Formule Renault 3.5

Formule V8 3.5: RPM trekt stekker uit kampioenschap

NUR WEC SR-5810

De aankondiging kwam nog sneller dan verwacht. Nadat gisteren bekend werd dat de twee belangrijkste teams uit het kampioenschap een overstap maken naar de Formule 2, volgde vanochtend de logische conclusie: de Formule V8 3.5 World Series is ter ziele. Daarmee komt een einde aan zo'n 20 jaar monoposto-racen onder de vlag van de Spaanse organisator RPM.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: RPM

Op het moment dat RPM bekendmaakte dat het in 2018 geen nieuw kampioenschap meer organiseert, vindt in Bahrein de laatste ronde van dit seizoen plaats, met slechts tien auto's. De klasse kwam in zwaar weer terecht nadat Renault zich aan het eind van 2015 terugtrok. Ook al deed RPM er alles aan om het te voorkomen, de klasse volgde in de twee seizoenen erna het Auto GP-scenario dat velen al hadden voorspeld. DAMS en Carlin vertrokken meteen al, Arden volgde een seizoen later.

Deze zomer waren de teams nog strijdbaar nadat het pakket bekend werd waarmee de Formule V8 3.5 in het voorprogramma van het WEC een rol zou spelen. De eigen wankele toekomst van het WEC gooide echter roet in het eten. Het komende WEC-superseizoen 2018-'19 creëerde bij teams en sponsors in de Formule V8 3.5 veel onduidelijkheid over hun toekomst. Topteams Fortec en Charouz stelden daarop een plekje veilig op de F2-grid.

1

De organisatie van Jaime Alguersuari Sr zette in 1998 de Open Nissan World Series op voor 2-liter-auto's. Marc Gené, Fernando Alonso, António García, Franck Montagny en Santiago Porteiro waren de vijf kampioenen voordat RPM de World Series by Nissan creëerde voor zwaarder gemotoriseerde eenzitters. Met Ricardo Zonta, opnieuw Franck Montagny en Heikki Kovalainen leverde de klasse wederom tot de verbeelding sprekende kampioenen op.

De populariteit en het sportieve niveau van het kampioenschap stegen pas echt tot ongekende hoogten toen Renault in 2005 de rol van Nissan overnam. De topcategorie van de World Series by Renault leverde kampioenen op als Robert Kubica, Giedo van der Garde, Robin Frijns, Kevin Magnussen, Carlos Sainz Jr en Oliver Rowland (de laatste), terwijl ook Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo via de Formule Renault 3.5 doorstroomden naar de Formule 1. In recente jaren was de Nederlandse deelname altijd groot. Behalve Van der Garde en Frijns waren ook Beitske Visser, Meindert van Buuren en Nyck de Vries terugkerende gezichten in de paddock.

De variatie in opstapklassen die de afgelopen 20 jaar zo gewoon was, is met de ondergang van de Formule V8 3.5 bijna ten einde. Als in 2019 F3 en GP3 samengaan in de nieuwe Formule 3, bestaat er nog maar één groeipad naar de Formule 1.

Reacties

    • 6
    • 0
     
    Dirk 17 november 2017 11:09

    Hehe, de laatste twee jaren waren natuurlijk triest, niveau was ook niet erg hoog. Het is beter zo, laat die auto's maar de grids van de BOSS GP vullen

    • 3
    • 0
     
    sven2199 17 november 2017 13:50

    Eens, maar wel een geweldig geluid!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet