Formule 1

Formule 1: David Coulthard wint voor beide Ferrari's in Oostenrijk

David Coulthard heeft de Grand Prix van Oostenrijk gewonnen, voor de Ferrari's van Michael Schumacher en Rubens Barrichello. De Braziliaan liet zijn teamgenoot echter in de laatste meters, vanwege teamorders, voorbij. Met zijn tweede overwinning van dit seizoen nadert Coulthard Schumacher in het Wereldkampioenschap tot op vier punten.

Tekst: Christiaan W. Lustig
Foto's: Peter van Egmond

Jos Verstappens inzet gedurende de beginfase van de race wordt beloond: de Nederlander scoort zijn eerste punt van het seizoen door als zesde aan te komen.

Tumultueuze start van de wedstrijd
Net als de vorige race blijft ook bij de start van de Grand Prix van Oostenrijk een aantal auto's staan. Naast de Jordans van Jarno Trulli en Heinz-Harald Frentzen, komen Nick Heidfelds Sauber en Mika Häkkinens McLaren niet weg. Als door een wonder weten de achter hen gestarte coureurs, zonder kleerscheuren, voorbij te gaan. Jacques Villeneuve en Eddie Irvine beleven nog wel een spannend moment als zij elkaar bijna raken, terwijl ze de stilstaande bolides proberen te ontwijken. Jos Verstappen profiteert van de verwarring en weet maar liefst tien plaatsen goed te maken. De Nederlander stoot door naar de zesde plaats, net achter David Coulthard.

Nog voor de eerste bocht is de vanaf pole position gestarte Michael Schumacher ingehaald door beide Williams-coureurs. Juan-Pablo Montoya gaat aan de leiding, op de voet gevolgd door Ralf Schumacher. Helaas kan de auto van Häkkinen niet van de startopstelling gehaald worden, de versnellingsbak lijkt vast te zitten, en de Safety Car wordt op de baan geroepen. Zowel Häkkinen als Heidfeld wordt terug de baan op gestuurd als zij hun auto's weer aan de praat hebben en in de derde ronde wordt het circuit weer vrijgegeven. Häkkinen zal een ronde later echter alweer binnenkomen: zijn race zit erop.

Verstappen gaat in de aanval
Jos Verstappen lijkt in de eerste fase van de race ontketend. Niet alleen rijdt hij in de punten, maar zet hij tot tweemaal toe ook de snelste raceronde op de klok. Als klap op de vuurpijl weet de Arrows-coureur David Coulthard in te halen. Ook Rubens Barrichello lijkt er in eerste instantie aan te moeten geloven, maar verder dan een aantal plaagstoten komt Verstappen niet. Juan-Pablo Montoya weet ondertussen een klein gat te trekken naar zijn teamgenoot, Ralf Schumacher. Die lijkt ondertussen zijn achtervolgers op te houden, want vlak achter hem azen zijn broer Michael, Barrichello, Verstappen en Coulthard op zijn tweede positie. In de elfde ronde ontwikkeld de Duitser echter een probleem met zijn remmen en hij moet de strijd staken. Dat Schumacher inderdaad de langzaamste in het rijtje was, bewijzen de twee Ferrari-coureurs. Zij hebben het gat naar Montoya, inmiddels opgelopen tot een kleine drie seconden, in één ronde dichtgereden.

Montoya verdedigd zijn positie
Juan-Pablo Montoya moet vechten voor wat hij waard is om zijn eerste positie te behouden. Hij voelt de adem van de beide Ferraristi in zijn nek en niet alleen Michael Schumacher komt een aantal keer langszij, maar ook Barrichello weet, vanaf de derde plek, een aantal plaagstoten uit te delen. Vanwege dit drieledig gevecht weet Verstappen zich opnieuw achter Rubens Barrichello te positioneren. Een ronde later vinden ook David Coulthard de aansluiten en zo rijden de eerste zes coureurs in de race als aan een touwtje over het circuit. De vreugde voor Montoya is helaas van korte duur: in de zestiende ronde weet Schumacher zijn Ferrari, zij het aan de buitenkant, naast n voorbij de Williams BMW te krijgen, maar de Colombiaan gaat veel te laat in de remmen en glijdt rechtdoor. Schumacher kan geen kant op dan ook met twee wielen over het gras te gaan. De achtervolgers weten hiervan te profiteren en Barrichello neemt de leiding, op de voet gevolgd door Jos Verstappen.

Arrows volgt afwijkende strategie

In de drieëntwintigste ronde wordt bevestigd wat al werd vermoed, want Jos Verstappen komt binnen voor de eerste van zijn twee pitstops. Zijn team heeft voor een afwijkende strategie aanval gekozen en de Nederlander valt terug naar de zevende plek, net buiten de punten. Michael Schumacher, bezig aan een opmars, haalt in een tijdsbestek van enkele ronden zowel Olivier Panis als Kimi Räikkönen in en de Duitser bevindt zich alweer op de derde positie. Rubens Barrichello zet enkele keren de snelste ronde in de race neer en trekt een klein gat naar David Coulthard.

In de achtentwintigste ronde moeten de eerste achterliggers er aan geloven. Schumacher lijkt van de situatie te profiteren en hij kan snel inlopen op David Coulthard. De Duitser weet bovendien de snelste ronde te verbeteren, maar hij kan zijn rivaal voor het Wereldkampioenschap niet inhalen.

Geen problemen bij de afwijkende pitstop strategie bij Arrows.

Panis maakt eerste stop van top zes
Olivier Panis rijdt een vrij onopvallende race, maar bevindt zich wel op een vijfde positie. Hij wordt gevolgd door Juan-Pablo Montoya, maar die valt in de vierenveertigste ronde stil. Daardoor kan Verstappen naar de zesde plek doorschuiven en ook de vijfde plaats krijgt hij cadeau als Panis de eerste reguliere pitstop van de mannen bij de zes. Een ronde later kiest Michael Schumacher de aanval door ook binnen te komen; hij weet zijn derde positie te behouden. Jos Verstappen maakt op hetzelfde moment zijn tweede en laatste stop, terwijl Kimi Räikkönen, liggend op een vierde plaats, tijdens zijn stop een probleem heeft met het linker achterwiel. Rubens Barrichello zoekt ook zijn team op voor brandstof en banden en geeft zodoende David Coulthard de leiding in handen. De Schot laat meteen de snelste ronde van de race noteren en hij verbreekt ook het ronderecord. In de negenenveertigste ronden komt ook de McLaren-coureur binnen voor zijn stop en verbazend genoeg weet hij de leiding van de race te behouden: hij komt vlak voor de beide Ferrari's terug op de baan.

Ferrari lijkt sneller, maar kan het niet afmaken
De laatste twintig ronden van de race kenmerken zich door de twee oprukkende Ferrari's van Rubens Barrichello en Michael Schumacher die maar niet voorbij David Coulthards McLaren Mercedes weten te komen. Het gat tussen de leider en de nummer twee slinkt tot slechts een seconde, maar Barrichello kan geen vuist maken. Schumacher, ondertussen, lijkt het tempo net niet te kunnen bijhouden; hij maakt zelfs een aantal keren een klein foutje, waardoor hij flinke stofwolken opwerpt. Ook Barrichello gat, in een ultieme poging de eerste bocht sneller te nemen dan de Schot, voor hem, even met het achterwiel door het gras. Hoewel de Braziliaan een sterke race rijdt, lijkt het onvermijdelijk dat hij zijn tweede positie moet opgeven. Zijn teamgenoot, Schumacher, kan de punten in de strijd om het WK goed gebruiken en Barrichello wordt via de radio dan ook verzocht ruimte te maken. Echter, hij wil aan de oproep van Teammanager Jean Todt in eerste instantie geen gehoor geven. Na een herhaling van het verzoek laat Barrichello Schumacher in de laatste bocht van de laatste ronde voorbijgaan.

De uitslag
David Coulthard wint de Grand Prix van Oostenrijk, op iets meer dan twee seconden gevolgd door Michael Schumacher en een zeer teleurgestelde Rubens Barrichello. Kimi Räikkönen rijdt zichzelf, ondanks zijn eerdere problemen in de pitstraat, naar een vierde plaats. Echter, British American Racing dient een protest tegen hem in, omdat hij Luciano Burti zou hebben ingehaald, terwijl met gele vlaggen werd gezwaaid. Bij een tijdstraf of diskwalificatie van de jonge Fin zou Olivier Panis, die als vijfde werd afgevlagd, een positie, en de daarbij behorende extra punt, winnen. Jos Verstappens inzet gedurende de beginfase van de race wordt beloond: de Nederlander scoort zijn eerste punt van het seizoen door als zesde aan te komen.

1. David Coulthard McLaren Mercedes 1u 27m 45,927s
2. Michael Schumacher Ferrari + 2,191s
3. Rubens Barrichello Ferrari + 2,528s
4. Kimi Räikkönen Sauber Petronas + 41,594s
5. Olivier Panis BAR Honda + 53,776s
6. Jos Verstappen Arrows Asiatech -1 ronde
7. Eddie Irvine Jaguar Cosworth -1 ronde
8. Jacques Villeneuve BAR Honda -1 ronde
9. Jean Alesi Prost Acer -2 ronden
10. Nick Heidfeld Sauber Petronas -2 ronden
11. Luciano Burti Prost Acer -2 ronden
12. Jenson Button Benetton Renault -7 ronden
13. Pedro de la Rosa Jaguar Cosworth -24 ronden
14. Juan-Pablo Montoya Williams BMW -30 ronden
15. Fernando Alonso Minardi European -31 ronden
16. Tarso Marqus Minardi European -46 ronden
17. Enrique Bernoldi Arrows Asiatech -54 ronden
18. Jarno Trulli Jordan Honda -57 ronden
19. Ralf Schumacher Williams BMW -61 ronden
20. Giancarlo Fisichella Benetton Renault -68 ronden
21. Mika Häkkinen McLaren Mercedes -70 ronden
22. Heinz-Harald Frentzen Jordan Honda -71 ronden

Stand wereldkampioenschap voor coureurs:
1. Michael Schumacher (Ferrari), 42
2. David Coulthard (McLaren Mercedes), 38
3. Rubens Barrichello (Ferrari), 18
4. Ralf Schumacher (Williams BMW), 12
5. Nick Heidfeld (Sauber Petronas), 8
6. Jarno Trulli (Jordan Honda), 7
7. Heinz-Harald Frentzen (Jordan Honda), 6
Juan-Pablo Montoya (Williams BMW), 6
9. Olivier Panis (BAR Honda), 5
10. Mika Häkkinen (McLaren Mercedes), 4
Jacques Villeneuve (BAR Honda), 4
Kimi Raikkonen (Sauber Petronas), 4
13. Giancarlo Fisichella (Benetton Renault), 1
Jos Verstappen (Arrows Asiatech), 1

Stand wereldkampioenschap voor constructeurs:
1. Scuderia Ferrari Marlboro, 60
2. West McLaren Mercedes, 41
3. BMW Williams F1 Team, 18
4. Benson & Hedges Jordan Honda, 13
5. Red Bull Sauber Petronas, 12
6. Lucky Strike British American Racing Honda, 9
7. Mild Seven Benetton Renault Sport, 1
Orange Arrows Asiatech,

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet