montoya zet Michael Schumacher te kijk
Terwijl Ferrari haar positie inneemt in de pitstraat om Rubens Barrichello te ontvangen, heeft Juan-Pablo Montoya zich achter Michael Schumacher genesteld. Barrichello komt in de zevenentwintigste ronde binnen voor zijn eerste pitstop. Hij valt terug naar de vijfde plaats, net achter Mika Häkkinen. Montoya maakt in bij het aanremmen voor de derde bocht een fout en gaat wijd. De Colombiaan kan zijn weg vervolgen en verliest slechts zes tienden van een seconde. Twee ronden later heeft hij dat alweer goedgemaakt en maakt hij opnieuw de aansluiting met Schumacher. Op het rechte stuk, na start-finish, plaatst Montoya de aanval. Schumacher verdedigt goed, maar net op het moment dat hij het niet meer verwacht, komt Montoya toch langszij. In ronde vijfendertig heeft de Williams-BMW-coureur alweer een marge van ruim een seconde op de Ferrarist.

Motorpech betekent einde voor Montoya
Na zijn glorieuze inhaalactie op Michael Schumacher moet Juan-Pablo Montoya zijn team opzoeken. Bij de pitstop heeft het team echter problemen met het verwisselen één van zijn achterbanden. Daardoor staat Montoya ruim dertien seconden stil en valt hij terug naar plaats vijf. Teamgenoot Ralf Schumacher heeft ook veel pech. De Duitser beleeft een slechte 'stint' na zijn eerste stop. Rondrijdend op de negende plek schiet hij van de baan en komt vast te zitten in de grindbak. In ronde negenendertig valt Montoya, tot overmaat van ramp, stil op het rechte stuk: de BMW heeft de geest gegeven. Michael Schumacher profiteert daar natuurlijk van en maakt zijn pitstop. Hij valt terug naar de vierde plaats, net achter Rubens Barrichello. Plotseling bevinden zich twee McLaren-Mercedes' aan de leiding. Mika Häkkinen krijgt de eerste plaats in handen en wordt gevolgd door David Coulthard.

Twee-stopstrategie doet Barrichello de das om
Het duurt niet lang voor ook beide McLaren-Mercedes-coureurs voor banden en brandstof binnenkomen. In ronde drieënveertig staat het team klaar voor David Coulthard, die terugvalt naar de vierde plek. Drie ronden later komt ook Mika Häkkinen de pitstraat ingereden. Na een stop van net geen tien seconden komt de Fin als tweede terug op de baan. Rubens Barrichello heeft dan de leiding terug in handen, maar het is duidelijk dat hij nog een pitstop moet maken. Terwijl Jos Verstappen de strijd heeft moeten staken, stelt Ferrari zich voor de derde en laatste keer op en in ronde eenenvijftig komt Barrichello binnen. De Braziliaan heeft een marge van tweeëntwintig seconden op zijn rivalen, maar hij kan zijn leidende positie niet kan behouden. Hij valt terug naar de tweede plaats, net achter Häkkinen, maar voor teamgenoot Schumacher.

Overwinning Barrichello gaat in rook op
Met nog een kleine twintig ronden te gaan zet Rubens Barrichello alles op alles om Mika Häkkinen bij te halen. Hij is ruim zes tienden per ronde sneller dan de Fin en komt dus met rasse schreden dichterbij. In ronde vijfenvijftig bedraagt Barrichello's achterstand op Häkkinen nog viereneenhalve seconde. Die wordt binnen zeven ronden teruggebracht tot net twee, maar dan lijken de reserves van de Ferrari verbruikt. Het verschil tussen de nummers één en twee blijft steken op een kleine drie seconden. Vijf ronden voor het einde blijkt ineens dat Barrichello teveel van zijn bolide heeft gevraagd. Met grote rookpluimen achter zich aan rijdt de Ferrarist over de baan. Zowel Michael Schumacher als David Coulthard gaat hem voorbij en met nog één ronde voor de boeg, moet Barrichello opgeven.

Uitslag krijgt nog een staartje
Na drieënzeventig ronden komt Mika Häkkinen als eerste over de finish. Het is zijn twintigste overwinning en de kans is groot dat het zijn laatste is. De Fin wordt gevolgd door Michael Schumacher, die opnieuw een vrij onopvallende race heeft gereden. David Coulthard versterkt zijn tweede plaats in het Wereldkampioenschap door de derde positie voor zich op te eisen. Jarno Trulli eindigt voor het eerst in zes races weer eens in de punten, maar het noodlot slaat toe. Vanwege een te veel versleten 'skid-block', onderop zijn Jordan-Honda, wordt Trulli gediskwalificeerd. Eddie Irvine schuift zo van de vijfde door naar de vierde en Nick Heidfeld van de zesde naar de vijfde positie. Jean Alesi krijgt in zijn tweehonderdste Grand Prix het laatste puntje in de schoot geworpen. De uitslag is echter onder voorbehoud, omdat Jordan in beroep gaat tegen het uitsluiten van Jarno Trulli.

De uitslag:
1. Mika Häkkinen, McLaren-Mercedes: 1u 32m 42,480s
2. Michael Schumacher, Ferrari: +11,046s
3. David Coulthard, McLaren-Mercedes: +12,043s
4. Eddie Irvine, Jaguar-Cosworth: +1m 12,434s
5. Nick Heidfeld, Sauber-Petronas: +1m 12,996s
6. Jean Alesi, Jordan-Honda: -1 ronde
7. Giancarlo Fisichella, Benetton-Renault: -1 ronde
8. Jenson Button, Benetton-Renault: -1 ronde
9. Heinz-Harald Frentzen, Prost-Acer: -1 ronde
10. Olivier Panis, BAR-Honda: -1 ronde
11. Pedro de la Rosa, Jaguar-Cosworth: -1 ronde
12. Enrique Bernoldi, Arrows-Asiatech: -1 ronde
13. Tomas Enge, Prost-Acer: -1 ronde

Niet gefinisht, wel geklasseerd:
14. Rubens Barrichello, Ferrari: -2 ronden

Gediskwalificeerd:
4. Jarno Trulli, Jordan-Honda: +57,423s

Niet gefinisht:
15. Jacques Villeneuve, BAR-Honda: -28 ronden (gevolgen ongeval)
16. Jos Verstappen, Arrows-Asiatech: -29 ronden (motor)
17. Juan-Pablo Montoya, Williams-BMW: -35 ronden (hydraulica)
18. Alex Yoong, Minardi-European: -35 ronden (versnelling)
19. Ralf Schumacher, Williams-BMW: -37 ronden (spin)
20. Fernando Alonso, Minardi-European: -37 ronden (aandrijfas)
21. Kimi Räikkönen, Sauber-Petronas: -71 ronden (aandrijfas)

Het Wereldkampioenschap:
1. Michael Schumacher: 113
2. David Coulthard: 61
3. Rubens Barrichello: 54
4. Ralf Schumacher: 48
5. Mika Häkkinen: 34
6. Juan-Pablo Montoya: 25
7. Nick Heidfeld: 13
8. Jacques Villeneuve: 12
9. Kimi Räikkönen, Jarno Trulli: 9
11. Giancarlo Fisichella: 8
12. Eddie Irvine: 7
13. Heinz-Harald Frentzen, Jean Alesi: 6
15. Olivier Panis: 5
16. Pedro de la Rosa: 3
17. Jenson Button: 2
18. Jos Verstappen:1

1. Scuderia Ferrari Marlboro: 167
2. West McLaren Mercedes: 954
3. BMW Williams F1 Team: 73
4. Red Bull Sauber Petronas: 22
5. Lucky Strike British American Racing Honda, Benson & Hedges Jordan Honda : 17
7. Mild Seven Benetton Renault Sport, Jaguar Racing: 10
9. Prost Acer: 4
10. Orange Arrows Asiatech: 1

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet