Formule 1

Formule 1: Michael Schumacher wint Grand Prix van Europa

Michael Schumacher heeft de Grand Prix van Europa op zijn naam geschreven. Zijn negenenveertigste overwinning, en de honderdveertigste voor Ferrari, geeft hem een voorsprong van vierentwintig punten in het kampioenschap op David Coulthard. De Schot wist slechts als derde over de meet te komen, achter Juan-Pablo Montoya, die zijn tweede podium scoorde. Ralf Schumacher streed lange tijd met zijn broer om de overwinning, maar hij vergooide zijn kansen toen hij een fout met een stop-and-go-straf moest bekopen.

Tekst: Christiaan W. Lustig
Foto's: Peter van Egmond

Probleemloze start
Nog voor dat de Grand Prix van Europa van start gegaan is, krijgt Michael Schumacher een kleine tegenslag te verwerken. Op weg naar de startopstelling houdt zijn Ferrari ermee op en met een geleende brommer 'een BMW!'  begeeft de regerend Wereldkampioen zich naar de pits om in de reserveauto plaats te nemen. Ook Jos Verstappen heeft ervoor gekozen in de T-car van start te gaan.
Bij de start van de Grote Prijs lijkt Ralf Schumacher, vertrekkend vanaf een tweede startplek, in eerste instantie het best weg te komen. Zijn oudere broer Michael verliest wat terrein, maar verdedigt zijn pole position door helemaal naar de rechterkant van het circuit te zwieren en zo feitelijk de doorgang te blokkeren.

De Ferrarist weet als eerste de eerste bocht - die zorgt normaliter altijd voor problemen, maar nu gaat alleen een Minardi door het grind - in te sturen, maar wordt op de hielen gezeten door de Williams BMW's van Ralf en Juan-Pablo Montoya. In de eerste ronden van de wedstrijd loopt Michael Schumacher uit op zijn jongere broer Ralf. Na één ronde heeft hij al een voorsprong van anderhalve seconde en binnen tien ronden heeft hij die vergroot tot ruim drie. Rubens Barrichello, die vanaf de vierde plaats vertrok, maakte een slechte start mee en moet maar liefst drie posities toegeven. De Braziliaan wordt voorbijgestoken door David Coulthard, Mika Häkkinen en Jarno Trulli. De eerste uitvaller is, na acht ronden, Tarso Marqus: de elektronica van zijn Minardi European heeft de geest gegeven.

Opnieuw de gebroeders in gevecht
Terwijl Michael Schumacher de voorsprong op zijn broer, in tweede positie, langzaam uitbouwt, is hij de enige die ronden van minder dan één minuut en twintig seconden rijdt. In de twaalfde ronde is het echter Ralf Schumacher die het circuit als snelste rondt en hij begint dan ook aan een opmars. Op weg naar de koppositie verbreekt Ralf tot driemaal de snelste raceronde en verkleint hij de afstand naar Michael met flinke sprongen. In de veertiende ronde ligt hij nog een kleine twee'neenhalve seconde achter op zijn broer en twee ronden later is dat alweer met een seconde teruggebracht. In ronde zeventien bedraagt het verschil tussen de gebroeders Schumacher nog slechts een seconde en stelt de jongste van de twee opnieuw de snelste ronde van de race scherper. Echter, deze keer is het Juan-Pablo Montoya, op een derde positie, die sneller rondgaat, als is het met slechts een paar honderdsten.

Een ronde later, de achttiende, heeft Ralf dan de aansluiting met Michael gemaakt en kan het gevecht om de Grote Prijs van Europa beginnen. Bij de Veedol-chicane lijkt Ralf een eerste inhaalpoging te wagen, maar hij neemt geen risico. Op het rechte stuk bij start-finish laat hij zich opnieuw aan Michael zien, maar ook nu gaat hij niet voorbij. Terwijl het publiek de vechtende broers aanmoedigt, komt de Williams-pitcrew naar buiten om zich voor te bereiden voor een pitstop. Echter, het blijkt een afleidingsmanoeuvre, want een ronde later stappen de heren de pitbox alweer in. Het gat tussen Michael en Ralf Schumacher bedraagt intussen nog maar drie tienden van een seconde en de laatste steekt de neus van zijn Williams onder de achtervleugel van de Ferrari. Verderop in het veld is het Giancarlo Fisichella die in de eenentwintigste ronde de eerste serie pitstops inluidt.

Eerste serie pitstops
Juan-Pablo Montoya heeft de smaak te pakken en loopt steeds verder in op zijn teamgenoot Ralf Schumacher en diens broer. Beide kemphanen hebben het hevig met elkaar aan de stok om de leiding van de wedstrijd, terwijl de Colombiaan vrij baan heeft. Hij rijdt dan ook opnieuw de snelste ronde van de race. Olivier Panis rijdt dit weekeinde zijn honderdste Grote Prijs, maar moet in de vijfentwintigste ronde de pijp aan Maarten geven. Een ronde later stelt Montoya de snelste ronde nogmaals scherper en staat Ferrari klaar in de pitstraat. Hoewel de verwachting is dat Rubens Barrichello, op een zevende positie, als eerste binnen wordt geroepen, is het Michael Schumacher die de pitstraat instuurt. Ralf blijft in Michaels spoor en zoekt ook zijn team op en beiden maken tegelijk hun eerste pitstop.

De pitcrew van Ferrari toont zich iets sneller dan die van Williams, waardoor Ralf enkele tienden moet toegeven op Michael. Terwijl Juan-Pablo Montoya inmiddels aan de leiding gaat, komt Michael op de tweede plaats, net voor David Coulthard, terug op de baan. Ralf moet met één positie lager genoegen nemen, juist achter de Schot. Een ronde later maakt Juan-Pablo Montoya echter zijn eerste stop en krijgt Michael Schumacher de leiding terug. Hij wordt op een kleine twee'neenhalve seconde gevolgd door Coulthard en op zo'n drie seconden door broer Ralf. De jongste van de Schumacher is echter vastberaden zijn broer van de overwinning te houden en gaat, zij het met redelijk gemak - Coulthard zit als enige in de kopgroep op een één-stopstrategie en weet dat Ralf nog een tweede keer naar binnen moet - voorbij voor de tweede plaats.

Stop-and-go verknalt Ralfs kansen
David Coulthard, op een derde positie, wordt op de voet gevolgd door Juan-Pablo Montoya. De Colombiaan heeft zijn eerste pitstop inmiddels gemaakt en kwam vlak achter Coulthard terug op de baan. Coulthard maakt echter gebruik van het gebrek aan ervaring van Montoya en geeft hem een 'brake-test': de Schot remt een paar meter eerder, voor de Veedol-S, en Montoya moet hard in de remmen. Daardoor blokkeert hij zijn wielen, moet hij een stukje door het gras en heeft Coulthard weer wat lucht. In de drieëndertigste ronde pakken er echter donkere wolken samen boven het hoofd van Ralf Schumacher, wanneer de wedstrijdleiding een 'incident met auto nummer 5' onder de loep neemt.

Michael Schumacher gaat onverstoorbaar aan de leiding van de Grand Prix van Europa en hij vergroot de afstand naar zijn broer Ralf naar bijna zes seconden. In de zevenendertigste ronde van de race wordt de kans op een overwinning van de laatste in één klap weggevaagd. Ralf Schumacher heeft zijn Williams, bij het uitrijden van de pitstraat, over de witte lijn gestuurd en zal binnen moeten komen voor een stop-and-go-penalty. Bij de volgende doorkomst komt de Duitser de pits al binnen om zijn tien seconden straftijd uit te zitten. Dat kost hem twee posities op de baan en Ralf komt dan ook terug op de vierde plaats, vlak achter Rubens Barrichello. De Braziliaan heeft de derde plek overgenomen van David Coulthard, die zijn eerste en enige pitstop gemaakt heeft en op de vijfde positie rondgaat. Juan-Pablo Montoya heeft inmiddels de tweede plaats van zijn teamgenoot overgenomen en begint de achterstand van tien seconden op leider Michael Schumacher in te lopen.

Jacques Villeneuve, Jarno Trulli en Pedro de la Rosa, respectievelijk op de zesde, zevende en achtste plaats, rijden als aan een touwtje over het circuit. Het lijkt een spannend gevecht te worden als Villeneuve de pits opzoekt voor nieuw rubber en brandstof. Trulli krijgt daardoor een punt in de schoot geworpen, maar hij zal niet lang van de zesde plaats kunnen genieten. Drie ronden later begeeft zijn motor het en moet de talentvolle Italiaan zijn Jordan naast het circuit parkeren. Aan de kop van het veld passeert Michael Schumacher zijn oude vijand Mika Häkkinen. De Fin heeft echter een ronde achterstand, wat een grote klap in het gezicht van McLaren en Mercedes-Benz betekent.

Tweede serie pitstops
Michael Schumacher heeft het tempo hervonden en weet Juan-Pablo Montoya weer iets verder achter zich te laten. De voorsprong bedraagt bijna achteneenhalve seconde als de teams van Ferrari en Williams weer tegelijk klaarstaan voor de pitstop van hun coureurs. Deze keer zijn het Michael en Montoya die - in de vijftigste ronde, zeventien ronden voor de finish - gelijktijdig hun stop maken. Weer is de Italiaanse crew het snelst en eenmaal terug op de baan heeft Michael Schumacher zijn voorsprong tot iets meer dan tien seconden vergroot. De andere Ferrarist, Rubens Barrichello, sluit aan bij Montoya, maar de Braziliaan moet zijn tweede stop nog maken.

In ronde nummer twee'nvijftig komt ook Ralf Schumacher binnen voor zijn tweede en laatste pitstop. De Duitser, door de pitstops op de derde plaats beland, heeft echter slechts vijftien seconden voorsprong op David Coulthard. Hij valt dan ook terug naar een in zijn ogen kansloze vierde positie. Broer Michael ziet, voor aan het veld, het zwart-witgeblokt haast al voor zich en hij rijd nog enkele snelle ronden rond één minuut en 18,7 seconden. Daarmee vergroot hij zijn voorsprong op Montoya naar bijna veertien seconden en stelt hij de overwinning zeker.

Zege negenenveertig voor Michael

Met nog zo'n acht ronden te gaan lijkt het erop of Ralf Schumacher zijn hoop op een podiumplaats nog niet heeft opgegeven. Hij loopt maar liefst een seconde per ronde in op David Coulthard, maar de afstand zal te groot blijken. Verderop in het veld is het Jos Verstappen die in de zestigste ronde op moet geven. Zijn Asiatech-motor geeft - hoe symbolisch - de geest en de Nederlander moet zijn Arrows in het gras parkeren. Eén ronde voor het einde van de race komt Jean Alesi, in een ultieme poging Kimi Räikkönen te verschalken, in het grind terecht en ook zijn wedstrijd is voorbij.

Michael Schumacher weet zich verzekerd van de zege in de Grand Prix van Europa en laat Juan-Pablo Montoya langzaam op hem inlopen. Aan de meet is er van Michaels voorsprong echter nog genoeg over en de Duitser wint zijn negenenveertigste Grote Prijs. Daarmee vergroot hij niet alleen zijn voorsprong in de tussenstand om het Wereldkampioenschap, maar nadert hij ook Alain Prosts record van eenenvijftig Formule 1-overwinningen. Juan-Pablo Montoya komt voor de tweede keer in zijn carrire aan de finish en wordt opnieuw tweede, terwijl David Coulthard het slechte weekeinde voor McLaren enigszins goedmaakt door het podium te completeren. Ralf Schumacher wordt vierde, gevolgd door Rubens Barrichello en Mika Häkkinen.

De uitslag
1. Michael Schumacher - Ferrari 1u 29m 42,724s
2. Juan Pablo Montoya - Williams BMW 1u 29m 46,941s
3. David Coulthard - McLaren Mercedes 1u 30m 07,717s
4. Ralf Schumacher - Williams BMW 1u 30m 16,069s
5. Rubens Barrichello - Ferrari 1u 30m 28,219s
6. Mika HŠkkinen - McLaren Mercedes 1u 30m 47,592s
7. Eddie Irvine - Jaguar Cosworth 1u 30m 48,922s
8. Pedro de la Rosa - Jaguar Cosworth -1 ronde
9. Jacques Villeneuve - BAR Honda -1 ronde
10. Kimi RŠikkšnen - Sauber Petronas -1 ronde
11. Giancarlo Fisichella - Benetton Renault -1 ronde
12. Luciano Burti - Prost Acer -2 ronden
13. Jenson Button - Benetton Renault -2 ronden
14. Fernando Alonso - Minardi European -2 ronden

Niet gefinisht, maar wel geklasseerd 15. Jean Alesi - Prost Acer -3 ronden (gespint)

Niet gefinisht
16. Jos Verstappen - Arrows Asiatech -9 ronden (motor)
17. Nick Heidfeld - Sauber Petronas -13 ronden (aandrijfas)
18. Heinz-Harald Frentzen - Jordan Honda -19 ronden (tractiecontrole)
19. Jarno Trulli - Jordan Honda -22 ronden (versnellingsbak)
20. Enrique Bernoldi - Arrows Asiatech -38 ronden (versnellingsbak)
21. Olivier Panis - BAR Honda -44 ronden (versnellingsbak)
22. Tarso Marqus - Minardi European -60 ronden (elektronica)

Tussenstand in het Wereldkampioenschap:

1. Michael Schumacher, 68 punten
2. David Coulthard, 44
3. Rubens Barrichello, 26
4. Ralf Schumacher, 25
5. Juan-Pablo Montoya, 12
6. Mika Häkkinen, 9
7. Nick Heidfeld, 8
8. Jarno Trulli, Jacques Villeneuve, Kimi Raikkonen, 7
9. Heinz-Harald Frentzen, 6
10. Olivier Panis, 5
11. Eddie Irvine, 4
12. Jean Alesi, Prost Acer, 3
13. Giancarlo Fisichella, Jos Verstappen, Pedro de la Rosa, 1

1. Scuderia Ferrari Marlboro, 94 punten
2. West McLaren Mercedes, 51
3. BMW Williams F1 Team, 37
4. Red Bull Sauber Petronas, 15
5. Benson & Hedges Jordan Honda, 13
6. Lucky Strike British American Racing Honda, 12
7. Jaguar Racing, 5
8. Prost Acer, 3
9. Mild Seven Benetton Renault Sport, Orange Arrows Asiatech, 1

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet