Sportscars

Sportscars: Tequila Patrón-ESM-Nissan wint 'Motul Petit Le Mans', Endurance Cup-titel voor Jeroen Bleekemolen

171007 IMSA finish winnwr
Het ESM-team won de race met Brendon Hartley, Scott Sharp en Ryan Dalziel

Na Le Mans heeft Brendon Hartley ook Petit Le Mans gewonnen. Met de nummer 2-Tequila Patrón-ESM-Nissan DPi, die hij deelde met Scott Sharp en Ryan Dalziel, kwam de Nieuw-Zeelander na 402 ronden als winnaar over de eindstreep en schreef daarmee de klassieker op zijn naam. Na de nodige op z'n minst discutabele ingrepen van de wedstrijdleiding in het laatste uur eindigde de Whelen-Action Express-Cadillac DPi van Dane Cameron, Eric Curran en Mike Conway als tweede, voor de Penske-Oreca van Juan-Pablo Montoya, Helio Castroneves en Simon Pagenaud. Bij het allerlaatste optreden van de PC-klasse ging de winst naar het BAR1-trio Girst/Drissi/Falb. De GTLM-winst was voor BMW bij het afscheid van de M6: Bill Auberlen, Alexander Sims en Kuno Wittmer schreven de klasse op hun naam, voor het Corvette-trio Jan Magnussen, Mike Rockenfeller en Antonio Garcia en de Risi-Ferrari-rijders Giancarlo Fisichella, Toni Vilander en Alessandro Pier Guidi. In GTD ging de winst naar het Land-Audi-team, dat eerder vandaag ook al de VLN-race op de Nürburgring en de DMV-GTC-wedstrijd op Hockenheim gewonnen had. Op Road Atlanta zorgden Connor de Philippi, Sheldon van der Linde en Christopher Mies voor de overwinning, voor de beide Porsches van Alegra en Park Place Motorsports. De enige Nederlander die aan de finish kwam, was Jeroen Bleekemolen. Voor hem en zijn teamgenoten Ben Keating en Mario Farnbacher in de Riley-Mercedes-AMG GT3 was de vierde plaats genoeg voor de titelwinst in de GTD-klasse van de Tequila Patrón North American Endurance Cup. Renger van der Zande met de Visit Florida-Ligier, Nicky Catsburg met de andere GTLM-BMW en Jeroen Mul met de Change Racing-Lamborghini vielen allen uit als gevolg van technische problemen in de slotfase.

Tekst: René de Boer (vanuit Braselton, Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

De prototype-klasse kende een vrij hoog uitvalpercentage, want uiteindelijk kwamen er maar zes prototypes rijdend aan de finish. Daarbij leek na de laatste neutralisatie Pipo Derani in de nummer 22-Tequila Patrón-ESM-Nissan DPi de beste kansen in handen te hebben, maar hij werd naar binnen geroepen voor 'drive-though' e vanwege het veroorzaken van een 'vermijdbare aanrijding' met de nummer 67-Ford. Ook de nummer 5-Action Express-Mustang Sampling-Cadillac DPi moest naar binnen voor een straf, zelfs een stopstraf van een minuut, omdat Filipe Albuquerque bij de herstart contact zou hebben gemaakt met Dane Cameron in de zusterauto van het Action Express-team, de nummer 31. Omdat Albuquerque niet op tijd zijn straf uitzat, kreeg hij er nog een 'drive-through' bovenop. De andere Tequila Patrón-ESM-Nissan met Sharp/Dalziel/Hartley had geen last van dergelijke incidenten en stelde daarmee de overwinning veilig. De Action Express-Whelen-auto met Cameron/Curran/Conway werd tweede, voor de Penske-Oreca van Montoya/Pagenaud/Castroneves.

Voor Renger van der Zande, leek een top vijf-klassering zeker haalbaar en zelf streefde hij naar een podiumfinish, maar een technisch probleem in het laatste halfuur maakte een voortijdig einde aan zijn wedstrijd met de Visit Florida-Ligier. "Montoya raakte Marc (Goossens; RdB) bij het aanremmen een keer op de uitlaat, waardoor de uitlaat verbogen raakte en afbrak. Daardoor verloren we vermogen, en zo hebben we uiteindelijk moeten stoppen, want alles werd te warm. Dat was wel jammer, want de eerste drie stints waren eigenlijk supergoed. Alleen de laatste stints moest ik dus met te weinig vermogen rijden, we kwamen vier, vijf mijl per uur op het rechte stuk tekort. In het donker kon ik nog wel snelle tijden rijden, maar uiteindelijk moest ik hem dus toch aan de kant zetten. Helaas, maar het is niet anders."

De drie PC-auto's zorgden bij het afscheid van de klasse weer eens voor de nodige incidenten en gele vlaggen, waaronder de laatste neutralisatie, toen de al als kampioen vaststaande James French met de Performance Tech Motorsports-auto in de rondte ging. Eerder al had dit team door een aanrijding gezorgd voor de uitval van de Rebellion-LMP2. De laatste overwinning in de PC-klasse ging naar Garett Grist, Tomy Drissi en John Falb met de BAR1-auto.

171007 IMSA finish BMW
GTLM-klassewinst bij het afscheid van de BMW M6

In de GTLM-klasse waren de verschillen als altijd minimaal en de strijd bleef daarmee spannend tot het einde. Uiteindelijk wist Alexander Sims in de nummer 25-BMW zijn naaste concurrent Antonio Garcia in de nummer 3-Corvette achter zich te laten, waardoor de overwinning voor Sims en zijn teamgenoten Bill Auberlen en Kuno Wittmer een feit was. Voor Auberlen was het zijn 151e zege in zijn 400e race met BMW, voor BMW was het een waardig afscheid van de M6 na twee seizoenen in de IMSA-competitie. Vanaf volgend jaar wordt er met de M8 gereden. Achter de Corvette met Garcia, Jan Magnussen en Mike Rockenfeller eindigde de Risi-Ferrari van Giancarlo Fisichella, Toni Vilander en Alessandro Pier Guidi op de derde plaats. Voor Porsche was de vijfde plaats voor Laurens Vanthoor, Gianmaria Bruni en Earl Bamber het beste resultaat, terwijl teamgenoten Patrick Pilet en Dirk Werner de Endurance Cup-titel in de klasse op hun naam schreven.

Dat Nicky Catsburg na het probleem met de stuurbekrachtiging van de nummer 24-BMW in een vroeg stadium van de race niet meer voor de ereplaatsen in aanmerking zou komen, was direct al duidelijk. Het team verloor nog meer tijd door de drieste acties van Martin Tomczyk, die, met acht ronden achterstand, meerdere malen tegen de zijkant van een van de beide fabrieks-Porsches aanreed en daarvoor van de wedstrijdleiding een stopstraf van een minuut kreeg opgelegd. Met nog een uur te gaan viel de auto bij het ingaan van de pitstraat hevig rokend stil en moest door de monteurs achter de muur worden geduwd, waarmee de wedstrijd ten einde was. "Jammer dat er niet meer in zat, maar eigenlijk waren vanmorgen na die problemen al minimaal", aldus Catsburg.

171007 IMSA Finish Land Audi
De Land-Audi won de GTD-klasse

In de GTD-klasse was er opnieuw succes voor Land Motorsport, dat eerder op de dag al de VLN-race en de wedstrijd voor de Duitse DMV-GTC-serie op Hockenheim gewonnen had. Op Road Atlanta bleven Christopher Mies, Connor de Philippi en Sheldon van der Linde in de Audi R8 LMS de gezamenlijke concurrentie voor, aangevoerd door de beide Porsches van Alegra Motorsport met Daniel Morad, Michael Christensen en Michael de Quesada, en Park Place Motorsports met Patrick Lindsey, Jörg Bergmeister en Matt McMurry.

Jeroen Bleekemolen, die samen met zijn teamgenoten Ben Keating en Mario Farnbacher als vierde geklasseerd werd, zag zijn inspanningen met de Riley-Mercedes-AMG GT3 in ieder geval nog beloond met de winst in de Tequila Patrón North American Endurance Cup, nadat de voornaamste concurrenten, de nummer 63-Scuderia Corsa-Ferrari en de nummer 93-Acura niet scoorden. "Dat is een mooi succes", zei hij, maar opnieuw maakte hij geen geheim van zijn frustratie over de BOP, waardoor de Mercedes-AMG GT3 in de IMSA-competitie nauwelijks kan meestrijden. "Wij doen er als team alles aan: we doen alle stops perfect, maken geen fouten, rijden het licht uit onze ogen, maar we hebben door dat gewicht gewoon geen kans. Ik heb het nu ook eens voor de televisie gezegd, want ik ben er nu echt wel klaar meel Ik rijd over de hele wereld met zo'n Mercedes, maar hier in IMSA is hij 70 kilo zwaarder dan in alle andere series. Dat slaat echt nergens op en moet voor volgend jaar ook echt aangepakt worden!"

171007 IMSA Finish Mul
Jeroen Mul viel in de slotfase uit vanwege een defecte brandstofpomp

Voor Jeroen Mul was er geen succes weggelegd met de nummer 16-Change Racing-Lamborghini. Met zo'n twee uur te gaan viel de Huracán GT3, met Mul achter het stuur, op de baan stil met een defecte brandstofpomp De auto werd teruggesleept naar de pitstraat, waar reparatie onmogelijk bleek en de uitval een feit was. "Het was toch al niet echt onze race", meldde Mul al eerder. "In de beginfase was er een probleem met de radio, waardoor ik niet wist dat er tijdens een safety-car-fase sprake was van een 'wave by'. Daardoor vielen we terug. Daarna klommen we wel weer wat op, we reden zelfs even op de derde plaats, maar door verschillende strategieën verloren we daarna weer terrein. Bovendien raakte ik ook nog een keer kort van de baan, wat ook een paar seconden kostte. Al met al niet de manier waarop we dit seizoen graag hadden willen afsluiten."

171007 IMSA Road Atlanta uitslag race

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet