Formule 1

Formule 1: Hamilton verslaat Vettel, Verstappen smaakmaker van p16 naar p3, maar podium afgenomen

M138351

Lewis Hamilton is weer een stap dichter bij de wereldtitel gekomen door Sebastian Vettel in een direct gevecht te verslaan. Vettel pakte bij de start nog de leiding, maar Hamilton ging zijn concurrent op de baan voorbij. De titel is nog niet van Hamilton, Mercedes is wel constructeurskampioen.

De grote smaakmaker van de race was echter Max Verstappen. Vanaf p16 gestart maakte hij gestaag zijn weg door het middenveld. Maar daarna begon het vuurwerk pas. Verstappen reed naar de staart van de topvijf (Ricciardo viel uit met motorpech) en deed toen een extra pitstop, om in de laatste ronden zijn slag te slaan. Vier ronden voor het eind was hij bij Bottas en die kon hij direct voorbij. Daarna dichtte hij het gat naar Räikkönen. In de laatste ronden had hij één kans om de Fin nog te passeren. Die dacht veilig te zijn toen hij op het rechte stuk achterop de Red Bull achter zich hield, maar onderschatte daarmee Verstappen. Die ging in de volgende bochten gewoon in de aanval, knalde keihard binnendoor over de kerb en pakte zo enkele bochten voor de finish nog de derde plek. Het publiek in extase, dit is wat het publiek wil zien, dit is wat Formule 1 populair maakt. Maar de soms onbegrijpelijke mannen achter de groene tafel besluiten anders: Verstappen krijgt vijf seconden straf én een strafpunt op zijn licentie voor het afsnijden van de baan en wordt dus teruggezet naar de vierde plek. Uiterst treurig dat zo'n succesverhaal zo de nek wordt omgedraaid – in Amerika nota bene, waar het publiek al niet dolenthousiast over de Formule 1 is. 

Tekst: Daan Jeuken.

Laatste strohalm
Vanaf de tweede plek, staand in de binnenbocht, kan Sebastian Vettel zijn laatste strohalm grijpen. Als Hamilton vandaag 16 punten meer haalt dan de Duitser, is de Brit wereldkampioen. Vettel grijpt die strohalm bij de start: hij komt het beste weg, kruipt hde heuvel op naast Hamilton die het gat niet meer kan dichten. Via de binnenkant pakt Vettel de leiding, Hamilton kan niets dan aansluiten en vooral geen schade rijden. Bottas en Ricciardo sluiten aan, Ocon weet Räikkönen te passeren, maar hij verliest de plaats weer snel.

Max Verstappen kan vanaf p16 nog geen wonderen verrichten, want hij komt niet heel geweldig van zijn plek. In de eerste bocht is hij extra voorzichtig om geen schade te rijden. Die opzet slaagt en dan klimt hij in die eerste ronde toch op tot twaalfde. De volgende ronde moet Kvyat eraan geloven, al verdedigt die niet heel hard. Perez kan of wil de ronde erna ook geen vuist maken, waarmee Verstappen alweer in de punten is beland.

Bottas houdt weer op
Vooraan heeft Bottas in de openingsfase weer eens moeite met het tempo van de kopmannen. Ricciardo zit op zijn staart en gaat tot twee keer in de aanval. De twee gaan samen door de S'en, leveren een schitterend schouwspel, maar de Fin blijft voorop.

170041 usa

Hamilton in de aanval
Vettel heeft dus de macht en de Mercedes heeft het vaak moeilijk in vuile lucht. Maar dat lijkt nu niet het geval: 'De auto gaat lekker", zegt de Brit. Hij hoeft niet per se aan te vallen, want een paar puntjes verliezen zou in de titelstrijd geen ramp zijn. Maar zo zit Hamilton niet in elkaar. Op het rechte stuk achter op het circuit kruipt Hamilton heel laat aan de binnenkant, waar Vettel hem niet lijkt te verwachten. Hamilton zit ernaast en aan de binnenkant en pakt zo de leiding weer terug.

Verstappen door het middenveld
Max Verstappen nam de nieuwe motor in Texas, omdat het hier prima inhalen is. Dat bewijst hij. Eenmaal in de toptien is hij Massa ook snel voorbij en daarna kan oud-teamgenoot Sainz hem ook niet lang beteugelen. Alonso zonder topsnelheid kan helemaal geen tegenstand bieden. Ocon is de volgende en die heeft er ook weinig aan om zich met hand en tand te verdedigen. Daarmee is Verstappen door het middenveld: p6, 8,5 seconde achter Räikkönen.

P-20171020-01359 news

Ricciardo stopt als eerste
Na zijn twee aanvallen bij Bottas in de openingsfase heeft Ricciardo veel van zijn banden gevraagd en moet hij een gaatje laten vallen. Bovendien pakt Bottas het tempo op en begint hij het gat naar Vettel te dichten. Ricciardo besluit de Texaanse koe bij de horens te pakken en na 13 ronden komt hij als eerste de pits in. Daarna is hij de snelste man op het veld – logisch op de nieuwe banden – maar hij zal nooit weten waar het hem had kunnen brengen. Het lot dat Verstappen al zo vaak onderging, ondergaat zijn teamgenoot nu: de Renault-motor stopt ermee.

Hamilton maakt het spannend
Na 17 ronden stopt Vettel, voor een setje zachte banden. Hij komt als vijfde de baan op, achter Verstappen. Zal Hamilton direct reageren? Nee, hij is nog zo blij met zijn banden dat hij doorrijdt. Vettel is dan echter wel sneller: 1:39.7 om 1:41.3. Het brengt Hamilton niet van zijn stuk, want Bottas mag de volgende ronde binnenkomen, om mogelijk Vettel nog te kunnen aanvallen. Hamilton stopt de ronde daarna pas. Na een perfecte stop houdt Hamilton maar nét genoeg over om Vettel voor te blijven; die stop had geen seconde langer moeten duren. "Waarom werd dat zo spannend?" vraagt hij zich hardop af.

Wat wordt de rol van Verstappen?
Als Räikkönen de ronde daarna stopt, heeft Verstappen de leiding. Dat zegt natuurlijk niet veel omdat hij nog moet stoppen, maar omdat hij op de hardere band rijdt, kan hij mogelijk wel langer door. Verstappen rijdt vlak voor Hamilton en Vettel, dus hij kan de race van de twee titelpretendenten wel beïnvloeden zo.

Hamilton is op de nieuwe banden wel een seconde sneller dan Verstappen. Het extra vermogen plus DRS zijn nog twee grote pluspunten voor de Mercedes. Hamilton probeert het van ver op het rechte stuk achter op het circuit, maar Verstappen laat zich niet zomaar passeren. Hij verdedigt de binnenkant, maar bij het uitaccelereren van de volgende drie bochten is de Mercedes beduidend sneller. En zo pakt Hamilton de leiding terug.

Vettel ligt wat verder terug, maar hoeft het gevecht niet aan te gaan. Verstappen stopt namelijk en komt elf seconden achter Räikkönen terug. Het gevecht met Hamilton heeft Verstappen een paar tellen extra gekost, die kunnen hem nog duur komen te staan. In de eerste de beste ronde is de Nederlander wel 1,7 seconde sneller, de ronden erna 1 seconde.

Sainz maakt indruk
Carlos Sainz bewijst in zijn eerste race voor Renault het gelijk van de Fransen om Jolyon Palmer te vervangen. Sainz rijdt achtste en is richting de staart van de twee Force India's gekropen. Perez zit weer achter Ocon, maar mag er weer niet langs van het team en dus moet hij in de verdediging. Sainz en Perez maken er een mooie show van, gaan bochten lang samen door en het is Sainz die aan het langste eind trekt. P7.

Reacties

    • 7
    • 2
     
    ace1 22 oktober 2017 23:08

    Waarom heeft bottas geen straf gekregen voor het rijden buiten de baan?

    • 8
    • 2
     
    ace1 23 oktober 2017 05:54

    Zelfs Nick Lauda vond vijf seconden straf belachelijk.

    • 4
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 23 oktober 2017 07:52

    Ja, te verwachten, de gevestigde orde wordt beschermd.

    • 4
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 23 oktober 2017 09:58

    Was te verwachten want oh jee. Max zet Ferrari in zn hempje...

    • 4
    • 1
     
    ace1 23 oktober 2017 15:46

    Deze coureurs gingen net als Max 'off track', zonder straf http://www.limburger.nl/cnt/dmf20171023_00049379/deze-coureurs-gingen-net-als-max-off-track-zonder-straf?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=limburger&utm_content=article&utm_campaign=seeding

    • 3
    • 0
     
    Racing-Fan 23 oktober 2017 18:46

    Vijf seconden straf was terecht, echter de stewards zijn niet consequent. DAT is het probleem.

    • 4
    • 2
     
    El Rato 23 oktober 2017 19:09

    Misschien een idee om de heer G.Connelly een aantal ronden achterin de Minardi tweezitter op racesnelheid over het circuit mee te nemen zodat hij een idee krijgt wat een F1 rijder ziet en meemaakt zodat hij daarna misschien weloverwogen beslissingen kan nemen als zich nog eens zulke situaties voordoen. Het is namelijk een heel andere beleving als een rallyauto door de ruime Australische bush te rijden wat de autosport ervaring van Garry is...........

    • 0
    • 0
     
    ace1 23 oktober 2017 19:26

    @Racing-Fan dat ben ik helemaal met jou eens.

    • 0
    • 0
     
    ace1 23 oktober 2017 19:29

    @El Rato volgens Jos Verstappen op twitter was het Charlie Whiting die de straf van 5 seconden uitdeelde.

    • 0
    • 0
     
    El Rato 23 oktober 2017 20:10

    @ace1. Charlie deelt de straf uit maar dit gaat, in dit geval, op aangeven / initiatief van de stewards zijde oa Garry Connelly.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet