GP2 Series

GP2: Kampioenschap mogelijk dit jaar al omgedoopt in Formule 2, fusie GP3/F3 verwacht voor 2018

 SLA9046

Het GP2-kampioenschap wordt in 2017 alsnog omgedoopt in Formule 2, zo is de verwachting in de GP2-paddock. De plannen kwamen voor het eerst boven water in 2015, maar werden toen voor 2016 in de ijskast gezet. Door het vertrek van Bernie Ecclestone – mede-eigenaar van GP2/GP3 – en de komst van Liberty Media heeft de stroomlijning van de opstapklassen weer aandacht gekregen. Op één lijn krijgen van GP3 en F3 wordt een stuk moeilijker, maar AUTOSPORT.NL begrijpt dat het plan is om dat voor 2018 te realiseren. F1, F2 én F3 zouden dan vanaf volgend seizoen tijdens Grand Prix-weekenden te zien zijn.

Tekst: Mattijs Diepraam & René de Boer
Foto's: GP2 Series, GP3 Series

De commerciële blik van nieuwe rechtenhouder Liberty Media heeft sinds deze winter het straktrekken van de F1-opstapklassen in een stroomversnelling gebracht. Het doel van Liberty is om tijdens GP-weekenden een MotoGP-achtige sfeer te creëren, met F1, F2 en F3 als de MotoGP, Moto2 en Moto3 op vier wielen.

De overgang naar het nieuwe format gaat noodgedwongen in fasen. Met name op GP3/F3-gebied zijn er nog heel wat meningsverschillen glad te strijken. Bij GP2 is dat minder het geval: die klasse kan gewoon worden omgedoopt in F2, ook al maken de teams dit seizoen nog maar eens gebruik van de bestaande auto uit 2011. Een nieuwe auto staat wel in de planning, waarschijnlijk voor 2018.

Dan moet er ook een nieuwe F3-auto komen, die te koop wordt aangeboden aan zowel GP3- als F3-teams, zo is de verwachting. Formule 3 zou in zijn huidige vorm dan komen te vervallen. Daar zit ook wel enige logica in: het bestaande F3-kampioenschap is zichzelf door de flink gestegen kosten uit de markt aan het prijzen, dus mogelijk had de wal het schip vanzelf wel gekeerd. Toch wil de huidige F3-wereld zijn sterke punten niet zomaar opgeven en klakkeloos aanschuiven tijdens 11 GP-weekenden.

De discussie draait vooral om het gebruik van één motor en het behoud van klassieke F3-weekenden. Om kosten te besparen, moet er eigenlijk voor één motorfabrikant worden gekozen, zo is het idee in GP3-kringen. Dat zou het einde van F3 als echte 'formule' betekenen. De vraag is alleen welke fabrikant de opdracht krijgt. Ook wordt er gedacht aan het behouden van losse evenementen buiten de F1-kalender, zoals de Macau GP en de F3 Masters op Zandvoort.

Op het Formule 3-front zijn juist krachten actief om de toekomst van de klasse – en dan met name het EK, omdat er van Formule 3 op nationaal niveau nauwelijks nog sprake is – veilig te stellen. Om de teams meer financiële zekerheid te bieden is de homologatieperiode van de actuele chassisgeneratie, voor 99 procent de Dallara F312, met de ArtTech P315 van het Russische Artline als exotische uitzondering, verlengd tot en met 2019. Juist voor dit jaar is een update-kit met extra veiligheidsmaatregelen en aerodynamische aanpassingen gerealiseerd.

Bovendien is er in nauwe samenspraak met de teams hard gewerkt aan maatregelen om de kosten binnen de perken te houden, wat onder meer resulteerde in een beperking van het aantal teamleden dat tijdens de evenementen actief is en het aantal truck-/trailercombinaties dat een team meeneemt. "Ons is niets bekend van plannen om de Formule 3 met de GP3 samen te voegen. Bovendien hebben wij als promotor nog een contract tot eind 2018", verklaarde een zegsvrouw van het FIA EK Formule 3.

 SLA8726

De terugkeer van de Formule 2 en de vorming van een nieuwe Formule 3 passen in het FIA-streven naar een heldere monopostoladder naar de Formule 1, ingezet door Gerhard Berger en daarna een vervolg gegeven door Stefano Domenicali. Berger begon door een nieuwe Formule 4 als instapcategorie op nationaal niveau te creëren en vervolgens de nationale F3-kampioenschappen een voor een uit de weg te masseren.

Een heikeler probleem bleek het tussenstadium op 'F2'- en 'F3'-niveau. In 2015 was de Formule Renault 3.5 nog een geduchte concurrent van GP2, terwijl F3 en GP3 elkaar (nog steeds) in de weg zitten. Een vrij botte stap was in januari 2015 de introductie van het puntensysteem voor superlicenties. Daarin werden de Formule Renault 3.5 en Auto GP relatief mager bedeeld – wat bijna rechtstreeks leidde tot de ondergang van Auto GP en de terugtrekking van Renault uit de Formule Renault 3.5.

Op dat moment leek de vorming van een FIA F2 – al opgenomen in het puntensysteem – een kwestie van tijd, maar de teams kwamen er niet uit met de FIA, Ecclestone en GP2/GP3-organisator Bruno Michel. De discussie draaide vorig jaar onder meer om de nieuwe F2-auto en de vraag of die een dure turbomotor (van Renault) moest krijgen. Om kosten te besparen in een markt die flink onder druk stond, werd besloten om het gebruik van de bestaande GP2-auto door te trekken naar 2016 – en nu ook 2017.

Het plan om GP3 te schrappen en de Formule 3 naar het GP-weekend te halen, leek in 2015 nog logisch – de toenmalige GP3-auto zat immers in zijn laatste gebruiksjaar – maar ook dat idee was snel weer van de baan.

De overname van de commerciële F1-rechten (waarin ook GP2 en GP3 zijn inbegrepen) door Liberty Media was de verandering die de patstelling doorbrak. Er moet nog veel water door de Rijn stromen voordat alle betrokkenen het eens zijn, maar het einddoel is helder: F4 op nationaal niveau (dat misschien beter F5 had kunnen heten), Formule Renault 2.0 op internationaal niveau daarboven (dat geknipt was geweest als F4) en dan GP-weekenden met F3, F2 en F1, met nog wat losse F3-evenementen daaromheen.

Reacties

    • 4
    • 0
     
    Dirk 15 februari 2017 13:08

    "F4 op nationaal niveau (dat misschien beter F5 had kunnen heten), Formule Renault 2.0 op internationaal niveau daarboven (dat geknipt was geweest als F4) en dan GP-weekenden met F3, F2 en F1, met nog wat losse F3-evenementen daaromheen." Helemaal mee eens, eindelijk overzicht

    • 3
    • 0
     
    ace1 15 februari 2017 19:48

    @Dirk dan wil ik wat aanpassingen in het huidige Fia puntensysteem. De winnaar van een F4 kampioenschap krijgt 12 punten. De winnaar van een Formule Formule Renault 2.0 kampioenschap krijgr 10 punten. De winnaar van een nationaal F3 kampioenschap krijgt 10 punten. Mijn idee is om de winnaar van een F5 kampioenschap 10 punten te geven. De winnaar van een F4 kampioenschap krijgt 12 punten. De winnaar van een nationaal F3 kampioenschap krijgt 15 punten/

    • 4
    • 0
     
    ace1 15 februari 2017 19:52

    Verder zou ik dan graag zien dat de Toyota Racing Series dan ook de naam F4 krijgt net als de Formule Renault 2.0 en dat de MRF Challenge de naam F3 krijgt.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet