Formule 3

F3/GP3: Nieuwe ‘Formule 3’ verhuist in 2019 naar F1-voorprogramma

170822 F3 opening

Wat iedereen al verwachtte – en sommigen vreesden – is met de bekendmaking van het nieuwe FIA F3 International Championship door de FIA World Motor Sport Council bevestigd: GP3 en F3 gaan samen in een nieuwe Formule 3 die vanaf 2019 deel gaat uitmaken van het Formule 1-circus. Daarmee komt een einde aan de laatste echte formule onder de Formule 1.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA EK F3

Met de bekendmaking van eerder deze week gebeurt alsnog wat we begin dit jaar al voorspelden, alleen met een seizoen vertraging: de nieuwe Formule 3 neemt de plaats in van de GP3 in het GP-weekend, zonder vrijheid in chassis- en motorkeuze, maar met een nieuwe eenheidsauto met een motor van 350 pk.

Het was de felbegeerde wens van Liberty Media, de nieuwe commerciële-rechtenhouder in de F1 (en F2 en GP3), om à la MotoGP een GP-weekend te hebben met een duidelijk herkenbaar programma: Formule 1, Formule 2 en Formule 3. Ook F2/GP3-organisator Bruno Michel had daar vanzelfsprekend oren naar, omdat daarmee diens concurrent – het FIA European F3 Championship, georganiseerd door DTM-promoter ITR – in één klap buitenspel zou worden gezet.

Vanuit F3-kringen werd er lang tegengesputterd, met name vanwege de chassisvrijheid (lees: de vrijheid om eindeloos aan Dallara's te sleutelen), de vrije motorkeuze en de traditionele evenementen op de F3-kalender. Maar wie nu de F3-teams om een reactie vraagt, merkt al gauw dat de tegenstand behoorlijk is weggeëbt en dat er zelfs voorstanders zijn. De oplopende kostenspiraal wordt daarbij vaak genoemd, ook al is het prijskaartje van een GP3-auto (en waarschijnlijk ook de nieuwe F3-auto) evenmin het allervoordeligst. Een monopolist in een eenheidsklasse kan immers de prijs vragen die hij wil.

2017 Mawson

Het feit dat ITR-baas Gerhard Berger het uiteindelijk liet lopen, gaf mede de doorslag. Berger zal niet de F3 Euroseries opnieuw opzetten, waar hij eerder dit jaar nog mee dreigde (ongetwijfeld als onderhandelingsmateriaal). De toekomst van de DTM is nu zijn grootste zorg – en niet onbegrijpelijk – en hij vindt extra verzet nodeloos nu ook de F3-teams zelf vrede hebben met de nieuwe koers.

ITR zal ook niet inschrijven op de tender voor het nieuwe F3, omdat die klasse volgens Berger beter bij Bruno Michel past, zo verklaarde hij tegenover Autosport.com. Er moet een wonder geschieden wil Michel niet de enige zijn die net als bij FIA F2 ingaat op de aanbesteding.

Na 2018 verdwijnt dus de laatste vrije formuleklasse buiten de Formule 1. Het is nog niet bekend of er op de nieuwe F3-kalender plaats blijft voor traditionele evenementen als Pau en Macau. Het feit dat de Formule 2 komend weekend ook een losstaand evenement heeft op Jerez, doet hopen dat hier bij de Formule 3 wellicht ook ruimte voor is.

170729 F3 R1 Start

Tegelijk maakte de WMSC bekend dat er een nieuwe F3-klasse op nationaal niveau komt, met een motor van 220-240 pk. Daarmee maakt de FIA zijn fout goed om de nationale F3 af te knellen en daarmee een groot gat te creëren tussen nationaal Formule 4 en GP3/F3. Dat gat werd de afgelopen jaren slim opgevuld door de Eurocup Formule Renault 2.0, met een kalender waarop steeds meer 'F1-circuits' kwamen te staan. Daar zet de FIA nu een eigen klasse tegenover, die waarschijnlijk gebruik gaat maken van opgevoerde F4-auto's, zoals nu al in Engeland gebeurt. Achteraf was het wellicht handiger geweest om Formule 4 'Formule 5' te noemen en het nieuwe nationale F3 'Formule 4'...

Met de komst van de nieuwe internationale Formule 3 wordt de ladder naar de Formule 1 verder gerationaliseerd. Er is straks eigenlijk maar één weg naar boven: nationaal Formule 4, nationaal Formule 3 en dan internationaal F3 en F2 in het GP-weekend. Het is de visie die werd ingezet door nota bene Gerhard Berger zelf, in zijn vorige rol als voorman van de monoposto-commissie van de FIA, een rol (en koers) die hij daarna overdroeg aan oud-Ferrari-teammanager Stefano Domenicali.

Tegelijk zijn in de nieuwe puntenverdeling van het superlicentiepuntensysteem (óók deze week bekendgemaakt door de WMSC) alternatieve routes langs de talentenladder een stuk onaantrekkelijker gemaakt. Zo is het aantal punten voor hoge klasseringen in de Formule V8 3.5 bijna gehalveerd. Ook het Japanse Super Formula krijgt minder toebedeeld. Het uitlopende FIA F3 en GP3 doen in 2018 allebei een stapje terug, maar het is de verwachting dat het nieuwe F3 in 2019 weer iets meer punten zal krijgen. De Formule Renault 2.0 blijft vooralsnog op hetzelfde (magere) puntenaantal.

Reacties

    • 4
    • 0
     
    sven2199 30 september 2017 10:22

    Dit is toch niet te geloven. Waarom zetten ze iets tegenover de 2.0. Dit jaar zijn er over 30 auto's, waarom zou je dat kapot willen maken. Ik durf te wedden dat als je in die geüpgradede F4 rijdt je ook nog meer punten krijgt op je licentie dan met 2.0.

    • 3
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 30 september 2017 10:37

    De eerste race die ik ooit in het echt zag, was de Masters of F3 in 1997 met als winnaar Tom Coronel. Sindsdien ben ik fan van de F3 en de vrijheid die men daarin heeft/had. In die zin vind ik het echt zonde van de nieuwe opzet, maar ik ben wel blij met het overzicht in de opstapklassen.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 30 september 2017 12:53

    Het wordt dus GP3 met een nieuwe naam, en geen F4 idee. Jammer, Dallara wrijft zich in de handen. Ben benieuwd wat ITR gaat doen.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 september 2017 14:09

    @ Dirk Voor Dallara is er juist minder werk. De meeste, zo niet alle, F3's zijn van Dallara en ook de GP3 chassis komen van Dallara.... :-)

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 30 september 2017 15:32

    Het opzetten van F1,2,3 in 2019 brengt ook mooie autosport weekenden maar een duidelijke groei ladder. Huidige F 3 races zijn mooi maar altijd zonder publiek wat alleen maar DTM komt. Zondagochtend vroeg of laat en zaterdag laat racen voor 0 publiek is ook niet fijn. ITR heeft nooit zijn vuist hard gemaakt voor F3 en krijgt nu de rekening......

    • 4
    • 0
     
    Willem J. Staat 30 september 2017 16:43

    Trevor Carlin waarschuwde hier twee jaar gelden voor. Er zullen heel veel talenten in Europa "verzuipen" omdat ze niet over de financiële middelen beschikken om in dit FIA pakket te kunnen participeren. In Indy Lights gaat er een enorme opleving komen omdat dit nog enigszins betaalbaar blijft.

    • 2
    • 0
     
    El Rato 30 september 2017 21:55

    Èn met deze mededelingen lijkt de toekomst van de Masters definitief bezegeld. Het eens zo roemruchte en grootse evenement lijkt dus een langzame en vrij stille dood gestorven. Want de eventuele nationale klassen zullen genoeg aan hun eigen kampioenschappen hebben, talenten (al dan niet met geld) zullen de uitgestippelde weg volgen en punten zullen er niet te verdienen zijn. Het is jammer maar dat is blijkbaar de prijs die voor "vooruitgang" betaald moet worden. Toch bedankt voor de vele leuke evenementen, mooie races met volle velden en grootse kampioenen!

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 30 september 2017 23:28

    F3 zoals het nu is (ook FIA trouwens) was ook niet echt meer betaalbaar voor coureurs zonder rijke papa's of steun uit een F1-juniorprogramma, dus dat maakt het verschil niet. Het is eerder dat we de idee van een vrije formule nu echt ten grave moeten dragen; niemand wil meer het risico lopen om de verkeerde auto of krachtbron te kopen, op straffe van een enorme kostenspiraal. Hetzelfde hebben we trouwens zien gebeuren in de toerwagens (DTM-standaardisering, NGTC), de GT's (BoP) en de prototypes (nieuwe LMP2). Voor FR2.0 zal er op Europees niveau nog wel plaats zijn, maar nationaal F3 zal regionale FR-varianten overbodig maken, denk ik.

    • 0
    • 0
     
    ace1 01 oktober 2017 21:06

    Met een nationaal F3 wordt toch een F3 Light bedoelt chassis zoals in de Britse F3 met een motor van 230pk?

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 02 oktober 2017 00:26

    Precies, ace1!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet